Droger och Asperger/adhd?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav mnordgren » 2011-12-01 23:23:38

Moderator:

Låser tråden tillfälligt för moderering.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav mnordgren » 2011-12-05 0:49:22

Moderator:

Låser upp tråden igen.

Det är inget fel i sig med att diskutera droger, men man bör ha i åtanke att det är ett ämne som bör behandlas med en viss varsamhet då droger både är olagliga och medför risker för de som brukar dem.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav MolkomAnnor » 2011-12-05 4:15:42

mnordgren skrev:Moderator:

Låser upp tråden igen.

Det är inget fel i sig med att diskutera droger, men man bör ha i åtanke att det är ett ämne som bör behandlas med en viss varsamhet då droger både är olagliga och medför risker för de som brukar dem.


Jag håller med, och tråden höll på att spåra ut.

Min fråga syftade till att belysa om det är vanligt att det förekommer droger vid AS och/eller ADHD. Det ser ut som att en del har erfarenheter.

Det jag tänker med tråden är likväl att många odiagnostiserade personer med ADHD och Asperger förmodligen kan använda sig av substanser (s.k. självmedicinering), och får aldrig någon möjlighet till vanlig medicinsk hjälp. Därav är det en viktig fråga.
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Gargamell85 » 2011-12-05 19:04:35

mnordgren skrev:Moderator:

Låser upp tråden igen.

Det är inget fel i sig med att diskutera droger, men man bör ha i åtanke att det är ett ämne som bör behandlas med en viss varsamhet då droger både är olagliga och medför risker för de som brukar dem.
Japp , såg även detta nu när jag läste igen om tråden en gång till , vart inte mitt syfte iallafall att glofiera men utåtsett kunde det nog ses som det .Ber om ursäkt!
Gargamell85
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2011-11-28

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav VeldigtRoligt » 2011-12-09 2:17:23

Jo jag super jävligt illa, är väl känd i mina kretsar som den som alltid blir fullast i världen. Har tillåmed blivit nämnd i lokaltidningen vid ett tillfälle som ett "lokalt fyllo". :lol: Polisen har tillåmed stoppat mej på väg till affären bara för å säga "ja hur var det här då"... Argh!!!

Anledningen är såklart att våga tala med folk när det blir festliga tillfällen. Men det går snabbt överstyr. Jag dricker alltså inte alls till vardags.

Har trappat ner ett par gånger förr men nu vill jag göra det igen. Tror jag vart i fyllecell över 40 gånger nu... Iförsig har det varit bra för ibland har jag ju lyckats somnat utomhus i 20 minusgrader............... :x icon
VeldigtRoligt
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2011-11-10

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Flawed » 2011-12-09 13:56:27

Jag röker crack och dricker bensin hela dagarna, det är Ola Lundins och den globala läkemedelsföretagens stora konspirations fel.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Droger och Asperger/adhd?

Inläggav HappyChic » 2011-12-09 14:06:46

kullan skrev:Akohol, droger och psykmediciner är samma skit alltihop. Det finns annat som funkar. jag är Nykterist och antidroger. Vägrar även äta psykmediciner. Jag har en bror som har kämpat med problem med både alkohol och droger. Han vart även beroende av ångestdämpande ett tag så han fick åka in på avgiftning.


Kullan, här har du nyckeln till din ofrivilliga ensamhet och önskan att ha en partner. Du får väga fördelar mot nackdelar vad det gäller medicinering och se vad du mest vill få ut av livet, välj kärleken och medicinering är mitt tips. Kram!
HappyChic
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2011-12-02

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav VeldigtRoligt » 2011-12-12 13:39:25

Jag kommer nog bli regelrätt alkis om jag fortsätter såhär.
Jag satt och grät i typ två timmar i morse innan jag stack till bolaget å dämpade skiten.
Mycket beror på en vän jag inte vet om hon vill vara vän längre eller inte.
Jävligt förvirrande. Inte hennes fel iaf. Mest mitt eget och det finns andra anledningar till illamåender. Ganska kukigt faktiskt.

Jävla emo-inlägg :roll:
VeldigtRoligt
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2011-11-10

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav kemisten » 2011-12-26 20:54:49

Jag tror att nästan alla på detta forum använder eller har använt droger.

Drog=substans som påverkar sinnestillståndet

Således är följande droger: koffein, nikotin, etanol, teobromin, alla bensodiazepiner, alla SSRI, SNRI, metylfenidat, amfetamin, efedrin, metamfetamin, morfin, heroin, tetrahydro-kannabinol (i hampa) etc etc.

Möjligen kan även äldre antihistaminer räknas som droger (påverkar histamin och acetylkolin) men eftersom dessa mest ger trötthet/dåsighet räknas de nog sällan som droger.
kemisten
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2011-02-21
Ort: Mjölby

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Joakoni » 2011-12-26 20:59:45

Koffein?... Då är jag en riktig narkoman, jag lever ju inte utan kaffe :roll:
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav kullan » 2011-12-26 22:28:05

Kemisten: Jag är alkohol,nikotin och drogfri. Jag är visserligen sockerberoende men det anses av vissa inte existera så jag är väl helt drogfri. Jag äter inget Antidepp eller ångestdämpande. har inget sömnmedel. så där har du FEL.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Drumdrum » 2011-12-27 0:20:30

Använder inte längre alkohol eller droger. Men har en kraftig problematik bakom mig med ett blandmissbruk och allt som det innebär med det. Känns väldigt skönt att ha det bakom sig även om det känns tomt ibland. En undran över vad man igentligen är skapt för liksom... Meningslösheten äter upp mig för tillfället.
Drumdrum
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2011-12-21

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav atoms » 2011-12-27 9:16:21

kullan skrev:Kemisten: Jag är alkohol,nikotin och drogfri. Jag är visserligen sockerberoende men det anses av vissa inte existera så jag är väl helt drogfri. Jag äter inget Antidepp eller ångestdämpande. har inget sömnmedel. så där har du FEL.


Även den slags totala avhållsamhet som du beskriver här kan ju vara ett slags antidrogmissbruk som får konsekvenser för din tillvaro för du brukar ju inte beskriva den som någon dans på rosor, snarare som en golgatavandring.

Jag har haft långa perioder då jag har varit helt drogfri, bortsett från nikotin; på sin höjd en alvedon. Men ofta kommer man till en brytpunkt då man är så trasig i psyket (och i kroppen) att man lika gärna kan pröva något medicinskt preparat för att orka fungera en dag till den andra.

Biverkningar, kära kullan, är inte begränsat till bruk av de medel som du räknar upp, ty även livet i sig självt har en massa otrevliga biverkningar.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Kimmelie » 2011-12-27 11:38:41

@ atoms: Du sätter ord på det som jag har tänkt, men inte kunnat sätta ord på. Jag var kraftigt antidrogmissbrukande i många år, och jag mådde inte bra under de åren. Och visst är det sant att livet i sig självt ger biverkningar, ibland betydligt värre än de man får av mediciner.

Nuförtiden intar jag måttliga mängder droger och mår bra tack vare det!
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Zombie » 2011-12-27 15:48:12

Håller också med atoms.

Som jag har försökt få fram tidigare på forumet så styrs vi ju av medvetandeförändrande substanser (droger) i vilket fall som helst: de hormoner och neurotransmittorer (signalsubstanser) som påverkar eller "styr" vårt medvetande är inget annat.

Kan så vara att våra försök att efterlikna detta är grova, biverkningsbenägna och inte tar hänsyn till en massa faktorer i en komplicerad väv som vi bara delvis känner till; men för att tro att kroppens egen kemiska fabrik alltid fungerar perfekt måste man ha en rätt naiv syn på naturens ofelbarhet. Var kommer då alla krig, all miljöförstöring, all mänsklig och djurisk olycka och andra djävligheter ifrån?

Och om naturen i en människas kropp uppenbarligen fungerar dåligt, så att den människan blir olycklig eller slits ner i onödan, kanske irreparabelt – vari ligger det principiellt förkastliga i att försöka efterlikna de metoder naturen själv skulle ha använt om den hade fungerat bättre? Kanske även med vissa biverkningar – som om det inte vore biverkningar av naturens egen imperfektion man försökte mildra?

Såvida man inte har religiösa föreställningar om att även det mest oåterkalleligt söndermalande feltillstånd (och förmodligen på just det här området till skillnad från en massa andra – eller säger man nej till exempelvis tandlagning och blindtarmsoperationer också?) är givet av Gud och inte för oss att ändra på – och i så fall är det en trossak som får diskuteras i en tråd om teologi eller religiös moral.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Zombie » 2011-12-27 16:21:56

Givetvis efter eller i samverkan med att man ändrar saker i livssituationen som kan tänkas orsaka den kemiska obalansen. Är man väl tvungen att skriva, för annars drar beskyllningarna för att vissa bara vill använda kemikalier igång igen. Men vad de personerna inte brukar se är hur många det finns som redan har försökt och försöker med sådana förändringar, ofta i åratal och säkert ofta till priset av permanenta skador i kroppskemin, och att det finns bra vårdfolk som redan är medvetna om sådant.

Vill man sedan skylla på att de kroppsegna kemiska obalanserna kan ha uppstått genom miljöförstöring och annat onaturligt så hjälper det patienten ännu mindre, för även om det skulle stämma kan man inte i efterhand fixa en födelse och ett liv i ren miljö så att problemen aldrig uppstod.

Och så har vi ju den olägenheten för drogabsolutisterna, att ju mer man vägrar folk mediciner trots att andra försök har misslyckats, desto fler av dem kommer att försöka självmedicinera sig istället. Förutom annan olycka som också kostar på olika sätt, som att inte kunna arbeta.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Bali » 2011-12-27 17:44:54

Tja, käre Zombie sprider även här sin visdom så jag väljer att hålla klaffen! :wink:
(Visst "drogar" även jag på olika sätt, eller har gjort, man måste ju överleva på något vänster.)
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Joakoni » 2011-12-27 18:37:44

Atoms och Zombie kloka ord!
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Red and green » 2011-12-27 18:56:16

Droger ? Näää, om inte några bloss hampa 15 år sedan räknas. Avregistrerad :?: Det var ju absolut ingenting för mig jag blev ju helt lobotomerad och bara satt och stirrade :| . Gäspade och ville gå lägga mig direkt :-)ZZZ . Ingen nytta alls. Det var absolut ingenting som jag skulle beskriva som roligt :( . Däremot har jag inte alls lika fläckfritt förflutet med öl och vin. Har plaskat med sånt alldeles för mycket på helgerna. När jag var yngre så festade jag som det inte fanns tomorrow :-)100 :-)100 .
Det blev som vana att gå på krogen och senare blev det vana att köpa hem. Tills jag tröttnade. Tänkte först länge att jag står inte ut med att vara bakis. Tänkte länge och noggrant. Nästa dagen var alltid bortkastad. Det orkar inte jag om jag måste jobba. Det blev ingen återhämtning på det viset. Det bara tog, gav inget. Det hände också att jag fick ångest dagen efter. Då e det inte värt det.

Jag slutade. Det var inte ens svårt. Bara tvärnitade.
Är förvånad själv, så enkelt var det för mig.
Jag är inte 100% dogmatisk nykterist. Händer faktiskt att jag går ut, men sällan. Har jag trevligt sällskap så kommer jag dricka och blir säkert lite full också. Men sedan får det vara minst två månaders paus.
Men att jag ska dricka mig full hemma, det kommer inte hända. Det lovar jag.
Det känns skönt att inte behöva dricka :D
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav maxholm » 2011-12-28 18:04:41

Jag undrar vad du har för sjukdom som inte behöver medicin? Själv dricker jag alkohol och äter sertralin i lagom mängd. Ibland blir jag full vilket de flesta svenskar blir varje helg. Jag funderar på att testa amfetamin någon gång. Nu ska jag ta några energidryck så jag orkar umgås med min särbo.
Ha det bra alla i gruppen och Gott nytt år

kullan skrev:Akohol, droger och psykmediciner är samma skit alltihop. Det finns annat som funkar. jag är Nykterist och antidroger. Vägrar även äta psykmediciner. Jag har en bror som har kämpat med problem med både alkohol och droger. Han vart även beroende av ångestdämpande ett tag så han fick åka in på avgiftning.
: :
maxholm
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2007-02-18
Ort: gnosjö

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Upside_Down » 2011-12-28 21:55:25

Jag har inte testat något som i lagens mening kallas för droger och röker heller inte men dricker då och då även om det inte blir så ofta. Ett fåtal gånger vid hög ångest har jag tagit morfintabletter och dessa lugnade och hjälpte faktiskt. När jag dricker får jag dessvärre vara jättenoga med att alltid känna efter hur jag mår innan eftersom alkohol bara hjälper mej att vara mer social och framåt när jag mår okej, skulle jag må minsta dåligt och sedan dricka flippar jag ut totalt med panikångest, överväldigande skuldkänslor och försöker oftast skada mej själv. Det förhöjer och stegrar bara de känslor jag från början hade.

Numera har jag blivit väldigt noga med att endast dricka när jag är okej så alkohol som självmedicinering hade antagligen inte funkat alls för mej. Sen kan man ju kanske räkna självskadebeteende som ett missbruk för att självmedicinera med kroppens egna substanser om man nu så vill det :-)006

Det var väl mina erfarenheter :-)Happy
Upside_Down
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2011-12-25

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-12-29 1:39:59

Upside_Down skrev:Jag har inte testat något som i lagens mening kallas för droger och röker heller inte men dricker då och då även om det inte blir så ofta. Ett fåtal gånger vid hög ångest har jag tagit morfintabletter och dessa lugnade och hjälpte faktiskt.

Morfin är narkotikaklassat även om du får det utskrivet av en läkare, så jo: du har tyvärr knarkat. Sorry.

Skämt åsido: Man kan diskutera semantik i all oändlighet. Vad är en drog? Vad är knark?
Men jag tycker att det är löjligt när man börjar skilja på psykoaktiva substanser och säga att det och det är "knark" bara för att det är olagligt. Men sen när man får det utskrivet lagligt så är det inte knark helt plötsligt. Extra dumt blir det ju när man tänker på att alla länder inte har exakt samma reguleringar.

En drog för mig är en psykoaktiv substans iaf - oavsett om den är laglig, på recept eller olaglig.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Kimmelie » 2011-12-29 8:49:32

Märkligt egentligen att det är så mycket moraliserande om droger, och att drogfrihet anses stå så högt, när de flesta(?) behöver droger i varierande grad för att må bra. Läste nånstans att kaffe är lite antidepressivt, och det stämmer med min erfarenhet. Jag mår bättre när jag dricker (måttliga mängder) kaffe, än när jag inte drack kaffe alls under längre perioder. Choklad sägs ju att man ska bli glad av, i såna fall borde väl det också räknas till drogerna.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-12-30 3:55:12

Kimmelie skrev:Märkligt egentligen att det är så mycket moraliserande om droger, och att drogfrihet anses stå så högt, när de flesta(?) behöver droger i varierande grad för att må bra. Läste nånstans att kaffe är lite antidepressivt, och det stämmer med min erfarenhet. Jag mår bättre när jag dricker (måttliga mängder) kaffe, än när jag inte drack kaffe alls under längre perioder. Choklad sägs ju att man ska bli glad av, i såna fall borde väl det också räknas till drogerna.

Beror som sagt på hur man definerar en drog.
Definerar man en drog som en "psykoaktiv substans" så är koffein en drog - medans teobromin (choklad) eller socker ej kan räknas som droger.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in