Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav Iridia » 2011-10-17 14:36:29

Till skillnad mot oss icke-normgivande töntar...?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-17 14:59:24

Iridia skrev:Till skillnad mot oss icke-normgivande töntar...?

Ja, just det :)

iNT
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav jonsch » 2011-10-17 15:29:45

Alien skrev:Jag håller verkligen med om lättkränkta.

Vad ska en stackars NT säga? Säger den "normal" så blir aspien stött "vaddå, vi är normala, vi har bara en annan personlighet". Säger den "normalstörd" "vilket nedlåtande uttryck". ETc etc. Så vore jag NT:n skulle jag tänka "det är bäst att ge fan i att prata med aspergare öht, de älskar att känna sig trampade på tårna".

Själv tycker jag "normalstörd" el NTV (normal tills vidare) är utmärkt. Jag anser nämligen att alla människor är konstiga på sitt sätt. En del har bara inte fått någon benämning på just sin konstighet (ännu).


Visst. Hela felet är ju att peka ut någon ö.h.t., som störd. Om ingen vågar kalla mig "störd" i ansiktet så är jag glad, ännu gladare om ingen vågar kalla mig det bakom ryggen heller och gladast om alla som har någon empati (i vardaglig betydelse) använder den tillräckligt för att inte kalla någon så alls.

Fast just utrycket "/vi/ normalstörda" finns det många som sticker in sarkastiskt, med undermeningen att det är ett lika onödigt ord som "störd", för att understryka just att ingen borde behöva stå ut med att kallas så.

Sen finns det andra ord på avvikare, aspis exempelvis, som bör brukas med omsorg om alls. Men de är väl frågor i sig - som vi dessutom har gamla trådar om att kanske friska upp litet igen, om vi vill och orkar leta .

/ J
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav nallen » 2011-10-17 20:46:52

Bror Duktig skrev:Du har möjligtvis inte en förklaring till varför normalen kallas normal? Jag har undrat många år, utan att hitta svaret.

Jag gissar att det på nåt sätt hänger ihop med begreppet norm som i geometri och framför allt topologi är sätten att mäta avstånd i olika abstrakta rum. Men detaljerna kan jag inte gissa.

En snabb googling gav:
http://www.etymonline.com/index.php?term=normal
http://www.etymonline.com/index.php?term=norm
Ordet norm på engelska (och norma latin) kan tydligen betyda vinkelhake och då är vi ju plötsligen på ytan igen.

EDIT: även i normalfördelning och -kurva har det ju med mätningar att göra.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-17 21:11:44

Tack, nallen!
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav snuggelhund » 2011-10-18 20:17:05

Nu syftade jag mest på normalstörd som ett ord på icke utvecklingsstörda.

Jag kan förstå att man inte gillar ordet utvecklingsstörd, men då tycker jag att man mer ska satsa på att normalisera det mer PK begreppet intellektuellt funktionsnedsatta än att fjanta sig med uttryck som normalstörd i syfte att få ett ord att låta bättre.
Senast redigerad av snuggelhund 2011-10-18 20:19:04, redigerad totalt 1 gång.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav snuggelhund » 2011-10-18 20:18:42

Fel
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav koffski » 2011-10-18 23:58:04

Normal=håller sig till normaliteten, det som är ett medel av folket, betyder det för mig. Allt som skiljer sig mer eller mindre är onormalt. Folk som är mycket intelligenta är helt enkelt onormala. Men det är väl knappast såhär man ska tolka det.
Uttrycket normalstörd låter ju väldigt fult tycker jag. Men jag är ju lite störd så det känns ju inte så farligt ändå.
koffski
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2009-09-15

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-19 6:50:42

Håller med dig snuggelhund.

Det blev aktuellt att prata lite (med betoning på lite) om det här igår på ett attentionmöte jag gick på. Diskuterade även "NVT, normalt tills vidare" som jag tycker låter lika dumt.

De med diagnos sade inte så mycket, en utan diagnos tyckte att det lät "gulligt".

Ja, men skämta på då, och tyck att det är gulligt att hitta på namn på folk som inte är störda :roll:

Om det ska tänkas så mycket på vad man kallar de som har en viss diagnos, så ska väl samma energi läggas på sådant här? Jag känner mig löjlig och vill inte ha ngn diagnos när jag sitter bland NT som säger sådant där.

Kanske hänger ihop med att jag har tröttnat på att diskutera AS högt och lågt och så mycket som möjligt, och har blivit ointresserad av att jämföra mig med alla aspergare. Självutforskandet har tagit slut liksom. Kan jag få vara mig själv, och inte en person som inte är NTV och allt vad töntigt det kallas.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav Miche » 2011-10-19 10:46:15

Att inte vara störd, är det:
  • att kunna prata om ditten och datten utan att mena ett skit vad man säger?
  • att kunna ljuga och säga att man mår bra eller att någon ser pigg ut, när det inte är så?
  • att kunna umgås med människor man tycker väldigt illa om, och låtsas tvärtom?
  • att kunna verka vara intresserad när man skiter blanka fan i vad motparten säger?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav snuggelhund » 2011-10-21 23:40:02

Normalt tills vidare, ja jösses det blir bara värre och värre..

Vem fasen är det som kommer på dessa utryck, och hur går tankegångarna hos människan ? :-)Crying
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-22 9:53:56

snuggelhund skrev:Normalt tills vidare, ja jösses det blir bara värre och värre..

Vem fasen är det som kommer på dessa utryck, och hur går tankegångarna hos människan ? :-)Crying

De är NT ;)

När dessa uttryck uttalas, kan det hända att de som är NT i sammanhanget, tittar på varandra på ett konstigt sätt, och fnissar och rent allmänt beter sig underligt. Och så påpeka att de kan ju lika gärna få en diagnos någon gång, det vet man inte, eftersom det inte går att se på någon och att alla är unika.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Språket



Logga in