Barnen på förskolan måste tro på gud

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-12 20:54:44

http://gt.expressen.se/nyheter/1.103674 ... tro-pa-gud

Vad tycker ni om det här då? Brrr...säger jag.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Fenren » 2011-10-12 21:01:19

jag kommer inte in på länken men ser inget problem med det så länge ingen tvingas ha sina barn där
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Mellanvärld » 2011-10-12 21:09:12

*ryser*
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Savanten Svante » 2011-10-12 21:13:25

Fenren skrev:jag kommer inte in på länken men ser inget problem med det så länge ingen tvingas ha sina barn där


"Hon är dessutom rädd för att föräldrar som tackar nej till en plats, mister rätten till A-kassa och sin plats i förskolekön för att man tackat nej till en anvisad plats."
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Alien » 2011-10-15 16:05:40

Men det är ju inte barnen som måste tro på Gud utan deras föräldrar. Och det är ju rimligt; varför skulle man annars sätta sina barn där.

En annan sak är om förskolor borde vara konfessionella. Men har man muslimska förskolor måste man tillåta kristna också.

Och givetvis måste föräldrar få tacka nej till en sådan förskola utan att förlora sin plats i kön el sin A-kassa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Hundralappen » 2011-10-15 16:57:31

Då barn tar efter sina föräldrar och sin närhet så tycker jag det är fel..
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-15 17:05:24

Jag tycker inte det ska finnas religiösa skolor eller förskolor utan att allt sånt ska vara sekulärt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Alien » 2011-10-15 17:26:45

Hundralappen skrev:Då barn tar efter sina föräldrar och sin närhet så tycker jag det är fel..


Enligt FN:s stadgar om mänskliga rättigheter har föräldrarna rätt att uppfostra sina barn i sin religion. Antar att däri ingår att välja religiösa förskolor och skolor.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Fenren » 2011-10-15 18:31:31

Savanten Svante skrev:
"Hon är dessutom rädd för att föräldrar som tackar nej till en plats, mister rätten till A-kassa och sin plats i förskolekön för att man tackat nej till en anvisad plats."

ja, då var det betydligt värre.

Alien skrev:Enligt FN:s stadgar om mänskliga rättigheter har föräldrarna rätt att uppfostra sina barn i sin religion. Antar att däri ingår att välja religiösa förskolor och skolor.
ingenstans i det står det att man har rätt till religiösa (för)skolor
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-15 19:42:48

Alien skrev:
Hundralappen skrev:Då barn tar efter sina föräldrar och sin närhet så tycker jag det är fel..


Enligt FN:s stadgar om mänskliga rättigheter har föräldrarna rätt att uppfostra sina barn i sin religion. Antar att däri ingår att välja religiösa förskolor och skolor.

Det innebär ju en konflikt mot religionsfriheten. Frihet är att välja religion själv, inte att bli indoktrinerad till religion, vilket såna här förskolor gör.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-15 21:14:19

KrigarSjäl skrev:Jag tycker inte det ska finnas religiösa skolor eller förskolor utan att allt sånt ska vara sekulärt.


Håller med där. Skolan ska vara en plats där barn har möjlighet att träffa barn och vuxna som inte finns särskilt utvalda av föräldrarna. Det är en förutsättning för att barnet ska kunna få verktyg att bli mer självständigt och tas med olikheter. Föräldrarnas önskemål om tro/politik osv. får de sköta på fritiden, allt annat är att stympa barnens sociala kompetens och fria vilja.

Som religiös med en ickekonfessionell bakgrund och erfarenhet av lärarjobb på en religiös skola så hävdar jag å det bestämdaste att skolan inte ska vara en plats för föräldrarnas idéer, utan barnens behov.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav geocache » 2011-10-15 22:04:26

Alien skrev:Men det är ju inte barnen som måste tro på Gud utan deras föräldrar. Och det är ju rimligt; varför skulle man annars sätta sina barn där.

En annan sak är om förskolor borde vara konfessionella. Men har man muslimska förskolor måste man tillåta kristna också.

Och givetvis måste föräldrar få tacka nej till en sådan förskola utan att förlora sin plats i kön el sin A-kassa.


Klokt tänkt, Alien!
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-15 22:10:46

Att indoktrinera barn med verklighetsfrånvända religioner är befängt. Låt barnen slippa religion alternativt själva välja livsåskådning när de blir äldre.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav ragnevi » 2011-10-15 23:46:34

I Göteborg är det väldigt svårt att få tag på förskoleplatser (dagis i folkmun), så jag antar att flera föräldrar i desperation hade sagt att de var troende.

Men jag vet inte varför en del blir så förfärade av detta. Jag gick både i kyrkans barntimme och i unga örnar (mina föräldrar såg tydligen ingen konflikt i detta) när jag var liten. I skolan så brukade vi börja dagen med morgonbön. I åttan så var konfirmationsundervisningen en del av skolundervisningen.
Jag vet inte exakt på vilket sätt detta skadat mig?

Tja, jag är ju förvisso med i svenska kyrkan och betalar skatt till deras verksamhet. Men å andra sidan har jag inga problem med det alls. Ser med jämna mellanrum vilket arbete deras diakoner gör för dem som har slagits ut/straffat ut sig från samhället, avundas dem inte en dag.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Alien » 2011-10-15 23:57:53

Det är föräldrarnas rättighet att indoktrinera sina barn (vare sig det gäller religion, politik, moral och människosyn el något annat). Men det är synd att det ska utsträcka sig ända till förskolor/skolor också, just för att de då inte får träffa andra. Men gärdet är ju redan upprivet, iom att privata skolor inte bara tilllåts utan också får bidrag från skattepengar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-16 0:20:28

Men det är inte samhällets uppgift att indoktrinera barn med religion. Samhället måste vara sekulärt.

Det finns ett annat problem. Om vi tillåter kristna förskolor måste vi tillåta muslimska. Och buddhistiska, hinduiska, Jehovas, feministiska, gröna, vänstervridna, satanistiska etc.
Vad får vi då? Ett starkt segregerat samhälle med en uppväxande generation som inte förstår varandra.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav marxisten » 2011-10-16 0:23:34

Jag är emot religiösa skolor överlag. Men om det är en religiös gymnasieskola kan ju eleverna iaf. välja själva.

Religiös grundskola ska fan mig inte få förekomma då man där ska lära sig enligt skolverkets satta mål, däri ingår bl.a. religionsundervisning som tar upp alla religioner (tvivlar på att Islam är ett alltför hett ämne i kristna friskolor), än mindre religiösa förskolor där det går 5-6 åringar.

Luktar religiös fanatism och hjärntvätt lång väg här. Fy fan.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-16 0:25:52

ragnevi skrev:Men jag vet inte varför en del blir så förfärade av detta. Jag gick både i kyrkans barntimme och i unga örnar (mina föräldrar såg tydligen ingen konflikt i detta) när jag var liten. I skolan så brukade vi börja dagen med morgonbön. I åttan så var konfirmationsundervisningen en del av skolundervisningen.
Jag vet inte exakt på vilket sätt detta skadat mig?

Ingen människa skall behöva bli påtvingad trosutövning.
Jag har också varit med om det; kyrkans barntimme, morgonbön i skolan och allt det där, trots att jag gick i vanliga kommunala skolor. Jag hatade varenda minut av det och var principfast ateist redan som mycket liten.

Frågan är vad det ska vara bra för, det här med påtvingad religion. Har du någon tanke där?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav marxisten » 2011-10-16 0:26:22

Alien skrev:Det är föräldrarnas rättighet att indoktrinera sina barn.


Det är föräldrarnas rättighet ja, men det är fan inte skolans!

Föräldrarna får lära sina unga vad fan de vill hemma, men i förskolan och skolan ska det vara fritt från sån skit. Där ska man lära sig fakta, och lärarna ska vara objektiva. I skollagen står det tom. att man ska ta upp alla religioner och lära eleverna om alla. Tror inte det är ett alltför hett ämne på religiösa friskolor.

Jag är emot friskolor överlag och religiösa friskolor är jag inte emot, jag anser de ska förbjudas ögonblickligen. Iaf på för och grundskolenivå. På gymnasiet har eleverna iaf. vett nog att göra egna val, det har inte en 5-6 åring som får bibeln bankad i skallen och blir "upplyst" om att "Gud" skapade jorden på en vecka!
Senast redigerad av marxisten 2011-10-16 0:29:16, redigerad totalt 1 gång.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-16 0:26:34

Skolorna ska undervisa i religion, inte pracka på eleverna religion.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav marxisten » 2011-10-16 0:31:36

KrigarSjäl skrev:Skolorna ska undervisa i religion, inte pracka på eleverna religion.


Självklart ska religion undervisas, ALL RELIGION (dvs. minst de fem världsreligionerna). Den ska läras ut på ett sätt som tar upp all religion och som inte vinklar det så att den ena är mer rätt än den andra. Det står tom. i skollagen som sagt.

Sedan så vet jag inte om jag anser att ett så tungt ämne som religion överhuvudtaget ska undervisas i på förskolenivå, men i vilket fall.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Meppe » 2011-10-16 9:02:12

marxisten skrev:Men om det är en religiös gymnasieskola kan ju eleverna iaf. välja själva.


När man söker till gymnasiet är man oftast inte myndig, vilket betyder att föräldrarna harr rätt att påverka valet.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav geocache » 2011-10-16 13:37:56

KrigarSjäl skrev:Skolorna ska undervisa i religion, inte pracka på eleverna religion.


1+
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav MsTibbs » 2011-10-16 20:46:01

...och skolorna skall inte pracka på någon ateism heller.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in