Mensa

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Ren mästare ! » 2006-09-12 22:50:23

Man får ta och testa mötena !! 8) 8)
Senast redigerad av Ren mästare ! 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
Ren mästare !
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2006-07-06
Ort: Töreboda

Re: Mensa

Inläggav KrigarSjäl » 2006-09-12 23:41:11

David skrev:Eftersom Aspergianer ska vara inteligentare på den typen av IQ som ratifieras av mensaianer så borde vi ha ngn Aspergian/Mensaian här.
Vad är era erfarenheter av detta?


Har kollat deras online-test. Det mäter bara problemlösningsförmågan i en logisk övning. Undrar varför. man kan ju prestera 131 eller över, samtidigt som man är dålig på att avgöra prickars rörelse.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav richtaste » 2006-09-13 5:07:08

en kompis anmälde mig till det riktiga provet en gång men jag gick aldrig...orka...de enda intressanta verkligt smarta människorna är ändå inte med i mensa tänker jag...dessutom så går det ju att öva på deras test...så vemfan bryr sig...men jag kanske tänker så för att jag är osocial vad vet jag.

Moderator Alien: Ersatte icke fungerande länk.
Senast redigerad av richtaste 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
richtaste
Bannad
 
Inlägg: 163
Anslöt: 2006-02-27

Inläggav JFK » 2006-09-13 9:06:15

Det finns så mycket man inte kan mäta i någon IQ test i världen. Så en IQ test säger mig inte mycket om din intelligens.

Men det är förstås min personliga åsikt, ni kanske tycker annorlunda.
Senast redigerad av JFK 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
JFK
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2006-09-11
Ort: Töreboda

Inläggav Ren mästare ! » 2006-09-13 10:26:50

JFK skrev Det finns så mycket man inte kan mäta i någon IQ test i världen. Så en IQ test säger mig inte mycket om din intelligens.


SÅ SANT såhär står det föresten på Mensa: s EGEN hemsida angående sina IQ tester.

Vanliga frågor och svar i samband med inträdesprovet till Mensa.


Om provtesterna på hemsidan

1.

Jag har gjort era provtest på er hemsida. Vad innebär mitt resultat? Är jag smart eller inte?

SVAR: Våra provtest på hemsidan är inte standardiserade begåvningstest även om de grovt mäter din logiska förmåga. Inget test på Internet är tillförlitligt när det gäller att fastställa IQ. När dessa test var färdigkonstruerade genomförde ett femtiotal medlemmar i Mensa Sverige det svårare testet, provtest III. Medelvärdet efter första försöket låg strax under tolv rätt. Vissa hade full pott, andra nio rätt.
De flesta inom vår förening tycker att hög IQ inte är det samma som att vara ”smart”. Det finns medlemmar som röker, andra har erfarenheter av att vara kär i definitivt fel person.
Senast redigerad av Ren mästare ! 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
Ren mästare !
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2006-07-06
Ort: Töreboda

Inläggav richtaste » 2006-09-14 8:56:32

skärp dig ren
Senast redigerad av richtaste 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
richtaste
Bannad
 
Inlägg: 163
Anslöt: 2006-02-27

Inläggav Ren mästare ! » 2006-09-14 10:14:21

Skärp dig Richtaste. Eller be Mensa själva skärpa sig som skrev det.
Senast redigerad av Ren mästare ! 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
Ren mästare !
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2006-07-06
Ort: Töreboda

Inläggav richtaste » 2006-09-14 12:26:23

LOL :lol:
Senast redigerad av richtaste 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
richtaste
Bannad
 
Inlägg: 163
Anslöt: 2006-02-27

Inläggav Ren mästare ! » 2006-09-14 14:08:45

Ingen förklaring och intelligens 0 % i det inlägget. Men skit samma.
Senast redigerad av Ren mästare ! 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
Ren mästare !
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2006-07-06
Ort: Töreboda

Inläggav Fdisk » 2006-09-28 20:04:03

Jag gjorde ett IQ test på nätet och fick 129 poäng. Jag kan nog mkt bättre tom känns det som, var lite vissen vid tillfället. Ska nog göra Det test som Mensa har oxå. Vad som är konstigt är att testet hos psykologen gick skitdåligt! Jag kände det som att frågorna var korkade då, jag ifragasatte dem och kunde inte koncentrera mig på att lista ut hur dom hade tänkt. Denna gång var jag mer foglig och svarade på frågorna. Jag har alltid blivit kallad för dum, även av familjemedlemmar.
Senast redigerad av Fdisk 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
Fdisk
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2006-09-28

Inläggav Ren mästare ! » 2006-10-01 20:12:06

richtaste skrev:LOL :lol:


Visst du kan ha rätt. Även om jag inte tror att det är så. Med så hög IQ och kasta ut en lögn till andra är inte hög IQ isåfall i vilket fall som hellst.
Senast redigerad av Ren mästare ! 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
Ren mästare !
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2006-07-06
Ort: Töreboda

Inläggav Tharx » 2006-10-04 3:23:12

Fdisk skrev:Jag gjorde ett IQ test på nätet och fick 129 poäng. Jag kan nog mkt bättre tom känns det som, var lite vissen vid tillfället.


Vilket IQ-test?
De flesta IQ-test man finner ute på nätet är nämligen värdelösa och ofta övergivmilda. För att då inte bortse från att språkliga skillnader kan dra ner kvoten med en viss summa (om man exempelvis inte behärskar det engelska språket dvs.).
Det mest ackurata IQ-test jag funnit är det som är utformat av Mensa i Danmark. Länk.

Fdisk skrev:Vad som är konstigt är att testet hos psykologen gick skitdåligt! Jag kände det som att frågorna var korkade då, jag ifragasatte dem och kunde inte koncentrera mig på att lista ut hur dom hade tänkt.


Jag antar att det test du fick genomföra var WAIS-III? För min del var IQ-delen i det testet errativt med omkring 11 - fast det berodde på att jag var svårt deprimerad och mycket "autistisk" vid själva prövningstillfället. Koncentrationssvårigheter av det slag som du beskriver borde nog ha en liknande effekt - blev du distraherad av psykologens närvaro?
Senast redigerad av Tharx 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
Tharx
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2006-08-22

Inläggav Fdisk » 2006-10-04 8:10:14

Tharx skrev:
Fdisk skrev:Jag gjorde ett IQ test på nätet och fick 129 poäng. Jag kan nog mkt bättre tom känns det som, var lite vissen vid tillfället.


Vilket IQ-test?
De flesta IQ-test man finner ute på nätet är nämligen värdelösa och ofta övergivmilda. För att då inte bortse från att språkliga skillnader kan dra ner kvoten med en viss summa (om man exempelvis inte behärskar det engelska språket dvs.).
Det mest ackurata IQ-test jag funnit är det som är utformat av Mensa i Danmark. Länk


Att de flesta tester är övergivmilda vet jag redan.

Det heter Tickle.com

" Tickle's IQ Test Development
Over the last two years, Tickle's psychologists developed this IQ test using proven, high-quality IQ test questions such as those in the Mensa Workout tests and the Shipley Institute of Living Scale — an intelligence test that focuses on both vocabulary and verbal abstract reasoning. Those are the skills that are associated with problem-solving ability and social comprehension/judgement.

Reliability of the IQ Score
Once we built the Tickle IQ test, Tickle performed a large-scale study to compare the results of people who had taken both the Tickle IQ test and the established Shipley Institute of Living Scale (by Walter C. Shipley). The Shipley test has been used for more than 50 years to assess facets of intelligence. We did this to ensure that the way we constructed our test would yield reliable and valid IQ results.

We used scores calculated by the Shipley test as a basis for calibrating Tickle's IQ test. That ensured a high association between the two tests and, because of that, the validity of our IQ scores. In fact, the Tickle IQ test is highly reliable—the Chronbach's alpha is .81. In other words, the questions on Tickle's IQ test are internally consistent and they all measure intelligence accurately.

How Tickle Calculates Intellectual Types
In the past, researchers who have constructed IQ tests have discovered additional patterns that relate to the categories of questions a particular test-taker answered correctly — categories such as mathematical, visual, verbal and logical. When these researchers analyzed peoples' results, they found that, for instance, a test-taker might have answered the math-oriented and verbal questions correctly, yet tended to answer the logical questions incorrectly. From such patterns, experts were able to define some internal scales of intelligence to the overall IQ test. Thus, using those internal scales, they could offer an actual IQ score, such as 105, as well as a measurement of how well the test-taker did within each question category.

After 1 million people took the Tickle IQ test, we ran what is called a "factor analysis" on the answers those people gave. This statistical analysis identified the similarity between groups of questions in our test. The analysis demonstrated that this particular IQ test accurately measured four underlying dimensions of intelligence: mathematical, visual-spatial, linguistic and logical.

Each of the questions in the Tickle IQ test relates to one dimension of intelligence. How reliable are these dimensions? Well, for the scientists and statisticians out there, their reliability coefficients were .85, .84, .81 and .50, respectively. The gist of all of that is that Tickle's scales of intelligence are highly valid and we can accurately tell you how high you scored on each of those scales relative to the other test-takers—thus yielding an accurate intellectual type."
Senast redigerad av Fdisk 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
Fdisk
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2006-09-28

Inläggav Fdisk » 2006-10-04 8:13:08

Senast redigerad av Fdisk 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
Fdisk
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2006-09-28

Inläggav Tharx » 2006-10-04 12:51:13

Fdisk - jag tänker inte uttala mig vidare mycket om Tickle's IQ Test i detta tillfälle, men jag avvarar ändå en gnutta skepsis inför det; inte minst på grund av dess utformning. Ytterligare utgår man ifrån en nations medelvärde, vilket kan bidra med viss pålagd felmarginal. Sveriges genomsnittliga IQ i jämförelse med världens övriga nationer är exempelvis 101, medan USA har en lägre IQ-nivå.

Man kan ju också ifrågasätta värdet i IQ-test som enbart är spatiala - dock kan du ju komplettera ditt resultat från Tickle.com med det test som jag länkade till, om du vill. Min erfarenhet säger mig iallafall att testet på Tickle.com för en svensk individ med mycket god kunskap i engelska ger ungefär 5-6 för mycket (om man då utgår ifrån Sveriges norm, vilket du kanske inte vill). Å andra sidan kan det ju vara omvänt; att det ger ett för lågt resultat för en svensk med mindre bra kunskap i engelska (om man då inte sitter med en ordbok tillhanda).

Notis: feltolka inte detta som att jag dömer dig nu på något sätt; jag förmedlar bara en åsikt.
Senast redigerad av Tharx 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
Tharx
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2006-08-22

Inläggav Kapad » 2006-10-07 18:15:29

Jag håller inte med i beskrivningen av föreningen Mensa som de flesta har. Jag ser det mer som en kamratklubb för människor som är mentalt avvikande [den formuleringen har jag faktiskt plankat lite halvt från deras hemsida].
Det är svårt att som människa inte känna att man hör hemma någonstans, oavsett om det är för att man tycker att andra står så mycket över en själv eller så mycket under. Det kan vara deprimerande i vilket fall som helst.

Mensa kan vara en länk till nya kamratskaper som förstår en, och inte fördömer och kallar en besserwisser eller tråkig så fort man vill diskutera saker som man själv tycker är intressant. Det är väldigt svårt att hitta något liknande på fikarasten på jobbet där ca en procent av de 20 närvarande kan tänkas vara i samma "grad" som man själv är i, vilket inte ens är en enda människa :-| [nu menar jag såklart inte att man måste ha något gemensamt bara för att man delar intelligenskvot]

Jag själv har gjort ett IQ-test men jag vägrade ta reda på svaret då jag inte ville bli besviken ifall det inte var på det viset jag trodde. Skulle jag tagit reda på det och det visat sig att jag skulle kunna berättigas medlemskap i Mensa så skulle jag nog kunna tänka mig att engagera mig i föreningen, dock skulle jag nog ha som princip att inte skylta med medlemskapet.
Senast redigerad av Kapad 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
Kapad
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2006-08-09

Inläggav lar66 » 2007-02-25 0:16:21

Jag gjorde testet på svenska Mensas hemsida, och var välkommen för mer omfattande tester (mot betalning).

I och med utredningen om ev. Asperger så fick jag nyss veta vad som är mina starka sidor. Tydligen extremt bra på att snabbt ta in information i textform. Mitt minne vid verbal kommunikation är däremot inget vidare... Jag umgicks en del under högskoletiden med en kille som var (tror jag) extremt intelligent. Han var med i Mensa. Vi hade många djupa och hetsiga diskussioner om teknik, musik och politik/samhälle. Tyvärr hade han något slags schizofrent problem som gjorde att jag avbröt kontakten efter en flytt. I flera år hade han byggt upp vanföreställningar och plötsligt exploderade alla hans idéer i telefonen! Samtalen var roliga då han hela tiden tvingade fram nya tankar och fick en att fundera lite extra. Väldigt likt diskussionerna som lärararen hade i filmen "Döda poeters sällskap". Men poesi eller dikter var vi inte intresserade av.

Intelligens kan man i alla fall ännu inte operera fram, däremot går det i nästan all sporter (utom schack ;-)) att dopa sig. Jag tycker arbetsgivarna inte bara ska ta in en massa pladdervana strebers med hög "EQ" :-p , utan också värva lite osociala AS-personer. Som ska tänka ut något tekniskt, eller hålla koll på alla de där "jobbiga" detaljerna.
Senast redigerad av lar66 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
lar66
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2007-02-10
Ort: Stockholm

Inläggav KrigarSjäl » 2007-02-25 13:51:09

En förening som Mensa är inte underligare än en aspergerförening, eller vilken förening som helst. Människan är ett flockdjur och vill helst umgås med likasinnade. Tycker det är trams att kalla Mensa för elitistiskt, intelligenta människor är ju en minoritet som inte har det lätt alla gånger.

För övrigt är tester man gjort hos psykolog de enda som är relevanta, då de är gjorda under vetenskapliga former. Tester på nätet kan man helt bortse ifrån. Tror folk överdriver sina resultat de gjort på nätet...
Läste en artrikel om mensamedlemmar i KvP för något år sedan. Det var ingen av de intervjuade personerna som var öppna med sin intelligens.

Varför får man inte skryta med intelligens i det här landet?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2007-02-25 13:53:33

lar66 skrev:Jag tycker arbetsgivarna inte bara ska ta in en massa pladdervana strebers med hög "EQ" :-p , utan också värva lite osociala AS-personer. Som ska tänka ut något tekniskt, eller hålla koll på alla de där "jobbiga" detaljerna.


Det är arbetsgivarna det är fel på. Finns det någon grupp som är mer diskriminerad än vi aspergare?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav neandertalaren » 2007-02-25 14:33:16

KrigarSjäl skrev:Varför får man inte skryta med intelligens i det här landet?
Medelsvenssons i landet lagom är väldigt duktiga på tala om hur dåliga och värdelösa dem är, istället för att berätta vad dem är bra på. Detta med vetskapen att de riskerar bli attackerade av en stor grupp avundsjuka människor, som genast påpekar att här skall man minsann inte sticka upp. I landet lagom måste alla ha lika stora hjärnor, ha samma åsikter och gå omkring i beiga kläder för att inte bli utfrysta.
Senast redigerad av neandertalaren 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
neandertalaren
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2007-01-11

Inläggav Inger » 2007-02-25 20:08:04

Utmärkt sammanfattat, Neandertalaren. Jante-lagen är tydligen fortfarande den dominerande i vår kultur.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav missbutterfly » 2007-02-25 23:36:01

Håller med er om det man får inte vara "för" bra på något, inte heller för dålig. Råkar man påpeka att man är duktig på något så är man "dum i huvudet" och folk vill inte umgås med en.
Det är nog ofta bättre rent socialt att berätta hur dålig man är i många avseenden då den andre får "rum" att känna sig överlägsen.

Det där med mensa är skojjigt. När jag fick min AS-diagnos fick jag höra att många med Asperger har ganska hög IQ, det kändes främmande för mig att tänka mig att jag som är oallmänbildad, psykiskt instabil,(rökare)lider av social fobi och säkert uppfattats som direkt blåst i många situationer skulle kunna ha en ok IQ.
Så jag gjorde deras test på hemsidan (det första med prickarna) och där hade jag alla rätt direkt på 7 min. Det andra klarade jag också alla på och det svåraste hade jag två fel på. Jag gillade det där, har alltid tyckt att "mönster" varit fashinerande.
Sedan gjorde jag mensa Danmarks test och de har jag gjort flera gånger, där har jag haft mellan 132-141.
Brukar även göra de där IQ-testerna i Illustrerad vetenskap och lyckas oftast lösa de flesta utom vissa med siffror.

Har tänkt lite på att göra det "riktiga" mensa-testet men det har jag inte vågat med rädsla för att inte klara det.(Vill gärna leva på TANKEN att jag skulle kunna vara lite smart istället för att få motsatsen bevisad s.a.s. :? ) Vet io.f.s inte ens ifall jag skulle ha behållning av att vara med där om jag skulle klara testet?
Ni som är medlemar, skulle vilja veta lite om det "riktiga" testet. Jag förstår att det måste vara ganska mycket svårare än de på nätet. Vad är det för typ av frågor? Vet ni något liknande test i svårighetsgrad man kan göra på nätet så man har en aning innan...
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav DooM » 2007-02-26 0:05:48

Har bara gjort ett test: illustrerad vetenskaps (prenumererar, så man är därinne och gluttar lite ibland)

IQ 140+ blev resultatet. På tre av deltesterna fick jag maxpoäng dock (matematik, språk och nåt mer); så jag behövde sannolikt inte använda hela min kapacitet för att lösa uppgifterna = jag kan möjligen ligga högre än så, men vet inte säkert.

För övrigt är det lite märkligt att det anses helt OK att excellera i fysiska sporter (där får man beröm i överflöd om man är duktig), men är totalförbjudet att i något sammanhang yppa att man råkar ha hög mental kapacitet; man funderar lite på varför Jantelagen förbjuder det ena men inte det andra?
Senast redigerad av DooM 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
DooM
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2007-01-01
Ort: Stockholm

Inläggav missbutterfly » 2007-02-26 0:23:14

Håller med dig om det med sport. Där är det allmänt accepterat att "glänsa" lite.
Vad gäller Ill-vet:s tester på nätet så har jag inte gjort dem,bara de i tidningen. Känner mig rätt körd bara jag hör att det fordrar allmänbildning som matte och svenska ex.vis..
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in