Mensa

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Moggy » 2007-02-26 1:37:29

missbutterfly skrev:Håller med dig om det med sport. Där är det allmänt accepterat att "glänsa" lite.
Vad gäller Ill-vet:s tester på nätet så har jag inte gjort dem,bara de i tidningen. Känner mig rätt körd bara jag hör att det fordrar allmänbildning som matte och svenska ex.vis..



Man har ju utökat begreppet IQ och infört massa andra saker, som hur verbal, musikalisk etc. man är. Är väl vettigt att mäta sånt med, men personligen tycker jag att den klassiska synen på är IQ bättre. En förmåga på att tänka logiskt och se samband.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav missbutterfly » 2007-02-26 13:14:52

Jag vet inte riktigt vad som är inräknat i begreppet IQ,men det jag tänkte (hoppades) var att testen inte mätte teoretisk bildning utan som Moggy nämnde "logiskt tänkande och förmåga att se samband".
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav DooM » 2007-02-27 17:09:30

Testet mäter språklig förmåga; dvs inte specifikt förmågan att kunna "svåra" ord eller diverse fackuttryck, utan snarare uppgifter som går ut på att hitta relationer mellan allmänt använda ord.
Språklig förmåga är en av de viktigaste aspekterna av mänsklig intelligens; det är t.ex. den som skiljer oss från djuren mer än något annat; så att göra ett IQ-test utan att mäta den skulle knappast säga särskilt mycket.

Matematikuppgifterna var rätt enkla och gick helt enkelt ut på att hitta matematiska samband i olika verbalt beskrivna situationer; dvs förmåga till abstrakt tänkande.... dock förekom det inga uppgifter som krävde större kunskaper än de fyra räknesätten om jag minns rätt.

Testa och lycka till i så fall; som en kul grej om inte annat... :)
Senast redigerad av DooM 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
DooM
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2007-01-01
Ort: Stockholm

Inläggav missbutterfly » 2007-02-27 17:16:15

Kikade på deras hemsida men min prenumeration har gått ut så jag kan inte göra testet :( Tycker det borde vara tillgängligt för alla..
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav KrigarSjäl » 2007-03-01 1:44:48

neandertalaren skrev:
KrigarSjäl skrev:Varför får man inte skryta med intelligens i det här landet?
Medelsvenssons i landet lagom är väldigt duktiga på tala om hur dåliga och värdelösa dem är, istället för att berätta vad dem är bra på. Detta med vetskapen att de riskerar bli attackerade av en stor grupp avundsjuka människor, som genast påpekar att här skall man minsann inte sticka upp. I landet lagom måste alla ha lika stora hjärnor, ha samma åsikter och gå omkring i beiga kläder för att inte bli utfrysta.


Klockren analys!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav nassepuh » 2007-03-01 4:50:55

Sätter ingen större tilltro till tester på det sättet som det ges uttryck för här. Har själv gjort två kontrollerade tester, ett hos en kurator och ett annat hos en psykolog, och fått diametralt motsatta resultat.

Efter första testet ville dom slussa in mig i en särklass och jag åkte till och med på besök till Sjöviks folkhögskola och lät den snälle baptistpastorn/rektorn visa mig runt i klasserna där jag skulle få sitta och leka med lera och kritor. Lockande, men jag gillade inte baptistgrejerna (alla elever stod prydligt uppradade på kö i matsalen utan ett ljud, jag glömde min plånbok och en elev tog sig tid att leta upp mig för att lämna tillbaks den... såna där saker... huuurrrr) - projektet föll på det.

Vid andra testet var jag inne i zonen istället och fick helt absurda resultat åt andra hållet.

Kan säga att dom inte var representiva för verkligheten för fem öre i något av fallen - något som är väldigt sant dock är att det första testet nästan tog knäcken på mig, att det andra testet fick mig att tro att jag kunde lösa alla världens gåtor utifrån mitt eget huvud, och att bägge varianterna hämmade mig i min utveckling på ett eller annat sätt.

Sensmoralen:

Släpp jämförelserna och lev ditt liv.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Micke S » 2007-03-02 22:59:14

Jag har funderat på att gå med i Mensa. Jag ser det som en förening för att träffa likasinnade att kunna dela erfarenheter och samtalsämnen med. Samma som att vara med i en fiskeklubb för att träffa fiskekompisar.
Senast redigerad av Micke S 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
Micke S
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav rdos » 2007-03-03 22:46:19

missbutterfly skrev:Har tänkt lite på att göra det "riktiga" mensa-testet men det har jag inte vågat med rädsla för att inte klara det.(Vill gärna leva på TANKEN att jag skulle kunna vara lite smart istället för att få motsatsen bevisad s.a.s. :? ) Vet io.f.s inte ens ifall jag skulle ha behållning av att vara med där om jag skulle klara testet?
Ni som är medlemar, skulle vilja veta lite om det "riktiga" testet. Jag förstår att det måste vara ganska mycket svårare än de på nätet. Vad är det för typ av frågor? Vet ni något liknande test i svårighetsgrad man kan göra på nätet så man har en aning innan...


Jag har gjort det riktiga Mensa-testet men fick inte hög nog IQ för att få vara med i föreningen (117 eller något sådant). Testet påminner en hel del om det danska testet. Jag hade dock lite dålig planering. Framförallt hade jag ingen klocka med mig, och det fanns inte heller någon i lokalen, så jag kunde inte prioritera vilka frågor jag skulle jobba med. Dessutom fick jag ingen chans att placera ut "intelligenta gissningar" på de uppgifter jag inte kommit på när tiden var slut. Vet inte om jag tänker försöka igen.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2007-03-04 4:13:47

Jag blev stressad av Mensa-testet online. Där fick man iofs en klocka som visade hur mycket tid man hade kvar men detta i sin tur stressade mig så att jag fick svårt att koncentrera mig. Tror jag fick 118 eller nåt sånt.

Brukar få högre på tester som inte har så snäv tidsbegränsning, och som testar olika förmågor (verbal, matematisk etc) och inte bara mönster.

Det som du konstruerade gick inte så bra eftersom det enligt min mening fanns för få alternativ på varje fråga för att kunna avgöra någon trend. Lyckades någon bra med det?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Micke S » 2007-03-07 1:49:39

Jag känner igen mig i din beskrivning Miss Butterfly... Att känna sig dum och naiv, eller i allafall bli behandlad som det, men sen sopar man mattan med folk när det är dags för IQ-test.
Senast redigerad av Micke S 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
Micke S
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav missbutterfly » 2007-03-07 9:47:18

Micke S skrev:Jag känner igen mig i din beskrivning Miss Butterfly... Att känna sig dum och naiv, eller i allafall bli behandlad som det, men sen sopar man mattan med folk när det är dags för IQ-test.


:lol: :wink:
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Mensa Medlem

Inläggav Salle79 » 2007-03-09 4:27:13

Jag är medlem i Mensa och ger gladerligen lite information kring detta:

Mensa's syfte är att undersöka vad exakt intelligens är för något, hur inteligensen hos en människa är annorlunda ifrån de övriga djuren och hur intelligens kan användas för att hjälpa mänskligheten.

Testen som utförs av Svenska Mensa, som krävs för att man ska få tillstånd att gå med i Mensa kallas för Spatial Progressiva matriser. Det är ett antal frågor (i mitt fall var det 36 frågor som skulle klaras av på en timma) varje fråga består av 9 rutor i form av en matris, i varje ruta så finns det en figur som sedan utför ett mönster, din uppgift är att tyda mönstret och fylla i vilket figur som kommer i den sista rutan (ruta nummer 9 som är tom) du har sex olika svarsalternativ för varje fråga som du ska ringa en av de 6 alternativ. Dessutom kostar det 300 kronor för att få utföra testet.


Varför gå med I Mensa?

Detta varierar ifrån person till person, i mitt fall var det pgr av att jag hade och alltid har haft en massa galna abstrakta idéer om hur saker och ting fungerade och oftast så stämde detta med verkligheten, tyckte det skulle vara roligt och umgås med folk som förstod tankarna jag hade, jag har även en facination för det abstrakta och problematiska då dessa enligt mig själv är vad som förklara saker, dvs enkla förklarningar som går snabbt och rakt på sak har aldrig verkat tillräcklig för att användas i verkligheten då det inte funnits samma grad av flexibilitet och variation i förklaringen som verkligeten ger när man försöker tillämpa något teoritiskt, detta är något som en abstrakt förklaring lyckas med bättre.

Den största fördelen som jag haft med att vara medlem i mensa är att jag umgåts med några av dagens största tänkare, och att jag har via dessa personer fått sett dem möjligheter och oändliga vägar som faktiskt existerar för ett bättre liv, större självförståelse och starkare livskvalité.

För mig har Mensa betytt väldigt mycket.
Senast redigerad av Salle79 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
Salle79
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2007-03-02

Inläggav missbutterfly » 2007-03-09 10:07:37

Tack Salle79 för din beskrivning, du gjorde även här en klar och tydlig förklaring.

Det är alltså frågor som inte fordrar allmänbildning utan "problemlösnings-förmåga". Intressant.

Blev nu ännu mer sugen på att göra deras test..

Kanske ska man tänka sig att det görs för skojs skull och inte bli helt nedslagen av att "misslyckas"(?) men f.ö. har jag enorma problem när jag kommer på mig själv med att göra "fel".

Tack så mycket
/missbutterfly
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 10:25:03, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Re: Mensa Medlem

Inläggav missbutterfly » 2007-03-09 10:53:04

Salle79 skrev:Jag är medlem i Mensa och ger gladerligen lite information kring detta:

Varför gå med I Mensa?

Detta varierar ifrån person till person, i mitt fall var det pgr av att jag hade och alltid har haft en massa galna abstrakta idéer om hur saker och ting fungerade och oftast så stämde detta med verkligheten, tyckte det skulle vara roligt och umgås med folk som förstod tankarna jag hade, jag har även en facination för det abstrakta och problematiska då dessa enligt mig själv är vad som förklara saker, dvs enkla förklarningar som går snabbt och rakt på sak har aldrig verkat tillräcklig för att användas i verkligheten då det inte funnits samma grad av flexibilitet och variation i förklaringen som verkligeten ger när man försöker tillämpa något teoritiskt, detta är något som en abstrakt förklaring lyckas med bättre.

Den största fördelen som jag haft med att vara medlem i mensa är att jag umgåts med några av dagens största tänkare, och att jag har via dessa personer fått sett dem möjligheter och oändliga vägar som faktiskt existerar för ett bättre liv, större självförståelse och starkare livskvalité.

För mig har Mensa betytt väldigt mycket.


Jag är nog väldigt "enkel" i mitt tänkande dvs det är inte så "komplicerat", inte heller att förklara olika egna "problem-lösnings-ideer". (Det lät märkligt,men jag vet inte hur jag annars ska förklara).

En anledning till att jag vill gå med i mensa är rätt larvig egentligen, då att jag lättare skulle kunna "bevisa" att vi med AS inte är idioter som vi kan betraktas av vissa.

Jag tycker att jag ibland bemöts som om jag vore lite "lätt utvecklingsstörd" eller en väldigt korkad idiot som inte fattar så mycket.

Jag skulle vilja tillhöra någon grupp där de andra vet att jag inte är korkad och där man kan fascineras av andra och deras sätt att tänka.
Att man imponeras av dem på något vis.

Tycker annars att jag får ut en hel del av mina umgängen (med NT), men då är det mest "att lära mig hur de fungerar/beter sig" men även om det är ett av mina största intressen så är det oftast föga imponerande.

Ofta ute i livet bedömms ens intelligens utifrån vad man presterat inom karriär etc. och där kan även en hel del av "idioter" döma ut en p g a att jag aldrig passat för skolan eller olika arbetsmiljöer.

Det har aldrig varit svårt för mig med skolan (att lära in alltså när jag varit intresserad),utan skolmiljön har helt enkelt varit för rörig och distraherande för att jag skulle kunna fokusera på det vi höll på med.
För många visuella intryck på en gång alltså, min hjärna har svårt att sortera sådant och då blir jag förvirrad..

Jag känner ett starkt behov av att utvecklas just nu, men vet inte riktigt hur.
Kanske skulle mensa ge mig lite av det jag söker?..
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 10:25:04, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav Salle79 » 2007-03-09 11:46:18

missbutterfly skrev:Det är alltså frågor som inte fordrar allmänbildning utan "problemlösnings-förmåga". Intressant.


O ja, Vi hade besök av Cristopher Michael Langan för inte så länge sen, han har skrivit en mycket berömd teori som heter "den Kognitiva aspekten på universumet" hans IQ är bedömd till runt 195 vilket är extremt "smart", som jämförelse kan vi ta Albert Einstein som "bara" landade på runt 170 (han var ett geni, men inget mer). Det intressanta med herr Cristopher Michael Langan är att han inte är en allmänbildad man, han jobbade som en dörrvakt och bartender i en klubb I Long Island, USA. Han har inte ens motsvarande gymnasie utbildning vilket innebar att teorin han beskrev vad skrivet på en sådan nivå att inte bara de smartaste matematikerna eller fysikerna förstod hans teori men även dem personer han jobbade med i Long Island förstod vad han hade skrivit. Sättet han hade skrivit teorin på är en definition av pedagogik och enkelhet. Många kan förklara något enkelt på ett komplicerat sätt, inte lika många osm kan förklara något komplicerat på ett enkelt sätt. Detta är vad Cristopher Michael Langan hade lyckats med.

Blev nu ännu mer sugen på att göra deras test..

Kanske ska man tänka sig att det görs för skojs skull och inte bli helt nedslagen av att "misslyckas"(?) men f.ö. har jag enorma problem när jag kommer på mig själv med att göra "fel".


Det finns inga misslyckaden, temporära stopp eller naturliga pauser för fundering existerar överallt men misslyckas gör man bara när man ger upp.

Jag är nog väldigt "enkel" i mitt tänkande dvs det är inte så "komplicerat", inte heller att förklara olika egna "problem-lösnings-ideer". (Det lät märkligt,men jag vet inte hur jag annars ska förklara).

Finns personer som är extremt bra på det med, det har hjälpt dem mycket i deras eget liv och i andras.

En anledning till att jag vill gå med i mensa är rätt larvig egentligen, då att jag lättare skulle kunna "bevisa" att vi med AS inte är idioter som vi kan betraktas av vissa.

Kan bli svårt då Mensa inte är något "bevis", bevisets äkthet ligger i personen du försöker bevisa något för, en del är fullt övertyade om att de mest inkompetenta idioterna finns i just IQ klubbarna, det finns grupper i USA, och då pratar jag om tio tusentals personer som är övertygade om att Människan aldrig landat på månen, och det där med att jorden är runt kan vi nog ta en funderar på också om det verkligen är så. Människan är extremt svår att övertyga och har en tedends att motsätta sig de mest självklara sakerna, vilkert kanske inte är så självklara ifrån deras perspektiv ;)


Tycker annars att jag får ut en hel del av mina umgängen (med NT), men då är det mest "att lära mig hur de fungerar/beter sig" men även om det är ett av mina största intressen så är det oftast föga imponerande.

Försök och se fördelar istället för nackdelar i folk.. även om det verkar omöjligt ibland ;)


Det har aldrig varit svårt för mig med skolan (att lära in alltså när jag varit intresserad),utan skolmiljön har helt enkelt varit för rörig och distraherande för att jag skulle kunna fokusera på det vi höll på med.
För många visuella intryck på en gång alltså, min hjärna har svårt att sortera sådant och då blir jag förvirrad..

Låter som sensory overload, något jag lider av. Jag har löst detta genom att använda hörlurar och IPOD och spendera tid i de vilorum som finns på det universitet jag är på jus nu.

Jag känner ett starkt behov av att utvecklas just nu, men vet inte riktigt hur.
Kanske skulle mensa ge mig lite av det jag söker?..

Tror du söker utmaning, dett är något som jag gör ständigt. Den första riktigt största utmaningen jag tog var när jag försökte bli mer "ledar lik" eftersom det stred emot vad jag bör kunna prestera om man ser till min asperger men jag lyckades, jag hade börjat lira en online spel kallat World Of Warcraft och gav mig faan på att jag genom problemlösning och lite jälva anamma skulle få en förståelse för ledarskap och vad som krävdes för att folk skulle följa och gå med på det man föreslog, ett halvår senare så hade jag skapat en guild som hette Integra där vi hade 200 aktiva medlemmar vilket är många medlemmar (medel guilden hade 30 personer).

Mensa vad en annan utmaning som jag skulle ta oavsett vad andra tyckte och tänkte, när jag började på universitetet så ifrågasätta min rädsla att inte ha kontroll över saker och ting, så jag gjorde allt gentemot vad jag brukar göra, i våra grupparbeten skrev jag aldrig upp mig för att försöka komma in i "dem effektiva" grupperna utan jag försökte få random grupper med flit och lät saker och ting ha ett naturligt förlopp, alltså så långt ifrån kontroll som jag kunde komma.

Det jag skall börja med nu är att försöka gå två program samtidigt innovativ programmering och Systemvetenskap varav jag ska ta en doktorand i något av ämnena (troligen blir det systemvetenskap är inne på andra året och finner det extremt roligt)

OM du vill utecklas så gör saker som du inte tror dig kunna göra, håll på tills du klarar det.
Senast redigerad av Salle79 2011-05-04 10:25:05, redigerad totalt 1 gång.
Salle79
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2007-03-02

Inläggav missbutterfly » 2007-03-09 12:43:39

Salle79 skrev:
O ja, Vi hade besök av Cristopher Michael Langan för inte så länge sen, han har skrivit en mycket berömd teori som heter "den Kognitiva aspekten på universumet" hans IQ är bedömd till runt 195 vilket är extremt "smart" som jämförelse kan vi ta Albert Einstein som "bara" landade på runt 170 (han var ett geni, men inget mer). Det intressanta med herr Cristopher Michael Langan är att han inte är en allmänbildad man, han jobbade som en dörrvakt och bartender i en klubb I Long Island, USA. Han har inte ens motsvarande gymnasie utbildning vilket innebar att teorin han beskrev vad skrivet på en sådan nivå att inte bara de smartaste matematikerna eller fysikerna förstod hans teori men även dem personer han jobbade med i Long Island förstod vad han hade skrivit. Sättet han hade skrivit teorin på är en definition av pedagogik och enkelhet. Många kan förklara något enkelt på ett komplicerat sätt, inte lika många osm kan förklara något komplicerat på ett enkelt sätt. Detta är vad Cristopher Michael Langan hade lyckats med.

Det finns inga misslyckaden, temporära stopp eller naturliga pauser för fundering existerar överallt men misslyckas gör man bara när man ger upp...

Försök och se fördelar istället för nackdelar i folk.. även om det verkar omöjligt ibland ;)..

OM du vill utecklas så gör saker som du inte tror dig kunna göra, håll på tills du klarar det.


Intressant läsning. Uppmuntrande.

Ett övergripande drag hos många med AS är nog envisheten.
Själv har jag en enorm envisa och ger inte upp i första taget :wink:

Jag är numera väldigt mycket positiv i mitt sätt att se andra människor och bemöter alla såsom jag själv önskar bli bemött, med respekt och vänlighet vill säga.

Tyvärr är alla inte lika trevliga tillbaka alltid utan jag blir ofta sedd som mindre vetande (så upplever jag många gånger andras attityd gentemot mig i a.f.)..
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 10:25:05, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav Salle79 » 2007-03-09 14:54:19

Tyvärr är alla inte lika trevliga tillbaka alltid utan jag blir ofta sedd som mindre vetande (så upplever jag många gånger andras attityd gentemot mig i a.f.)..


Finns tre punkter du kan tänka på när du möster såna personer
1) personerna i fråga känner sig troligen själva som "Mindre vetande" och har kopplat något negativt till det, vilket det nödvändigtvis inte behöver vara.

2) De riktigt stora filosoferna, de som många anser hade enormt stor kunskap ansåg ofta sig sjävla som nybörjare och att deras omgivning ständigt påmminde dem om hur lite dem igentligen visste, Aristoteles troligen våran största tänkare genom tiderna efter Leonardo DaVinci sade själv att det han visste till 100% var att ha inte visste någoting om något överhuvudtaget

3)Det är de mest misslyckade personerna i historien som har haft mest framgång och som har hjälpt mänskligheten som ingen annan har lyckats med:

Albert Einstein avskydde utbildningssystemet han skrev kända citat som "don't let the school system hinder your education", "I don't see how the young mind's perception and creativity can survive the crude treatment of our so called education system" När ablert väl började på universitetet så blev han ovän med princip samtliga lärare och professor där, han vägrade helt enkelt att lyda under den normala formulan som har funnits väldigt länge på universitet, han var kass i matte, om man jämför med på den nivå som en fysiker av hans kaliber brukar vara, dem förslag som han tog fram, en av dessa var relativiteten var baserad på egna antaganden och inte redan existerade fakta som fanns, faktum var att mycket av alberts teorier ifrågasatte mycket som hade kommit fram, de ansåg inte ens att albert var kvalifiserad att arbeta som lärare/handledare på universitetet så han fick jobba på det lokala pantetverket istället och på sätt försörja sig. Under denna tid, innan det tog skruv om vad exakt albert hade luskat ut så var han troligen den mest misslyckade fysikern som nånsin entrat ett universitetet.

Ett annat känt exempel är Thomas Alva Edison, Edison hade inte mycket utbildning men det han hade var en hel kår av vetenskapsmän med information bakom sig som han använde sig av när han uppfann glödlampan. Det tog honom over 10.000 försök innan han fick en fungerande glödlampa, när de intervjuade edison så frågade dem hur han lyckades uppfinna glödlampan då sa edison detta "You know, I had to succeed, because i finally ran out of things that wouldn't work, and to tell you the truth if during this time I would had any idea of what i was doing I probably would had given up a long time ago"

Att vara misslyckad och mindre vetande har sina fördelar ibland jag hoppas själv att jag en dag kan bli lika misslyckad som Albert och Edison var, då kanske jag verkligen kan bidra med något till mänskligheten ;)
Senast redigerad av Salle79 2011-05-04 10:25:05, redigerad totalt 1 gång.
Salle79
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2007-03-02

Inläggav missbutterfly » 2007-03-09 15:47:23

:shock: :D Uppmuntrande igen.

Jag är mycket för "helheter" dvs att få ihop småbitar till något förenligt, något uppsorterat som sedan får ligga kvar i mitt medvetande som ett "färdiglagt pussel".
Att lyckas få ihop en "helhet" är väldigt stimulerande,men tyvärr är mycket jag går och funderar på saker som egentligen saknar logik.
Sådant som inte kan "pusslas"i allafall inte i min hjärna.

När jag var liten VILLE jag veta ALLT som gick att veta och kunna allt som gick att kunna, men när jag fick förklarat för mig att det är omöjligt, att ingen KAN veta allt, förstå allt eller ens intressera sig för allt så var det som att jag tappade lite sugen på livet.

Jag ville att själva LIVET (eller meningen med livet) skulle vara något som man med logik och olika "länkade" samband kunde förstå.
Tyvärr har jag lärt mig att det inte är så enkelt.

Ofta känner jag mig värdelös,ofta går jag och tänker på att många andra säkert vet oendligt mycket mera om livet än jag.
Något jag helt enkelt missat.
Kanske det stämmer,men det kommer jag ju aldrig få veta.
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 10:25:05, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav Salle79 » 2007-03-09 16:06:46

Jag är mycket för "helheter" dvs att få ihop småbitar till något förenligt, något uppsorterat som sedan får ligga kvar i mitt medvetande som ett "färdiglagt pussel".
Att lyckas få ihop en "helhet" är väldigt stimulerande,men tyvärr är mycket jag går och funderar på saker som egentligen saknar logik.
Sådant som inte kan "pusslas"i allafall inte i min hjärna.

När jag var liten VILLE jag veta ALLT som gick att veta och kunna allt som gick att kunna, men när jag fick förklarat för mig att det är omöjligt, att ingen KAN veta allt, förstå allt eller ens intressera sig för allt så var det som att jag tappade lite sugen på livet.

Jag ville att själva LIVET (eller meningen med livet) skulle vara något som man med logik och olika "länkade" samband kunde förstå.
Tyvärr har jag lärt mig att det inte är så enkelt.

Ofta känner jag mig värdelös,ofta går jag och tänker på att många andra säkert vet oendligt mycket mera om livet än jag.
Något jag helt enkelt missat.
Kanske det stämmer,men det kommer jag ju aldrig få veta.


Jag tycker att du ska sluta lyssna på personer i din omgivning och fortsätta med det du tycker om, ett problem som jag ofta upplever med folk, speciellt dem som är fruktansvårt kreativa och skarpsynta, är att dem ibland tyvärr använder den kreativititen och skarpsyntheten för att sätta gränser och stopp istället för nya möjligheter och vägar för dem att fortsätta göra det dem tycker är roligt eller intressant att urföra.

Det finns faktiskt en sk "super teori" dvs om du väver in allt som existerar i vårat universum, all harmoni, musik, konst, struktur, energiflöden etc i enda röra så får du något som skulle kunna liknas vad du kallar meningen med livet, och ja, man kan länka samman dessa då allting i princip kan göras om till information och då kan man också, som du säger hitta ett samband mellan de olika informationbitarna och sedan länka samman dem, problemet i dagens läge är den storlek som en sån stor mängd information skulle ta. I dagens läge har man inte det minnesutrymme nödvändigt för att lagra en sådan teori, vad däremot är säkra på är at man en dag kommer kunna ha ett medium som har så stort utrymme så att man kan lagra en sådan teori och sedan börja undersöka den.

Om det är något som jag skulle ifrågasätta så skulle det vara mina egna begränsingar och brist på tro på det som jag vill göra, vartifrån jag har fått att dem är "omöjliga att utföra" i 99% av fallen, iaf för mig så har dem kommit ifrån andra personer.
Senast redigerad av Salle79 2011-05-04 10:25:05, redigerad totalt 1 gång.
Salle79
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2007-03-02

Inläggav missbutterfly » 2007-03-09 16:42:00

Salle79 skrev:
Jag tycker att du ska sluta lyssna på personer i din omgivning och fortsätta med det du tycker om, ett problem som jag ofta upplever med folk, speciellt dem som är fruktansvårt kreativa och skarpsynta, är att dem ibland tyvärr använder den kreativititen och skarpsyntheten för att sätta gränser och stopp istället för nya möjligheter och vägar för dem att fortsätta göra det dem tycker är roligt eller intressant att urföra..


När jag är "uppe i något" så lyssnar jag inte till någon annan.
De människor jag utgår ifrån att du refererar till är nog sådana som har en för stor portion "verklighetsförankring" pessimism och lever i den reela verkligheten för jämnan, sådana som är oförmögna att "gå upp i" sina tankar fullt ut.

Det finns här skarpsynthet ur två aspekter (enligt mina tolkningar):
1 Den skarpsynte som inser sina begränsningar och lyssnar till dem.
2 Den skarpsynte som inte gör det och på gott och ont "svävar iväg".
Den utsvävningen kan leda åt två håll tror jag. Antingen i galenskap eller genialitet.

Själv är jag nog mer åt galenskap-hållet tyvärr än det geniala även om jag har en hyfsat bra logisk tankeförmåga.
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 10:25:05, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav Micke S » 2007-03-16 2:17:36

Jag har kontaktat Mensa och fått beskedet att det räcker att skicka ett intyg på mitt resultat på WAIS-r från utredningen för att få bli medlem. Man behöver alltså inte resa till någon stad där Mensa finns och utföra deras övervakade test. Det är ett tips till er som vill gå med men bor långt bort. Kan ni bara posta ett intyg från er utredning på ert IQ-resultat så räcker det.

Miss Butterfly... har du gjort Mensas lilla online-test på deras hemsida? Där får du ju en indikation på hur du ligger till.
Senast redigerad av Micke S 2011-05-04 10:25:05, redigerad totalt 1 gång.
Micke S
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav missbutterfly » 2007-03-16 2:24:49

Micke S skrev:Jag har kontaktat Mensa och fått beskedet att det räcker att skicka ett intyg på mitt resultat på WAIS-r från utredningen för att få bli medlem. Man behöver alltså inte resa till någon stad där Mensa finns och utföra deras övervakade test. Det är ett tips till er som vill gå med men bor långt bort. Kan ni bara posta ett intyg från er utredning på ert IQ-resultat så räcker det.

Miss Butterfly... har du gjort Mensas lilla online-test på deras hemsida? Där får du ju en indikation på hur du ligger till.


Ja, högsta pott på både det och WAIS-r (logik) från min utredning..
Goda nyheter alltså! Tack
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 10:25:05, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav Eyesonly » 2007-03-16 10:47:12

Så wais kan räcka. Bäst jag kontaktar min psykolog igen. Fick aldrig veta hur det gick för mig.
Senast redigerad av Eyesonly 2011-05-04 10:25:05, redigerad totalt 1 gång.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Inläggav Pemer » 2007-03-16 12:58:00

Är WAIS-r något IQ-mätande test som jag borde ha gjort i samband med min utredning? Jag har bara för mig att den där psykologen träffade och pratade med mig, och sedan vid två tillfällen träffade min mamma, och sedan närmare ett år efter första tillfället kallade mig igen och då fick jag min PDD-NOS-diagnos. Något som inte gjorts ordentligt här?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:25:05, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in