Damage Control and Coping

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav MsTibbs » 2008-02-03 1:25:59

vetej skrev:Förintelse av folk med genetiska defekter vore toppen, då skulle man slippa AS och andra kuksugande problem.


Hoppas det där inte var en uppmaning för samtliga oss här på forumet att ta självmord? :o
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:26:22, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav vetej » 2008-02-03 1:34:24

MsTibbs skrev:
vetej skrev:Förintelse av folk med genetiska defekter vore toppen, då skulle man slippa AS och andra kuksugande problem.


Hoppas det där inte var en uppmaning för samtliga oss här på forumet att ta självmord? :o


Är det inte så att om man har ett specialintresse och är närmast besatt, kommer man eventuellt veta hur man ska begå självmord med det? Shakespeare, stickning, datorer. Vi skulle ju bli en perfekt grupp självmördare.
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 11:26:22, redigerad totalt 1 gång.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Debbido » 2008-02-03 1:36:53

vetej skrev:Vad har du för intressen som kan klassas nördiga?


Tja, säg det! Kan inte se det klart själv än. Är nydiagnosticerad. Är medveten om min låga Eq. För övrigt är det väl så att jag ungerar som ett ordinärt förstorningsglas. Om man låter solens strålar fokusera i en punkt kan man få saker att börja brinna. Jag fokuserar väldigt starkt på olika saker. Det varierar.

Att skriva sånger har varit en livslångst tema. Har tidvis målat som en besatt. De senaste tio åren har jag varit besatt av att hjälpa utslagna människor, inte bara genom en säng, mat, lyssnande, utan genom att analysera deras livssituation, sätta Spot-diagnos, göra egna utredningar, pressa samhället på adekvat hjälp för dessa multidiagnoser.

Är inte del av någon välgörenhetssituation utan jobbar helt ensam. Kyrkan serverar soppa. Jag serverar utredningar och driver processer gentemot kommun/landsting/stat - tja, mot vem som helst. Har väl jobbat som Janne Josefsson, men i ett otroligt mycket mindre format.

Jag är 57 år snart och älskar att dansa diskodans! Åker gärna moped på packad snö eller is. Är allmänt ONORMAL.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 11:26:22, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav MsTibbs » 2008-02-03 1:53:04

Debbido skrev:
MsTibbs skrev:Haha, Debbido, jag tror det är dags för dig att gå och sova snart, du verkar lite fööör flummig nu... :wink:


Jovisst, fast MEDVETET flummig! Vet du hur svårt det kan vara att ta semester från den analytiska delen av hjärnan? Skitsvårt! Men, försöka duger! Är såååå trött på "bäst-i-klassen-rollen".

Jag har alltid varit en tvättäkta NÖRD och lagt ned tonvis med energi de senaste åren på att krossa den bilden. Kanske borde jag gå en Värsting-kurs? Kunde lära mig segla till ekvatorn och försöka ta ned seglen när det stormar? Skulle väl bara komma några sjömil från Götet innan seglen är sönderrivna - av delfiner, med AS-drag, naturligtvis. Allt med AS dras till mig, allt annat repellerar jag.


Hm. Min första tanke är; gå in på lunar och försök bli polare med första bästa raggare. Dom är garanterat icke-AS och är knappast analytiska heller. Ta inte illa upp om jag förenklar problemet, det är inte min avsikt. Jag brukar bli über-flummig när jag är sömnig, därför jag trodde det. :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:26:22, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav vetej » 2008-02-03 1:54:33

1. You know you're an aspie when you know how to kill yourself with your special interest.
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 11:26:22, redigerad totalt 1 gång.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Inläggav MsTibbs » 2008-02-03 1:56:34

vetej skrev:
MsTibbs skrev:
vetej skrev:Förintelse av folk med genetiska defekter vore toppen, då skulle man slippa AS och andra kuksugande problem.

Hoppas det där inte var en uppmaning för samtliga oss här på forumet att ta självmord? :o

Är det inte så att om man har ett specialintresse och är närmast besatt, kommer man eventuellt veta hur man ska begå självmord med det? Shakespeare, stickning, datorer. Vi skulle ju bli en perfekt grupp självmördare.


Så sant så sant. Jag hade rentav tortyrmetoder som främsta intresse här i somras en sväng, det kanske kan komma väl till pass nu. I synnerhet är det där med bittermandlar intressant; den metoden skulle ju även matcha ditt ordval om "Förintelse". Vätecyanid = Zyklon B om jag inte missminner mig. Käkar man 50 bittermandlar dör man. Förmodligen på ett obehagligt sätt, men det finns ju bieffekter med allt, i synnerhet humlor... *ironi*

Det var en undergrupp till Förhörsteknik, det jag funnit mest intressant tillsammans med psykologi och kroppsspråk senast åren. Visste du att man blir psykotisk om man inte sovit på ungefär fyra dygn? Nu har det gått... inte ens 20 timmar uptime än på mig... det kommer bli utdraget detta... :(

Om man har Michael Jackson som specialintresse kan man plastikoperera sig till döds :) och med dinosaurier skulle det hela vara mycket enklare om dom inte varit utdöda; men man kan ju alltid låta sig ätas upp av en reptil åtminstone. Sen är ju jag intresserad av nassar också, fast då borde nog bittermandlarna räknas. Aternativt kan man dra på sig en rosa tajt tröja på stora torget, flaxa med armarna och skrika "Jag är Goebbels! Jag är bög! Jag är Röhm! Jag är bög!"

*snurrig i skallen*
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:26:22, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Debbido » 2008-02-03 2:20:45

MsTibbs skrev:
vetej skrev:
MsTibbs skrev:[quote="vetej"]Förintelse av folk med genetiska defekter vore toppen, då skulle man slippa AS och andra kuksugande problem.

Hoppas det där inte var en uppmaning för samtliga oss här på forumet att ta självmord? :o

Är det inte så att om man har ett specialintresse och är närmast besatt, kommer man eventuellt veta hur man ska begå självmord med det? Shakespeare, stickning, datorer. Vi skulle ju bli en perfekt grupp självmördare.
[/quote]

Tråden har fått en intressant vändning; ett sätt att handskas med AS är att begå självmord med hjälp av sitt specialintresse! Mycket innovativt. 8)

Det löser ju praktiskt taget alla problem i ett enda svep, :roll: så vida man inte blir en osalig ande eller spöke. Bittermandlar rekommeneras ej; en ytterst plågsam död! Undvik den. Att sticka-sockor-ihjäl sig verkar bättre. Efter en veckas ihärdigt stickande borde man vara död. Nån som prövat??

En veckas ihärdigt frimärkssamlande (utan sömn) borde också göra susen!

Själv gick jag nästan under genom att driva igenom neuropsykiatriska diagnoser på utslagna, som i värsta fall måste sova i just min lägenhet, eftersom det saknas härbärgen i min kommun. En av dem råkade få ett knark-återfall och hotade riva ned mellanväggarna i min lägenhet. Fast det gjorde han aldrig. Kunde ha blivit tillplattad där - men kom undan med hjälp av min något utbrända skyddsängel (stackarn!)
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 11:26:22, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Zombie » 2008-02-03 2:31:31

Hallå där Debbido, dra inte in mig i någon "Bästiklassen"-jobbigkör bara för att jag gillar dina inlägg! :wink: Det kan du isåfall arbeta bort, för det vet jag också hur det känns. (Rädslan för tråddödande också, för den delen.) Jag är en medbroder :!:
----------------------------------------------------------------------------------
... vars fantasi tydligen redan sover, så att jag inte kan bidra till den fascinerande trådvändningen :evil: ...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:26:22, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav MsTibbs » 2008-02-03 2:33:35

Debbido skrev:En veckas ihärdigt frimärkssamlande (utan sömn) borde också göra susen!


Undrar hur många frimärks-baksidor man måste slicka på innan man blir förgiftad? :D Tydligen dör man om man halstar ungefär åtta liter vatten, så kanske skulle man dö av det pga salivproduktion (som man ju måste svälja) först? Om en människa består av ca 70% vatten (minns ej exakta) kan man då dricka en högra mängd vatten, om man är riktigt uttorkad? Eller blir man snabbare vattenförgiftad om man är uttorkad, på samma sätt som en nedkyld person kan ta skada av att värmas upp för snabbt tro?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:26:22, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Zombie » 2008-02-03 2:39:09

Ja, om frimärkena ska funka så lär man ju måsta tillföra vätskan man slickar med utifrån. (Hur många ml. kan gå åt per frimärke?)
Det andra var ju också intressanta frågor... men... :arrow: (se ovan)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:26:22, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav vetej » 2008-02-03 2:42:56

Ska vi inte skapa ett underforum för dödsträffar? Det låter som vi kan ha riktigt kul genom att döda oss själva.
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 11:26:22, redigerad totalt 1 gång.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Inläggav MsTibbs » 2008-02-03 2:46:12

Om jag slickar på ett frimärke, som jag först har vätt med en blöt svamp; kommer jag då att tjäna eller förlora vätska på det?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:26:22, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2008-02-03 2:47:22

vetej skrev:Ska vi inte skapa ett underforum för dödsträffar? Det låter som vi kan ha riktigt kul genom att döda oss själva.


Problemet är ju, att det bara kommer vara kul en gång, och sen har man ju inte ens möjlighet att sitta och drömma tillbaks till den där roliga kvällen ens... =/
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:26:22, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav vetej » 2008-02-03 2:53:02

Vi kanske ska ta och döda andra istället då? :lol:



(Jag undrar om jag kommer skratta när jag inte är lika trött.)
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 11:26:22, redigerad totalt 1 gång.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Helena » 2008-02-03 12:03:31

Debbido skrev:
MsTibbs skrev:
vetej skrev:[quote="MsTibbs"][quote="vetej"]Förintelse av folk med genetiska defekter vore toppen, då skulle man slippa AS och andra kuksugande problem.

Hoppas det där inte var en uppmaning för samtliga oss här på forumet att ta självmord? :o

Är det inte så att om man har ett specialintresse och är närmast besatt, kommer man eventuellt veta hur man ska begå självmord med det? Shakespeare, stickning, datorer. Vi skulle ju bli en perfekt grupp självmördare.


Tråden har fått en intressant vändning; ett sätt att handskas med AS är att begå självmord med hjälp av sitt specialintresse! Mycket innovativt. 8)

Det löser ju praktiskt taget alla problem i ett enda svep, :roll: så vida man inte blir en osalig ande eller spöke. Bittermandlar rekommeneras ej; en ytterst plågsam död! Undvik den. Att sticka-sockor-ihjäl sig verkar bättre. Efter en veckas ihärdigt stickande borde man vara död. Nån som prövat??

En veckas ihärdigt frimärkssamlande (utan sömn) borde också göra susen!

Själv gick jag nästan under genom att driva igenom neuropsykiatriska diagnoser på utslagna, som i värsta fall måste sova i just min lägenhet, eftersom det saknas härbärgen i min kommun. En av dem råkade få ett knark-återfall och hotade riva ned mellanväggarna i min lägenhet. Fast det gjorde han aldrig. Kunde ha blivit tillplattad där - men kom undan med hjälp av min något utbrända skyddsängel (stackarn!)[/quote][/quote]

Ni är ganska roliga ni. 8)

Min mormors special intresse är just att sticka. Sockor, tröjor, strumpbyxor, jackor, hattar... Hon är 86 och fortfarande ganska alive and kicking.

Jag tycker mig ana en viss underliggande fördel med trådvändningen. Att se med humor på sina brister.... Ett skratt kan ha avgörande skillnad. Man känner sig starkare och opptimistiskare efteråt. Man kan ju prova att tvångsskratta när man har det som värst... :-)012
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 11:26:22, redigerad totalt 1 gång.
Helena
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2007-05-04
Ort: Långtbortistanien

Inläggav Kvasir » 2008-02-03 12:07:57

En tråd om på vilka sätt man kan dö av sina specialintressen? Tja, varför inte. Det kanske kan vara roande läsning för de av oss som inte är självmordsbenägna. Fast risken är ju att man skrattar ihjäl sig när man läser den. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:26:22, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Helena » 2008-02-03 12:40:39

Kvasir skrev:En tråd om på vilka sätt man kan dö av sina specialintressen? Tja, varför inte. Det kanske kan vara roande läsning för de av oss som inte är självmordsbenägna. Fast risken är ju att man skrattar ihjäl sig när man läser den. :)


:-)135
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 11:26:22, redigerad totalt 1 gång.
Helena
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2007-05-04
Ort: Långtbortistanien

Inläggav nallen » 2008-02-03 12:47:32

MsTibbs skrev:Hoppas det där inte var en uppmaning för samtliga oss här på forumet att ta självmord?

Man begår självmord vilket också kan uttryckas som att ta livet av sig. Blandar man de uttrycken blir det bara stolligt.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 11:26:22, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Titti » 2008-02-03 14:30:04

nallen skrev:
MsTibbs skrev:Hoppas det där inte var en uppmaning för samtliga oss här på forumet att ta självmord?

Man begår självmord vilket också kan uttryckas som att ta livet av sig. Blandar man de uttrycken blir det bara stolligt.


Exakt vad jag tänkte men jag skrev inte det. Bestämde mig för att avstå från att vara språkpolis som omväxling, men visst har du rätt.

Sammanblandning av uttryck är ett gissel. Vad säger du tex om "söndrigt"? Liksom särskrivningar av olika slag. Men nu blir det lite OT.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:26:24, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav MsTibbs » 2008-02-03 16:47:43

vetej skrev:Ska vi inte skapa ett underforum för dödsträffar? Det låter som vi kan ha riktigt kul genom att döda oss själva.


Jag har skapat en ny tråd, så kan vi fortsätta diskussionen där:
http://www.aspergerforum.se/hur-man-tar-sjalvmord-med-hjalp-av-sitt-specialintresse-t4402.html#65137
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:26:24, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Zombie » 2008-02-03 20:33:29

Då kanske Nallen eller jag ska skapa tråden "Hur man begår självmord med hjälp av sitt specialintresse"? :wink: *

Titti

Ordet "söndrig" är ingen kontamination, oavsett vad någon halvbildad skollärare kan ha sagt (sådana har gjort mycken skada av just det slaget) - det är ett helt reguljärt avlett adjektiv.

* [EDIT] Nähä det gick inte. Weasley, Weasley, ständigt denna Weasley... :wink:
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:26:24, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kvasir » 2008-02-03 20:51:45

Zombie skrev:* [EDIT] Nähä det gick inte. Weasley, Weasley, ständigt denna Weasley... :wink:


Så så, gå och ät din temla nu. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:26:24, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Debbido » 2008-02-03 23:56:54

Zombie skrev:Hallå där Debbido, dra inte in mig i någon "Bästiklassen"-jobbigkör bara för att jag gillar dina inlägg! :wink: Det kan du isåfall arbeta bort, för det vet jag också hur det känns. (Rädslan för tråddödande också, för den delen.) Jag är en medbroder :!:


Kära Medbroder! :)
Ville bara säga att de dagarna är sedan länge sedan förbi då jag var bäst i klassen! På senare år har jag försökt kvala in som Värsting i stället för Bästing, men faktiskt inte lyckats med det heller.

Fast när jag skriver kan lag lätt råka göra en sammanfattning som effektivt förhindrar all vidare utveckling av ämnet i fråga. Ska försöka ändra mig. Mitt första försök ledde till en ny tråd angående Självmord.

Suck! Hur gör man? Fast självmordstankar är väl också en slag coping-metod? Man föreställer sig en dörr i det rökiga heta rummet där det står EXIT. Man försöker uthärda alla livets fasor medan man ibland sneglar bort mot den där lysande gröna skylten där det står EXIT.

Sedan kämpar man på som vanligt, med Exitskylten memorerad, inlagrad i hjärnbarken och lagd i karantän som en piratprogram.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 11:26:24, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav MsTibbs » 2008-02-04 0:04:40

Debbido skrev:Suck! Hur gör man? Fast självmordstankar är väl också en slag coping-metod? Man föreställer sig en dörr i det rökiga heta rummet där det står EXIT. Man försöker uthärda alla livets fasor medan man ibland sneglar bort mot den där lysande gröna skylten där det står EXIT.


Haha! Du kan ju gå med i Exit! Dom består av värstingar och endast värstingar, före detta kriminella alkoholister frågar du mig, även om de själva tror att de är intellektuella.... ;)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:26:24, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in