Barnen på förskolan måste tro på gud

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav nallen » 2011-10-16 22:42:05

KrigarSjäl skrev:[...] feministiska, gröna, vänstervridna [...]

Åtminstone dom tre finns väl redan, ibland kombinerade i en och samma enhet.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav geocache » 2011-10-17 2:49:50

MsTibbs skrev:...och skolorna skall inte pracka på någon ateism heller.


Jag håller med MsTibbs helt. Jag anser att var och en själv ska få avgöra om och i så fall var han eller hon ska eller inte ska ta del av skolans religionsutbildning. Enligt mitt sätt att se är sådant en alltför personlig sak för att någon myndighet ska styra.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-17 8:35:15

Jag har jobbat på en katolsk skola, och tyckte det funkade bra såtillvida att undervisningen var utmärkt, stämningen god och elever och lärare hade bra personlig kontakt med varandra. Religionen blandades heller aldrig in i själva undervisningen, däremot hade man morgonsamling en gång i veckan.

Såklart att det inte var eleverna själva som valde skola, utan föräldrarna, och jag är fortfarande mycket skeptisk till konfessionella friskolor. Det jag dock gillade med den här var att man hade extremt många nationaliteter, både bland elever och lärare, och att både svenskan och trivseln var bättre än på de flesta skolor jag sett.

Tror mycket det är det som föräldrar kan se med vinsten av en religiös skola: att man föreställer sig att det är lugnare och mer ordning där. I det här fallet stämde det, men det är ju inte alls säkert det behöver göra det på andra, eller att det inte kan bli en massa problem i framtiden på en skola som funkar bra.

Det som var bra med den skolan var också att de hade ett fritids där man efter utelek och mellanmål alltid hade tyst läxläsning tillsammans med fritidspedagogen. Tjugo ungar satt knäpptysta i ett rätt litet rum och gjorde sina läxor. Jag var helt mållös.

Tanken var att barnen skulle slippa ta med sig så mycket läxor hem som möjligt, både för att de kanske hade föräldrar som inte var så bra på svenska, och för att de skulle få fritid när de kom hem. Jag gillade verkligen det konceptet.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-10-18 11:59:01

MsTibbs skrev:...och skolorna skall inte pracka på någon ateism heller.
Finns det några skolor som gör det då? Jag har då aldrig hört talas om det. De skall undervisa om alla religioner och även om att inte alla människor inte är religiösa, inte tvinga dem i någon riktning.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav MsTibbs » 2011-10-18 12:23:59

VeganGeekGirl skrev:
MsTibbs skrev:...och skolorna skall inte pracka på någon ateism heller.
Finns det några skolor som gör det då? Jag har då aldrig hört talas om det. De skall undervisa om alla religioner och även om att inte alla människor inte är religiösa, inte tvinga dem i någon riktning.


Vissa lärare håller sig inte till de reglerna ja.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Miche » 2011-10-18 13:24:47

MsTibbs skrev:Vissa lärare håller sig inte till de reglerna ja.

Min dotter höll på att bli galen på läraren hon hade i femman som skulle pracka på ungarna sin tro, det var väldigt tacksamt att slippa den läraren...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Meppe » 2011-10-18 13:26:20

Jag vet inte hur undervisningen fungerar i dagens svenska skolor eftersom jag aldrig varit i en, men jag är starkt emot skolor som har en uppfattning om religion. Enligt mig ska man använda religionstimmarna till att allmänbilda eleverna om olika religioners olika uppfattningar om saker. Det är nödvändigt för att förstå andra kulturer. Om eleverna sedan börjar tro på någon av religionerna och i så fall vilken ska det vara deras egen sak, inte skolans.

Här i finland är religionsundervisningen raka motsatsen till vad jag beskrev ovan. Jag började skolan hösten 1999, och första året hade vi högläsning ur bibeln. Det började med skapelseberättelsen (säg den 7-åring som ifrågasätter något) och slutade med korsfästningen. Jag tror att vi sysslade med det tre första åren. Fyran minns jag så gått som inget av.

På femman hade vi en ny lärare. Vi fortsatte med att pränta in bibliska händelser, och fokusera lite på åren efter korsfästningen. Vi skulle också lära oss psalmer utantill, det var en provfråga där vi skulle skriva första versen av "Härlig är jorden".

På sexan hade vi också en ny lärare. Nu fokusera vi mera på kristendomens historia (provfråga: "Berätta om Martin Luther". Synd att jag inte visste vad han stod för då).

Hela den här tiden hade vi en obligatorisk morgonsamling i månaden där någon från kyrkan kom och föreläste. Jag lyckades aldrig räkna ut varför mannen på molnen inte verka bry sig om att jag var grovt mobbad, eller åtminstone sa åt lärarna att sluta tvinga mig att förlåta allt och alla.

Högstadiet var ett kapitel för sig.

Sjuans religionsundervisning var en repetition av tre första åren. Åttan repetera man sexans undervisning på.

På nian lärde vi oss att det fanns andra religioner också, och lite kort om vad de sade som olika saker.

Åttan var det året som alla utom 3 (däribland jag själv) gick skriftskolan. När folk fråga varför jag inte gick den sa jag att jag inte såg varför jag skulle gå den, och fick konstiga blickar.

Hela högstadiet hade vi morgonsamling en gång i veckan där någon från kyrkan föreläste för oss, samma historier som vi hört sedan vi var 7 år gamla. Jag började vägra gå dit, och hittade på alla möjliga sätt att slippa undan. Det slutade med att jag fick personlig eskort dit varje vecka av någon lärare.

Nåja, sedan började jag gymnasiet. Mina systrar studera kursutbudet, och var förundrade över att det var 3 obligatoriska religionskurser, och 2 obligatoriska biologikurser.

Vid det laget såg jag religionskurserna som något nödvändigt ont, så jag började gå första. Läraren kalla de som inte tror på gud för sämre människor.

Jag hoppa av kursen i protest, börja gå livsåskådning, fick en otroligt bra lärare. Samma dag som jag fyllde 18 skrev jag ut mig ur kyrkan, och fortsatte med mina livsåskådningskurser. Jag har tappat räkningen på hur många gånger vår lärare sagt åt oss att tänka kritiskt och bilda vår egen uppfattning om saker.

Det visade sig att de som tittat på mig som om jag var en idiot när jag inte gick skriftskolan inte hade haft något utvecklat kritiskt tänkande, och gått den för att man fick fara på läger.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-18 13:27:50

@Meppe

När gick du ut skolan?
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Meppe » 2011-10-18 13:29:29

Jag blir student i vår.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Miche » 2011-10-18 13:31:29

@Meppe, jag förstår att det har varit plågsamt i skolan. I Sverige är det inte alls lika styrt förutom möjligen i kristna privatskolor.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Meppe » 2011-10-18 13:36:32

Det var också en flicka, ett år yngre en jag är, som jag senare fått veta att blev utfryst i lågstadiet för att hon inte hörde till lutherska kyrkan, och därför hade specialanpassad religionsundervisning. Men ingen i den där religiösa skolan bryr sig ett dugg om sånt.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Meppe » 2011-10-18 13:37:05

Notera: Lågstadiet = årskurs 1-6.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav MsTibbs » 2011-10-18 15:18:20

Miche skrev:@Meppe, jag förstår att det har varit plågsamt i skolan. I Sverige är det inte alls lika styrt förutom möjligen i kristna privatskolor.


Problemet är att det, åtminstone med vissa lärare, ÄR styrt! Vissa hävdar att man är "neutral" som ateist, men jag tycker snarare tvärtom, då de flesta tror på någon guddomlighet, om än på olika sätt. Jag har mer gemensamt med en muslim än en ateist. Bäst vore att informera om allt och tycka inget, men människan är i sin natur subjektiv, men att ha neutralitet som strävansmål.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Wine » 2011-10-18 15:34:24

Det här tycker jag är intressant:

Sveriges extrema position som världens mest sekulära och indivdualistiska land är inte oproblematisk. Ingen lever som vi. Det är invandrarna som besitter världens mest utbredda värderingar. De kanske kan lära oss något. Det skriver Jan Sjunnesson, som drivit flera integrationsprojekt.

SVERIGE UNIKT LAND
I den globala undersökningen World Values Survey (WVS) finns en karta med två axlar; en som mäter traditionella visavi sekulära värden, en som mäter överlevnadsvärden visavi emancipatoriska frihetsvärden.

Längst upp i det övre högra hörnet finns Sverige. "Svenskarna kännetecknas av den mest atypiska och avvikande värderingsprofilen av alla. Inget annat folk visar så långt avstånd till vad som kan sägas vara ett medelvärde för samtliga av de länder som beskrivs på kulturatlasen " (Pettersson och Esmer, s. 18). Undersökningen visar att vår extremposition samvarierar med hög levnadsstandard och på sjätte plats inom FN:s Human Development index.

Vår unika position är naturlig för oss men märklig för större delen av jordens befolkning, inklusive f.d. jugoslaver, greker och italienare.

http://www.newsmill.se/artikel/2011/08/ ... ent-288891
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav marxisten » 2011-10-18 16:15:53

Meppe skrev:
marxisten skrev:Men om det är en religiös gymnasieskola kan ju eleverna iaf. välja själva.


När man söker till gymnasiet är man oftast inte myndig, vilket betyder att föräldrarna harr rätt att påverka valet.


Nej, och jag är inte särskilt positiv till religiösa friskolor, eller överhuvudtaget friskolor överlag. Men i gymnasieåldern har folk börjat tänka lite själva iaf. och man vet oftast om man är troende eller inte (jag visste iaf. det när jag var 16-17 år).
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-18 16:26:58

MsTibbs skrev:
Miche skrev:@Meppe, jag förstår att det har varit plågsamt i skolan. I Sverige är det inte alls lika styrt förutom möjligen i kristna privatskolor.


Problemet är att det, åtminstone med vissa lärare, ÄR styrt! Vissa hävdar att man är "neutral" som ateist, men jag tycker snarare tvärtom, då de flesta tror på någon guddomlighet, om än på olika sätt. Jag har mer gemensamt med en muslim än en ateist. Bäst vore att informera om allt och tycka inget, men människan är i sin natur subjektiv, men att ha neutralitet som strävansmål.


Ateismen är ingen samlad enhet av människor, utan innebär i sak att man saknar gudstro. Min sambo är ateist och jag är troende, vilket funkar utmärkt eftersom ingen av oss försöker pracka på den andra sin uppfattning. Jag hade tyvärr kristna lärare på högstadiet och gymnasiet som trackade mig för att jag var katolik, så den jag kände mest samhörighet med där var en kompis som var troende satanist.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav MsTibbs » 2011-10-18 17:11:23

Henkkalexi skrev:Jag hade tyvärr kristna lärare på högstadiet och gymnasiet som trackade mig för att jag var katolik, så den jag kände mest samhörighet med där var en kompis som var troende satanist.


HAHA :lol:
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav MrWin » 2011-10-18 17:46:51

Min mening er at alle mennesker skal få lov til å tro på det de vil, selv tror jeg på Gud/jesus/bibelen/skapelsen/kreasjonismen/kristendommen som hevder at mennesker ikke er det samme som dyr fordi det uten tvil har flere positive sider ved seg enn ateismen/buddhismen/darwinismen/hinduismen/evolusjon(steorien) som hevder at mennesker er dyr, at det har fantes neandertalere, mammuter og dinosaurer, at jorda er rundt 500.000 år gammel og at det ikke finnes noen Gud, mennesker har mange ting til felles med dyr som det å drikke, eke, gå på do og lage barn/reprodusere men likevel er ikke mennesker det samme for f.eks hunder og katter og grunnen til at jeg velger "religion" istedet for "vitenskap" er fordi kristendommen ikke egentlig er en religion men historisk fakta som ingen kan bevise ikke har hendt; Jesus gikk på vannet, havet delte seg i to etc. og det er mennesker som har møtt Gud/Jesus i virkeligheten, den ene møtte han når han holdt på å ta livet sitt på grunn av et elendig liv men rett før han tok livet sitt opplevde han grenseløs kjærlighet og livet ble snudd på hodet og han fikk det mye bedre med seg selv, den andre fordi han var en sadistisk torpedo/torturist som til slutt møtte Jesus som sa han skulle stoppe da han planla sitt neste offer.

For å gjøre ting litt enkelt;

Alternativ 1; Ateisme, buddhisme, darwinisme, hinduisme, evolusjon(steorien) etc.

Alternativ 2; Gud.

Man kan ikke blande kreasjonisme med evolusjon, man må ta et valg, hvis du ser på deg selv som et menneske og ikke et dyr så hold deg til bibelen hvis du mener at mennesker er noe helt for seg selv blant alle skapningene på jorda.
MrWin
 
Inlägg: 1066
Anslöt: 2010-10-21

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-18 20:27:35

Henkkalexi skrev:Jag hade tyvärr kristna lärare på högstadiet och gymnasiet som trackade mig för att jag var katolik, så den jag kände mest samhörighet med där var en kompis som var troende satanist.


Jösses! Hur gick ni ihop?
Jag försökte ivrigt att bli kristen i trean när jag fick en kristen bästis, men lyckades inte. Mina föräldrar är inte troende (pappa är ateist, mamma säger "jag tror på något, men kanske inte en gud"), så jag fick aldrig någon "barnatro". Tvärtom blev jag livrädd för Gud, han växte ihop med mina tvångstankar. Tyvärr har jag inte lyckats göra mig av med dessa tankar.
I gymnasiet sysslade jag med nyhedendom och New Age. I dag tycker jag att Dan Anderson beskriver mitt sökande bäst:
"Det är något bortom bergen, bortom blommorna och sången, det är något bakom stjärnor, bakom heta hjärtat mitt..."
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-18 22:01:36

Kahlokatt skrev:
Henkkalexi skrev:Jag hade tyvärr kristna lärare på högstadiet och gymnasiet som trackade mig för att jag var katolik, så den jag kände mest samhörighet med där var en kompis som var troende satanist.


Jösses! Hur gick ni ihop?


Vi var båda tämligen intelligenta, hade humor, självdistans och ogillade de frireligiösa brudarnas homofobi. Ja, och så lyssnade vi på Hammerfall och Helloween 8)
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Moggy » 2011-10-18 22:03:59

Jag gick på Kyrkans Barntimmar och vi sjöng jämt en låt om Hosiana och jag fattade aldrig vem den här Hosiana var. Det var nåt med Davids son och det finns en David som hade en affär på orten. Fattade aldrig om det hade nåt med han att göra...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-18 22:18:00

Jag gick i en vanlig statlig (jo, de var det då) skola i slutet av 80/början av 90-talet, men till oss kom ibland personer från Pingstkyrkan för att spela teater och prata om Gud och tro! Det fanns en tjej i klassen som var pingstvän, men hon försökte aldrig pracka på någon sin tro utan var väldigt trevlig. Jag undrar om det var hennes föräldrar som låg bakom...
Väldigt mystiskt var det i alla fall. Hur kunde det vara tillåtet?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-18 22:21:55

Jag kan dra mig till minnes att både pingstkyrkan och gideoniterna var i skolan och värvade...ärligt talat, det borde inte vara tillåtet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-18 22:51:48

Gideoniterna var hos oss också. Jag tog emot Bibeln, men jag vet inte var jag har den i dag. Komfa-Bibeln har jag däremot kvar.
Tror knappast det skulle uppskattas om någon kom och ville dela ut gratis Koraner eller Talmud. Vill man läsa Bibeln finns den på bibblan, precis som många andra s.k. heliga skrifter.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in