Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 4:e säsongen på gång!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 4:e säsongen på gång!

Inläggav atoms » 2011-09-21 22:15:33

Ikväll visades första avsnittet (av 10) av den nya spänningsserien Bron.
Allting börjar på Öresundsbron, därav namnet, med att en död kvinna blir dumpad på vägbanan. Det blir en joint investigation av polis från Malmö och Köpenhamn. Den svenska polisen förefaller vara lite aspig - det kom dessutom någon slags hint om att rollfiguren är medvetet annorlunda. Klart sevärd.

Det verkar vara en samproduktion mellan flera olika länder.

Moderator Alien: Ändrade titeln något.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Bron - ny serie på television.

Inläggav Miche » 2011-09-21 22:25:16

svt.se skrev:Ett spektakulärt mord mitt på Öresundsbron tvingar den svenska och danska polisen till ett nära samarbete. Så börjar handlingen i Bron, en svensk-dansk storsatsning som samproduceras av SVT och DR.

Serien visas här!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Bron - ny serie på television.

Inläggav Fatzer » 2011-09-29 7:03:00

atoms skrev:Ikväll visades första avsnittet (av 10) av den nya spänningsserien Bron.
Allting börjar på Öresundsbron, därav namnet, med att en död kvinna blir dumpad på vägbanan. Det blir en joint investigation av polis från Malmö och Köpenhamn. Den svenska polisen förefaller vara lite aspig - det kom dessutom någon slags hint om att rollfiguren är medvetet annorlunda. Klart sevärd.

Det verkar vara en samproduktion mellan flera olika länder.



Jag håller med dig att hon beter sig som en aspis och jag tror att hon är det. JAg håller med dig att serien är bra.
Fatzer
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-09-11
Ort: Täby

Re: Bron - ny serie på television.

Inläggav snuggelhund » 2011-10-01 1:27:29

atoms skrev:Ikväll visades första avsnittet (av 10) av den nya spänningsserien Bron.
Allting börjar på Öresundsbron, därav namnet, med att en död kvinna blir dumpad på vägbanan. Det blir en joint investigation av polis från Malmö och Köpenhamn. Den svenska polisen förefaller vara lite aspig - det kom dessutom någon slags hint om att rollfiguren är medvetet annorlunda. Klart sevärd.

Det verkar vara en samproduktion mellan flera olika länder.


Lite?

De verkar ha staplat varenda klyscha på varandra, hon framstår som totalt orealistisk och ett stort skämt.
Rollfiguren hade kanske passat i en komedi, i det sammanhang hon förekommer i nu saknar hon helt trovärdighet.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Bron - ny serie på television.

Inläggav milve » 2011-11-05 1:20:53

Nog är det väl lite charmigt att se hur tokigt det faktiskt kan va, tycker jag. Hittade en intervju.

http://politiken.dk/kultur/tvogradio/EC ... -om-hende/
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: Bron - ny serie på television.

Inläggav Alien » 2011-11-05 21:31:22

Ja, Saga är kylig, känslolös och strikt logisk, som en viss sorts aspergare.

»Hun er meget kompetent og vidende. Hun er et ekstremt fokuseret menneske, som agerer ud fra logiske beslutninger. Hun er ensom. Det er bare noget, hun konstaterer ind i mellem: »Jeg er ensom, fordi jeg er træls«, fortæller Sofia Helin om sit fiktive alter ego.

Hon är som en traditionell man, t ex när det gäller sex:
Hun er en kvinde, der handler. Hun bruger ikke høflighedsfraser, hun går på bar og inviterer til sex, hvis det er det, hun vil have og har i det hele taget ingen sans for, hvad andre mon tænker eller føler. Kort sagt: Saga Norén er en helt speciel type.

Sofia Helin säger om sin rollfigur:
»Jeg blev meget irriteret på hende. 'Hun er dum, hvorfor skal jeg bryde mig om hende?', tænkte jeg. Jeg forstod overhovedet ikke, hvad hun tænkte, lige indtil jeg undervejs i optagelserne fandt nøglen til hende. Jeg ledte og ledte. Jeg følte, at jeg stod bag en glasrude og kunne se hende, men ikke nå ind til hende. Det var vældigt frustrerende. Og så indså jeg, at det er præcis sådan, hun har det. Hun er bag en glasrude og kan ikke nå andre mennesker.


Här nämns autism/AS rent ut:
Samtidig har hun helt åbenlyst ingen sociale kompetencer, og selv om hun ikke har en decideret diagnose, minder hendes karakters besættelse af orden og logik, afvigende adfærd og mangel på situationsfornemmelse om én person, der har autisme eller Aspergers syndrom.


Så Helin har läst på om AS och psykopati (det senare pga brottslingen antar jag, inte pga Saga):
»Jeg har læst om kriminelle og psykopater, og så har jeg talt med politifolk. De fortalte, at Saga Norens egenskaber faktisk ville være rigtigt gode i jobbet som rigtig kriminalinspektør, hvor mange har svært ved at undgå at blive følelsesmæssigt involveret. Det ville være en fordel at kunne lukke helt af, som hun gør«.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Bron - ny serie på television.

Inläggav atoms » 2011-11-05 21:58:23

snuggelhund skrev:
atoms skrev:Ikväll visades första avsnittet (av 10) av den nya spänningsserien Bron.
Allting börjar på Öresundsbron, därav namnet, med att en död kvinna blir dumpad på vägbanan. Det blir en joint investigation av polis från Malmö och Köpenhamn. Den svenska polisen förefaller vara lite aspig - det kom dessutom någon slags hint om att rollfiguren är medvetet annorlunda. Klart sevärd.

Det verkar vara en samproduktion mellan flera olika länder.


Lite?

De verkar ha staplat varenda klyscha på varandra, hon framstår som totalt orealistisk och ett stort skämt.
Rollfiguren hade kanske passat i en komedi, i det sammanhang hon förekommer i nu saknar hon helt trovärdighet.


Jag hade bara sett ett avsnitt när jag skrev det där. Nu när jag har sett sju avsnitt är jag böjd att hålla med dig om att rollfiguren stundtals är jävligt platt.

Edit; för övrigt tror jag inte att en person som har så svårt med den sociala biten skulle kunna ta sig upp till den position som hon innehar.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Bron - ny serie på television.

Inläggav Alien » 2011-11-06 15:07:36

I ett avsnitt säger den danske polisen till en orolig mor att de säkert kommer att hitta dottern i tid. "Det är inte säkert", säger Saga. Efteråt säger han till henne att det var olämpligt sagt. "Ska man ljuga?" frågar hon. "Ja, ibland", svarar han.

Senare i samma avsnitt så ljuger hon, så hon lär sig snabbt. Men det gör det så mycket mer orealistiskt att hon inte lärt sig att säga "vita lögner" tidigare. Hon är iaf 37 år.

Jag är för min del inte säker på att Rohde hade rätt i första fallet. Att ljuga för att trösta en orolig anhörig hjälper ju bara för stunden, kanske ljuger man mest för sin egen skull, för att slippa ifrån situationen. Sagas "barmhärtighetslögn" senare var däremot helt befogad.

Att presentera sin KK inför sin kollega med orden "det här är Anton, vi brukar ha sex ibland" känns också som "too much information". Men det blir ju roligt med hennes totala brist på taktkänsla.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Bron - ny serie på television.

Inläggav Flia » 2011-11-07 14:14:07

Jag älskar serien just för Saga, men jag håller med Alien om att det är lite sent i livet att fråga om t.ex. vita lögner.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Bron - ny serie på television.

Inläggav Savanten Svante » 2011-11-07 14:24:00

Broen-serien, der vises i både Danmark og Sverige onsdag aften har fået flotter seertal og pæn kritik.

Derfor er producenten Nimbus Film nu i gang med at udvikle sæson 2, som - hvis alt går efter planen - skal optages næste efterår og sendes i 2013.


Yey!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Bron - ny serie på television.

Inläggav Flawed » 2011-11-07 15:51:34

snuggelhund skrev:
atoms skrev:Ikväll visades första avsnittet (av 10) av den nya spänningsserien Bron.
Allting börjar på Öresundsbron, därav namnet, med att en död kvinna blir dumpad på vägbanan. Det blir en joint investigation av polis från Malmö och Köpenhamn. Den svenska polisen förefaller vara lite aspig - det kom dessutom någon slags hint om att rollfiguren är medvetet annorlunda. Klart sevärd.

Det verkar vara en samproduktion mellan flera olika länder.


Lite?

De verkar ha staplat varenda klyscha på varandra, hon framstår som totalt orealistisk och ett stort skämt.
Rollfiguren hade kanske passat i en komedi, i det sammanhang hon förekommer i nu saknar hon helt trovärdighet.

Å andra sidan kan man diskutera hur poliser,journalister och alla andra framställs i detta program.
Naturligtvis staplar man alla klyschor på varandra det är så man skriver manus.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Bron - ny serie på television.

Inläggav segdeg » 2011-11-07 16:12:15

Har tyvärr inte följt serien. Gissar att den kommer som DVD-BOX, får vänta och se, slötittat på nå'n nattrepris har jag gjort, men har svårt att bedöma realism i Saga's *söker ord*...( :-)004 )... känner dock akkurat igen mig i de situationer där Saga brutalt ärligt beter sig, osmidig men sanningsenlig blir hennes roll, pga svårigheter/oförmåga i att tolka de sociala koderna rätt.

(i mitt fall kommer jag ofta, men inte alltid :? undan med narrspel och clowneri, vilket försätter mig i nödigt underläge i förhållandet till omgivningen, tillkortakommanden får jag generöst bjuda på, om det inte gäller livet, mitt eller andras...)

Hoppas diskussionen fortsätter både här och i övrig media. Är själv förundrad av att i det i mitt onormalt normala sociala kontaktnät, hundpromenader, bekanta? påträngande granndjävlar och allsköns kotterier, inte pratas/talas om Bron, Breivik, etc (jag lever, alltså finns jag.)

Vill säga som SockerConny av Joakim Pirrinen -Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad.
Men *letar* ...*kliar mig i huvudet* ...önskar att jag kunde säga några repliker från Martin Kellerman's Rocky.

Mvh segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Bron - ny serie på television.

Inläggav snuggelhund » 2011-11-07 19:11:09

Alien skrev

Ja, Saga är kylig, känslolös och strikt logisk, som en viss sorts aspergare.


Jag tycker också att hon framstår som lite smått förståndshandikappad, faktiskt.

Jag vet inte om det är rollfiguren som är skriven så eller Sofia Helin som är en usel skådespelerska, men sättet hon rör sig på och sättet hon speciellt tittar på framstår som extremt löjeväckande i mina ögon. :-)Raging

Hade de bara kunnat skippa det och hållt sig till en smått aspig personlighet hade rollfiguren kanske kunnat framstå som mindre störig.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Bron - ny serie på television.

Inläggav milve » 2011-11-07 19:49:47

Men tänk om det är precis så "störig" som andra människor upplever oss? Men att vi själva inte har lagt märke till det förrän vi ser oss själva utifrån, i en rollfigur i en Tv serie.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: Bron - ny serie på television.

Inläggav Miche » 2011-11-07 20:12:55

segdeg skrev:Har tyvärr inte följt serien.

Den finns fortfarande i sin helhet på svtplay: http://svtplay.se/v/2540215/bron/del_1_av_10
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Bron - ny serie på television.

Inläggav atoms » 2011-11-08 2:04:45

milve skrev:Men tänk om det är precis så "störig" som andra människor upplever oss? Men att vi själva inte har lagt märke till det förrän vi ser oss själva utifrån, i en rollfigur i en Tv serie.


:lol:
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Bron - ny serie på television.

Inläggav snuggelhund » 2011-11-08 21:34:02

milve skrev:Men tänk om det är precis så "störig" som andra människor upplever oss? Men att vi själva inte har lagt märke till det förrän vi ser oss själva utifrån, i en rollfigur i en Tv serie.


Med tom sinnesslö blick?

Huvaligen ! :-)004
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Bron - ny serie på television.

Inläggav Flia » 2011-11-09 14:17:58

snuggelhund skrev:
milve skrev:Men tänk om det är precis så "störig" som andra människor upplever oss? Men att vi själva inte har lagt märke till det förrän vi ser oss själva utifrån, i en rollfigur i en Tv serie.


Med tom sinnesslö blick?

Huvaligen ! :-)004


Jag tycker inte hennes blick är tom och sinnesslö alls. Däremot ler hon aldrig, men det känner jag flera aspies som inte gör.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Bron - ny serie på television.

Inläggav Miche » 2011-11-09 15:09:26

Flia skrev:Däremot ler hon aldrig, men det känner jag flera aspies som inte gör.

Och jag känner flera som alltid ler, oavsett hur dåligt de än mår!

Kort och gott, det går inte att läsa av på kroppsspråket hur en aspie mår!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Bron - ny serie på television.

Inläggav snuggelhund » 2011-11-11 21:12:43

Flia skrev:
snuggelhund skrev:
milve skrev:Men tänk om det är precis så "störig" som andra människor upplever oss? Men att vi själva inte har lagt märke till det förrän vi ser oss själva utifrån, i en rollfigur i en Tv serie.


Med tom sinnesslö blick?

Huvaligen ! :-)004


Jag tycker inte hennes blick är tom och sinnesslö alls. Däremot ler hon aldrig, men det känner jag flera aspies som inte gör.


Inte alltid, men allt för ofta. Hon kan se extremt korkad ut i vissa situationer och detta pga denna blick. :-)006
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Bron - ny serie på television.

Inläggav snuggelhund » 2011-11-11 21:14:25

Saga kallpratar med sina kollegor, och klämmer helt omotiverat fram :

- Jag fick min mens i morse. :roll:

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta till den sortens kalkonrepliker. :-)005
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Bron - ny serie på television.

Inläggav Flia » 2011-11-11 23:42:25

snuggelhund skrev:Saga kallpratar med sina kollegor, och klämmer helt omotiverat fram :

- Jag fick min mens i morse. :roll:

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta till den sortens kalkonrepliker. :-)005


Det är precis sånt som jag gjorde mycket förr. Saker som jag funderade på liksom bara trillade ut ur munnen, och ibland dröjde det innan jag kopplade att jag borde hållit käft.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Bron - ny serie på television.

Inläggav snuggelhund » 2011-11-12 23:15:43

Flia skrev:
snuggelhund skrev:Saga kallpratar med sina kollegor, och klämmer helt omotiverat fram :

- Jag fick min mens i morse. :roll:

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta till den sortens kalkonrepliker. :-)005


Det är precis sånt som jag gjorde mycket förr. Saker som jag funderade på liksom bara trillade ut ur munnen, och ibland dröjde det innan jag kopplade att jag borde hållit käft.


Där ser man.

Ser du det som en del av din ADHD eller som en del av asperger ?
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Bron - ny serie på television.

Inläggav Alien » 2011-11-12 23:49:38

Saga klarar ju inte av småprat, hon skulle mycket hellre pratat om jobbet. Så om småprat betyder "prata om vardagliga saker" så är det hennes misslyckade försök. Jag antar att någon borde förklara för henne dels att man bara tar upp saker som andra kan tänkas vara intresserade av (men hon tycker kanske att allt andra småpratar om är lika ointressant), dels att vissa saker pratar man inte om, iaf inte vid fikabordet på jobbet.

Frågan är varför hon sätter sig ned vid fikabordet, ska man se det som att hon försöker bli (mer) normal?

Jag tycker förresten den "normale" och annars sympatiska danske polisen är lika konstig. När Saga undrar varför han är otrogen om han älskar sin fru (som dessutom väntar hans barn), så är det en fullt befogad fråga. Det var inte som att han var ett hjälplöst offer för sina drifter, han gjorde ett val. (Fast just den episoden har jag missat.) Eller när hon undrar vad det är för fel att hans myndige son övernattade hos henne (ingen av dem var ju gifta), då kan inte ens Martin svara på det. Just så beter sig ofta s k normala, fattar man inte varför så blir de bara sura men förklarar inte. Förklaringen är ju iofs enkel, man sätter inte på sina kollegers partners el familjemedlemmar, det är en oskriven regel.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in