"Hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Björne » 2011-12-23 23:35:04

Distinktionen mellan hittspåjobb och "riktiga" jobb är tämligen meningslös. De flesta sysselsättningar är på det stora hela meningslösa. Är det mer på låtsas om man står med en bössa och samlar in pengar åt Amnesty för att ams tvingat en till det genom något program eller för att man skaffat sig en anställning? Vad skiljer ett riktigt jobb från ett falskt?
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav rapchic » 2011-12-24 7:36:07

Björne skrev:Distinktionen mellan hittspåjobb och "riktiga" jobb är tämligen meningslös. De flesta sysselsättningar är på det stora hela meningslösa. Är det mer på låtsas om man står med en bössa och samlar in pengar åt Amnesty för att ams tvingat en till det genom något program eller för att man skaffat sig en anställning? Vad skiljer ett riktigt jobb från ett falskt?


att det ger nått antingen till sig själv (typ utbildning el erfarenhet) el samhället (välgörenhetsjobb borde ju vara bärre än att sitta och surfa tex)

nu har inte jag just blivit erbjuden att sitta och surfa men jag skulle må jättedåligt om jag skulle göra det då jag blandannat har väldigt mkt att göra hemma (bor på gård) och kommer ändå i framtiden till stor del av min "arbetstid" jobba på gården (försöka minska kostnader istället för att tjäna pengar helt enkelt) så att gå 1 timme, vänta på bussen ca 15 min, sitta på den 30 min, gå till "jobbet" sitta och surfa (?!?!?) i 2 timmar, vänta på bussen 30 min, åka hem 30 min, gå hem 1 timme. för det skulle det ta bort minst 6 timmar av arbete på gården istället för 2 timmars surfning hemma. (samma med målning etc kan lika gärna göra det hemma)

däremot med att stå med en bössa (har aldrig blivit erbjuden det däremot) så skulle jag ju göra välgörenhet som jag inte har råd att betala för (däremot föredrar ju jag andra former av välgörenhet tex second hand eller att man skänker med sms inte att man ska skramla bössor framför ansiktet på folk)

däremot om jag skulle få veta att jag aldrig skulle kunna jobba skulle jag nog inte idas fara på DV utan istället tex hälsa på hos äldre släktingar i området och tex lära mig väva även om att fara på DV och bara måla är det jag orkar eller vad man nu ska säga.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Miche » 2011-12-24 11:53:09

Jag fattar inte hur någon kan tro att "sitta och surfa" kan ge något till någon så att det ska få kallas DV?

DV är till för att skapa ett mervärde hos brukaren, det som kullan råkade ut för på sin DV är närmast brottsligt, kommunen har inte gjort ett skit för henne.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Selma » 2011-12-24 14:19:15

Miche skrev:Jag fattar inte hur någon kan tro att "sitta och surfa" kan ge något till någon så att det ska få kallas DV?

DV är till för att skapa ett mervärde hos brukaren, det som kullan råkade ut för på sin DV är närmast brottsligt, kommunen har inte gjort ett skit för henne.

Ungefär så var det för arbetslösa ungdomar i början av 90-talet. De spelade kort och tittade på videofilmer. Minns inte vad det dagiset kallades.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Zima33 » 2011-12-24 17:09:42

Selma skrev:
Miche skrev:Jag fattar inte hur någon kan tro att "sitta och surfa" kan ge något till någon så att det ska få kallas DV?

DV är till för att skapa ett mervärde hos brukaren, det som kullan råkade ut för på sin DV är närmast brottsligt, kommunen har inte gjort ett skit för henne.

Ungefär så var det för arbetslösa ungdomar i början av 90-talet. De spelade kort och tittade på videofilmer. Minns inte vad det dagiset kallades.

Även i slutet av 90-talet. Jag var tvungen att åka 6 mil och sitta på ett aktivitetshus vid en dator och åka 6 mil hem igen 2 ggr i veckan för att få socialbidrag. *kräks*
En kvinna satt där och stickade för att få a-kassa eller vad hon nu hade för ersättning. Några killar spelade datorspel.

Usch får ångest när jag tänker på det :|
Zima33
 
Inlägg: 3622
Anslöt: 2011-05-09

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav slackern » 2011-12-24 18:11:53

Zima33 skrev:
Selma skrev:
Miche skrev:Jag fattar inte hur någon kan tro att "sitta och surfa" kan ge något till någon så att det ska få kallas DV?

DV är till för att skapa ett mervärde hos brukaren, det som kullan råkade ut för på sin DV är närmast brottsligt, kommunen har inte gjort ett skit för henne.

Ungefär så var det för arbetslösa ungdomar i början av 90-talet. De spelade kort och tittade på videofilmer. Minns inte vad det dagiset kallades.

Även i slutet av 90-talet. Jag var tvungen att åka 6 mil och sitta på ett aktivitetshus vid en dator och åka 6 mil hem igen 2 ggr i veckan för att få socialbidrag. *kräks*
En kvinna satt där och stickade för att få a-kassa eller vad hon nu hade för ersättning. Några killar spelade datorspel.

Usch får ångest när jag tänker på det :|


Sluten verkstad tror jag att det kallades. Eller det kändes som det jag själv har gjort några sådana meningslösa saker fast då har de kallat det utbildning.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-25 0:53:53

rapchic skrev: tex på ett ställe jag nästan blev erbjuden kunde man sitta och måla ( :shock: )

Sitta och måla är det jag gör. Ser inget fel med det. Tycker det är mycket givande.
Jag har själv valt att få göra det och ha DV på en bildateljé.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav kullan » 2011-12-25 1:05:16

Alltså DV ska ju inte va ett jobb. Då kan man gå till AF och söka jobb. DV är till för att man inte ska bli socialt isolerad tex, då kan en målaratelje va lämpligt. Vissa har så grava handikapp att deras DV går ut på att komma och äta mat med sina kompisar nån dag i veckan. Det är deras DV. vissa får Sjukgymnastik som sin DV. Det är helt efter behov och intresse.Men man ska aldrig jämföra DV med riktigt jobb.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav calima » 2011-12-25 3:14:39

kullan skrev:Alltså DV ska ju inte va ett jobb. Då kan man gå till AF och söka jobb. DV är till för att man inte ska bli socialt isolerad tex, då kan en målaratelje va lämpligt.


Riktigt!
Det går inte att jämföra DV med jobb/praktik, varken mål eller syfte är jämförbart.

Att överhuvudtaget engagera sig i något, bryta sin isolering, få någon form av rutiner eller ge lite mervärde i tillvaron kan vara väldigt viktigt för en del personer.

Att "sitta och måla" kan vara terapeutiskt och alls inget att förakta.

kullan skrev: Det är helt efter behov och intresse.


Bra DV stärker självkänslan och ger mervärde, och det är förb viktigt!
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav rapchic » 2011-12-25 7:52:11

KaosPrinsessa skrev:
rapchic skrev: tex på ett ställe jag nästan blev erbjuden kunde man sitta och måla ( :shock: )

Sitta och måla är det jag gör. Ser inget fel med det. Tycker det är mycket givande.
Jag har själv valt att få göra det och ha DV på en bildateljé.


jo men jag blev erbjuden det som praktik och så ska det inte vara utav sånt ska vara dom som inte klara jobb/praktik eller liknande som kullan skrev (hon skrev det mkt bättre än jag)

jag kom in med 2 erbjudanden på praktik redan då jag kom dit eftersom jag är där för att öka min arbetsförmåga så att jag så snart som möjligt kan börja jobba. så jag vill ha praktik och sitter då hellre och målar på min fritid.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-25 12:34:49

rapchic skrev:o men jag blev erbjuden det som praktik och så ska det inte vara utav sånt ska vara dom som inte klara jobb/praktik eller liknande som kullan skrev (hon skrev det mkt bättre än jag)

jag kom in med 2 erbjudanden på praktik redan då jag kom dit eftersom jag är där för att öka min arbetsförmåga så att jag så snart som möjligt kan börja jobba. så jag vill ha praktik och sitter då hellre och målar på min fritid.

Förlåt då missuppfattade jag dig, men förstår nu hur du menar.
Målet för mig är ju att om ca 2 år kunna börja plugga eller praktisera. så min DV är ju (delvis) till för att jag ska lära mig träffa folk och så samtidigt som det är något jag gillar.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav ragnevi » 2011-12-25 12:59:12

Jag vet en kille som fick genom att han skulle arbetsträna på ett hunddagis, men eftersom han fick DV beviljat genom SoL och inte LSS, han tillhör krets 3 och inte 1, så fick han inget busskort och hunddagiset låg en bit utanför Göteborg, så han lade alla 10 timmar på en och samma dag, han var helt slut efteråt.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav calima » 2011-12-25 15:29:13

rapchic skrev:jag kom in med 2 erbjudanden på praktik ...


Ber om ursäkt men jag förstår inte. Har du fått två erbjudande med praktik?
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav KrigarSjäl » 2011-12-26 2:48:59

Björne skrev:Distinktionen mellan hittspåjobb och "riktiga" jobb är tämligen meningslös. De flesta sysselsättningar är på det stora hela meningslösa. Är det mer på låtsas om man står med en bössa och samlar in pengar åt Amnesty för att ams tvingat en till det genom något program eller för att man skaffat sig en anställning? Vad skiljer ett riktigt jobb från ett falskt?

-Lön?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Tiblan » 2011-12-26 9:06:49

På en daglig verksamhet får du SEK 6,50 i timmen. En DV ska föreställa en praktik men du ska göra samma sak som ett jobb mer eller mindre en provanställning. Under en provanställning har du full lön. Är väl egentligen att utnyttja folk ganska rejält. En DV ska egentligen inte vara ett "vuxendagis" men en del klarar inte av mer och enligt LSS ska allt anpassas efter den enskilde individen.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav kullan » 2011-12-26 9:14:49

Tiblan skrev:På en daglig verksamhet får du SEK 6,50 i timmen. En DV ska föreställa en praktik men du ska göra samma sak som ett jobb mer eller mindre en provanställning. Under en provanställning har du full lön. Är väl egentligen att utnyttja folk ganska rejält. En DV ska egentligen inte vara ett "vuxendagis" men en del klarar inte av mer och enligt LSS ska allt anpassas efter den enskilde individen.


Jag förstår inte hur alla får nån ersättning på sin DV. jag har bara fått Sjukersättning och inget mer. Förstår inte alls vad ni pratar om.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-26 10:39:57

kullan skrev:
Tiblan skrev:På en daglig verksamhet får du SEK 6,50 i timmen. En DV ska föreställa en praktik men du ska göra samma sak som ett jobb mer eller mindre en provanställning. Under en provanställning har du full lön. Är väl egentligen att utnyttja folk ganska rejält. En DV ska egentligen inte vara ett "vuxendagis" men en del klarar inte av mer och enligt LSS ska allt anpassas efter den enskilde individen.


Jag förstår inte hur alla får nån ersättning på sin DV. jag har bara fått Sjukersättning och inget mer. Förstår inte alls vad ni pratar om.


"Under tiden du har sjukersättning kan du arbeta eller studera och ändå ha kvar din rätt till ersättning. Det kallas för vilande ersättning. du kan läsa mer under "Prova att arbeta eller studera" i vänstermenyn." Försäkringskassans hemsida.

Det är långt mer än vad jag någonsin fått av samhället i ekonomiskt stöd.
Det enda jag haft rätt till var ca 3500 kronor i månaden om jag själv hittade en praktik/åtgärd. Innan dess hade jag inte rätt till någonting, eftersom min sambo hade lön och det tog tre månader innan AMS lyckades få fram en aktivitet till mig: "Promenader i grupp", och det var så outhärdligt att jag till sist bad om att få slippa.

Jag fick verkligen tigga till mig en praktik, jag blev nästintill hotfull mot min arbetsförmedlare, men det dröjde ändå flera månader innan jag fick en praktik och utan den hade jag inte varit där jag är idag.

Att få prova på studier och jobb utan att ersättningen påverkas hade varit ett drömläge för mig, så ta chansen, Kullan! Man kan inte vara kräsen när man är på botten, det vet jag av egen erfarenhet, och en bra praktik med ex. djur kanske skulle öka ditt psykiska välbefinnande rejält.

Den psykiska vinsten är oändligt mycket mer betydelsefull än några principer om att man "inte ska jobba gratis." Jag såg aldrig min praktik som gratisjobb, utan som en möjlighet för mig att lära mig saker utan att behöva ha ansvar för att producera något. Det höjde i varje fall mitt självförtroende och min självkänsla rätt rejält när jag i lugn och ro kunde upptäcka själv vilka möjligheter och begränsningar jag hade.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav rapchic » 2011-12-26 19:37:34

calima skrev:
rapchic skrev:jag kom in med 2 erbjudanden på praktik ...


Ber om ursäkt men jag förstår inte. Har du fått två erbjudande med praktik?

japp en hästgård som skulle vara kul (och nära) ifall jag skulle orka det men dom skulle inte kunna ha praktikanter som bara skulle vara där 1-2 ggr/vecka så det kunde jag inte och ett hos en kvinna som jag praktiserat hos förut fast då hade hon ett annat företag (eller ok är inte hundra på att det är hon som driver detta företag men jag blev erbjuden iallafall).
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav calima » 2011-12-26 21:40:11

rapchic skrev:japp en hästgård som skulle vara kul (och nära) ifall jag skulle orka det men dom skulle inte kunna ha praktikanter som bara skulle vara där 1-2 ggr/vecka så det kunde jag inte och ett hos en kvinna som jag praktiserat hos förut fast då hade hon ett annat företag (eller ok är inte hundra på att det är hon som driver detta företag men jag blev erbjuden iallafall).


Alltså ... hästjobbet var egentligen inte aktuellt som praktikplats.

Men i allafall ett praktikjobb som du presenterade för af och de sade nej????
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav rapchic » 2011-12-26 22:02:46

calima skrev:
rapchic skrev:japp en hästgård som skulle vara kul (och nära) ifall jag skulle orka det men dom skulle inte kunna ha praktikanter som bara skulle vara där 1-2 ggr/vecka så det kunde jag inte och ett hos en kvinna som jag praktiserat hos förut fast då hade hon ett annat företag (eller ok är inte hundra på att det är hon som driver detta företag men jag blev erbjuden iallafall).


Alltså ... hästjobbet var egentligen inte aktuellt som praktikplats.

Men i allafall ett praktikjobb som du presenterade för af och de sade nej????


inte arbetsförmedlingen, jag gav också exempel på platser jag skulle kunna tänka mig praktisera och är på ett av dom ställena nu.
startade tråden för att innan jag hade berättat vad som funkar och inte funkar för mig berättade dom om hur fiiina aktiviteter dom hade, men pga att jag inte klara av för många intryck på samma gång så skulle inte nån av aktiviteterna funka så därför sökte dom praktik utaför deras regim direkt vilket jag är glad för för jag vill för min egen skull att mitt jobb/praktik/aktivitet ska ge nått antingen åt mig eller samhället och det skulle inte deras aktiviteter göra, iallafall intemer än vad jag skulle få av att gå hemma.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Zima33 » 2011-12-26 23:32:01

Henkkalexi skrev:
"Under tiden du har sjukersättning kan du arbeta eller studera och ändå ha kvar din rätt till ersättning. Det kallas för vilande ersättning. du kan läsa mer under "Prova att arbeta eller studera" i vänstermenyn." Försäkringskassans hemsida.

Om man har vilande ersättning så får man bara 25% av sjukersättningen, om man då har 6:50 i timlön räcker inte pengarna långt...

Sen är det olika regler beroende på om man fick sjukers innan 1 juli 2008 eller om man fick det senare.
Zima33
 
Inlägg: 3622
Anslöt: 2011-05-09

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav calima » 2011-12-27 1:20:59

Jag fattar nog ovanligt trögt ... ursäkta att jag tjatar.

"Men i allafall ett praktikjobb som du presenterade för af och de sade nej????"/calima
rapchic skrev:inte arbetsförmedlingen,


De var alltså arbetsgivare som tackade nej till dig som praktikant? Ja, det har de ju all rätt att göra. Många företag vill inte ha praktikanter alls, och än mer negativa är de till "deltidare".

rapchic skrev:startade tråden för att innan jag hade berättat vad som funkar och inte funkar för mig berättade dom om hur fiiina aktiviteter dom hade ...


Naturligtvis berättar de först vad de själva har att erbjuda. Och om de inte kände dig alls eller visste vad du själv sökte tycker jag det är helt naturligt.

rapchic skrev: men pga att jag inte klara av för många intryck på samma gång så skulle inte nån av aktiviteterna funka så därför sökte dom praktik utaför deras regim direkt


Det är ju fantastiskt bra! Att de omedelbart söker andra uppgifter till dig. Det kan ta ganska lång tid innan af söker sig utanför sina egna aktiviteter.

Om jag fattat rätt anpassade sig af till dig och dina förutsättningar så fort du informerat dem om hur du fungerar?
Och du har fått en praktikplats?

Det låter ju jättebra allting! Och det är väl precis så af skall/bör/borde fungera.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Tiblan » 2011-12-27 7:31:02

Dessa SEK 6,50 i timmen är något du får när du är ute på DV.

Börjar misstänka att det Kullan gått på inte är en DV utan en aktivitet man kan gå på och som inte räknas som DV. Här finns matlagningskurser, simning och andra fysiska aktiviteter, datakurser och lite till. Dessa aktiviteter ger ingen timpenning.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav kullan » 2011-12-27 7:51:45

Tiblan skrev:Dessa SEK 6,50 i timmen är något du får när du är ute på DV.

Börjar misstänka att det Kullan gått på inte är en DV utan en aktivitet man kan gå på och som inte räknas som DV. Här finns matlagningskurser, simning och andra fysiska aktiviteter, datakurser och lite till. Dessa aktiviteter ger ingen timpenning.


Jag fick min aktivitet via LSS-handläggaren och det heter Daglig Verksamhet för arbetslös.sjukskrivna och för LSS. Det finns en loppis,ett snickeri,en mediaverkstad,underleverantör till FM-mattsson och Mora Armatur, en keramikverkstad,systuga och vedhuggeri. Vad kallar ni dessa aktiviteter för då?

Till dessa aktiviteter skickas folk från AF,FK och SOC samt LSS. Dom Från AF och Soc måste delta på heltid om inga läkarintyg finns. jag fick fria händer när mitt schema lades. min inkomst påverkades inte alls åt nåt håll vare sig jag var där heltid eller totalt frånvarande. Jag kunde komma som jag ville i stort sett.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in