Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Iridia » 2011-12-20 3:44:08

snyft skrev:Vad jag älskar propaganda.
Förövrigt är lösningen att lära ut Svenska, men det funkar ju tydligen inte då allt måste anpassas till Arabiska.

Vad är det som måste anpassas till arabiska?

Svenska stavas med litet s på svenska och arabiska med litet a. Det är inte arabiskan som är ett hot mot svenskan utan engelskan. Det är med största sannolikt den som gör att du tror att det ska vara stort S där och du har säkert inte ens en aning om var du fått den uppfattningen från.

Jag ser inte nyttan av att importera markarbetskraft när vi redan har så låg ungdomsarbetslöshet men visst, det finns en lösning.
Regeringen skall bara hitta den och under tiden är det ju bara att ta in fler så jävlar blir det en explosion på arbetsmarknaden när den slutgiltiga lösningen skiner upp morgondagen. :roll:

Ungdomar brukar inte vara så jättesugna på att ta de sämst betalda skitjobben inom vård, städning etc.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav KrigarSjäl » 2011-12-20 5:22:45

snyft skrev:Vad jag älskar propaganda.
Förövrigt är lösningen att lära ut Svenska, men det funkar ju tydligen inte då allt måste anpassas till Arabiska.

Jag ser inte nyttan av att importera markarbetskraft när vi redan har så låg ungdomsarbetslöshet men visst, det finns en lösning.
Regeringen skall bara hitta den och under tiden är det ju bara att ta in fler så jävlar blir det en explosion på arbetsmarknaden när den slutgiltiga lösningen skiner upp morgondagen. :roll:

Vad menar du med

1. "allt måste anpassas till Arabiska."
2. "slutliga lösningen skiner upp morgondagen"
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav slackern » 2011-12-20 8:10:22

KrigarSjäl skrev:
snyft skrev:Vad jag älskar propaganda.
Förövrigt är lösningen att lära ut Svenska, men det funkar ju tydligen inte då allt måste anpassas till Arabiska.

Jag ser inte nyttan av att importera markarbetskraft när vi redan har så låg ungdomsarbetslöshet men visst, det finns en lösning.
Regeringen skall bara hitta den och under tiden är det ju bara att ta in fler så jävlar blir det en explosion på arbetsmarknaden när den slutgiltiga lösningen skiner upp morgondagen. :roll:

Vad menar du med

1. "allt måste anpassas till Arabiska."
2. "slutliga lösningen skiner upp morgondagen"


Det låter onekligen likt "Den slutgiltiga lösningen" men får hoppas att det var ett olyckligt ordval ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Final_Solution
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav kvicksilver » 2011-12-20 8:17:13

Anser det kontraproduktivt om inte annat - brukar inte bli bra när sådant här kommer från regeringshåll.

http://newsmill.se/artikel/2011/12/19/myter-om-invandring-kan-inte-bem-tas-med-sk-nm-lning
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav 424stil » 2011-12-20 8:20:58

Jag vill gärna också veta vad det är som måste anpassas till Arabiska. :lol:
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav snyft » 2011-12-20 9:38:33

Iridia skrev:Vad är det som måste anpassas till arabiska?

Till att börja med teorin till körkort och för det andra borde det mesta anpassas till arabiska då jag har jobbat en del med invandrare och deras kunskaper inom svenska är verkligen inte bra. De har då bott i Sverige allt mellan 1-10 år...

Men vem kan skylla på dem?
Varför lära sig svenska om du bor i en förort med din familj och släktingar?

Iridia skrev:Ungdomar brukar inte vara så jättesugna på att ta de sämst betalda skitjobben inom vård, städning etc.

Var har du fått denna uppfattningen ifrån?
Dessa jobbs fylls direkt vad jag har hört av arbetssökande och har tom krav på kompetens nuförtiden.

KrigarSjäl skrev:
2. "slutliga lösningen skiner upp morgondagen"

Att det krävs en stor satsning på integrationsproblemen i Sverige.
snyft
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2011-10-29

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav wuwei » 2011-12-20 9:53:22

Lite off topic, men kändes ändå relevant.

Om problemet med att försöka förutse framtiden:
För den som är praktiskt lagd är egna och andras historiska erfarenheter den enda fasta utgångspunkten för spekulationer, förväntningar och prognoser om framtiden. Inte sällan föreställer vi oss framtiden som en trendmässig förlängning av det redan inträffade.

I detta seriösa sammanhang och resonemang tycker jag att det är lämpligt att med en kort historia peka på effekter som detta kan föra med sig:

I slutet av 1800-talet ställdes Londons styresmän inför ett stort och svårlöst framtidsproblem: de ökande hästtransporterna på stadens gator. Vid den här tiden var ju som vi vet häst och vagn det helt dominerande fortskaffningsmedlet. Stadens planerare hade räknat ut att om hästtransporterna i framtiden skulle öka i den takt de hade gjort sedan 1860-talet, skulle Londons gator omkring 1930 ha blivit helt igenkorkade av hästskit. Att en handfull entusiaster höll på att experimentera med ett nytt transportmedel, automobilen, var något som Londons styresmän inte ägnade en tanke åt.

Vår historia är full av exempel som detta. Redan i slutet av 1800-talet konstaterade som bekant chefen för USAs patentverk att alla uppfinningar nu var gjorda och att fler patent därför inte var att vänta.

Källa: http://www.foi.se/FOI/templates/Page____618.aspx

Alltså: att tvärsäkert uttala sig om hur det kommer att se ut i eller lika säkert motsäga någons förutsägelse om framtiden kan ge en möjlighet att diskutera olika infallsvinklar om man inte låser sig för hårt i att den ena eller andra ska ha helt rätt. Vissa vill motarbeta de tendenser de tycker sig se, andra tycker att just de tendenserna är försumbara, men påpekar andra "risker", någon tredje ser möjligheter osv.

Någon kanske får möjligheten att utbrista "Vad var det jag sa?" någon gång i framtiden, men människan är nu så skapt så att den som utbrister "Vad var det jag sa?" kanske bara har omformat sina minnen av saken och därmed tror sig minnas att den har förutsagt exakt det som i framtiden är fakta, när det faktiskt inte alls var det de faktiskt förutsade om man kontrollerar (i de fall det nu finns) dokumentation av tidigare förutsägelser.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Miche » 2011-12-20 10:13:34

snyft skrev:Till att börja med teorin till körkort och för det andra borde det mesta anpassas till arabiska då jag har jobbat en del med invandrare och deras kunskaper inom svenska är verkligen inte bra. De har då bott i Sverige allt mellan 1-10 år...

Jag hörde ett reportage på Sveriges Radio (tror det var i somras) om två invandrare som kommit till Sverige för drygt ett år sedan som valde två helt olika strategier.

Den ena använde sig av den officiella linjen, gick på SFI, flyttade dit myndigheterna ville ha honom osv, han var i dagsläget arbetslös utan några större utsikter att få arbete men med egen bostad någonstans ute i Sverige, den andra struntade i SFI, jobbade mer än heltid i en släktings butik, kunde knappt någon svenska, bodde trångt (delade rum med flera andra).

Vad är integrationspolitik i detta sammanhang?
snyft skrev:Att det krävs en stor satsning på integrationsproblemen i Sverige.

Ge exempel på hur en fungerande integrationspolitik ser ut, vad behöver man satsa på?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav slackern » 2011-12-20 10:26:48

Miche skrev:
snyft skrev:Att det krävs en stor satsning på integrationsproblemen i Sverige.

Ge exempel på hur en fungerande integrationspolitik ser ut, vad behöver man satsa på?


Med tanke på ordvalet börjar jag tänka på det som hände på Balkan under 90-talet.

Bild

Moderator: Rättade citatet!
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav sansula » 2011-12-20 11:14:09

Alien skrev:
Huggorm skrev:Tror de helt ärligt att tredje generationens irakier, afganer eller somalier kommer vara helt integrerade i samhället? Tror du tredje generationens syrianer kommer vara det när de växt upp i den näst intill syrianska staden Södertälje? Andra generationen är i alla fall ganska långt ifrån.
Som sagt, det är klart att det aldrig kommer bli någon majoritet av invandrare i Sverige officiellt sett, men i praktiken kommer det bli allt mindre andel av svenskar som lever traditionellt svenska liv och har svenska värderingar.


Jag opponerar mig mot uttrycken första/andra/tredje generationens invandrare! Hur länge måste de vandra innan de räknas som svenskar?! Rätta uttrycket är första/andra/tredje generationens svenskar.

De som är födda i Sverige och pratar svenska är förstås lika mycket svenska, oavsett vad de har för ursprung, utseende, religion el matvanor. Vad är "traditionellt svenska liv", svenskar idag lever inte samma liv som för 50 år sedan. Och vad är "svenska värderingar", det varierar också väldigt inom olika grupper. Skolan försöker skapa en gemensam värdegrund, men kommer inte långt så länge det bara blir ord.

Om det skapas en lågutbildad "invandrarklass" så beror det på att något hindrar dem från att få arbete och integreras. Det är det diskusssionen borde gälla, hur kommer vi vidare?


Med den synen så finns inga svenskar. Och inga kurder, syrianer, samer, romer etc heller.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav segdeg » 2011-12-20 14:05:04

wuwei skrev:Lite off topic, men kändes ändå relevant.

http://www.foi.se/FOI/templates/Page____618.aspx

@ wuwei tack för länken, mycket läsvärt ... tänkvärt om tanke mönster, oavsett sammanhanget i allra högsta grad relevant i en tråd med ord som "Myter" och "Fakta" i rubriken!

Mina egna fördomar är sådana att de jämt får släpas ut i ljuset för att dem skall synas, det är väl så för mig som för så många andra att Myter inte är så ansträngande att förhålla sig till medan Fakta ställer till en förfärande oreda i vårt inre.

Bekvämaste vägen blir att betrakta fakta som myter och tvärtom, så här års går det bra att påminna om Midvinterbloten som har fler anknytningar till slakt av Syndabock än vad vi vill tro.

Mina fördomar som bygger på vi och "DOM" mår sämst av att skärskådas i ljuset av fakta, och det gör ont ... men känns strax bättre ... för att genast göra ont igen, då just fakta verkar så mycket svårare att hantera och uppdatera m.m

Sedan har jag inget emot Myter gärna av Selma Lagerlöf t.ex "Julrosen och andra berättelser" och den som tycker det här blev O/T får väl läsa den eller komma med fakta.

Mvh bockig
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav snyft » 2011-12-20 17:00:34

Miche skrev:Ge exempel på hur en fungerande integrationspolitik ser ut, vad behöver man satsa på?


Finns det någon politik som fungerar?
Men mer kvotering borde det satsas på om det är just integration vi vill uppnå.
Att det sen är orättvist är en annan sak.
Invandringen borde inte vara så hög som den är nu med tanke på hur samhället ser ut iaf.

slackern skrev:Med tanke på ordvalet börjar jag tänka på det som hände på Balkan under 90-talet.

Några fler fördommar angående mig du vill framföra, Mr Vegan?
snyft
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2011-10-29

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav KrigarSjäl » 2011-12-20 17:09:20

snyft skrev:
KrigarSjäl skrev:2. Vad menar du med "slutliga lösningen skiner upp morgondagen"

Att det krävs en stor satsning på integrationsproblemen i Sverige.

Jag uppskattar att du svarar men svaret säger egentligen ingenting. Kan du beskriva vad denna satsning skulle gå ut på?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav slackern » 2011-12-20 19:20:21

snyft skrev:Några fler fördommar angående mig du vill framföra, Mr Vegan?


Jag har absolut inge fördomar mot dej. Som jag skrev så var det ditt ordval utav "Den slutgiltiga lösningen". Som du säkert vet så användes den termen i Tyskland under tredje riket. Där nazisttoppen beslutat sej att utrota judarna i Europa under Wannseekonferensen den 20 januari 1942. Och som jag skrev så var det nog ett olyckligt misstag att du skrev det eller försökte att vara rolig.

Så om det var ett misstag eller att du försökte vara rolig så har jag absolut inga fördomar gentemot dej.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_slutgi ... %B6sningen
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Zombie » 2011-12-23 4:54:15

sansula skrev:Man måste kunna diskutera dessa saker utan att ljuga!
[citerar bland andra Sakine Madon]

Ja, det måste man. I det ingår att inte ge en ensidig bild av sakernas tillstånd, åtminstone inte medvetet. Nu påstår jag inte att sansula gör det sistnämnda; men för många av oss är det helt normalt att läsa en artikel av någon van debattör, som hänvisar till siffror av någon vetenskapare, och tycka att då är det ju klappat och klart, hur ska man kunna förklara bort det? Särskilt om det stämmer någorlunda med de hjulspår man redan har kört in sig i.

Och ofta kan man visst förklara bort det. Här pekar en Lars Persson på några problem med Madons framställning.

Och så kan man hålla på. Säkert med det övriga sansula anförde också. Jag har inte letat; den här artikeln råkade jag bara ramla på.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Wine » 2012-06-26 16:51:30

Här kommer ytterligare bekräftelse på att fördomar och diskriminering verkar vara vanligare bland lågutbildade och låginkomsttagare:

DN - Positivare opinion mot flyktingar
Publicerad i dag 13:47

Motståndet mot flyktinginvandring minskar i Sverige och det är betydligt fler som är villiga att engagera sig mot rasism och främlingsfientlighet än tvärtom, visar en undersökning från SOM-institutet.


Den starkaste faktorn för synen på flyktinginvandring är utbildningsnivå. Ju längre utbildning desto större stöd för att ta emot flyktingar och tvärtom, enligt undersökningen.


och här är mer om detta:

Friedrich Ebert Stiftung har nyligen publicerat en undersökning om intolerans och diskriminering i åtta europeiska länder (Zick, Küpper & Hövermann, Intolerance, Prejudice and Discrimination: A European Report, Berlin 2011). Den allmänna bilden är att negativa attityder till olika slags grupper samvarierar: det finns en tendens att antisemiter, islamofober, rasister, invandringskritiker, sexister och homofober är samma personer. Forskarna har konstruerat ett index för GFE (”group-focused enmity”), vilket visar sig variera kraftigt mellan länderna – ”gruppfientligheten” är dubbelt så utbredd i Ungern och Polen som i Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Nederländerna, med Italien och Portugal däremellan.


GFE är högre bland äldre än bland yngre, högre bland lågutbildade än bland högutbildade, högre bland låginkomsttagare än bland höginkomsttagare och något högre bland kvinnor än bland män. Det är högre bland dem med extrema högeråsikter och extrema vänsteråsikter än i mitten.

http://www.ui.se/blog/uibloggen/2011/11 ... myter.aspx

http://www.fes.de/cgi-bin/gbv.cgi?id=07908&ty=pdf

– Som sociolog ser jag att antisemistism och islamofobi är samhällsproblem, och inte handlar primärt om judar och muslimer, sa utredaren Birgitta Löwander efter pressträffen till Världen idag.

De som framför allt är bärare av fördomar och negativa attityder är lågutbildade som lever i en på olika sätt arm miljö. Det är en fråga om klass och utbildning, vilket gör det möjligt att fokusera utbildningsinsatserna.

http://www.varldenidag.se/nyhet/2011/08 ... idor-okar/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav marxisten » 2012-06-26 18:33:42

Huggorm skrev:men i praktiken kommer det bli allt mindre andel av svenskar som lever traditionellt svenska liv


"Traditionellt svenskt"?! Vad är svenskt? Surströmming och Kalles kaviar?

Jag kan lova det du räknar som "traditionellt svenskt" kommer vara förändrat om 50 år, oavsett vi har invandring eller ej, för det finns inget "traditionellt svenskt". Allt inom "svensk kultur" är lånat från andra och starkt påverkat av tiden vi lever i. Det som du räknar som "traditionellt" är nog till största delen inrättat av dina föräldrar och knappast äldre. Det nästa generation räknar som traditionellt (inkluderar med säkerhet teknologi) inrättat av oss. Äldre är inte det "traditionella svenska".

Om du hade frågat dina far och morföräldrar vad de skulle definierat som "traditionellt svenskt" när de var unga, hur mycket tror du skulle stämt in på dig? På den tiden var traditionellt leverne torpare, odla sin egen säd och sälja på marknaden. Inte alla har bil och inte alla barn ska ha 25 julklappar minst på julafton.

Jag är ganska säker på att om man frågar min gamla farmor som är född på 20-talet vad som sågs som "traditionellt svenskt" när hon var ung, inte skulle stämma in alls på det liv du lever idag. Rösträtten för kvinnor instiftades när hon föddes och den för män instiftades när hennes far var ung. Det ses som traditionellt svenskt idag med demokrati, det var nytt när hon föddes. Ganska säker på att debatten om "traditioner" var uppe även när kungen togs ifrån all makt, men den utvecklingen är iaf jag glad för skedde.

Så, varför så rädd för utveckling av vår kultur? Utan utvecklingen hade du inte haft bil, dator och rösträtt utan hade fortfarande levt i torp med en kung som styrde över oss. Hade du velat leva så?

Hur gammalt måste något vara för att räknas som traditionellt? 10 år, 50 år, 100 år? Ingen lever ju varken som för 100 eller 50 år sedan, för mycket har ändrats. Så är det som vi levde på 90-talet som är traditionellt för dig eller hur gammalt är traditionellt?
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Miche » 2012-06-26 22:13:00

snyft skrev:
Miche skrev:Ge exempel på hur en fungerande integrationspolitik ser ut, vad behöver man satsa på?


Finns det någon politik som fungerar?
Men mer kvotering borde det satsas på om det är just integration vi vill uppnå.
Att det sen är orättvist är en annan sak.

I västeuropa fungerar integrationen väldigt dåligt, men nog verkar USA fungera betydligt mycket bättre, där verkar invandrare kunna få jobb efter kvalifikationer och det verkar vara rätt naturligt att umgås tvärs etniska och kulturella "gränser".

Det beror nog på att "alla" har en invandrarbakgrund och därmed är det accepterat. De har knappast ens någon integrationspolitik.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav nallen » 2012-06-26 23:22:56

...och, framför allt - tror jag, på grund av skillnaden mellan assimilering och "integration". Förvisso kan det nog vara lättare att assimilieras i ett samhälle där "alla är invandrare".
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Zombie » 2012-06-26 23:30:49

Som vanligt finns det dock flera dimensioner. En är att den sociala stigmatiseringen av folkgrupper inte har gått så djupt i själva samhällsväven eller gällt så stora grupper i Europa. Romer, judar, några till – men inget så stort som förtrycket av USA:s svarta. Eller kanske latinos heller.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav plåtmonster » 2012-06-27 1:25:45

Med tanke på kostnaderna kan man ju fundera på om man får någon pension.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Avpixlat

Inläggav slackern » 2012-10-01 12:22:12

Vi har haft en diskussion tidigare i denna tråden eller en annan. Angående att det arbetar väldigt mycket folk med invandrar bakrund inom vården. Här är en artikel som styrker det.

Vårdbiträden, läkare, sjuksköterskor och tandläkare. Nästan en fjärdedel av alla som arbetar i Stockholms läns landsting har i dag en utländsk bakgrund.

http://www.dn.se/sthlm/utan-invandrare-stannar-varden

Moderator Alien: Från avpixlat-m-fl-vad-ar-trovardiga-kallor-t26335.html
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Avpixlat

Inläggav 424stil » 2012-10-01 17:59:52

slackern skrev:Vi har haft en diskussion tidigare i denna tråden eller en annan. Angående att det arbetar väldigt mycket folk med invandrar bakrund inom vården. Här är en artikel som styrker det.

Vårdbiträden, läkare, sjuksköterskor och tandläkare. Nästan en fjärdedel av alla som arbetar i Stockholms läns landsting har i dag en utländsk bakgrund.

http://www.dn.se/sthlm/utan-invandrare-stannar-varden


Det är väl allmänt känt att t ex alla Iranier är läkare eller tandläkare. :lol:

Moderator Alien: Från avpixlat-m-fl-vad-ar-trovardiga-kallor-t26335.html
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Avpixlat

Inläggav slackern » 2012-10-01 18:13:40

424stil skrev:Det är väl allmänt känt att t ex alla Iranier är läkare eller tandläkare. :lol:


Jo jag har också den uppfattningen att dom med Iranska rötter oftast har hög utbildning och bra jobb. Det verkar som att en väldigt stor andel utav Iranierna i Sverige har lyckats väldigt bra här.

Moderator Alien: Från avpixlat-m-fl-vad-ar-trovardiga-kallor-t26335.html
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in