öva upp ork?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du kunnat öva upp orken?

Jag har alltid haft ork
0
Inga röster
Ja, genom att öka ganska mkt i aktivitet
3
13%
Ja, genom att öka lite aktivitet i taget
3
13%
Ja men bara för en kort period (mindre än 6 mån)
0
Inga röster
Nej men det blev lite bättre.
2
9%
Nej
4
17%
Nej det blev sämre av att försöka
7
30%
Jag har inte kunnat/hunnit testa
4
17%
 
Antal röster : 23

Re: öva upp ork?

Inläggav rapchic » 2011-12-15 9:58:26

trémula skrev:
rapchic skrev:och alla ni som tipsat om träning.
jag vet men jag gör det ändå inte :? visst är man konstig man vet att nånting gör en bättre men det är jobbigt i början så då har man inte tid/ork.
ajja får försöka komma bort från ursäkterna :wink:


Jag har också det här problemet. När jag hade hund funkade det, för samvetet vann över latheten.Jag tvingade mig ut hur dåligt jag än mådde.
Men jag har svårt att göra det bara för min egen skull trots att jag vet att jag mår mycket bättre om jag motionerar regelbundet.
Nu gör jag ett nytt försök. Och i stället för att skriva upp vad jag ska göra. Så skriver jag upp vad jag har gjort. Det har funkat mycket bättre när det gäller att få andra saker gjorda för mig har jag upptäckt. I stället för att få dåligt samvete över det jag ser att jag inte gjort fastän jag planerat in det, så kan jag känna mig nöjd för de saker jag faktiskt har gjort och det kan börja kännas tråkigt att inte kunna skriva upp nåt. Det kan bli lite som att jag börjar tävla med mig själv. Det kanske kan funka för dig med?


jag får så dålig fantasi om jag inte i förväg vet vad ja ska göra,
jag står där i gi, gör några uppvärmningsövningar, stannar upp och slutar sen för jag vet inte vad jag ska göra så jag kan inte skippa det (samma sätt m gym då måste jag ju veta vad jag ska göra.

@nano: jag kan inte ta bussen hem, jag måste gå i mer än en ½ mil innan jag kommer till busshållplatsen :?
men jag rör ju på mig litegrann då jag inte alltid kan få sjuts av min man utan går/sparkar(/cycklar) istället
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: öva upp ork?

Inläggav nano » 2011-12-15 11:04:29

När du berättar om det känns det lyxigt att bo där det ofta inte är mer än 700 meter till en busshållplats nästan var man än är.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: öva upp ork?

Inläggav rapchic » 2011-12-15 15:22:07

nano skrev:När du berättar om det känns det lyxigt att bo där det ofta inte är mer än 700 meter till en busshållplats nästan var man än är.


vi har också ca 3-4 km till brevlådan :wink:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: öva upp ork?

Inläggav trémula » 2011-12-18 14:43:01

rapchic skrev:jag får så dålig fantasi om jag inte i förväg vet vad ja ska göra,
jag står där i gi, gör några uppvärmningsövningar, stannar upp och slutar sen för jag vet inte vad jag ska göra så jag kan inte skippa det (samma sätt m gym då måste jag ju veta vad jag ska göra.


Åh, så där är det för mig också. Det är för krävande att hålla reda på olika moment om jag inte har nån som vägleder mig.
Men för att ta en promenad, cykeltur eller joggingrunda eller annat sånt så behövs inte nån planering egentligen. Förutom att ha nån slags kolla på hur långt man orkar så att man vänder hemåt i tid. Jag använder timer en del eftersom jag har svårt att känna var mina gränser går.
trémula
 
Inlägg: 436
Anslöt: 2009-01-03

Re: öva upp ork?

Inläggav rapchic » 2011-12-18 14:49:43

trémula skrev:
rapchic skrev:jag får så dålig fantasi om jag inte i förväg vet vad ja ska göra,
jag står där i gi, gör några uppvärmningsövningar, stannar upp och slutar sen för jag vet inte vad jag ska göra så jag kan inte skippa det (samma sätt m gym då måste jag ju veta vad jag ska göra.


Åh, så där är det för mig också. Det är för krävande att hålla reda på olika moment om jag inte har nån som vägleder mig.
Men för att ta en promenad, cykeltur eller joggingrunda eller annat sånt så behövs inte nån planering egentligen. Förutom att ha nån slags kolla på hur långt man orkar så att man vänder hemåt i tid. Jag använder timer en del eftersom jag har svårt att känna var mina gränser går.

vill inte låta negativ men, promenad går inte för jag har ingen fungerande ficklampa för tillfället, cykling är du galen? :shock: jogging har som sagt ingen fungerande pannlampa/ficklampa just nu
men som sagt kan ju (typ) träna hemma :|
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: öva upp ork?

Inläggav Dandelo » 2011-12-19 17:53:07

Om jag verkligen har viljan så blir orken bättre i en kort intensiv period. Sen blir jag utmattad...
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in