Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav snuggelhund » 2011-10-16 1:05:35

Gud vad jag stör mig på utrycket "normalstörda". :roll:

:-)005


Moderator Alien: Delat från denna tråd: glada-hudik-inte-ens-kandismuppar-klarar-sig-undan-utsugar-t23069-24.html
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Glada hudik - Inte ens kändismuppar klarar sig undan uts

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-16 10:32:09

snuggelhund skrev:Gud vad jag stör mig på utrycket "normalstörda". :roll:

:-)005

Haha, jag med. Vissa jobbiga personer som arbetar med handikappade kan säga sådant som "hihi på vår DV brukar brukarna skoja om oss som 'normalstörda', det är lite gulligt, så det kallas vi oss nu hihi". Den stilen ungefär.

Eller att anhöriga eller de som arbetar med handikappade säger "ja, det är vi normalstörda det - hihihi".

Fast vad sägs om uttrycket "alla är vi unika - och vad är NORMAL? Egentligen?".
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Glada hudik - Inte ens kändismuppar klarar sig undan uts

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-16 13:50:26

De som säger sånt tror att man går runt och mår dåligt, har komplex för att man är annorlunda. Så försöker de muntra upp en. Jag vill inte bli uppmuntrad, jag har inga problem med att vara annorlunda.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Glada hudik - Inte ens kändismuppar klarar sig undan uts

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-16 14:11:32

KrigarSjäl skrev:De som säger sånt tror att man går runt och mår dåligt, har komplex för att man är annorlunda. Så försöker de muntra upp en. Jag vill inte bli uppmuntrad, jag har inga problem med att vara annorlunda.

Jag avskyr den typen av uppmuntrande. Försöker komma på ord för att förklara varför, men det har samma innebörd som det du skrev. Folk tror nog dels att vi alla är likadana (och ofta lite barnsliga eller löjliga) och dels att vi allihop behöver muntras upp med gullighetsgrejer.

Vi är väl inga maskotar eller gulliga små djurungar?

Ibland när jag pratar om normal/onormal, så kan en NT utbrista "men herregud vad trött jag blir det där! Normal! Vad är det? Vem är normal egentligen?!?"

Nähä... men varför har jag diagnos då? Och vet de att normal betyder "vanlig"? (Inom sjukvårdsvärlden kan t.ex. ett normalt blodvärde, vara sjukt värde, så det hör inte ihop riktigt.) Och vaddå DE är trötta på att höra om ordet normal? Lätt för en "normal" att sitta och tycka en jävla massa.

Jag har en vän (min ragtimevän som jag skriver om ibland) som i stället uttrycker att det är intressant med folk som inte är så normala/vanliga, och att han tycker att det tillhör hans nyfikenhet och kanske borde vara så för alla, att intressera sig för alla typer av personligheter och att man lär sig mycket av att umgås med alla. Och då menar han inte "sjuka" utan pratar om allt, från sjukdomar och handikapp till etnicitet och religion. Man upplever honom aldrig som nedsättande eller kategoriserande. Ej heller som blundande för problem. Tänk om fler vore på det sättet. Han anser att samhället har allt att vinna på att inkludera och ta tillvara på allas fördelar i stället för att trycka bort allt som sticker ut.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Glada hudik - Inte ens kändismuppar klarar sig undan uts

Inläggav Iridia » 2011-10-16 14:22:21

Bror Duktig skrev:
snuggelhund skrev:Gud vad jag stör mig på utrycket "normalstörda". :roll:

:-)005

Haha, jag med. Vissa jobbiga personer som arbetar med handikappade kan säga sådant som "hihi på vår DV brukar brukarna skoja om oss som 'normalstörda', det är lite gulligt, så det kallas vi oss nu hihi". Den stilen ungefär.

Eller att anhöriga eller de som arbetar med handikappade säger "ja, det är vi normalstörda det - hihihi".

Men vad ska de säga då? De försöker väl hitta ett lite lättsamt uttryck som inte ska upplevas som stötande, och det är ju uppenbarligen inte så lätt eftersom världens näst mest lättkränkta grupp alltid hittar något att haka upp sig på vad de än säger. :?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Glada hudik - Inte ens kändismuppar klarar sig undan uts

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-16 14:29:18

Om man innan man möter mig lever i föreställningen att aspergare är glada muppar eller att vi är gulliga små maskotar lär man bli förvånad. Vad de möter är en tatuerad krigisk person med penetrerande blick och kritiskt sinnelag.

Är det så konstigt att man inte gillar att bli patroniserad? Det är fan den värsta förolämpningen av alla. Om någon kallar mig kukhuvud är det att föredra.

Det handlar iofs inte så mycket om ord utan om vilken attityd folk har.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-10-16 14:32:11, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav Alien » 2011-10-16 14:33:59

Jag håller verkligen med om lättkränkta.

Vad ska en stackars NT säga? Säger den "normal" så blir aspien stött "vaddå, vi är normala, vi har bara en annan personlighet". Säger den "normalstörd" "vilket nedlåtande uttryck". ETc etc. Så vore jag NT:n skulle jag tänka "det är bäst att ge fan i att prata med aspergare öht, de älskar att känna sig trampade på tårna".

Själv tycker jag "normalstörd" el NTV (normal tills vidare) är utmärkt. Jag anser nämligen att alla människor är konstiga på sitt sätt. En del har bara inte fått någon benämning på just sin konstighet (ännu).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-16 15:18:04

NT:n kan låta bli att använda hurtfriska uttryck. Det går bra att säga "vi utan AS" eller "ni med NPF/AS/whatever" där det är relevant. Gärna vuxna uttryck bland vuxet folk. "Normal" kan tolkas som både "vanlig" och "rätt/frisk" så det bör man kanske inte använda om man är just "normal/vanlig". "Vi vanliga" kan också tolkas som "då är ni ovanliga" och det är inte alltid bra.

Nä, men är det så svårt att bara rätt och slätt säga "vi utan AS", "vi som inte har något NPF" o.s.v.? Uttryck helt utan värderingar, och konstiga är de inte heller.

När jag försöker vara lättsam, så säger jag inte sådant (som det jag retar mig på) om/till folk. Jag tycker att uttrycken låter lite som när dagispersonal pratar till småbarn. Lite överseende.

Håller med KS om att attityden är viktigast. Jag vet några enstaka som kan säga sådant där utan att man (jag) stör sig så mycket.

Jag kan säga NT om de utan AS, och egentligen är det ju inte ett tillstånd att vara "vad som helst utan NPF". NeuroTypisk säger ju heller inte så mycket mer än att de neuropsykiatriskt sett är typiska/vanliga. Ibland säger jag "de vanliga" vilket en del reagerar på, men det är ju helt korrekt (en del lägger värdering i det). De vanliga är just - vanliga, i majoritet, inom normalkurvan där flest är. Normalstörd låter knäppt och putslustigt. Det är som en motsägelse att vara både normal och störd, oavsett hur man tolkar ordet "normal".

Till sist: Jag tycker att det låter skitlöjligt att uttrycka sig "hihi vi normalstörda". jag behöver inte bli kränkt av det.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav Iridia » 2011-10-16 15:20:18

KrigarSjäl skrev:Om man innan man möter mig lever i föreställningen att aspergare är glada muppar eller att vi är gulliga små maskotar lär man bli förvånad. Vad de möter är en tatuerad krigisk person med penetrerande blick och kritiskt sinnelag.

Är det så konstigt att man inte gillar att bli patroniserad? Det är fan den värsta förolämpningen av alla. Om någon kallar mig kukhuvud är det att föredra.

Det handlar iofs inte så mycket om ord utan om vilken attityd folk har.

Absolut. Men blir du ofta 'patroniserad'?
(Utsatt för nedlåtande behandling tror jag det heter på svenska, om man får påpeka det utan att vara nedlåtande.)

Du är ju dessutom ganska nedlåtande själv.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-16 15:36:32

Årens samlade erfarenhet medför kanske en viss arrogans, so be it.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav Iridia » 2011-10-16 15:45:29

Håll dig till att sparka uppåt då.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav Savanten Svante » 2011-10-16 15:46:01

Mot normalstörda NTs?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-16 15:51:58

Iridia skrev:Håll dig till att sparka uppåt då.

Det brukar jag göra. Tanter är det värsta skapelsen har presterat sen Digerdöden.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav nallen » 2011-10-16 22:23:55

Tur man är så matematisk att standardtolkningen för ordet "normal" är i rät vinkel mot [en kurva, yta eller annan geometrisk mångfald].
Jag är följaktligen normal - i rät vinkel mot ytan.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav Savanten Svante » 2011-10-17 3:09:22

nallen skrev:Tur man är så matematisk att standardtolkningen för ordet "normal" är i rät vinkel mot [en kurva, yta eller annan geometrisk mångfald].
Jag är följaktligen normal - i rät vinkel mot ytan.


Säg det där till en NT, och se om han tycker att du är normal :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav calima » 2011-10-17 6:13:24

Jag har knappt stött på problemet. Kanske för att min diagnos är ny. Den vårdpersonal jag träffat har fokuserat på mig som person och vi har pratat om hur jag uppfattar omvärlden, hur jag tänker och reagerar i relation till andra utan asperger och hur människor med asperger ibland fungerar, typ "en person med asperger ...", "de utan din diagnos ..." osv.
Onormal/normal har ingen tagit upp och det hade jag heller aldrig accepterat. Jag är inte onormal. Jag är möjligen annorlunda och har ett funktionshinder.
Utvecklingsstörda och rullstolsbundna är också funktionshindrade men ingen skulle väl komma på tanken att kalla dem onormala? Det finns väl ingen som skulle säga "Han är rullstolsbunden men jag är normal"?

Jag har asperger. En majoritet av befolkningen är människor utan asperger.
Ibland skriver jag NT'are som "motsats" till aspies men det är för att det är enklare.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-17 6:28:00

nallen skrev:Tur man är så matematisk att standardtolkningen för ordet "normal" är i rät vinkel mot [en kurva, yta eller annan geometrisk mångfald].
Jag är följaktligen normal - i rät vinkel mot ytan.

Ja så är det. Jag är också normal.

Du har möjligtvis inte en förklaring till varför normalen kallas normal? Jag har undrat många år, utan att hitta svaret.

Men så finns ju också normalkurvan, och då blir ju normal något annat.

Ingen av tolkningarna säger dock att normal skulle betyda "rätt/riktig/frisk".
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-17 14:05:08

Klokt skrivet i boken Aspergers syndrom, Universum och allt annat av Kenneth Hall (en härlig liten kille från Nordirland):
"Jag blir irriterad när folk säger att jag LIDER av autism. Det är inget jag lider av, det är bara sådan jag är. Jag säger väl inte till dem att de lider av att vara normala!?"
:-)Happy
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav kullan » 2011-10-17 14:07:03

Kan inte NT betyda NormalTönt ? :wink:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-17 14:08:21

Iridia skrev:
Bror Duktig skrev:
snuggelhund skrev:Gud vad jag stör mig på utrycket "normalstörda". :roll:

:-)005

Haha, jag med. Vissa jobbiga personer som arbetar med handikappade kan säga sådant som "hihi på vår DV brukar brukarna skoja om oss som 'normalstörda', det är lite gulligt, så det kallas vi oss nu hihi". Den stilen ungefär.

Eller att anhöriga eller de som arbetar med handikappade säger "ja, det är vi normalstörda det - hihihi".

Men vad ska de säga då? De försöker väl hitta ett lite lättsamt uttryck som inte ska upplevas som stötande, och det är ju uppenbarligen inte så lätt eftersom världens näst mest lättkränkta grupp alltid hittar något att haka upp sig på vad de än säger. :?


Var det inte Nils Ferlin som sade "man kan inte ens skriva om en synål utan att någon enögd tar illa upp"? :wink:
Jag har väl inget särskilt emot att NT:are kallar sig "normalstörda". Hellre det än "vi normala", det får det att koka i mig. "Normalstörd" tolkar jag mer som "vi som har de bekymmer som majoriteten av befolkningen har", medan "normala" låter som "vi som är som man SKALL vara".
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav Miche » 2011-10-17 14:15:02

kullan skrev:Kan inte NT betyda NormalTönt ? :wink:

NeanderThal? ;)

Vi med AS är människa 2.0! 8)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-17 14:23:00

Miche skrev:
kullan skrev:Kan inte NT betyda NormalTönt ? :wink:

NeanderThal?

Fel.

NT = Normgivande Töntar

:wink:
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-17 14:23:57

Kahlokatt skrev:
Iridia skrev:
Bror Duktig skrev:Haha, jag med. Vissa jobbiga personer som arbetar med handikappade kan säga sådant som "hihi på vår DV brukar brukarna skoja om oss som 'normalstörda', det är lite gulligt, så det kallas vi oss nu hihi". Den stilen ungefär.

Eller att anhöriga eller de som arbetar med handikappade säger "ja, det är vi normalstörda det - hihihi".

Men vad ska de säga då? De försöker väl hitta ett lite lättsamt uttryck som inte ska upplevas som stötande, och det är ju uppenbarligen inte så lätt eftersom världens näst mest lättkränkta grupp alltid hittar något att haka upp sig på vad de än säger. :?


Var det inte Nils Ferlin som sade "man kan inte ens skriva om en synål utan att någon enögd tar illa upp"? :wink:
Jag har väl inget särskilt emot att NT:are kallar sig "normalstörda". Hellre det än "vi normala", det får det att koka i mig. "Normalstörd" tolkar jag mer som "vi som har de bekymmer som majoriteten av befolkningen har", medan "normala" låter som "vi som är som man SKALL vara".

Ja det håller jag med om, hellre töntuttrycket normalstörd än "vi normala".
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Vad är rätta ordet - normal, normalstörd el vad?

Inläggav kullan » 2011-10-17 14:25:29

Bror Duktig skrev:
Miche skrev:
kullan skrev:Kan inte NT betyda NormalTönt ? :wink:

NeanderThal?

Fel.

NT = Normgivande Töntar

:wink:


Japp! Då var det fastställt. Normgivande Töntar. :D
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Språket



Logga in