"Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker? "

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: "Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker? "

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-23 8:13:58

snuggelhund skrev:Väldigt intressant artikel.

Det är alltid intressant att läsa inlägg från dig Bror Duktig, du är så påläst och förståndig. :D

Tack :oops:
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: "Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker? "

Inläggav Wine » 2011-12-08 17:06:38

Att skriva ut motion på recept tycker jag verkar vara ett bra alternativ till SSRI, här är en artikel om hur bra det är med fysisk aktivitet, även vid psykiska åkommor. Artikeln är publicerad idag i DN:

”Motion kan hela själen”
Publicerad i dag 09:42

Motion är inte bara bra för kroppen, det kan hela själen också. En rask promenad, en cykeltur, styrketräning eller dans två tre gånger i veckan kan bota lindrig depression och ­ångest lika bra som läkemedel, visar studier.


Också ångest kan dämpas av motion, men vilken dos som krävs är oklart. De studier som gjorts spretar åt olika håll.

– Klart är i alla fall att en del kan få akut ångestlindring av en rask promenad eller till exempel ett pass på spinningcykel. Sitter du på cykeln blir du så upptagen av att hålla dig kvar att du får vila från ångesten en stund.


Hur många recept på fysisk aktivitet som skrivs ut mot depression i dag är det ingen som vet. Statistiken i Stockholms läns landsting visar inte vilken diagnos patienten har, men antalet förskrivna recept inom psykiatrin ökar. Allt fler läkare använder sig av metoden, säger Jill Taube. Studier visar också att vi är benägna att följa motionsråden minst lika bra som recept på läkemedel.


– Motion kan jämföras med antidepressiv medicin, åtminstone vad gäller lindrig depression och ångest. Effekten av motion verkar hålla i sig längre. Fysisk aktivitet verkar också, enligt vissa studier, kunna förebygga återfall i depression bättre än antidepressiv medicin. Bäst av allt är att motion dessutom kan lindra och förhindra kroppsliga sjukdomar och att det inte finns några biverkningar.


http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/kr ... ed-hjarnan
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: "Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker? "

Inläggav Zombie » 2011-12-08 17:44:46

Om man verkligen är deprimerad kan det säkert vara bra att sätta igång kroppen med saker som då inte kommer igång av sig själva. I en takt man tål, med saker man åtminstone i normala fall skulle ha utbyte av och med beredskap att ändra eller bryta efter behov.

Men då ska det också sägas, särskilt på ett sådant här ställe, att det kan vara direkt skadligt att låta sig duperas att tro att man är deprimerad när för många symptom inte stämmer och man kanske har problem som kräver vila och blir värre av motion, eller att följa ordination av en läkare som inte inser och har övervägt den möjligheten.

Jag har personligen träffat sådana läkare. Och det verkar finnas en hel del aspergare som inte kan acceptera att de har så litet krafter som de har, eller pressas av en omgivning som inte inser det, utan själva försöker aktivera sig ännu i lägen där de kanske istället skulle behöva vila för att inte bränna ut sig alldeles, kanske för resten av livet. Kroniskt trötthetssyndrom är för närvarande obotligt och man har stor tur om man blir frisk genom att sköta sig; kortisolproblem och annat har man tur om man får hjälp med i det vårdsystem vi har.

Det här "rör på dig"- och hurtfriskhetstänket är så etablerat överallt, även i läkarkåren, så ovanstående måste sägas.

Ett axplock trådar i ämnet; i den översta finns länkar till en artikelserie i DN:
http://www.aspergerforum.se/om-kroniskt-trotthetssyndrom-myalgisk-encefalomyelit-me-t12071.html
http://www.aspergerforum.se/asperger-och-kortisolbrist-t9244.html
http://www.aspergerforum.se/trotthetssyndrom-omrostning-t11947.html
http://www.aspergerforum.se/trotthet-vad-gora-t16203.html
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: "Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker? "

Inläggav Wine » 2011-12-08 18:01:44

Zombie skrev:Jag har personligen träffat sådana läkare; och det verkar finnas en hel del aspergare som inte kan acceptera att de har så litet krafter som de har, eller pressas av en omgivning som inte inser det, utan själva försöker aktivera sig ännu i lägen där de kanske istället skulle behöva vila för att inte bränna ut sig alldeles, kanske för resten av livet. (Kroniskt trötthetssyndrom är för närvarande obotligt och man har tur om man blir frisk.)


Zombie, även om man t.ex. har värkproblematik/kroniskt trötthetssyndrom så är det bra för kroppen att röra sig. Inaktivitet är INTE hälsosamt. Man brukar rekommendera aktivitet i form av t.ex. varmvattenbassängträning eller lugna promenader vid kroniska smärttillstånd för att smärtan brukar bli värre om man passiviseras t.ex. på grund av att man är rädd att det ska bli värre. Att aktivera sig 30-45 minuter (eller mer om man orkar) varje dag eller några ggr i veckan t.ex. är bra. Det är ohälsosamt och sämre för allmäntillståndet och hälsan på sikt att INTE aktivera sig, man får sämre kondition, man kan bli överviktig, få diabetes eller andra problem med hälsan på grund av att man inte rör på sig. Det är heller inte bra för skelettet att röra på sig för lite.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: "Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker? "

Inläggav Zombie » 2011-12-08 18:06:23

Det där är det många som tror, och det kan visst vara värt att prova väldigt försiktigt. Men på det okritiska sätt det brukar sägas, och som nu även du säger det, är det farligt.

Att du blandar ihop trötthetssyndrom och utbrändhetstillstånd med kroniska smärttillstånd visar också att du inte vet vad du talar om. Det är helt olika saker.

Så fort man, till exempel, får de typiska feber-, förkylnings- eller flunsaliknande symptomen efter ansträngning, eller andra kanske diffusare sjukdomssymptom, så ska man ta dem för vad de är: sjukdomssymptom efter ansträngning och av ett slag man (förhoppningsvis) inte i normala fall skulle trotsa – så kanske inte nu heller. Det finns folk som har blivit kroniskt sämre av att trotsa sådant, läs i den artikelserie jag länkade till.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: "Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker? "

Inläggav Wine » 2011-12-08 18:36:31

Zombie skrev:okritiska sätt det brukar sägas, och som nu även du säger det, är det farligt.

Att du blandar ihop trötthetssyndrom och utbrändhetstillstånd med kroniska smärttillstånd visar också att du inte vet vad du talar om. Det är helt olika saker.

Så fort man, till exempel, får de typiska feber-, förkylnings- eller flunsaliknande symptomen efter ansträngning, eller andra kanske diffusare sjukdomssymptom, så ska man ta dem för vad de är: sjukdomssymptom efter ansträngning och av ett slag man (förhoppningsvis) inte i normala fall skulle trotsa – så kanske inte nu heller. Det finns folk som har blivit kroniskt sämre av att trotsa sådant, läs i den artikelserie jag länkade till.


Jag vet vad kroniskt trötthetssyndrom är och att det är bra med fysisk aktivitet även om man har kroniskt trötthetssyndrom:

Kognitiv beteendeterapi är en behandling som är viktig för många för att lära sig handskas med den begränsade vardagen. Det är viktigt att du tränar fysiskt i förhållande till din förmåga för att behålla rörligheten. Risken är annars att musklerna förkortas och förtvinar och du får mer värk. Träningen är dock oftast inte möjlig den första tiden efter insjuknandet utan får prövas efterhand.


http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och- ... tssyndrom/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: "Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker? "

Inläggav Zombie » 2011-12-08 18:45:29

Nu tolkar du svartvitt igen. Det håller inte. Du skrev att
Wine skrev:En rask promenad, en cykeltur, styrketräning eller dans två tre gånger i veckan kan bota lindrig depression och ­ångest lika bra som läkemedel, visar studier.
Wine skrev:en rask promenad eller till exempel ett pass på spinningcykel.

Det är också vad folk brukar mena när de säger "ut och rör på dig" utan närmare specifikation och det är det det är inne att hurta om.
Och det var hursomhelst det du sa och alltså det jag svarade på. (Ja, jag vet att det rent bokstavligt inte var du som sa det, men det var du som valde citaten och valde att inte kommentera dem.)

I ditt därpå följande svar bytte du ämne till kroniska smärttillstånd, så vad skulle jag tro.

Det jag varnade mot var vidare att
Zombie skrev: försök[a] aktivera sig ännu i lägen där de kanske istället skulle behöva vila för att inte bränna ut sig alldeles

och att strunta i när kroppen säger ifrån. Eller att lämna tolkningsföreträdet till omgivning eller läkare som inte kan sådant här, och så vidare.
Återigen kanske vi inte är så långt från varandra som du tror.

Jag kan nog nästan lova dig, att har man den här problematiken så är problemet inte att man inte vill och försöker aktivera sig. Problemet är att acceptera sina begränsningar så att de inte blir ännu trängre, och däri inberäknat urvalet av aktiviteter.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: "Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker? "

Inläggav Wine » 2011-12-08 18:56:30

Zombie skrev:Nu tolkar du svartvitt igen. Det håller inte. Du nämnde
Wine skrev:En rask promenad, en cykeltur, styrketräning eller dans två tre gånger i veckan kan bota lindrig depression och ­ångest lika bra som läkemedel, visar studier.

Wine skrev:en rask promenad eller till exempel ett pass på spinningcykel.


Det är också vad folk brukar mena när de säger "ut och rör på dig" utan närmare specifikation och det är det det är inne att hurta om.
Och det var hursomhelst det du sa och alltså det jag svarade på.


Zombie, det är inte jag som nämnt det, det står i en artikel som handlar om att fysisk aktivitet är bra om man har problem med depression och ångest och jag citerade och länkade till artikeln i ett tidigare inlägg i den här tråden som heter "Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker?":

Wine skrev:Att skriva ut motion på recept tycker jag verkar vara ett bra alternativ till SSRI, här är en artikel om hur bra det är med fysisk aktivitet, även vid psykiska åkommor. Artikeln är publicerad idag i DN:

”Motion kan hela själen”
Publicerad i dag 09:42

Motion är inte bara bra för kroppen, det kan hela själen också. En rask promenad, en cykeltur, styrketräning eller dans två tre gånger i veckan kan bota lindrig depression och ­ångest lika bra som läkemedel, visar studier.


Också ångest kan dämpas av motion, men vilken dos som krävs är oklart. De studier som gjorts spretar åt olika håll.

– Klart är i alla fall att en del kan få akut ångestlindring av en rask promenad eller till exempel ett pass på spinningcykel. Sitter du på cykeln blir du så upptagen av att hålla dig kvar att du får vila från ångesten en stund.


Hur många recept på fysisk aktivitet som skrivs ut mot depression i dag är det ingen som vet. Statistiken i Stockholms läns landsting visar inte vilken diagnos patienten har, men antalet förskrivna recept inom psykiatrin ökar. Allt fler läkare använder sig av metoden, säger Jill Taube. Studier visar också att vi är benägna att följa motionsråden minst lika bra som recept på läkemedel.


– Motion kan jämföras med antidepressiv medicin, åtminstone vad gäller lindrig depression och ångest. Effekten av motion verkar hålla i sig längre. Fysisk aktivitet verkar också, enligt vissa studier, kunna förebygga återfall i depression bättre än antidepressiv medicin. Bäst av allt är att motion dessutom kan lindra och förhindra kroppsliga sjukdomar och att det inte finns några biverkningar.


http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/kr ... ed-hjarnan


Det står ingenting i artikeln vad jag har sett om några rekommendationer om aktiviteter vid kroniskt trötthetssyndrom.
Senast redigerad av Wine 2011-12-08 18:58:20, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: "Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker? "

Inläggav Zombie » 2011-12-08 18:56:54

Se mitt reviderade inlägg. Vill du att det ska framgå vad du tycker kan du ju tala om det oftare. Om det mesta du skriver på avgörande punkter är citat så lämnar du folk inget annat val än att svara på dina citat.

Vad beträffar att det är depression och ångest artikeln handlar om, läs om mitt inledande inlägg.
Senast redigerad av Zombie 2011-12-08 19:00:49, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: "Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker? "

Inläggav indra76 » 2011-12-08 18:59:13

Miche skrev:Givetvis är depression en kemisk obalans, beviset för det är att allt som händer i (och utom) kroppen har med kemi att göra.

Att den kemiska obalansen kan åtgärdas genom ex.vis psykoterapi eller förändringar i livsföringen är dock mer sannolikt än genom medicinering, dock kan medicineringen ge hjälp att skapa den ork som behövs för att komma igång, men att använda medicin som den enda insatsen tror jag är förkastligt.


Håller med. Tror på en kombination eftersom man som deprimerad inte alltid orkar ta itu med sigbsjälv genom terapi. Men om man bara får medicin så tror jag att det är en rätt kortsiktig lösning.

Dock ska man kanske skilja på depressioner som är orsakade av "verkliga" händelser, dvs. sorg, kris, mm. Och de som inte direkt orsakas av en yttre händelse, utan mer bara "dyker upp", som det är med mina depressioner.
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Re: "Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker? "

Inläggav Wine » 2011-12-08 19:03:39

Zombie skrev:Se mitt reviderade inlägg. Vill du att det ska framgå vad du tycker kan du ju tala om det oftare. Om det mesta du skriver på avgörande punkter är citat så lämnar du folk inget annat val än att svara på dina citat.


Men jag har ju citerat artikeln, lämnat länk och allting, jag skrev till och med ovan att det är en artikel, hur kan du då missförstå och tro att det är mina åsikter? Sä här skrev jag:

Wine skrev:Att skriva ut motion på recept tycker jag verkar vara ett bra alternativ till SSRI, här är en artikel om hur bra det är med fysisk aktivitet, även vid psykiska åkommor. Artikeln är publicerad idag i DN:

”Motion kan hela själen”
Publicerad i dag 09:42

Motion är inte bara bra för kroppen, det kan hela själen också. En rask promenad, en cykeltur, styrketräning eller dans två tre gånger i veckan kan bota lindrig depression och ­ångest lika bra som läkemedel, visar studier.


Också ångest kan dämpas av motion, men vilken dos som krävs är oklart. De studier som gjorts spretar åt olika håll.

– Klart är i alla fall att en del kan få akut ångestlindring av en rask promenad eller till exempel ett pass på spinningcykel. Sitter du på cykeln blir du så upptagen av att hålla dig kvar att du får vila från ångesten en stund.


Hur många recept på fysisk aktivitet som skrivs ut mot depression i dag är det ingen som vet. Statistiken i Stockholms läns landsting visar inte vilken diagnos patienten har, men antalet förskrivna recept inom psykiatrin ökar. Allt fler läkare använder sig av metoden, säger Jill Taube. Studier visar också att vi är benägna att följa motionsråden minst lika bra som recept på läkemedel.


– Motion kan jämföras med antidepressiv medicin, åtminstone vad gäller lindrig depression och ångest. Effekten av motion verkar hålla i sig längre. Fysisk aktivitet verkar också, enligt vissa studier, kunna förebygga återfall i depression bättre än antidepressiv medicin. Bäst av allt är att motion dessutom kan lindra och förhindra kroppsliga sjukdomar och att det inte finns några biverkningar.


http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/kr ... ed-hjarnan
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: "Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker? "

Inläggav Zombie » 2011-12-08 19:11:17

Men herregud, du måste ändå inse att man har ansvar för det man skriver och att väljandet och kommenterandet av citat är en skrivhandling det också? Och du måste ändå inse att om man ständigt uttrycker sig genom citat och länkar med en viss tendens och en och annan knapphändig kommentar som är positiv till dem – som är precis vad du gör i det inlägg du nu citerar om – så är det det man får stå för? Vill du nyansera eller reservera dig så har du alla möjligheter att göra det på samma sätt som alla andra: med egna ord. Bredare citatval kan också vara ett alternativ.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: "Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker? "

Inläggav Wine » 2011-12-08 19:15:06

Zombie skrev:Men herregud, du måste ändå inse att man har ansvar för det man skriver och att väljandet och kommenterandet av citat är en skrivhandling det också? Och du måste ändå inse att om man ständigt uttrycker sig genom citat och länkar med en viss tendens och en och annan kommentar som är positiv till dem – som är precis vad du gör ovan – så är det det man får stå för? Vill du nyansera eller reservera dig så har du alla möjligheter att göra det på samma sätt som alla andra: med egna ord. Bredare citatval kan också vara ett alternativ.


Men ska jag reservera mig och skriva om alla möjliga tänkbara anledningar till att man inte kan röra på sig när artikeln handlar om hur depression och ångest kan påverkas av fysisk aktivitet och tråden också heter "Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker? "?
Senast redigerad av Wine 2011-12-08 19:15:46, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: "Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker? "

Inläggav Zombie » 2011-12-08 19:15:12

Nej, det räcker att skriva vad du tycker. Med eller utan stöd av citat men inte genom citat.

Eller låt mig säga såhär. Det folk läser, när man (nästan) bara citerar, är ju det man citerar. Så för läsaren spelar det ingen roll vad man tycker: det som kan besvaras, och som man ibland kan tycka behöver besvaras, är det som faktiskt står där.

Zombie skrev:(Ja, jag vet att det rent bokstavligt inte var du som sa det, men det var du som valde citaten och valde att inte kommentera dem.)

Den här lilla kommentaren fällde jag för att slippa tjafs om bokstavstolkning av det jag skrev precis innan. I stället blev det mera tjafs...

************************

Om det nu ska fortsätta tjafsas. Det jag ville var alltså bara att slänga in en varning, som jag av erfarenhet vet är viktig.
Senast redigerad av Zombie 2011-12-08 19:24:38, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: "Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker? "

Inläggav Dagobert » 2011-12-08 19:23:45

Kommer ni fram till nåt vettigt?
Typ, det är nyttigt att röra på sig utom när det inte är det.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Re: "Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker? "

Inläggav Selma » 2011-12-08 21:24:30

Dagobert skrev:Kommer ni fram till nåt vettigt?
Typ, det är nyttigt att röra på sig utom när det inte är det.

Ja, det verkar så. Vid vissa tillstånd är det nog bäst att man inte rör sig alls. Man tillfrisknar snabbare då.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: "Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker? "

Inläggav Kimmelie » 2011-12-08 22:15:22

Wine skrev:Jag vet vad kroniskt trötthetssyndrom är och att det är bra med fysisk aktivitet även om man har kroniskt trötthetssyndrom:

Kognitiv beteendeterapi är en behandling som är viktig för många för att lära sig handskas med den begränsade vardagen. Det är viktigt att du tränar fysiskt i förhållande till din förmåga för att behålla rörligheten. Risken är annars att musklerna förkortas och förtvinar och du får mer värk. Träningen är dock oftast inte möjlig den första tiden efter insjuknandet utan får prövas efterhand.


http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och- ... tssyndrom/


Artikeln säger också:
Läkemedel
Antidepressiva läkemedel kan användas för den som är deprimerad.


Liksom:
Det är viktigt att du som är drabbad inte tar ut dig under de dagar när du känner dig starkare. Det tar längre tid att bli frisk då.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: "Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker? "

Inläggav Wine » 2011-12-08 22:53:32

Kimmelie skrev:Artikeln säger också:
Läkemedel
Antidepressiva läkemedel kan användas för den som är deprimerad.


Liksom:
Det är viktigt att du som är drabbad inte tar ut dig under de dagar när du känner dig starkare. Det tar längre tid att bli frisk då.


Det tror jag inte det är någon som har förnekat heller.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: "Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker? "

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-12-09 0:51:17

Om jag är orolig på gränsen till ångest så måste jag hålla hjärnan sysselsatt. Då funkar det inte med motion eftersom det är alldeles för enformigt och man får alldeles för mycket tid att tänka.
Deprimerad har jag aldrig varit men en anledning till att människor speciellt äldre känner sig deprimerade kan vara fysisk sjukdom som gör dem orörliga. Och det ska mycket till för att fysisk träning ska kunna UPPLEVAS som positivt mot ett tillstånd om det exempelvis innebär ökad värk.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: "Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker? "

Inläggav Flawed » 2011-12-09 13:05:53

Selma skrev:
Dagobert skrev:Kommer ni fram till nåt vettigt?
Typ, det är nyttigt att röra på sig utom när det inte är det.

Ja, det verkar så. Vid vissa tillstånd är det nog bäst att man inte rör sig alls. Man tillfrisknar snabbare då.

Hur menar du då?
jag tycker att det låter som ett jättedåligt råd?
Får man inte liggsår då?Kan man inte få blodpropp också?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: "Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker? "

Inläggav sansula » 2011-12-22 2:17:19

Läser man denna artikel, så får man en helt annan bild av det hela:

http://psychotherapy.tumblr.com/post/86 ... depression

Tur att man alltid blir skeptisk om man ser nån titulera sig som genusprofessor? :D
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: "Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker? "

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-12-22 11:19:11

Flawed skrev:
Selma skrev:
Dagobert skrev:Kommer ni fram till nåt vettigt?
Typ, det är nyttigt att röra på sig utom när det inte är det.

Ja, det verkar så. Vid vissa tillstånd är det nog bäst att man inte rör sig alls. Man tillfrisknar snabbare då.

Hur menar du då?
jag tycker att det låter som ett jättedåligt råd?
Får man inte liggsår då?Kan man inte få blodpropp också?


Vid exempelvis hjärtsvikt torde det vara bäst att röra på sig så lite som möjligt. Men det är väl lämpligt att vända på patienter så att de inte får liggsår.


Moderator: rättade till felaktig citattagg
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: "Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker? "

Inläggav Wine » 2012-03-27 10:08:51

På grund av en felkodning i en databas dras en studie om huruvida antidepressiva skyddar mot självmord, publicerad i tidskriften Acta Psychiatrica Scandinavia, tillbaka. Det går inte längre att dra några slutsatser om huruvida antidepressiva skyddar mot självmord eller ej:

DN - Studie dras tillbaka
Publicerad 2012-03-23 16:53

Tidskriften Acta Psychiatrica Scandinavia drar på författarnas begäran tillbaka en studie från 2010 som visade att antidepressiva läkemedel skyddar mot självmord.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: "Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker? "

Inläggav Alien » 2012-03-27 14:39:55

Självmorden har alltså minskat men vi vet inte om det beror på bättre läkemedel:

suicid i sverige 1980 2010.jpg
http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=39494&l=sv

Självmorden har minskat i alla åldersgrupper förutom bland de unga (15-24 år).

Om självmorden inte minskar pga de nya medicinerna, varför minskar de då? Och varför minskar de inte bland de unga?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in