"Hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav rapchic » 2011-12-21 23:32:28

tottis1234 skrev:Med risk för att bli totalmobbad nu, men påhitts jobb är ju till för er som inte har något att göra på dagarna, sjukpensionärer, att ni inte bara ska gå och dra. Att ni ska få en struktur i vardagen.
Själv har jag ett normalt jobb, som jag vantrivs på.
Men påhitts jobben är bra, då kommer ni ut och träffar lite folk, sitter inte hemma och funderar. Min kompis gillar inte heller att jobba gratis, han är förtidspensionerad och har en svår asperger.
Jag har märkt när han jobbar att han blir gladare, tröttare får struktur, regelbundenhet i sitt liv.


och om man inte orkar göra nått på dagarna?
jag har ju mest gått hemma för att jag inte har orkat med att "fara nånstans på dagarna", jag är helt utmattad som det är nu och då är jag bara borta på två lektioner /vecka + 2 dagar á 2 timmar/vecka. särskilt första veckan höll jag på att bryta ihop.

men ändå är det inte så att jag inte vill ha jobb utan att jag inte orkar jobba (för jag vet inte om nån som anställer folk på så lite/vecka för springvick brukar oftast vara mer då vicken väl kommer :|
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-21 23:46:35

Tycker inte du är fjantig för det är ju hur du känner och fungerar.

Själv har jag daglig verksamhet på en bildateljé och går och målar två gånger i veckan.
För mig är det givande och jag orkar inte heller mer än så.
Hoppas så klart att kunna klara av praktik eller studier i framtiden.
Har aldrig haft ett jobb men haft praktik ett par gånger via AF, men fick inte vara kvar och blev dessutom utslängd från AF.
Plugga har jag försökt med men det gick långt ifrån bra.
Men nu har jag ju fått mina diagnoser och hoppas på att framtiden ska gå bättre.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav segdeg » 2011-12-22 0:03:44

@ Bjäbbmonstret. Kan inte annat än hålla med, tyvärr. Tyvärr, då mitt arbetsliv tycks vara över pga div orsaker, orsaker som inte är, endast mina. Är den som är övertygad om att någon mer arbetsträning på mitt initiativ inte kommer att ske, med tanke på den erfarenhet som det givits mig, av arbetsgivares sociala rävspel :evil:

@ TS
Har dock erfarenhet av hyggligare arbetsgivare som inte varit främmande för att lira med raka puckar, vilket för mig har varit just, även om vissa puckar tagit hårt, och ibland illa då en viss överkänslighet har varit en av mina negativa egenskaper.

Det är mycket tråkigt att det så sällan kommer fram positiva omdömen ang Praktik, Arbetsträning och Sociala-sysselsättnings-åtgärder.

Det som om något borde ligga i arbetsgivarens intresse, vore att sprida en positiv attityd om sitt arbetsgivaransvar och sin arbetsgivarroll ... istället för detta malande om opålitliga långtidsarbetslösa som helst skall så knut på sig själva vid anställningsintervjuer och provanställningar.

Skulle tro att utbildning och fortbildning är det mest skonsamma för att inte anställa mer skada på den som av olika orsaker redan dragit på sig arbetslöshetsskador av div slag. CV'n är överreklamerad och opålitlig skit i min värld, tycks bara följa någon mall av oärligt hittepå för vad som skall visas bevisas och döljas.

Det är väl så illa att vår kultur tillåter att vi är det vi är anställda för och få arbetsgivare vill ändra på den attityden, att vara arbetslös är att självalt gått med på de arbetslöshetsskador som det för med sig ...då vilket skitjobb som helst vore att föredra ...

Många generaliseringar blev det ... men den enda jag vill stå för ... är utbildning, och det gäller inte bara arbetstagaren utan även arbetsgivare som alltför lätt kommer undan i kravet på samhällsnytta.

Svårt att förtydliga utan att outa mig eller de skitstövlar som kommit i min väg.

Mvh segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav calima » 2011-12-22 7:19:59

Henkkalexi skrev:Jag tillbringade x antal skollov i kloster och skalade potatis. Bästa terapin jag kunde fått.


Förstår precis!

Jag plockade tomater en säsong och det var helt enkelt läkande. Jag kom i fas med mig själv och hittade ett märkligt lugn.
(Ok, helt OT.)
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-22 9:03:04

calima skrev:
Henkkalexi skrev:Jag tillbringade x antal skollov i kloster och skalade potatis. Bästa terapin jag kunde fått.


Förstår precis!

Jag plockade tomater en säsong och det var helt enkelt läkande. Jag kom i fas med mig själv och hittade ett märkligt lugn.
(Ok, helt OT.)


Det är det jag menar med att "påhittade" jobb kan vara lika välgörande som alla sådana där utvecklande, kreativa och "perfekta" jobb som man tydligen ska eftersträva. Att jobba för nunnor och/eller munkar brukar ofta innebära mycket beröm, stor tacksamhet och väldigt god mat. :-)154
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav kullan » 2011-12-22 9:07:05

ja trädgård eller ett hem för hemlösa katter vore ju givande för mig om jag fick välja. Då jag gillar både trädgård och katter.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-22 9:10:13

kullan skrev:ja trädgård eller ett hem för hemlösa katter vore ju givande för mig om jag fick välja. Då jag gillar både trädgård och katter.


Skulle du kunna tänka dig volontärjobb på ett katthem så skulle du verkligen göra stor nytta. När din flytt är klar, så kan du säkert kolla in något katthem som behöver hjälp.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav kullan » 2011-12-22 9:36:22

Henkkalexi skrev:
kullan skrev:ja trädgård eller ett hem för hemlösa katter vore ju givande för mig om jag fick välja. Då jag gillar både trädgård och katter.


Skulle du kunna tänka dig volontärjobb på ett katthem så skulle du verkligen göra stor nytta. När din flytt är klar, så kan du säkert kolla in något katthem som behöver hjälp.


Jag har väl vissa planer på det oxå. Jag kommer nog inte ha katt hemma så det vore ett sätt att få sitt kattbehov stillat.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Banzai » 2011-12-22 11:49:23

kullan skrev:
Henkkalexi skrev:
kullan skrev:ja trädgård eller ett hem för hemlösa katter vore ju givande för mig om jag fick välja. Då jag gillar både trädgård och katter.


Skulle du kunna tänka dig volontärjobb på ett katthem så skulle du verkligen göra stor nytta. När din flytt är klar, så kan du säkert kolla in något katthem som behöver hjälp.


Jag har väl vissa planer på det oxå. Jag kommer nog inte ha katt hemma så det vore ett sätt att få sitt kattbehov stillat.

Vad glad jag skulle bli om du jobbade på ett katthem. Jag blir så ledsen när jag läser om dessa stackars övergivna små sötnosar (vad är det för ägg som överger ett liv bara sådär?). Du skulle göra en fantastisk insats. :D
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-22 11:56:23

Katthem eller nått med växter är det jag funderar på att fråga om jag kan få praktisera på när den tiden är inne för mig. Måste få lite mer ordning i tillvaron först.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Zima33 » 2011-12-23 0:09:28

Henkkalexi skrev:Det stavas "påhittsjobb", inte "påhitts jobb". (Språkfascist...)

Nu bara MÅSTE jag flika in! Har stört mig på detta hela tråden igenom! :oops: Det heter hittepåjobb :!: :roll:

:oops:
Zima33
 
Inlägg: 3622
Anslöt: 2011-05-09

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav kullan » 2011-12-23 0:11:12

Zima33 skrev:
Henkkalexi skrev:Det stavas "påhittsjobb", inte "påhitts jobb". (Språkfascist...)

Nu bara MÅSTE jag flika in! Har stört mig på detta hela tråden igenom! :oops: Det heter hittepåjobb :!: :roll:

:oops:


Håller med dig Zima.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav sugrövmanövern » 2011-12-23 0:21:43

kullan skrev:
Zima33 skrev:
Henkkalexi skrev:Det stavas "påhittsjobb", inte "påhitts jobb". (Språkfascist...)

Nu bara MÅSTE jag flika in! Har stört mig på detta hela tråden igenom! :oops: Det heter hittepåjobb :!: :roll:

:oops:


Håller med dig Zima.


Word!!!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav KrigarSjäl » 2011-12-23 1:11:19

Hittepåjobb heter det ja. Skrev inget om det så det gläder mig att fler än jag lagt märke till det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Lakrits » 2011-12-23 1:15:25

För att lösa konflikten föreslår jag att ni istället använder er av termen låtsasjobb.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: "påhittejobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Miche » 2011-12-23 1:43:31

Vilken konflikt? Jag ser ingen konflikt?

Jag föreslår ett omedelbart namnbyte på tråden!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Lakrits » 2011-12-23 1:55:29

Konflikten rör huruvida man skall använda ett korrekt eller ett felaktigt ickeord.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav sugrövmanövern » 2011-12-23 2:00:08

Man gör töcket man vill vad mig anbelangar men att kalla sig språkfascist, tillrättavisa folk och inte kunna redig svenska är muppigt :mrgreen: .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav segdeg » 2011-12-23 5:09:44

Lakrits skrev:För att lösa konflikten föreslår jag att ni istället använder er av termen låtsasjobb.


Trots ett ivrigt pepparkaksätande pga årstiden och inget annat, så har jag svårt att hålla mina hästar som nu kräver upprättelse beträffande påhitte'... hittepå'... och nu låtsas' ... , och slänger in mitt tidigare stående epitet skit' ... i julbrasan ... ... ...

Mvh jobbig
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav calima » 2011-12-23 8:21:48

Lakrits skrev:Konflikten rör huruvida man skall använda ett korrekt eller ett felaktigt ickeord.


:D
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav rapchic » 2011-12-23 9:12:12

Lakrits skrev:För att lösa konflikten föreslår jag att ni istället använder er av termen låtsasjobb.

jag använde termen påhittejobb (kan vara dialekt) för att det är jubb som har hittats på just för att sätta folk i arbete då det ändå säkert finns jobb som kan göras (tex katthem som nån skrev eller varför inte socialt stöd för äldre etc det borde ju vara mkt bättre än att måla, förutsatt att man klara av att vara social m äldre)

och dialekt ska få användas annars utarmas det svenska språket

förövrigt vill jag veta vem som bytt namn på min tråd så jag kan rätta den personen
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-23 12:27:47

Oavsett namn, så tror jag att det är bättre för många att komma ut och göra något, än att bara sitta hemma. Inte för alla, kanske, men jag har ibland en känsla av att många med AS räknar ut sig själva i onödan.

AS i sig är inte något hinder för att kunna arbeta, det handlar helt enkelt om att många yrken är, om inte stängda, så onödigt svåra/energikrävande/opassande för oss.

Praktik är ett bra sätt att komma ut i samhället en smula och pröva sina förmågor. Utan praktik så hade jag aldrig fått det jobb jag har nu, och jag är inte en skit bitter för att jag tjänade 3000-4000 tusen i månaden på det, medan den andra praktikanten som var a-kasseberättigad, fick ut cirka 10.000.

Min praktik ledde nämligen till en anställning som är stängd för normal- och välfungerande människor. Med mina diagnoser som grund, och att jag verkligen visade att jag var intresserad, ville göra bra ifrån mig, var tydlig med mina svårigheter och inte gnällde på min praktikersättning så kunde jag lära mig att arbeta med saker jag aldrig ens tänkt på tidigare.

Mina tre krav för praktikplats var att det skulle vara något jag inte sysslat med förut, att det inte skulle vara ett vårdande/socialt jobb och att min praktik skulle vara till nytta för både mig och arbetsgivaren.

Jag skapade helt enkelt ett behov hos mina arbetsgivare och mina diagnoser gav både mig och dem en möjlighet som jag är överlycklig för.

Utan hittepåjobbspraktikvafanmannuvillkalladet så hade det aldrig hänt.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav rapchic » 2011-12-23 13:57:02

praktik räknar inte jag som påhittejobb, eftersom man (iallafall oftast) skapar en vara/tjänst. ofta så behövs ju arbetsplatsen även om många inte har råd/vill att anställa.

det jag syftar på är sånt som det verkar finnas på div DV, DC och liknande insatser. tex på ett ställe jag nästan blev erbjuden kunde man sitta och måla ( :shock: ) och tex kullan pratar om att hon satt och surfade.
Jag skulle själv inte vilja ha ett jobb som inte ger/bidrar med nått utan jag går helldre och tex praktiserar på nått ställe jag skulle vilja jobba på eller nått liknande ställe för att lära mig tex kassarutiner m.m.

eller om sånt jobb är helt omöjligt att hitta kanske nått som bidrar till samhället tex katthem.

och om jag minns rätt så skrev jag i första (eller bland dom första) inlägget(en) att jag inte räknar praktik som påhittejobb.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-23 14:57:26

Okej, jag missade det.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in