Droger och Asperger/adhd?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Droger och Asperger/adhd?

Inläggav MolkomAnnor » 2011-11-28 3:57:14

Jag tänkte på det här med missbruk och AS/ADHD eller dylikt.

Vissa i min närhet, med diagnos, har valt droger eller alkohol som en metod. Främst för att bli avslappnade efter en tuff dag, som stress/ångestdämpande, men även i sociala situationer.

Jag undrar om det här är vanligt, om ni själva har erfarenheter?

För å andra sidan finns det en ingjuten bild av att det inte är vanligt förekommande hos personer med Asperger, men jag undrar egentligen hur väl det stämmer.
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav rapchic » 2011-11-28 6:47:06

läkarna på psyk trodde att min far hade AS men kunde inte diagnosticera honom (pga alkoholen)
jag å andra sidan går inte ens i närheten av alkohol el andra droger (förutom koffein från te och socker)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav snyft » 2011-11-28 10:40:45

Vad jag har hört är det vanligare för folk med Asperger att bli missbrukare.
Själv har jag brukat droger, främst cannabis.
Då var det 1-2 gånger per helgen som högst och det är ju ett missbruk enligt Sverige...
snyft
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2011-10-29

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav MsTibbs » 2011-11-28 10:54:39

Jag har aldrig provat droger och alkohol är extremt sällan, i så fall av typ "ett glas vin till maten", aldrig full.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav sirap » 2011-11-28 12:03:48

Läste i någon av C. Gillbergs böcker något om att folk med AS "sällan" utvecklar missbruk. För mig har mitt missbruk varit en eskapism, ett sätt att stå ut med allt jag inte vet, allt jag inte vet vad jag ska göra med eller av, eller ens orka göra något. Men det är bättre nu. Fast det är inte perfekt, och jag kunde ha dött många gånger om.

Fast ibland, i mina mörkaste stunder, önskar jag att jag faktiskt inte hade överlevt allt. Minnena, händelserna, konsekvenserna.
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav sugrövmanövern » 2011-11-28 13:23:34

Jag tog till alkohol för att orka/våga fara på jobbet / åtgärden /socialkontoret yada yada olika grejer när jag var 18-22. Så frukosten bestod ofta av en starköl och en macka på stående fot. Anser inte att jag missbrukade, snarare självmedicinerade.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav sirap » 2011-11-28 13:29:36

sugrövmanövern skrev:Anser inte att jag missbrukade, snarare självmedicinerade.

Kan tänka mig att det är så för många, så var det för mig. Vill du, får du berätta hur du gör nu istället. Kanske kunde vara bra för folk som "sitter fast" att hitta lite om hur andra gör/gjorde.
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Gargamell85 » 2011-11-28 17:46:03

Jag kom i kontakt med alkohol redan vid 11-årsåldern. Då främst för att fly mobbingen samt problem i hemmet vidare ser jag det mest som jag självmedcinerat under årens lopp. Jag Har nyttjat diverse preparat under årens lopp bland annat AMFETAMIN opiater och cannabis främst periodvis. Även haft benzodiapiner utskrivet.

2008 la jag ner drogerna och började supa på heltid :P jag drack så ofta jag kunde och då mestadels ÖL, drog i mig ca. 20 öl om dagen framför datan och gick inte ut alls under 7 månader förra året. I år så bröt jag circkeln och har vart nykter/ drogfri över 6 månader .. jag mår bra , men vägen tillbaka är låååååång...
Gargamell85
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2011-11-28

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Abbreviation » 2011-11-28 18:02:19

Grattis till drogfriheten Gargamel!

Jag har använt droger tidigare men varit ren ett antal år nu.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Gargamell85 » 2011-11-28 18:03:17

Abbreviation skrev:Grattis till drogfriheten Gargamel!

Jag har använt droger tidigare men varit ren ett antal år nu.
Tackar! :) och strongt jobbat!
Gargamell85
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2011-11-28

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav kullan » 2011-11-28 18:07:22

sugrövmanövern skrev:Anser inte att jag missbrukade, snarare självmedicinerade.


Det leder ju ofta till just missbruk. Jag tror det finns många som är omedvetet pga självmedicinering även smygalkisar. Fast dom själva inte är medvetna om det. Även när det handlar om andra droger tror jag aett det är Sk. självmedicinering men i själva verket är det ett missbruk.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav snyft » 2011-11-28 18:58:16

kullan skrev:
sugrövmanövern skrev:Anser inte att jag missbrukade, snarare självmedicinerade.


Det leder ju ofta till just missbruk. Jag tror det finns många som är omedvetet pga självmedicinering även smygalkisar. Fast dom själva inte är medvetna om det. Även när det handlar om andra droger tror jag aett det är Sk. självmedicinering men i själva verket är det ett missbruk.


Vad är ett missbruk och vad är självmedicinering?
Båda saker har samma syfte, dvs att hjälpa personen må bättre.
Förstår inte skillnaden mellan att medicinera sig med droger dagligen i hyffsad dos gentemot äta SSRI dagligen.
Vem har rätt att dömma människor för missbruk?
snyft
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2011-10-29

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav kullan » 2011-11-28 19:18:39

Akohol, droger och psykmediciner är samma skit alltihop. Det finns annat som funkar. jag är Nykterist och antidroger. Vägrar även äta psykmediciner. Jag har en bror som har kämpat med problem med både alkohol och droger. Han vart även beroende av ångestdämpande ett tag så han fick åka in på avgiftning.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav snyft » 2011-11-28 19:31:13

kullan skrev:Akohol, droger och psykmediciner är samma skit alltihop. Det finns annat som funkar. jag är Nykterist och antidroger. Vägrar även äta psykmediciner. Jag har en bror som har kämpat med problem med både alkohol och droger. Han vart även beroende av ångestdämpande ett tag så han fick åka in på avgiftning.


Inte för att vara ett jävla rövhål, vilket du och en massa andra kommer tycka att jag är.
Men hur bra funkar det för dig att leva utan psykofarmaka?
Tycker inte att man kan eller ens ska generalisera så som du gör.
snyft
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2011-10-29

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Dagobert » 2011-11-28 19:33:36

snyft +1
Dagobert
 
Inlägg: 14133
Anslöt: 2010-11-30

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav kullan » 2011-11-28 19:43:43

snyft skrev:Inte för att vara ett jävla rövhål, vilket du och en massa andra kommer tycka att jag är.
Men hur bra funkar det för dig att leva utan psykofarmaka?
Tycker inte att man kan eller ens ska generalisera så som du gör.


Hur det funkar? Ja jag har ju tur som inte lider av social Fobi tex. Jag är ju deprimerad iof men jag tror jag skulle må sämre av medicinen än av Depressionen. Ingen kan ärligt tala om för mig hur min kropp påverkas i övrigt av SSri eller vad substanserna heter. Jag är redan tankspridd sedan födseln och jag är överviktig pga. av matmissbruk och avsaknaden av träning.

Jag tror att för mig åtminstone så skulle en omläggning av kosten ha en avgörande betydelse. Jag känner till fall som inte blivit ett dugg bättre av psykofarmaka utan dom blev sjuka i kroppen av det istället. Men när dom lade om kosten så mådde dom bättre än någonsin.

Ja om man blir piggare av psykofarmaka så grattis men jag anser inte man kan generalisera åt andra hållet heller då. Bara för att somliga blir bra så behöver jag inte bli det.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav snyft » 2011-11-28 20:13:19

kullan skrev:
snyft skrev:Inte för att vara ett jävla rövhål, vilket du och en massa andra kommer tycka att jag är.
Men hur bra funkar det för dig att leva utan psykofarmaka?
Tycker inte att man kan eller ens ska generalisera så som du gör.


Hur det funkar? Ja jag har ju tur som inte lider av social Fobi tex. Jag är ju deprimerad iof men jag tror jag skulle må sämre av medicinen än av Depressionen. Ingen kan ärligt tala om för mig hur min kropp påverkas i övrigt av SSri eller vad substanserna heter. Jag är redan tankspridd sedan födseln och jag är överviktig pga. av matmissbruk och avsaknaden av träning.

Jag tror att för mig åtminstone så skulle en omläggning av kosten ha en avgörande betydelse. Jag känner till fall som inte blivit ett dugg bättre av psykofarmaka utan dom blev sjuka i kroppen av det istället. Men när dom lade om kosten så mådde dom bättre än någonsin.

Ja om man blir piggare av psykofarmaka så grattis men jag anser inte man kan generalisera åt andra hållet heller då. Bara för att somliga blir bra så behöver jag inte bli det.


Vad är det som har hindrat/hindrar dig från att lägga om din kost då?
Varför har du inte gjort detta tidigare?
Har själv lidit av matmissbruk och det steget som fick MIG komma över det var cymbalta och hjälp från sjukvården.

Cymbaltan hjälpte på det sättet att den sänkte min stämningskurva samt tog bort en del av hungersuget.
Men visst klarar du av att lägga om din kost på egen hand och mår sedan utmärkt tack vare det.
Kudos!
snyft
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2011-10-29

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Kimmelie » 2011-11-28 20:25:03

För mig var det ADHDn som drev mig till missbruk/självmedicinering (mest amfetamin). Sen jag fick ADHD-diagnos + medicin som fungerar (Amfetamin) så behöver jag inte missbruka/självmedicinera.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Gargamell85 » 2011-11-28 20:42:08

Kimmelie skrev:För mig var det ADHDn som drev mig till missbruk/självmedicinering (mest amfetamin). Sen jag fick ADHD-diagnos + medicin som fungerar (Amfetamin) så behöver jag inte missbruka/självmedicinera.
ungefär likadant för mig och iochmed missbruk är det i stort sett en omöjlighet till legal medcinering , Allt blir en ond circkel ..
Gargamell85
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2011-11-28

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Wine » 2011-11-28 20:46:26

snyft skrev:Vad är ett missbruk och vad är självmedicinering?
Båda saker har samma syfte, dvs att hjälpa personen må bättre.
Förstår inte skillnaden mellan att medicinera sig med droger dagligen i hyffsad dos gentemot äta SSRI dagligen.


Att tro att man lindrar besvären med alkohol eller andra substanser är nog att lura sig själv, man mår knappast bättre av att missbruka/självmedicinera med alkohol eller andra droger, snarare mår man sämre och det blir en ond cirkel. Tycker det är stor skillnad på att självmedicinera med exempelvis alkohol mot att äta psykofarmaka.


Alkoholproblem kan vara allt från lindriga till mycket svåra. Ett tidigt varningstecken är att du dricker allt större mängder alkohol. Då är du en riskkonsument. Hög konsumtion av alkohol kan göra att du drabbas av bland annat högt blodtryck, problem med magen, sömnproblem, ångest och depression.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och- ... lberoende/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav snyft » 2011-11-28 20:48:29

Ber om ursäkt för offtopic.
Tänkte bara klargöra att jag självmedicinerade ADD med Cannabis sativa.

Sen det här med att använda droger till att koppla av finns ju överallt, i det svenska samhället.
Alkoholen florerar fullständigt, midsommar, julafton, släktkalas osv.
Människor kommer alltid behöva ha något för att kunna koppla av det där lilla extra.
Om det sen är materiela saker, drycker, mat osv är högst personligt.

Wine: Cannabis har minst biverkningar och störst användningsområde som medicin.
Jag är emot alkohol.

http://www.opposingviews.com/i/the-debate-over-marijuana-treatment-for-adhd-autistic-kids
Senast redigerad av snyft 2011-11-28 20:55:09, redigerad totalt 1 gång.
snyft
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2011-10-29

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav sugrövmanövern » 2011-11-28 20:51:01

sirap skrev:
sugrövmanövern skrev:Anser inte att jag missbrukade, snarare självmedicinerade.

Kan tänka mig att det är så för många, så var det för mig. Vill du, får du berätta hur du gör nu istället. Kanske kunde vara bra för folk som "sitter fast" att hitta lite om hur andra gör/gjorde.


I dag står jag på starka bensodiazepiner både dagtid, (Iktorivil) mot ångest och som stämningsstabiliserande. Nattetid (Flunitrazepam) för min kroniska insomni.

Jag fick tjata i många år för att få dessa mediciner. Jag blev sjukskriven 1998 vid 22 års ålder. Först 2008 fick jag riktiga bensodiazepiner utskrivna.

Missbruk? Beroende? Tja måhända, men det håller mig flytande och jag äter endast ordinerad dos, aldrig extra tabletter.

Och för övrigt. Den som anser att beroendeframkallande medel är dynga, den mår inte tillräckligt dåligt för att behöva dem och bör faktiskt knipa käft anser jag.

Alkohol behövs ej längre, dricker i princip aldrig eftersom jag har fått mediciner istället.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-11-28 20:55:54, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav MolkomAnnor » 2011-11-28 22:20:04

Kimmelie skrev:För mig var det ADHDn som drev mig till missbruk/självmedicinering (mest amfetamin). Sen jag fick ADHD-diagnos + medicin som fungerar (Amfetamin) så behöver jag inte missbruka/självmedicinera.


Jag arbetade med hemlösa en period, där de allra flesta tar någon typ av drog. Av det flertalet som missbrukade amfetamin fanns många gånger en förmodad ADHD.

Min far, som även han har ADHD, missbrukade detta under sin ungdom. Förmodligen för att det kunde göra honom mer fokuserad, och lugnare. För personer som inte har ADHD har det ju en annan effekt, har jag för mig.

Är det Conzerta du tar?
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Kimmelie » 2011-11-28 23:04:43

MolkomAnnor skrev:
Kimmelie skrev: Sen jag fick ADHD-diagnos + medicin som fungerar (Amfetamin)

Är det Conzerta du tar?

Nej.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in