Glada Hudik - Inte ens kändismuppar klarar sig undan utsugar

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Glada hudik - Inte ens kändismuppar klarar sig undan uts

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-15 10:06:12

Det är inga problem med deras sjukersättning/aktivitetsersättning, så att om de får riktigt betalt, råkar illa ut med FK sedan? T.ex. vägras återförsäkras och skickas till AF och liknande?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Glada hudik - Inte ens kändismuppar klarar sig undan uts

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-15 10:10:36

Jag skulle nog själv tveka att göra något där jag får betalt så att jag måste lägga sjukersättningen på is, om jag visste att just den begränsade grejen är det enda jag klarar, jag kan inte gå till AF sedan och söka jobb som "specialteaterskådespelare". Just eftersom det är så stor risk att FK är på en direkt och försöker rycka sjukersättningen till varje pris.

Så länge jag vet hur lite jobb jag klarar, så håller jag mig inom de där max 5 h/vecka. Hamna på AF skulle nog innebära slutet för mig.

Säkert untyttjas folk, men jag menar att det kan finnas andra dimensioner som delförklaringar. Sjukersättningsreglerna är ju inget vidare nu för tiden. Fast de här personerna är väl under 30 de flesta(?) och har aktivitetsersättning som det kanske är enklare att ha om man vill arbeta tillfälligt på ett sådant sätt som med sådan här teater.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Glada hudik - Inte ens kändismuppar klarar sig undan uts

Inläggav sanny » 2011-10-15 10:49:44

Tech Mathetes skrev:I min bok står konst i ett nära förhållande till intelligens. Alltså kan prestationerna omkring de utvecklingsstörda möjligen ha något konstnärligt värde (sannolikt inte dock), men de utvecklingsstördas rolltolkningar har inget sådant.
Du är säkert en av dem som menar att alla kulturyttringar är konst, oavsett vilken tankeverksamhet som ligger bakom, och som så är fallet vore en vidare diskussion helt poänglös.


Nej.
Vad jag anser ge mig en konstnärlig upplevelse är en sak. Att dra alla utvecklingsstörda, NT eller autister eller vad du vill över en kant och våga påstå att en viss typ av mänskligheten inte kan, har rätt att uttrycka sig konstnärligt är arrogant uttryckt, men du kanske inte tänkte på det.

Jag tror jag förstår vart du kommer ifrån, men jag tror du går till ytterligheter helt i onödan här.

Om jag sak tolka det du skriver så undrar jag;
Hur kan du veta att de utvecklingsstörda inte får ut något av det de gör i denna pjäs?
Hur kan du tro att du har rätt att bestämma över om de ska få betalt för det eller inte?

Detta är mer komplicerat än så..
vad du säger är en sak, vad som är sant för en annan kan vara något annat.
Har du någonsin haft en givande diskussion med en annan människa om vad som är konst och inte genom att döma ut en viss grupp människor som odugliga att skapa pga att de har ett lägre iq än vad du har?

Jag förstår helt ärligt inte vart du vill komma med ditt resonemang.
Kan tänkas du kanske är lite uttråkad eller nått.

Konst är subjektivt och går inte att bedöma till en slutgiltig skala.

Det med intelligens har en annan viktig ingrediens och det är väl hur vi använder den som ger skillnaden mellan ett konstnärligt värde eller ej.
Kom att tänka på en känd shackspelare som var extremt intelligent men som var högst självdestruktiv och tror han tog livet av sig, vilka trådar man drar i spelar minst lika mycket roll som vad trådarna innehåller, som jag sa där kommer värdet in. Utecklingsstörd eller inte vad är skillnanden enligt dig?
Jag tror på människans förmåga till att göra gott. Det tror jag du också gör.
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Re: Glada hudik - Inte ens kändismuppar klarar sig undan uts

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-10-15 11:54:52

Frågan är väl också om de utvecklingsstörda som medverkar i pjäserna är att betrakta som proffs eller amatörer. Mycket teater spelas på amatörnivå och då får väl inte de medverkande någon som helst ersättning för sin medverkan. Att man har lyckats få fram lön för ett framträdande men inte för repetitionerna är kanske ur den synvinkeln inte så anmärkningsvärt. Eller är det jag som har missuppfattat hela saken?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Glada hudik - Inte ens kändismuppar klarar sig undan uts

Inläggav Maldita » 2011-10-15 11:57:46

Det är mig helt egalt vilken/vilka funktionsnedsättningar man har så länge som man kan skådespela. Det finns NT-skådisar som är skit och skådisar med Downs som är bra. Tycker dock det är hemskt att det finns idioter som tror att man kan svindla folk på det här sättet bara för att de är utvecklingsstörda, fyfan alltså.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: Glada hudik - Inte ens kändismuppar klarar sig undan uts

Inläggav Alien » 2011-10-15 14:08:57

Det är väl så att Glada Hudik ses som sysselsättning (inte jobb) för de utvecklingsstörda. Dvs i princip Daglig verksamhet
Dvs de får 40 kr/dag som alla andra som har daglig verksamhet. De 920 kr/föreställning är alltså en extra bonus.

Så här skriver Pär Johansson själv:

Jag hoppas att jag tillsammans med skådespelarna får fortsätta att föra fram budskapet om allas lika värde på det här sättet. För vi gör skillnad. Inte bara för de som omfattas av omsorgen för funktionshindrade i Hudiksvalls kommun. Våra föreställningar ger upphov till nya integrationsprojekt i andra kommuner - från nya satsningar inom kommunal omsorg till kultursatsningar, skolprojekt och företagsinitiativ.
---
De normalstörda amatörskådespelarna får 815:- per föreställning. När vi är på turné fungerar de också som ledsagare till sina utvecklingsstörda kollegor och får en total dygnsersättning på 1465:-.
På samma sätt får de professionella skådespelarna ersättning utifrån Teaterförbundets riktlinjer för professionella skådespelare.
För manus och regi får jag själv en ersättning som kommunen har fastställt. Liksom amatörskådespelarersättning för de 2 roller jag spelar i föreställningen.
---
Genom Glada Hudik har exempelvis ICA anammat ett projekt som de kallar "Vi Kan Mer" som innebär att ICA-butiker i Sverige beslutat att anställa mellan 500 och 1000 utvecklingsstörda personer tills 2012.
Till dags datum har så många som 520 ICA-butiker anställt minst en utvecklingsstörd.
http://www.gladahudikteatern.se/information.asp
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Glada hudik - Inte ens kändismuppar klarar sig undan uts

Inläggav Alien » 2011-10-15 14:14:05

I debatten i SVT framfördes att publiken kom för att de tyckte de utvecklingsstörda var så "duktiga" och "gulliga". De var som djur på cirkus, och de som applåderade dem kände sig som bättre och mer fördomsfria människor för att de gullade med utvecklingsstörda. Dessa synpunkter framfördes av Täppas Fogelberg och en representant för intellektuellt funktionshindrade.

Enligt Täppas så borde de fått spela lokalt som vanliga amatörer i stället för att det blivit big business av alltihop.

http://svtplay.se/t/103450/debatt
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Glada hudik - Inte ens kändismuppar klarar sig undan uts

Inläggav snuggelhund » 2011-10-16 1:03:44

Alien skrev:I debatten i SVT framfördes att publiken kom för att de tyckte de utvecklingsstörda var så "duktiga" och "gulliga". De var som djur på cirkus, och de som applåderade dem kände sig som bättre och mer fördomsfria människor för att de gullade med utvecklingsstörda. Dessa synpunkter framfördes av Täppas Fogelberg och en representant för intellektuellt funktionshindrade.

Enligt Täppas så borde de fått spela lokalt som vanliga amatörer i stället för att det blivit big business av alltihop.

http://svtplay.se/t/103450/debatt


Jag tror Täppas har rätt, inte går man väl på en sådan här teaterföreställning för att man förväntar sig bra skådespeleri ?

Jag tror man går för att tillgodogöra sig lite lyteskomik alternativt för att känna sig som en fin, fördomsfri människa.

(Finns säkert även de som går för att de är anhöriga till de handikappade)
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Glada hudik - Inte ens kändismuppar klarar sig undan uts

Inläggav marxisten » 2011-10-16 1:18:55

Tech Mathetes skrev:I min bok står konst i ett nära förhållande till intelligens. Alltså kan prestationerna omkring de utvecklingsstörda möjligen ha något konstnärligt värde (sannolikt inte dock), men de utvecklingsstördas rolltolkningar har inget sådant.
Du är säkert en av dem som menar att alla kulturyttringar är konst, oavsett vilken tankeverksamhet som ligger bakom, och som så är fallet vore en vidare diskussion helt poänglös.


I min bok står det att utan de funktionshindrade vore Glada Hudik dömd att misslyckas, och att de funktionshindrades konst här därmed står över de normalbegåvades, och att de således bör ha mest betalt! Att de tolkar rollerna annorlunda än normalbegåvade är i sig en konstyttring som är lika bra som alla andras! Vem är du som dikterar vad som är "rätt" och vad som är "fel" sätt att tolka en roll på? Pjäserna är skrivna för dessa personer och således finns det i princip endast en konstyttring som är korrekt, den som de gör!

Tech Mathetes skrev:Ja, dylika dikteringar över vad folk ska tycka och tänka är väl du som marxist stormförtjust i.


Som Marxist HATAR jag all form av förtryck, utsugning och ojämlikhet. Jag gillar därmed lagar som förhindrar olika former av förtryck och utsugning, då de skyddar människor från att fara illa pga. kön, sexualitet, funktionshinder osv. Jag gillar de för att såna som du som tydligen ser ner på andra människor ska hindras från att utnyttja de i egen intresse.

Dina åsikter får mig ärligt att vilja spy. Att du ser ner på dem för att deras intelligens inte är likvärdig med normalfungerande är skamligt. Deras konstnärliga förmåga är lika stor om inte större i Glada Hudick sammanhang. Inte en jävel skulle betala ett enda öre om inte de var på scenen. De är huvudrollsinnehavarna, de är Glada Hudik och ska således ha högre betalning än statisterna!
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Glada hudik - Inte ens kändismuppar klarar sig undan uts

Inläggav marxisten » 2011-10-16 1:20:15

Bror Duktig skrev:Det är inga problem med deras sjukersättning/aktivitetsersättning, så att om de får riktigt betalt, råkar illa ut med FK sedan? T.ex. vägras återförsäkras och skickas till AF och liknande?


Nepp, de talar tom. med en på FK om det i Uppdrag Granskning.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Glada hudik - Inte ens kändismuppar klarar sig undan uts

Inläggav Alien » 2011-10-16 14:29:11

Moderator:

Diskussionen om ordet "normalstörd" har delats av och finns här: vad-ar-ratta-ordet-normal-normalstord-el-vad-t23131.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Glada hudik - Inte ens kändismuppar klarar sig undan uts

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-17 14:16:57

Helen Sjöholm har ingen skådespelarutbildning...skulle inte tro att hon får spela för kaffepengar...
Å andra sidan har ju hennes skådespeleri ett "konstnärligt värde", eftersom hon inte är "retarderad"...
:roll:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Glada hudik - Inte ens kändismuppar klarar sig undan uts

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-17 14:23:23

snuggelhund skrev:
Alien skrev:I debatten i SVT framfördes att publiken kom för att de tyckte de utvecklingsstörda var så "duktiga" och "gulliga". De var som djur på cirkus, och de som applåderade dem kände sig som bättre och mer fördomsfria människor för att de gullade med utvecklingsstörda. Dessa synpunkter framfördes av Täppas Fogelberg och en representant för intellektuellt funktionshindrade.

Enligt Täppas så borde de fått spela lokalt som vanliga amatörer i stället för att det blivit big business av alltihop.

http://svtplay.se/t/103450/debatt


Jag tror Täppas har rätt, inte går man väl på en sådan här teaterföreställning för att man förväntar sig bra skådespeleri ?

Jag tror man går för att tillgodogöra sig lite lyteskomik alternativt för att känna sig som en fin, fördomsfri människa.

(Finns säkert även de som går för att de är anhöriga till de handikappade)


Njaeh, att folk går för att få sig lite "lyteskomik" har jag svårt att tro. I alla fall hoppas jag mer än så av mina medmänniskor. Däremot tror jag att majoriteten av publiken nog var antingen anhöriga eller folk som gick för att få stjärnor i Himlens Stora Bok...
Det påstods ju att Glada Hudik-gänget gjorde succé på Broadway, i konkurrens med blockbustermusikaler och superstjärnor, men sanningen var den att de spelade off-off-off-off-off-Broadway (typ en bakgård på Staten Island...?) och att biljetterna slumpades ut gratis.
Klart man går och ser en musikal om det är gratis.
Så mycket för den succén.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Glada hudik - Inte ens kändismuppar klarar sig undan uts

Inläggav Iridia » 2011-10-17 14:45:14

Finns andra åsikter om programmet:

http://www.newsmill.se/artikel/2011/10/ ... attenm-rke

Det jag tyckte var lite häpnadsväckande var att de satt ersättningen så lågt för att de uppträdande inte skulle förlora sin sjukersättning, det var vad deras egen 'expert' trodde. Ett snabbt samtal till FK hade kunnat ge klarhet i den saken.

Men sen att supergrilla snubben för att han tog flyget (inte direkt något brott), och sin egen chef för ett mejl hon skrivit (inte heller något brott), där gick han väl kanske lite långt i sin iver att hitta något att göra program om.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Glada hudik - Inte ens kändismuppar klarar sig undan uts

Inläggav snuggelhund » 2011-10-18 20:09:05

I en lokal i Brooklyn var det som denna off-off-off Broadway förställning tog plats.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in