öva upp ork?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du kunnat öva upp orken?

Jag har alltid haft ork
0
Inga röster
Ja, genom att öka ganska mkt i aktivitet
3
13%
Ja, genom att öka lite aktivitet i taget
3
13%
Ja men bara för en kort period (mindre än 6 mån)
0
Inga röster
Nej men det blev lite bättre.
2
9%
Nej
4
17%
Nej det blev sämre av att försöka
7
30%
Jag har inte kunnat/hunnit testa
4
17%
 
Antal röster : 23

öva upp ork?

Inläggav rapchic » 2011-12-03 7:50:09

Hej,
den enda hjälp jag verkar ska få för att komma ut på arbetsmarknaden är att öva upp min ork genom arbetsträning, jag vet att det ska funka för NT's men jag vet inte om jag har hört att det ska funka för folk med AS.


jag håller nu på att ökar vad jag gör här hemma (både för att det behövs och både för att det tar en evighet att skaffa praktikplats) men jag är så slut på att jag kan börja gråta utan någon anledning nuförtiden och jag ser inte hur folk klarar av både hushållsarbetet och jobb :shock:


finns det folk här som lyckats öva upp orken så att ni klarar av att jobba?
och ni får gärna komma med ideer tex hur ni gjorde för att öka orken (eller hur man inte ska göra)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: öva upp ork?

Inläggav Vampire » 2011-12-03 18:19:51

Jag har inte kunnat/hunnit testa. Ska göra det till våren/sommaren och då genom arbetsträning. I mitt avtal med Försäkringskassan ingår att jag då ska ta kontakt med arbetsförmedlingen Unga Funktionshindrade här i Stockholm. Där ska jag få hjälp att hitta ett ställe att arbetsträna på och sen ska jag arbetsträna 2 timmar/dag på obestämd tid. Sen får vi se om jag orkar lite mer eller hur det blir. Just nu förstår inte jag heller hur folk orkar med både hushållsarbete och jobb. :-)014 Lägg därtill till 10-12 timmars sömn, så blir det inte så mycket tid kvar... Ändå ser jag lite fram emot att börja arbetsträna, jag vill prova hur mycket jag klarar.
Vampire
Inaktiv
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-11-30
Ort: Sthlm

Re: öva upp ork?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-03 18:29:50

Jag svarade: "Nej det blev sämre av att försöka"
Har försökt träna på att orka mer men varje gång jag testar så blir jag ganska snabbt sämre igen.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: öva upp ork?

Inläggav Aklaim » 2011-12-03 19:50:55

skippar att rösta men brukar klara av jobbliknande förhållanden kortare perioder upp till 3 mån men sen har jag alltid spillt över med mitt sanna jag o det är inge bra bland folk om vi säger så.
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Re: öva upp ork?

Inläggav rapchic » 2011-12-03 20:00:44

Aklaim skrev:skippar att rösta men brukar klara av jobbliknande förhållanden kortare perioder upp till 3 mån men sen har jag alltid spillt över med mitt sanna jag o det är inge bra bland folk om vi säger så.

då borde ju "Ja men bara för en kort period (mindre än 6 mån)" funka
(jag valde 6 månader för det är ju viktigt för tex A-kassa m.m.)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: öva upp ork?

Inläggav Aklaim » 2011-12-03 20:05:38

rapchic skrev:
Aklaim skrev:skippar att rösta men brukar klara av jobbliknande förhållanden kortare perioder upp till 3 mån men sen har jag alltid spillt över med mitt sanna jag o det är inge bra bland folk om vi säger så.

då borde ju "Ja men bara för en kort period (mindre än 6 mån)" funka
(jag valde 6 månader för det är ju viktigt för tex A-kassa m.m.)


fast problemet är nog att min människosyn blir sämre efter varje försök jag gör också så skulle nog behöva ett till svars alt :? fast tror det är ett år nu för akassa syrran nämnde nått om det iaf.
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Re: öva upp ork?

Inläggav Joakoni » 2011-12-07 10:56:58

Jag har svårt att välja mellan: "ja, under en kort period" eller "blev sämre av att försöka". Det går i några dagar, sedan blir det tyngre och tyngre, jag har allt svårare att komma upp på morgonen, kommer försenad, sover bort helgerna, hushållsarbete är inte att tänka på. Efter en sådan period går minst en hel vecka åt att sova ikapp... :(
Men är jag inte förberedd mentalt, har lite sämre form och så, då klappar jag ihop helt av försöket med depression som följd.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: öva upp ork?

Inläggav Joakoni » 2011-12-07 11:08:28

"Nej, det blev sämre av att försöka" röstade jag till sist. Det känns så att jag har ett energikvot, och har jag energi innan så räcker det kvar ett tag, men har jag inte det så har jag inte, och försöker jag i alla fall så går det åt helvete... :(

Tack förresten! Tack vare dig har det klarnat upp i huvudet på vilket sätt det fungerar för mig.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: öva upp ork?

Inläggav Defekt Mupp » 2011-12-08 1:24:48

Du kan inte "öva upp orken" om du har asperger. Det enda som fungerar är mediciner.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Re: öva upp ork?

Inläggav nano » 2011-12-09 18:38:09

Hålller verkligen inte med men jag vet heller inte vad som fungerar.
Jag får iaf ork av saker jag märker att fungerar :)

Skulle nog inte orka med praktik av den enkla anledningen att man inte får betat.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: öva upp ork?

Inläggav indra76 » 2011-12-09 18:45:54

Jag tror att man på något sätt kan öva upp den förmågan, sen till vilken grad lär ju vara väldigt personberoende.

Bara vad jag tror att man kan öva upp är:
* förmåga att strukturera upp sitt arbete så att man inte behöver ödsla energi på att starta om och tappa tråden
* lära sig hur man ska kunna mentalt skärma av ljud och andra intryck som gör en trött i huvudet
* fundera på vad som ger och tar energi, minska ner på det som tar energi och öka det som ger (kan vara att man behöver gå och träna regelbundet, äta regelbundet, sova ordentligt, etc.)

Jag kan se många saker i mitt liv som jag ska försöka förändra just för att få mer ork, för familjen för min del, så jag tror att alla kan jobba med just att spara energi för det man vill/behöver göra. Det finns många energitjuvar om man börjar fundera.
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Re: öva upp ork?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-12-09 18:46:38

Vad är det som säger att det funkar för NT:s? Vad man lär sig är väl att komma i nya rutiner, bli van vid att göra arbetsuppgifter så att de kräver mindre av en etc etc men däremot har jag svårt att tänka mig att arbetsträningen gör att man orkar mer. Snarare handlar det väl om att man prioriterar lite annorlunda och inte hinner göra vissa saker som man brukar göra när man är hemma.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: öva upp ork?

Inläggav indra76 » 2011-12-09 18:48:35

Defekt Mupp skrev:Du kan inte "öva upp orken" om du har asperger. Det enda som fungerar är mediciner.


Vilka mediciner skulle fungera menar du?
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Re: öva upp ork?

Inläggav nano » 2011-12-09 20:01:34

Bjäbbis, att prioritera skulle jag gärna lära mig, har tyvärr en tendens att försöka göra precis allt :(

Kan i teorin prioritera men när rätt prioriterande inte ger resultat så börjar man ju tro att man är knäpp mer eller mindre.
Det där är en hel avhandling att berätta men ibland fungerar prioriteringar o ibland inte, går i vågor har jag märkt.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: öva upp ork?

Inläggav Defekt Mupp » 2011-12-10 23:51:24

indra76 skrev:
Defekt Mupp skrev:Du kan inte "öva upp orken" om du har asperger. Det enda som fungerar är mediciner.


Vilka mediciner skulle fungera menar du?


Beror på dina symptom och om du har riktig asperger eller inte.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Re: öva upp ork?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-11 0:11:56

Defekt Mupp skrev:Beror på dina symptom och om du har riktig asperger eller inte.

Vad menar du med riktigt asperger? Antingen så har man ju det eller inte.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: öva upp ork?

Inläggav Defekt Mupp » 2011-12-11 4:33:54

KaosPrinsessa skrev:
Defekt Mupp skrev:Beror på dina symptom och om du har riktig asperger eller inte.

Vad menar du med riktigt asperger? Antingen så har man ju det eller inte.


Asperger är en ärftlig störning som ger autismliknande symptom. Den exakta naturen är okänd, men av döma av hur den ärvs, så handlar det om en enda gen. Din hjärna består av massa småhjärnor, och aspergergenen verkar göra så att dessa inte lyckas forma sig till en kohesiv helhet på grund av de förändringar i hjärnstruktur den ger. Några av småhjärnorna får helt enkelt inte vara med och leka för att de jobbar för långsamt. Det gör att du tappar förmågor som normala människor har. Det positiva med asperger är att man får högre intelligens och även högre begåvning (om man hör till det lilla fåtal som har någon). De flesta aspergare är svenssonaspergers, och en svensson har inte någon begåvning och han får inte heller någon om han får asperger.

Autism är en genetisk eller miljömässig störning som fysiskt kvaddat några av småhjärnorna så att de inte längre fungerar. Vi har alltså två olika underliggande fel som ger liknande symptom. Skillnaden är att vid asperger finns hårdvaran kvar i fungerande skick fast bortkopplad. Autism är betydligt allvarligare än asperger och autismgener sanerar sig rätt så snabbt ur genpoolen eftersom de negativa effekterna av asperger oftast inte uppkommer då genen bärs av kvinnor då dessa har en annorlunda hjärnstruktur. Det gör de däremot vid autism.

Tänk dig nu om man kunde liksom tvångsköra de här slöa småhjärnorna i högre fart, då skulle ens aspergersymptom lindras. Av döma av mina resultat, så är det faktiskt möjligt. Du kan uppnå en högre funktionsgrad men du kan inte bli normal. Möjligen skulle man kunna bli normal om man behandlades innan eller strax efter födseln.

Exakt hur mycket normal du kan bli beror på hur allvarligt påverkad du är (det verkar finnas gener som mildrar effekten av asperger även hos män) och din underliggande personlighet. Är du en mentalt flexibel person med introspektiv förmåga och kapabel till att improvisera, kommer du att klara dig mycket bättre än om du är en typisk rigid, regeldriven asperger som kräver att allt ska gå efter egna scheman och regler.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Re: öva upp ork?

Inläggav Miche » 2011-12-11 10:13:37

@Defekt Mupp, varifrån kommer den teorin, är den egenutvecklad eller har du någon källa på det (ej Wikipedia eller blogg)?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: öva upp ork?

Inläggav indra76 » 2011-12-11 10:21:04

Defekt Mupp skrev:
KaosPrinsessa skrev:
Defekt Mupp skrev:Beror på dina symptom och om du har riktig asperger eller inte.

Vad menar du med riktigt asperger? Antingen så har man ju det eller inte.


Asperger är en ärftlig störning som ger autismliknande symptom. Den exakta naturen är okänd, men av döma av hur den ärvs, så handlar det om en enda gen. Din hjärna består av massa småhjärnor, och aspergergenen verkar göra så att dessa inte lyckas forma sig till en kohesiv helhet på grund av de förändringar i hjärnstruktur den ger. Några av småhjärnorna får helt enkelt inte vara med och leka för att de jobbar för långsamt. Det gör att du tappar förmågor som normala människor har. Det positiva med asperger är att man får högre intelligens och även högre begåvning (om man hör till det lilla fåtal som har någon). De flesta aspergare är svenssonaspergers, och en svensson har inte någon begåvning och han får inte heller någon om han får asperger.

Autism är en genetisk eller miljömässig störning som fysiskt kvaddat några av småhjärnorna så att de inte längre fungerar. Vi har alltså två olika underliggande fel som ger liknande symptom. Skillnaden är att vid asperger finns hårdvaran kvar i fungerande skick fast bortkopplad. Autism är betydligt allvarligare än asperger och autismgener sanerar sig rätt så snabbt ur genpoolen eftersom de negativa effekterna av asperger oftast inte uppkommer då genen bärs av kvinnor då dessa har en annorlunda hjärnstruktur. Det gör de däremot vid autism.

Tänk dig nu om man kunde liksom tvångsköra de här slöa småhjärnorna i högre fart, då skulle ens aspergersymptom lindras. Av döma av mina resultat, så är det faktiskt möjligt. Du kan uppnå en högre funktionsgrad men du kan inte bli normal. Möjligen skulle man kunna bli normal om man behandlades innan eller strax efter födseln.

Exakt hur mycket normal du kan bli beror på hur allvarligt påverkad du är (det verkar finnas gener som mildrar effekten av asperger även hos män) och din underliggande personlighet. Är du en mentalt flexibel person med introspektiv förmåga och kapabel till att improvisera, kommer du att klara dig mycket bättre än om du är en typisk rigid, regeldriven asperger som kräver att allt ska gå efter egna scheman och regler.


Väldigt intresserad av källan till denna infon!

Till att börja med ingår i Asperger i autismspektrat, dvs det är ingen skillnad mellan AS och autism utifrån orsak, bara grad. Framöver, i och med de nya diagnoskriterierna, kommer de ju dessutom tillhöra samma diagnos, så det känns som resonemanget faller på sin egen orimlighet...
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Re: öva upp ork?

Inläggav calima » 2011-12-11 10:53:08

Defekt Mupp skrev:Du kan inte "öva upp orken" om du har asperger. Det enda som fungerar är mediciner.


Vilka?

Defekt Mupp skrev:Beror på dina symptom och om du har riktig asperger eller inte.


Finns oriktig/falsk/fel asperger?


Defekt Mupp skrev: Det positiva med asperger är att man får högre intelligens och även högre begåvning (om man hör till det lilla fåtal som har någon). De flesta aspergare är svenssonaspergers, och en svensson har inte någon begåvning och han får inte heller någon om han får asperger.


Ja, vad säger man ...

Delar du upp asperger i "riktig" och "svenssonasperger"??? Och var finns den forskningen?

De flesta aspies är alltså svenssonaspies ... och har alltså ingen begåvning? Du säger alltså att en majoritet av medlemmarna här är obegåvade?

Källor!!!
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: öva upp ork?

Inläggav trémula » 2011-12-11 12:13:57

Jag har kunnat öva upp ork genom motion. Då blir jag piggare och friskare överhuvetaget.
Men det ändrar ju inte på att jag blir överstimulerad bland människor, av ljud,ljus, lukter och andra intryck. Stress av att inte kunna det sociala.
Mediciner har kanske hjälpt mig att bli avtrubbad så att jag tål de miljöerna längre tid, men på det stora hela mår jag mycket sämre med mediciner. Om jag äter mediciner kan jag inte känna min kropp så väl så jag kan lära den att slappna av på mitt kommando till exempel.
Jag har kunnat lära mig att inte haka upp mig på mina svårigheter, och då klarar jag av det mycket bättre. Det måste jag lära mig gradvis, inte ha för mycket på en gång. Två dagar i veckan är jag bland folk, det klarar jag rättså bra. Även om jag får migrän ibland av det. Jag försöker hitta vad för olika saker som påverkar. Tex blir det oftast mycket värre om jag har druckit kaffe. Men vissa dagar kan jag dricka kaffe, om jag känner mig tillräckligt utvilad och balanserad.
Hitta lösningar, och om det inte finns lösningar, finna mig i hur det ligger till. Ibland funkar det, ibland inte, men det funkar oftare och oftare, och mer och mer. Så jag lär mig, antar jag.
trémula
 
Inlägg: 436
Anslöt: 2009-01-03

Re: öva upp ork?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-11 13:56:22

Alltså Defekt Mupp, det där var inte ett svar på min fråga, dessutom (liksom andra här) vill jag gärna ha källan på det du skriver.
Och på vilket sätt menar du att autism automatiskt skulle vara "värre" än AS? Hört talas om folk med autistiskt syndrom utan utvecklingsstörning? Om inte så läser du just nu ett meddelande av en med autistiskt syndrom utan utvecklingsstörning. Tror inte mina problem (relaterade till min autism) skiljer sig nämnvärt i nuläget från de med AS.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: öva upp ork?

Inläggav Defekt Mupp » 2011-12-11 17:12:55

indra76 skrev:
Väldigt intresserad av källan till denna infon!

Till att börja med ingår i Asperger i autismspektrat, dvs det är ingen skillnad mellan AS och autism utifrån orsak, bara grad. Framöver, i och med de nya diagnoskriterierna, kommer de ju dessutom tillhöra samma diagnos, så det känns som resonemanget faller på sin egen orimlighet...


Det är en sammanställning av vad jag själv observerat och vad jag läst. Och ja, Asperger och autism ingår i autismspektrat, men grundorsaken är annorlunda. Du kan tydligt se hur aspergergenen ärvs i familjer efter klassisk mendelsk arvslära.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Re: öva upp ork?

Inläggav Defekt Mupp » 2011-12-11 17:21:40

calima skrev:
Defekt Mupp skrev:Du kan inte "öva upp orken" om du har asperger. Det enda som fungerar är mediciner.


Vilka?

Det beror på dina symptom.

Defekt Mupp skrev:Beror på dina symptom och om du har riktig asperger eller inte.


Finns oriktig/falsk/fel asperger?

Ja, autister med aspergerdiagnos är inte aspergare.


Defekt Mupp skrev: Det positiva med asperger är att man får högre intelligens och även högre begåvning (om man hör till det lilla fåtal som har någon). De flesta aspergare är svenssonaspergers, och en svensson har inte någon begåvning och han får inte heller någon om han får asperger.


Ja, vad säger man ...

Delar du upp asperger i "riktig" och "svenssonasperger"??? Och var finns den forskningen?

De flesta aspies är alltså svenssonaspies ... och har alltså ingen begåvning? Du säger alltså att en majoritet av medlemmarna här är obegåvade?

Källor!!!


Svenssonsaspergerare har riktig asperger. Men de är svenssons. En svensson har inte någon speciell begåvning - om han hade det, skulle han inte vara en svensson. Jag talar då inte om sådant som att kunna sjunga eller springa fort, utan om mental förmåga. Svenssons gillar inte abstrakta saker och är inte mycket för att tänka. En svenssonaspergare bär dessa karakteristika även om han har asperger. Asperger ger inte nya förmågor utan förstärker underliggande sådana, både positiva och negativa. För att bli en "lyckad" aspergare måste man vara en mer eller mindre fläckfri människa i grund och botten, för ens negativa egenskaper blir även de förstärkta. Är man t.ex fantasilös eller saknar ambition, så blir det dubbelt upp när man får asperger.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in