Droger och Asperger/adhd?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Wine » 2011-11-28 23:07:26

Enligt denna artikel så är det inte vanligt med alkohol- och drogmissbruk om man har AS men däremot om man har ADHD:

Uppemot 77 procent av vuxna med ADHD uppfyller kriterierna för en eller flera andra psykiatriska diagnoser [5]. Exempelvis är ångestsyndrom, depression, bipolär sjukdom, personlighetsstörning (framför allt antisocial och borderline) och missbruksproblem betydligt vanligare hos personer med ADHD än i normalbefolkningen.

Det är väl dokumenterat att ADHD i kombination med antisocial personlighetsstörning medför hög risk för alkohol- och drogproblem hos män


Ungefär 35 procent av vuxna med Aspergers syndrom bedöms ha andra, samtidiga psykiatriska störningar såsom ångesttillstånd, depressioner, manier, ätstörningar, negativism och självskadande beteende [14]. Förvirringstillstånd och aggressionsutbrott, ofta orsakade av förändringar i vardagen, kan föranleda sluten psykiatrisk vård. Majoriteten av personer med Aspergers syndrom uppfyller kriterierna för en eller flera personlighetsstörningar, framför allt tvångsmässig, paranoid, fobisk, schizotyp och schizoid [Lena Nylander och Maria Holmqvist, Lund, pers medd, 2003].

Alkohol- och drogmissbruk förekommer men är relativt ovanligt och lätt att bryta [1, 15].


http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=3987

Det stämmer också med vad jag fick veta efter utredningen om AS att man ofta har en hälsosam livsstil och varken röker eller dricker.
Senast redigerad av Wine 2011-11-28 23:14:17, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav kullan » 2011-11-28 23:13:33

Ja det där tror jag på. Just ADHD och Amfetamin är ju nåt som hör ihop väldigt bra. Om en person blir lugn av amfetamin kan man nog misstänka ADHD.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Wine » 2011-11-28 23:16:20

kullan skrev: Jag tror det finns många som är omedvetet pga självmedicinering oxå även smygalkisar. Fast dom själva inte är medvetna om det.


Ja och att en del inte vill erkänna att de dricker utan ljuger och är manipulativa.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Gargamell85 » 2011-11-28 23:17:52

Jag " självmedcinerade" amfetamin däribland mot ADD
Gargamell85
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2011-11-28

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav snyft » 2011-11-29 0:19:27

Jag gillar att man för ADHD jämnför med normalbefolkningen medans Aspergers bara har låg risk...
Slutsats: de med ADHD är ofta missbrukare, de med Asperger blir inlåsta.
Senast redigerad av snyft 2011-11-29 0:22:33, redigerad totalt 1 gång.
snyft
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2011-10-29

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav kullan » 2011-11-29 0:21:11

snyft skrev:Slutsats: människor med ADHD är ofta missbrukare, de med Asperger blir inlåsta.


Hur kom du fram till denna slutsats?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav snyft » 2011-11-29 0:36:26

Ungefär som Wine kom fram till sin, ser det man vill se. För alla med ADHD har verkligen inte antisocial personlighetsstörning.

Det är väl dokumenterat att ADHD i kombination med antisocial personlighetsstörning medför hög risk för alkohol- och drogproblem hos män [4]


I rättspsykiatrin är individer med Aspergers syndrom överrepresenterade. Flera exempel finns på bisarra våldsbrott som begåtts av personer som senare visat sig ha Aspergers syndrom
snyft
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2011-10-29

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Gargamell85 » 2011-11-29 1:24:01

sugrövmanövern skrev:
sirap skrev:
sugrövmanövern skrev:Anser inte att jag missbrukade, snarare självmedicinerade.

Kan tänka mig att det är så för många, så var det för mig. Vill du, får du berätta hur du gör nu istället. Kanske kunde vara bra för folk som "sitter fast" att hitta lite om hur andra gör/gjorde.


I dag står jag på starka bensodiazepiner både dagtid, (Iktorivil) mot ångest och som stämningsstabiliserande. Nattetid (Flunitrazepam) för min kroniska insomni.

Jag fick tjata i många år för att få dessa mediciner. Jag blev sjukskriven 1998 vid 22 års ålder. Först 2008 fick jag riktiga bensodiazepiner utskrivna.

Missbruk? Beroende? Tja måhända, men det håller mig flytande och jag äter endast ordinerad dos, aldrig extra tabletter.

Och för övrigt. Den som anser att beroendeframkallande medel är dynga, den mår inte tillräckligt dåligt för att behöva dem och bör faktiskt knipa käft anser jag.

Alkohol behövs ej längre, dricker i princip aldrig eftersom jag har fått mediciner istället.
Mn läkare skriver inte ut några fungerande medciner alls behöver något ångestdämpande och sova på , be din läkare höra av sig till mig ;)
Gargamell85
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2011-11-28

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Gargamell85 » 2011-11-29 1:25:53

kullan skrev:Ja det där tror jag på. Just ADHD och Amfetamin är ju nåt som hör ihop väldigt bra. Om en person blir lugn av amfetamin kan man nog misstänka ADHD.
kanske ochså naturligtvis vara helt fel , en tjejbekant var bergsäker på att hon hade adhd i flera år bland annat pga av det och de visade sig när hon slutligen fick diagnos att hon inte led av någe alls :P
Gargamell85
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2011-11-28

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav atoms » 2011-11-29 1:50:16

snyft skrev:Ungefär som Wine kom fram till sin, ser det man vill se. För alla med ADHD har verkligen inte antisocial personlighetsstörning.

Det är väl dokumenterat att ADHD i kombination med antisocial personlighetsstörning medför hög risk för alkohol- och drogproblem hos män [4]


I rättspsykiatrin är individer med Aspergers syndrom överrepresenterade. Flera exempel finns på bisarra våldsbrott som begåtts av personer som senare visat sig ha Aspergers syndrom


Wine citerade ur en artikel...
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18101
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Richard » 2011-11-29 11:14:36

Jag har missbrukat de flesta droger, men bara blivit beroende av morfin-preparat och bensodiazepiner. Jag blev inlaggd för avgiftning på psyk. Opiaterna gick att sluta med, men inte benzon. Så de byttes ut mot ett legalt bruk, sen 11 år tillbaka.

Sen har jag druckit rätt mycket också, men nu dricker jag bara runt en gång i veckan.
Richard
 
Inlägg: 3459
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-11-29 15:23:12

Jag har inga missbruksproblem men har ändå en hel del erfarenheter: har provat över 25 olika substanser. Det är väl mest för att jag är en nyfiken person: jag tycker verkligen att det är väldigt intressant med filosofiska frågor, människohjärnan, medvetandet, kvantfysik, taoism/buddhism, psykologi/psykiatri, vetenskap, m.m. Jag vill veta hur saker fungerar: speciellt människor, livet och våra medvetanden/själar.
Det är nog nummer 1 till varför jag tar droger ibland.

Nummer 2 är att jag ser det som ett nöje - givetvis. Jag älskar bergochdalbanor, och hade utan tvekan hoppat bungeejump, fallskärm, klättrat och haft mig om jag bara hade råd. Jag gillar upplevelser helt enkelt och droger är egentligen inget annat än upplevelser. Det finns risker med allt i livet, och droger är på inget vis något undantag där. Men i grund och botten handlar det om kunskap: den som är kunnig och insatt har en lägre risk för att hamna i trubbel, få negativa bieffekter, utveckla ett missbruk m.m. Precis som att den som har 10 års erfarenhet av att packa en fallskärm har en mindre risk att dö i ett fallskärmshopp än en nybörjare.

Nummer 3 är... tja finns det något nummer 3? Jag känner starkt för frihet, och tycker att det är det viktigaste som finns för en människa. Av den anledningen tycker jag att det är irriterande när andra människor (och speciellt staten) ska läxa upp andra om hur de lever sina liv. Så länge ingen annan än en själv tar skada så ska man vara fri att göra vad man vill.

Men för att återgå lite till trådens ämne:
Jag har aldrig använt droger för någon typ av själv-medicinering då jag anser det vara en dum idé. Även om man är insatt i drogers verkan så är de flesta av oss inga läkare, inga psykologer, inga psykiatriker - och att då hålla på att kurera sig själv med substanser som lätt kan utveckla ett missbruk vid felhantering, det är bara dumt.

Så jag håller det på enbart en experimentiell och rekreationell nivå. Cannabis, lustgas, alkohol och ibland svamp är det jag håller mig till att bruka någon gång per år, och då enbart för nöjets skull.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Wine » 2011-11-29 17:08:05

Deadly_Nightshade skrev:Nummer 3 är... tja finns det något nummer 3? Jag känner starkt för frihet, och tycker att det är det viktigaste som finns för en människa. Av den anledningen tycker jag att det är irriterande när andra människor (och speciellt staten) ska läxa upp andra om hur de lever sina liv. Så länge ingen annan än en själv tar skada så ska man vara fri att göra vad man vill.


Det som är problematiskt med den inställningen är väl att man inte i förväg kan veta huruvida man fastnar i ett beroende eller utlöser psykisk sjukdom/psykoser. Att vilja ha frihet för att pröva och att andra inte ska lägga sig i vad man gör är en sak men om det sedan visar sig att konsekvenserna av detta drabbar anhöriga, människor i ens närhet, vården o.s.v. på olika sätt är det inte längre en så bra inställning tycker jag.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav chibibotto » 2011-11-29 19:48:01

jag har provat en hel del droger, men inte missbrukat dem, det enda jag tagit under en längre tid (ca 3 månader) är amfetamin men jag har aldrig haft svårt att sluta ta det. Men nu sen jag fick min ADHD diagnos så får jag det utskrivet, det känns lite bättre för att man inte tar det på olaglig väg.
Jag dricker däremot inte alkohol, jag gjorde en del när jag var yngre, för att bli mer social mer och utåtriktad. Men Jag tyckte jag började få problem med det så jag bestämde mig för att sluta helt.
vet inte om det kanske kan vara något AS drag, att om man väll bestämmer sig för något så håller man det.
chibibotto
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2011-01-25

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Emil k » 2011-11-29 21:32:02

jag har sobril 25 mg utskrivna nu under dessa stressiga veckor innan jul , men skulle inte själv klassa mig som missbrukare har ordinerad dos på max 2 tabletter dygn 50 mg.
Med dessa två tabletter fungerar jag verkligen super på arbetet , ingen stress eller ångest .
Tar inga tabletter när jag är ledig , skulle vilja fortsätta med detta även efter jul eftersom att det går så bra. Kanske att man ha ett litet uppehål för att inte vänja kroppen och sedan börja med det igen , eller vad tycker ni ?
Emil k
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2011-10-25
Ort: Karlshamn

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-11-29 23:38:41

Wine skrev:Det som är problematiskt med den inställningen är väl att man inte i förväg kan veta huruvida man fastnar i ett beroende eller utlöser psykisk sjukdom/psykoser. Att vilja ha frihet för att pröva och att andra inte ska lägga sig i vad man gör är en sak men om det sedan visar sig att konsekvenserna av detta drabbar anhöriga, människor i ens närhet, vården o.s.v. på olika sätt är det inte längre en så bra inställning tycker jag.

Ska det vara förbjudet att äta mycket socker då också? Förbjudet att inte gå på gym/idrotta? Förbjudet med kontroversiell konst? Förbjudet att neka vård? Om man ska förbjuda allt som kan få individen att skada sig själv, för att på så vis "skydda" individens omgivning, ja då kan man ju fan förbjuda vad som helst.
Jag vet inte vad du har för människosyn men min människosyn är att staten inte ska vara någon jävla mamma utan att vuxna, myndiga individer har all rätt i vägen att styra sina egna liv.

Och vill du prata samhällsskador så kan du ju bara titta världen över för att se vilka konsekvenser världen får av hårda droglagar: mexiko och colombia är utmärkta exempel. Moralism-tramset hör inte hemma i den narkotikapolitiska debatten.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Moggy » 2011-11-29 23:43:42

Deadly_Nightshade skrev:Jag vet inte vad du har för människosyn men min människosyn är att staten inte ska vara någon jävla mamma utan att vuxna, myndiga individer har all rätt i vägen att styra sina egna liv.



Min människosyn säger mig att folk inte klarar av den där friheten...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Wine » 2011-11-30 12:56:25

Deadly_Nightshade skrev:Och vill du prata samhällsskador så kan du ju bara titta världen över för att se vilka konsekvenser världen får av hårda droglagar: mexiko och colombia är utmärkta exempel. Moralism-tramset hör inte hemma i den narkotikapolitiska debatten.


Det är väl inte de hårda droglagarna som ställer till det? Det är väl snarare drogerna i sig samt girigheten som korrumperar och ställer till det. Det handlar inte om moralism, det handlar om att droger gör människor sjuka.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Ladida » 2011-11-30 13:53:58

Var det inte nåt snack i sommras om att de ska sätta varningsstämplar på massa godis? Det är ju beroendeframkallande och farligt för hälsan :P
Men allt är ju farligt idag :P
Dricka för mycket mjölk bara, som är så nyttigt framkallar allargeier och fetma :P
Ladida
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2011-11-26

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Gargamell85 » 2011-11-30 15:16:02

Ladida skrev:Var det inte nåt snack i sommras om att de ska sätta varningsstämplar på massa godis? Det är ju beroendeframkallande och farligt för hälsan :P
Men allt är ju farligt idag :P
Dricka för mycket mjölk bara, som är så nyttigt framkallar allargeier och fetma :P
mjo , du tar ju en stor risk genom att ens existera
Gargamell85
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2011-11-28

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav MuffinMan » 2011-11-30 15:28:16

Tror man som klinisk aspergare inte får ngn tjusning av att bänga på flödder och punda,använder hellre kroppen till att få endorfinkickar från gym och friidrott.

Krav Maga har stärkt min självkänsla mycket. Är inte så harig för å bli påhoppad eller angripen ute i de miljöer jag rör mig i längre.

Har polare eller vad man ska kalla en del av dem för, som är renodlade adhd:are o överaktiva, det märks tydligt på dem att dem dras med ad/hd.

Och hos dem är missbrukstendenserna tydliga, t o m stevie wonder skulle kunna se dem.

Kruxet med dem är att dem är tricksiga: lita aldrig på knarkare som farsan säger...
Som aspergare e man rätt naiv o godtrogen: det är många gånger jag blivit bedragen eller förd bakom ljuset av såna debila, hyperaktiva slaskpundare.
Men är lugnt, fick min revanch efter en tid, han kom hem med en tandläkarräkning på 4000 sen. :wink:
MuffinMan
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2011-11-09

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav sugrövmanövern » 2011-11-30 16:34:22

Gargamell85 skrev:Mn läkare skriver inte ut några fungerande medciner alls behöver något ångestdämpande och sova på , be din läkare höra av sig till mig ;)
Går du på psyk? Jag har ett råd.

Be att få träffa en överläkare inom psykiatri. Allra helst en professor. Det är i princip bara de som vågar skriva ut tyngre narkotikum.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Ladida » 2011-11-30 17:13:24

Överläkare? Hmm nja med mina journaler med min nuvarande läkare som inte ens skriver ut Imovane men vad fan hjälper det skitet, efter läst här i ett par månader med min asperger och selektiv autism som jag supit för på sistone så behöver jag ett subtitut för det, varför fick jag inte medecin för 20 år sen när jag var 10-12 år och bara satt på bup som en fåne i deras soffa hela dagarna ett par dagar i veckan och lyssna på min freestyle, de gjorde ju inte ett skit så rymde ju därifrån ett par gånger med, och mina föräldrar som visste mindre än de och alkoholiserade styvföräldrar :P Ewa Lönn och Lotta Brahammson känner ni nog till, de har jag i nära kontakt, och andra i samma klass, och med en bakgrund med missgynnande förrhållande och alkohol och droger sen runt 12 års ålder och fick min första lägenhet redan vid 16-17 år pågrund av det, och skola har jag knappt gått i för vad har funkat? Blev dragen till bilen och påklädd med våld av min pappa som sa att har man inte feber så kan man gå till skolan vid 12 års ålder, kommer ihåg bland mina första ångestattacker när jag var runt 10, jag kröp till trappan och trilla ner och spydde tur jag inte blev kastad i bilen då körd till skolan, men helt ovetandes föräldrar om dessa sjukdomar har varit mitt helvete så hamna snabbt i droger och alkohol. Nu dricker jag bara för att kunna prata eller ens gå till affären, och då måste jag må bra. Enda lagliga och billiga drogen men jag vill inte dricka längre! Jag mår dåligt ibland av att dricka! Så trött på allt kånkade med flak från affären, Lidl har ju 2,8% öl för 80:- och jag kan inte dricka för mycket för det spårar ut totalt, har suttit för många gånger på nyktringsskitet hos snuten :P Så håller mej till folköl ^^
Cannabis har man ju missbrukat i många år men mest för det tar ju bort ångesten och vardagsproblemen, går glatt till affären och handlar då, har ju sålt en hel del och odlat massor :P Men läkaren vill ju ha mej ren så har ju snart inte rökt eller tagit ett enda piller på 1 år, ett pisseprov sen kanske jag får medecin (kanske) Vi snacka om det sist för 10 månader sen och han var ju inte så hoppfull, och om även så får jag ju gå in till stan 3km dit och 3km hem för palla buss gör jag inte då kommer panikångestendirekt som för några år sen :P Sen kostar ju den bussen 20spänn för varje resa för bara några kilometer! Så trött på skitet :P
Ladida
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2011-11-26

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Gargamell85 » 2011-11-30 17:27:17

sugrövmanövern skrev:
Gargamell85 skrev:Mn läkare skriver inte ut några fungerande medciner alls behöver något ångestdämpande och sova på , be din läkare höra av sig till mig ;)
Går du på psyk? Jag har ett råd.

Be att få träffa en överläkare inom psykiatri. Allra helst en professor. Det är i princip bara de som vågar skriva ut tyngre narkotikum.
Problemet är att de gett mig " missbrukarstämpel" och livrädda i princip för att skriva ut berondeframkallande medcin , hade dockk benzodiapiner utskrivet tidigare i min tidigare stad , Kan vara värt ett försök men jag vet vad de kommer hänvisa till om det blir nobben . :-)003 Är ju så att enbart narktokiaklassade medciner enligt mig är dem som fyller någon sorts verkan .
Gargamell85
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2011-11-28

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in