"Hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav rapchic » 2011-11-20 20:17:26

Hej
Jag undrar vad ni tycker om div "påhittejobb" dvs jobb som skapas för att man ska ha en aktivitet altså sånt som inte har ett jobb som inte bidrar med tjänster/varor till sammhället.

jag var nämligen nyss på resurscentrum och där skröt dom om sina fiiina aktiviteter tex matlagning, målning, snickeri, systuga m.m (eller så var det allt) och jag reagerade direkt negativt, inte för att såna aktiviteter inte ska finnas utan för att jag faktiskt jobbat på en massa olika jobb (korta jobb tex sommarjobb) bland annat som boendehandledare på ett handikappsboende där alla förutom en där hade jobb på dagcenter, så jag vet att jag är ganska högfungerande iallafall och jag vet att jag klarar av praktik.
och eftersom jag vet tex att jag är mer högfungerande än dom som jobbar iallafall på DC så skulle mitt självförtroende defenitivt inte höjas snarare tvärt om :oops:

jag anser att om man klarar av praktik är det ju bättre, tex antagligen större chans att man lär sig hur det är på ett "riktigt" jobb.

det är ju inte heller nått man skulle våga skriva i cv'n för är chefen det minsta lilla fördomsfull får man nog inte jobbet :oops:

däremot är ju "påhittejobb" en bra sak för dom som inte klarar av en praktik alls.

vad tycker ni skulle ni acceptera att jobba på ett sånt ställe, dvs är jag bara fjantig eller :oops:
och kan man tvingas till ett sånt jobb?

Moderator: Justerade trådnamnet!
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav sugrövmanövern » 2011-11-20 20:36:04

Jag ser ingen mening med att jobba utan lön.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav rapchic » 2011-11-20 20:38:18

sugrövmanövern skrev:Jag ser ingen mening med att jobba utan lön.

om att praktisera är det enda sättet att lära mig "arbeta" så att det leder till arbete så står jag ut med det men jag vill göra nått "nyttigt" ändå, inte laga mat som jag lika gärna kunde göra hemma tex
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav kullan » 2011-11-20 20:41:32

Jag tycker att såna sk. påhittade jobb skulle väl kunna förläggas inom tex. Röda korset eller på nåt hem för hemlösa katter. Då hade det för min del inte spelat nån roll att jag inte fick nån annan inkomst än sjukersättning.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav rapchic » 2011-11-20 20:45:07

kullan skrev:Jag tycker att såna sk. påhittade jobb skulle väl kunna förläggas inom tex. Röda korset eller på nåt hem för hemlösa katter. Då hade det för min del inte spelat nån roll att jag inte fick nån annan inkomst än sjukersättning.

det är inte "påhittejobb" i det jag menar då det bidrar med nån tjänst och/eller produkt.
men det skulle nog vara bättre tex kanske skulle dom som jobbar med det få bättre självförtroende?
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav kullan » 2011-11-20 20:46:22

rapchic skrev:
kullan skrev:Jag tycker att såna sk. påhittade jobb skulle väl kunna förläggas inom tex. Röda korset eller på nåt hem för hemlösa katter. Då hade det för min del inte spelat nån roll att jag inte fick nån annan inkomst än sjukersättning.

det är inte "påhittejobb" i det jag menar då det bidrar med nån tjänst och/eller produkt.
men det skulle nog vara bättre tex kanske skulle dom som jobbar med det få bättre självförtroende?


Det skulle va roligare än att sortera muttrar och skruvar i alla fall.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav rapchic » 2011-11-20 20:57:03

jag kom på en till fråga:
kan man som "aktivitet" istället för att "jobba" på ett "påhittejobb" bli extremt aktiv i en förening?

jag tänkte då att, bli instruktör på karaten jag är med i, vilket då jag först skulle måsta gå en kortare utbildning och vara medinstruktör och sen kanske kunna vara instruktur på majoriteten av träningarna (för att det skulle räknas som aktivitet som leder till arbetet) för då skulle jag ju faktiskt få en liten utbildning och lära mig att utbilda folk och lära mig att vara med folk och passa tider.

det tex är också nått jag heldre skulle vilja göra än som kullan säger "sortera skruvar och muttrar"
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav ragnevi » 2011-11-20 21:28:38

Du får bara med reglerna för sjukersättning/aktivitetsersättning vara aktiv i en förening max fem timmar i veckan enligt Försäkringskassan. Men det går att komma runt genom att du istället gör det som en form av arbetsträning (du måste varit sjukskriven minst ett år dock) eller att du via kommunen får det beviljat som Daglig Verksamhet.
Har du Sjukersättning beviljat med reglerna som trädde i kraft innan 2008 finns inte dessa begränsningar, utan du får vara hur aktiv du vill i en förening.
Eller så berättar du inte för Försäkringskassan hur många timmar du lägger ned i veckan.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Zima33 » 2011-11-20 22:30:35

rapchic skrev:och kan man tvingas till ett sånt jobb?

Om du menar Daglig Verksamhet så är det frivilligt så nej man kan inte tvingas till det. Om man har ersättning från Arbetsförmedlingen så kan man bli tvingad till "praktik" för att få ha kvar sin ersättning.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Zima33 » 2011-11-20 22:32:00

ragnevi skrev:Du får bara med reglerna för sjukersättning/aktivitetsersättning vara aktiv i en förening max fem timmar i veckan enligt Försäkringskassan.

Om man ska vara noga så är det väl en timme om dagen, alltså inte fem timmar samma dag.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav rapchic » 2011-11-20 23:10:05

Zima33 skrev:
rapchic skrev:och kan man tvingas till ett sånt jobb?

Om du menar Daglig Verksamhet så är det frivilligt så nej man kan inte tvingas till det. Om man har ersättning från Arbetsförmedlingen så kan man bli tvingad till "praktik" för att få ha kvar sin ersättning.


bra att man iallafall inte kan tvingas till daglig verksamhet,
men det "påhittejobb" jag vart erbjuden var inte Daglig verksamhet utan en slags praktik/arbetsträning, så om dom bara erbjuder det och jag säger nej kan jag nog förlora bidraget men jag anser fortfarande att riktig praktik nog hjälper mig bättre (med tanke på tex att jag är ganska högfungerande m.m.)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Björne » 2011-11-21 0:03:49

Jag skulle absolut acceptera det. För mig är det mycket viktigt att ha någon sorts rutin på dagarna annars flyter de bara bort och jag får ingenting gjort. Dessutom tror jag alltid att det finns något nytt att lära. Hur korkade arbetstränarkärringarna på ams än verkar, och hur extremt intelligent jag än är, kanske de ändå har någon liten visdom som jag kan lära mig av dem.

Fast har du redan tänkt dig att bli karatetränare måste det vara hundra gånger bättre än att gå någon meningslös praktik eftersom det definitivt kan leda till ett riktigt jobb.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Tiblan » 2011-11-21 8:25:56

ragnevi skrev:Du får bara med reglerna för sjukersättning/aktivitetsersättning vara aktiv i en förening max fem timmar i veckan enligt Försäkringskassan. Men det går att komma runt genom att du istället gör det som en form av arbetsträning (du måste varit sjukskriven minst ett år dock) eller att du via kommunen får det beviljat som Daglig Verksamhet.
Har du Sjukersättning beviljat med reglerna som trädde i kraft innan 2008 finns inte dessa begränsningar, utan du får vara hur aktiv du vill i en förening.
Eller så berättar du inte för Försäkringskassan hur många timmar du lägger ned i veckan.


Det jag fått lära mig är att dessa 5 timmar avser ett vanligt jobb med full lön. DV kan du ju hålla på med desto mer. Är ju upp till dom som fixar DV att fixa på ett ställe där du vill vara så Kullan, om du vill och det finns i din närhet så visst kan du göra din DV på Röda Korset eller ett katthem. Det har man iallafall sagt till mig.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Bastuper » 2011-11-21 9:28:04

Ge mig en lokal och några ungdomar som vill bilda förening, då vore det perfekt för mig om jag kunde vara på den här lokalen ett antal timmar om dan och hålla öppet, ha lite fika försäljning och se till att hålla ordning på den sociala gemenskapen.

Perfekt daglig verksamhet, lägga ner all sin tid på en förening,
en perfekt daglig verksamhet om man inte har några krav.

Jag är inte intresserad av att komma ut på daglig verksamhet, hellre drar jag igång en förening som jag kan ägna hela mitt liv åt.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav KrigarSjäl » 2011-11-21 9:57:41

Bastuper skrev:Ge mig en lokal och några ungdomar som vill bilda förening, då vore det perfekt för mig om jag kunde vara på den här lokalen ett antal timmar om dan och hålla öppet, ha lite fika försäljning och se till att hålla ordning på den sociala gemenskapen.

Perfekt daglig verksamhet, lägga ner all sin tid på en förening,
en perfekt daglig verksamhet om man inte har några krav.

Jag är inte intresserad av att komma ut på daglig verksamhet, hellre drar jag igång en förening som jag kan ägna hela mitt liv åt.

Tveksamt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav rapchic » 2011-11-21 10:07:55

Björne skrev:Jag skulle absolut acceptera det. För mig är det mycket viktigt att ha någon sorts rutin på dagarna annars flyter de bara bort och jag får ingenting gjort. Dessutom tror jag alltid att det finns något nytt att lära. Hur korkade arbetstränarkärringarna på ams än verkar, och hur extremt intelligent jag än är, kanske de ändå har någon liten visdom som jag kan lära mig av dem.

Fast har du redan tänkt dig att bli karatetränare måste det vara hundra gånger bättre än att gå någon meningslös praktik eftersom det definitivt kan leda till ett riktigt jobb.


jag tänker inte acceptera "påhittejobb" så länge jag har möjlighet till riktig praktik, jag har blivit erbjuden praktik på 2 ställen (kanske 3) men ett av ställena är det för hög tid som grundkrav.
för som praktikant på ett riktigt jobb bidrar jag iallafall till nått.
att bli karatetränare är liite sista utvägen före påhittejobb eftersom man inte kan få jobb som det (men det ser nog mkt bättre ut på CV'n än att man suttit och målat stjärnor i några veckor ;) )


det är lite det jag är nästan mest orolig för, att bli utdömd från arbetsmarknaden eftersom arbetsgivare inte vill ha "en idiot som gått på DC"
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav calima » 2011-11-21 11:14:34

rapchic skrev:det är lite det jag är nästan mest orolig för, att bli utdömd från arbetsmarknaden eftersom arbetsgivare inte vill ha "en idiot som gått på DC"


Det där beror nog helt på vilken arbetsgivare det gäller.

Jag har själv suttit med i hela anställningsprocessen på flera företag och när det gäller att anställa personal föredrar man alltid folk som haft någon form av sysselsättning framför dem som inte har gjort något.
Skall man anställa någon där ingen utbildning i yrket är nödvändigt ser man först på de erfarenheter personen har.
Först kommer de som har erfarenhet/praktik av jobbet.
Sedan de som har erfarenhet/praktik av liknande jobb.

Praktik av jobb överhuvudtaget är är bra och någon form av daglig verksamhet visar att man vill syssla med något och att man kan sköta exv arbetstider och rutiner.

Sist kommer alltid de som saknat sysselsättning. Eftersom alla arbetsgivare vet att det finns möjlighet för långtidsarbetslösa/funktionshindrade att få daglig verksamhet är det lätt hänt att de blir misstänksamma om den sökande inte gjort någonting under en längre tid.
Man frågar sig om personen egentligen vill göra något överhuvudtaget? Och om rutiner fungerar.
Har man haft daglig verksamhet talar man också om att man fungerar någorlunda socialt, och det är viktigt för en arbetsgivare att veta
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Nao » 2011-12-19 18:19:31

Jag ska just börja på daglig verksamhet och är rädd att det bara kommer att bli en massa hittepåjobb som inte betyder något i det stora hela. Samtidigt behöver jag någonting att göra nu när jag sannolikt kommer att beviljas hel sjukersättning. Vad har ni för erfarenhet av DV ni som är beviljade det?
Nao
 
Inlägg: 165
Anslöt: 2011-01-22

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-19 18:24:16

Min praktik ledde till min anställning, och var således väldigt bra. Jag blir snabbt deprimerad om jag är sysslolös, så praktiken var en rent hälsomässig vinst för mig, även om jag bara fick 4000 kronor i månaden.

Den gjorde att jag kunde träna mig på arbetet, och prova på något nytt. På så vis hade jag verkligen tur.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Tiblan » 2011-12-20 8:01:57

Vad jag tycker är ett bra exempel på "påhittejobb" är Radiotjänst i Kiruna AB. Varför ha ett företag som debiterar för TV-licens när man kan dra det på skatten? Jamen alla använder ju inte en TV finns det ju dom som säger då men inte heller alla använder ju sjukvården och den är på skatten ändå. Tror att många saker skulle bli enklare om man gjorde så. Även buss och tunnelbana borde ligga på skatten. Tror att den skulle bli mycket billigare om man inte behövde tillverka massa månadsmärken eller andra remsor, om man slapp personalkostnader mm. Tror också att fler skulle välja att åka kommunalt och på det sättet också få ner förstörelse och klotter som kostar hiskeliga pengar. Att göra dessa månadsmärken och remsor är ju också en form av "påhittejobb".

Blir väl halshuggen nu men så här tycker jag.... ;-)
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Miche » 2011-12-20 9:24:15

@Tiblan, jag anser att du har helt rätt, det slm framförts angående kollektivtrafiken är att det blir många arbetslösa genom att skippa avgifterna. Jag anser att många av dessa anställda borde kunna arbeta som trygghetsvärdar inom kollektivtrafiken vilket i sin tur skulle minska andra samhällskostnader så som sjukvård (bl.a. tack vare färre misshandelsfall/våldtäkter) och mindre vandalisering.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav calima » 2011-12-20 16:49:22

Tiblan skrev:Blir väl halshuggen nu men så här tycker jag....


Vi kanske får gå till schavotten tillsammans :D

Jag anser att du har helt rätt i allt du skriver!

Och Miches förslag om trygghetsvärdar är bra!
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Tiblan » 2011-12-21 7:36:40

calima skrev:
Tiblan skrev:Blir väl halshuggen nu men så här tycker jag....


Vi kanske får gå till schavotten tillsammans :D

Jag anser att du har helt rätt i allt du skriver!

Och Miches förslag om trygghetsvärdar är bra!


Kan ju tillägga att jag är en av dom som bara åker bil och tycker det är fördjävligt när bilskattepengarna går till kommunala färdmedel men om det ligger på skatten för alla så kanske det skulle bli lite mer pengar över till att förbättra alla vägar. Samtidigt tror jag ju också att miljön skulle må mycket bättre av det.

Vilken tid ska vi ses på schavotten Calima??? :D
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-21 9:13:51

Nä, vet nån vad, Calima och Tiblan... Vi kan ju inte börja dekapitera varandra, hur ska vi aspiesar då kunna ta makten om vi börjar utarma våra egna led?!

Praktik är för övrigt väldigt bra när den är ordentligt utformad och har ett tydligt mål. Min praktik gjorde att både jag och min arbetsgivare visste vart vi hade varandra när min anställning väl började, så att vi visste att personkemin och arbetsuppgifterna stämde.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in