Livet på landet.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Livet på landet.

Inläggav Selma » 2011-12-23 20:33:29

Staden har sina fördelar. Men den ökar risken för psykisk sjukdom. Det har forskare vetat länge och nu kommer en neurologisk förklaring.

I staden finns många människor, många bilar, höga hus, mycket utomhusbelysning, ständigt trafikbuller, lite grönska, ett högt tempo ...

Någon eller några av dessa faktorer kan vara förödande för den psykiska hälsan. För tio år sedan kom en stor dansk undersökning som visade att barn som är födda i storstäder löper fördubblad risk att drabbas av schizofreni. Andra undersökningar har visat att både depressioner och ångesttillstånd är betydligt vanligare i städer än på landsbygden.

Det finns alla möjliga tänkbara förklaringar till denna skillnad. Några förslag är infektioner, brist på D-vitamin och den stress som det innebär att ha främlingar nära inpå sig.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kari ... or-hjarnan

Det kanske vore bättre för alla med NPF-problematik att bo på landet.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Livet på landet.

Inläggav Wine » 2011-12-23 21:23:32

Har hört något liknande för länge sedan, att man kan bli "crazy" av att leva i en stad, speciellt om man kommer från landet och flyttar till en stor stad.

Att bo och vistas på landet/i naturen är tydligen bra för hälsan och psyket:

Virtuell skog minskar stress
2011-12-15

Vistelse i skog lugnar och minskar risk för psykisk ohälsa visar Matilda Annerstedt i sin avhandling ”Nature and Public Health – aspects of promotion, prevention, and intervention”. Forskningsresultatet har nu fått stor publicitet i media.


Läkaren Matilda Annerstedt har i sitt doktorsarbete vid SLU fokuserat på att ge en medicinsk vinkling av sambanden mellan vistelse i naturen och hälsa. Hon har bland annat sammanställt de bevis som finns för naturunderstödd terapi vid olika sjukdomstillstånd och funnit att detta kan vara en effektiv behandling vid flera olika sjukdomar, till exempel fetma, schizofreni och depression.


Resultaten är intressanta eftersom en stor del av världens ohälsa idag präglas av just stressrelaterade sjukdomar och andra mentala tillstånd. Det är då viktigt att bevara och utöka städers och omgivande områdens gröna ytor samt att planera för en god, grön kvalitet i nya bostadsområden.


http://www.slu.se/sv/centrumbildningar- ... ar-stress/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Livet på landet.

Inläggav Flawed » 2011-12-23 21:33:26

Jag bodde på landet länge.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Livet på landet.

Inläggav sugrövmanövern » 2011-12-23 21:59:12

Jag mår bättre av att bo på landet.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Livet på landet.

Inläggav Huggorm » 2011-12-24 1:30:13

Jag har också dragit mig tillbaka ut på landet, jag står inte ut i staden
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Livet på landet.

Inläggav kullan » 2011-12-24 1:32:59

Själv bor jag på landet i princip men är på väg till staden. Vill man ha någon hjälp av samhället så är det storstaden som gäller. så jag dumpar landsbyggden nu. Men det klart att stressnivån är ju mindre på " landet" vilket passar oss aspiesar bättre.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Livet på landet.

Inläggav calima » 2011-12-24 1:41:54

Jag har efter ett antal år bland asfalt äntligen flyttat tillbaka ut på landet.
:-)Happy Ett av mina bättre beslut i livet
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Livet på landet.

Inläggav Aklaim » 2011-12-24 2:51:21

bor på landet men nästan för hårt befolkat här för min smak. har ju hela 6 grannar innom bara 200 meter. finge en själv bestämma skulle det va minst två nollor till bakom den där tvåan.
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Re: Livet på landet.

Inläggav Alien » 2011-12-24 3:27:00

Ja, ämnet har tagits upp tidigare, dvs fördelar och nackdelar med att bo på landet/storstaden:

nackdelar-med-att-bo-i-storstaden-t5366.html

nackdelar-med-att-bo-pa-landet-t5322.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Livet på landet.

Inläggav Flawed » 2011-12-24 22:11:50

Korna spionerar på en på landet och rävarna jobbar för CIA och läser dina tankar.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Livet på landet.

Inläggav Savanten Svante » 2011-12-24 22:55:49

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Livet på landet.

Inläggav Zombie » 2011-12-24 23:37:47

Flawed skrev:Korna spionerar på en på landet och rävarna jobbar för CIA och läser dina tankar.

Och handlar du någonsin på ICA? Du har ännu inte sett vad det är anagram för!? :shock:
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Livet på landet.

Inläggav aspiemelly » 2011-12-25 0:18:12

Landet nej tack. Öde är inte bra för mitt psyke, men heller inte staden, mer som nu, lite vid sidan av staden är nog bäst även om jag ibland saknar "min" ö. Dock är den inte som den var 20år senare av turism satte sina fula spår :-( men drömmer mig ändå "Hem" dit ibland, till dåtidens ö.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Re: Livet på landet.

Inläggav Aklaim » 2011-12-25 3:09:19

aspiemelly skrev:Landet nej tack. Öde är inte bra för mitt psyke, men heller inte staden, mer som nu, lite vid sidan av staden är nog bäst även om jag ibland saknar "min" ö. Dock är den inte som den var 20år senare av turism satte sina fula spår :-( men drömmer mig ändå "Hem" dit ibland, till dåtidens ö.


får jag bo som jag vill kan du få låna en vinge av mitt hus när du behöver vara ensamm fast den delen skulle jag nog lägga ut för alla aspisar som behöver få vara ensamma med enda möjliga störningen min musik mitt i nätter snöslunga/gräsklippare beroende på ork o ljudisoera o sesong. skulle va helt fristånde från resten av min borg dock eventuellt utanför vallgraven till o med :-)Happy
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Re: Livet på landet.

Inläggav Tiblan » 2011-12-25 8:05:53

Önskar jag hade råd att skaffa mig ett landställe på landet som jag kan fly till när det blir för mycket i storstaden.....
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Livet på landet.

Inläggav rapchic » 2011-12-25 8:16:54

bor också på landet och jag älskar det :D (mår blandannat mkt bättre här)
men då har jag ju min man som hjälper med tex ved och liknande ensam skulle det nog aldrig gå :shock:
fast detta med ute på landet beror ju på vad man räknar som ute på landet, bor man i ett samhälle (sorsele, storuman etc) eller i en stad (lycksele, umeå etc) bor man ju inte på landet enligt mig men eftersom min närmaste granne är 1 km bort så kan jag nog ränka mig till att bo på landet :wink:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Livet på landet.

Inläggav Flawed » 2011-12-25 14:28:50

Zombie skrev:
Flawed skrev:Korna spionerar på en på landet och rävarna jobbar för CIA och läser dina tankar.

Och handlar du någonsin på ICA? Du har ännu inte sett vad det är anagram för!? :shock:

ICA var en lyx om man inte tänkte på så mycket på den tiden.
Vart tredje timme gick det en buss i korsningen som bara låg någon kilometer bort.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Livet på landet.

Inläggav Huggorm » 2011-12-25 16:13:33

Här i byn ligger ica och konsum på var sin sida torget. Normala människor väljer ica medan de inavlade väljer konsum, det slår aldrig fel. Åtta kilometer landsväg har jag dit, lågtrafikerad och fin att cykla på sommaren
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Livet på landet.

Inläggav KrigarSjäl » 2011-12-26 1:53:50

En natt på vischan men inte mer. Jag känner mig isolerad och långt ifrån världens händelser. Som en deporterad eller någonting sånt. Jag behöver asfalt, kollektivtrafik, videoaffär etc.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Livet på landet.

Inläggav Björne » 2011-12-26 2:48:38

Landet är ingenting för nattmänniskor. Lyser det från ens rum nattetid börjar grannarna på rekordtid undra om han inte är en sån däringa satansdyrkare som det bor i storstan. Sedan blåser det och ett träd faller ner över elledningen och man har varken internet eller ljus tre dygn i sträck.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Livet på landet.

Inläggav KrigarSjäl » 2011-12-26 3:10:05

Lägg till ständiga renoveringar och inköp av dyra vitvaror. Samt lera, snödrivor samt fakturerande rörmokare & sotare.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Livet på landet.

Inläggav atoms » 2011-12-26 12:06:31

Jag är uppväxt på landsbygden. Jag var tillbaka till föräldrahemmet på julafton och tog mig en promenad till de marker där som barn jag lekt; det såg fan för jävligt ut - nymodigheterna har visserligen varit på väg länge men nu hade de gått till överdrift. De jävlarna hade skalat bort all buskvegetation från större delen av det låga avlånga skäret som utgör den yttersta delen av fastlandet; innanför är ett lite sankt område. Det är menat att vara ett fågelskyddsområde för ornitologer men nu liknar det mer någon slags tuktat vildmarksträdgård; vidrigt, viidrigt, viiidrigt...

Flawed skrev:Korna spionerar på en på landet och rävarna jobbar för CIA och läser dina tankar.


Efter att ha vistats ute i markerna en del upptäckte jag att jag kunde avgöra vad klockan var utifrån var korna var vid ett specifikt tillfälle; de hade sina dagliga rutiner - jag var/är visserligen rädd för dem men kor, ser du; det är fina djur.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Livet på landet.

Inläggav supernova » 2011-12-26 17:59:27

Jag bor på landet och det är det bästa för mej. Jag tycker att det är perfekt. Man har lugn och ro, sköter sitt och slipper att träffa så mycket folk på fritiden. En annan sak är mörkret (på vintern) som är så skönt och avslappnande. Mörkt och helt tyst när man ska sova. Underbart....
Mvh supernova
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Re: Livet på landet.

Inläggav Moggy » 2011-12-26 18:28:48

Jag vill inte bo på landet. Trivs inte där av flera anledningar.

Vill ha tillgång till det som staden erbjuder. Bio, restauranger, gym, större matvarubutiker med generösa öppettider, pub etc. Tillgång till sånt är vad jag värdesätter. Sen trivs jag inte ute i naturen heller. En fin park med en liten sjö räcker för att tillfredställa mitt behov av vildmark. Gärna med en glassbar på sommaren :-)Happy

Sen trivs jag inte så bra med landsortsbor heller som bara snokar och gnäller och skvalrar om folk på orten.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in