Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Fighterbabe » 2011-09-07 11:35:56

Miche skrev:
Björne skrev:Hundar släpps inte in på kontor av förklarliga skäl. Såvida det inte är chefens byracka då för för honom gäller specialregler. En vanlig programmerare får det inte.

På flera av de jobb jag haft som programmerare skulle jag kunnat ta med mig hunden, om jag haft någon...

Jag provfilmade med en hund. Det gick hur bra som helst!!
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-07 12:47:21

På min pappas firmas kontor hade två stycken med sig hundar. Den ena iofs vår egen hund, men hon som förde bok m.m. hade med sig sin.

Man kan se hundar lite varstans, skomakaren, frisören o.s.v.

När jag arbetade i zoobutik hade jag med mig min, inte så konstigt. När jag arbetade natt på café (beredde baguetter) hade jag hundarna med, fast en grind skiljde åt då så den inte kom in där man gör maten. Ägarna hade egna hundar, och detta var helt ok med hälsovårdsmyndigheten eller vad det heter (de som kontrollerar sådana ställen). Hundarna fick vara där man inte beredde mat. Dock saknades en fläkt eller något så att de ej fick göra varm mat om den inte bara värmdes i mikrovågsugn. Tror det är snällare regler för hund då, tycker mig ha läst det när jag läst om s.k. hundcaféer.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav imperativ » 2011-09-07 13:16:26

Miche skrev:
Björne skrev:Hundar släpps inte in på kontor av förklarliga skäl. Såvida det inte är chefens byracka då för för honom gäller specialregler. En vanlig programmerare får det inte.

På flera av de jobb jag haft som programmerare skulle jag kunnat ta med mig hunden, om jag haft någon...

Jag har praktiserat på ett företag där en hund fick gå runt som den ville (inom kontorsdelen). Hundägaren var en programmerare som varit med och utvecklat företagets nischprodukt.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Gafsan » 2011-09-07 18:48:37

Björne skrev:Hundar släpps inte in på kontor av förklarliga skäl. Såvida det inte är chefens byracka då för för honom gäller specialregler. En vanlig programmerare får det inte.


Beror nog på, tror jag. På små företag kan det möjligen vara mera flexibelt men på lite större företag finns det oftast ganska bestämda policies kring saker och ting, även för höga chefer.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Pemer » 2011-10-11 17:28:44

Så här blev den:

Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-11 17:44:46

Tycker den var bra!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Iridia » 2011-10-11 18:06:01

Pemer skrev:Så här blev den: http://www.youtube.com/watch?v=dU6OLsnmz7o

Vad kort den blev! Inte riktigt som i manuset med tystnaden, men helt ok. Var det någon härifrån?

ragnevi skrev:
Parvlon skrev:
Gafsan skrev:Nej, skönheten ska verka medfödd och naturlig, självklart :mrgreen:
Det jag försökte säga är att det är bättre med en som är ful och arbetar bra än en som är "jätteattraktiv" eftersom den senare kommer att bli störd i arbetet oftare.
Jag måste vara världens snyggaste människa i så fall eftersom folk stör mig hela tiden.

Du ser bra ut och klär dig snyggt.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Miche » 2011-10-11 20:49:53

Pemer skrev:Så här blev den:

Skitbra! :D
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Fighterbabe » 2011-10-12 21:51:10

Jag ser inga andra i bakgrunden...? Kanske bara blev EN roll? Nåja, jag får väl söka på nytt nästa gång...
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-12 21:57:43

Inga paniklösningar! Det blir säkert Luciatåg i år också som du kan söka till...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Fighterbabe » 2011-10-12 21:59:55

KrigarSjäl skrev:Inga paniklösningar! Det blir säkert Luciatåg i år också som du kan söka till...


Hinner inte med det i år, har examen samma vecka och sedan tänkte jag sticka direkt till Playitas igen.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-12 22:01:27

Aj då, hur ska Borlänge kommun klara av den krisen?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Tiblan » 2011-10-13 3:25:11

Såg reklamsnutten på TV idag och tyckte den var bra. Tror också det är väldigt viktigt att ha en riktig aspie med istället för en skådespelare som någon nämnde tidigare just därför att trovärdheten ska vara större. Är ju också bra eftersom den enda informationen många verkar ha i samhället är att aspisar är kriminella.

Hade det varit en skådespelare så når nog inte budskapet hela vägen fram. En jämförelse jag tänker på då är filmen "Rainman" där Dustin Hoffman spelar en roll, och gör det väldigt bra dessutom. Han i reklamen spelar inte en roll utan är sig själv och ingen kan se att han är en aspie.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-13 6:27:35

Pemer skrev:Så här blev den:

Haha, NU ser jag ju vem det är (när jag ser namnet under filmen), det är ju en av mina FB-vänner.

Ofattbart bra reklam egentligen. Helt i motsats till de drev man numer annars för mot sjuka och handikappade, där man tydligen tror att de får fler jobb om man hetsar hela befolkningen efter dem.

Förutom att den och de andra i serien motverkar synen handikappade (och sjuka) som parasiter, så motverkar den ju automatiskt den skit som sprids vid brott när sådana som Levander börjar mala.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Pemer » 2011-10-13 18:52:42

Jepp, han är med på forumet. Fast nicket kanske han bör få outa själv i så fall. Men jag har för mig att han har haft porträttbild som avatar förut och/eller lagt ut bilder i någon bildtråd. Har varit på en träff hemma hos mig och är med i.... eh... ja, Iridia hajar... ;)


Moderator: Ändrat till det aktuella nicket.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Iridia » 2011-10-13 20:32:25

Kul! Bra jobbat både reklamfilmstjärnan och du som tipsade.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-13 21:56:41

Jaha, men då fattar han nog vem jag är :)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Fröken Fräken » 2011-10-14 0:12:53

Så han är en äkta aspie. Men är han en äkta programmerare?

Filmen med barnen som dansade (man kunde välja den under aspie-filmen) var inte särskilt verklighetstrogen, vad gäller vilka övningar de gjorde, hur musiken passade till, och även vad hon sa. Undrar om även hon är en äkta synskadad danspedagog?
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav zendera » 2011-10-14 1:42:51

Japp:) det var jag som spelar i reklamen. Tack för alla härliga kommentarer :)
zendera
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2008-09-29
Ort: sthlm

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav hrchris » 2011-10-14 1:51:12

Jag har min egen mening om denna reklam... ;-)
Jag är inte mycket för att dom visar fram det på det sättet...
Det sättar i mina ögon en form för "extra" press på mig tyckar jag..
Pga. alla aspergere är inte lika ju..
Vi är inte ALLA super geni som klara av allt möjligt super snabbt...
Det känns lite som att vi igen sammanliknas med Einstein etc etc...
Och just den grejen tyckar jag inte om, pga även om vi med AS ofta faktisk har en
högre IQ en vanliga NT, då betydar det ju inte att vi blir super Co workers ju..
Vi har ju faktisk ibland stora problem (individuelt självklart från person till person)
Och sen verkar det i mina ögon som ett sätt för förnedringskassan att göra så att ingen med AS problem m.m kan bli sjukskrivna för dom problem som individen nu har...
Som sagt vi är alla olika och unika av oss, och därför går det inte att säga att bara pga en på TV (snygg med tatto eller liten och fet med glasögon etc) kan sitta och se ut som om att han klara hela världs situationen utan ens att blinka med sina ögon en gång före klockan har kommit till slutet av dagen...

Jag har bara en oro för dom som faktisk inte klara av ett arbete / riktigt arbete kan bli drabbad av detta pga folket igen ska ha ett specielt syn på oss med AS...
Visst det är inte kul heller om folk tror vi inget kan, det är inte det jag menar..

Men det är ju bevisat att vi ofta har lättare att bli drabbad av depression etc etc, och ett sånt press kan ju ställa till det ytterligare..

Jag tyckar dock att världen borde sätta sig mera in i vad det är för problem vi evt kan ha som kan sätta totalt stop för oss men som en NT person inte ens ville tänka på i 2 sek...
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Miche » 2011-10-14 6:26:16

hrchris skrev:Det sättar i mina ögon en form för "extra" press på mig tyckar jag..

Varför det?

För oss som söker (och är kvalificerade för) avancerade arbeten och ofta blir diskvalificerade pga vår diagnos eftersom vi inte hanterar de sociala koderna, när det i själva verket är en försvinnande liten del av arbetet består i att vi ska kunna vara sociala, kan en sådan här kampanj göra en milsvid skillnad.

Jag antar att du knappast söker sådana arbeten, men låt oss säga att du söker arbete som trädgårdsskötare och du blir diskvalificerad för att DU inte kan hantera sociala koder vid anställningsintervjun (trots att du är mer kompetent än de andra sökande), men de enda du egentligen behöver kommunicera med då du arbetar är växterna du sköter... Skulle inte det vara förbannat orättvist?

Det är f.ö. inte FK som står bakom filmen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav calima » 2011-10-14 7:27:31

Är inte huvudbudskapet i filmen att aspies faktiskt kan jobba, trots diagnos? Att funktionshindret inte behöver vara en begränsning utan en tillgång?
Och att alla aspies inte är psykopatiska mördare som kvällstidnigar gärna får det till?
Att aspies är som folk är mest faktiskt, dvs olika sinsemellan, :D och kommer i alla sorters förpackningar :D

Naturligtvis kan man inte göra en reklamfilm för varenda arbete som finns, tvivlar på att af har de ekonomiska resurserna.

Jag tycker deras initativ är bra! :-)Happy
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Tiblan » 2011-10-14 7:55:39

Precis som hrchris påpekar så är vi OLIKA. Detta innebär faktiskt att det finns dom som är som på filmen och det är ju det som filmen vill pusha för, inte för dom som inte är som på filmen. Alla behöver få en push även dom som klarar av att jobba och framför allt vill jobba men som inte får jobb pga diagnos. Med inte får menar jag där arbetsplatser "vägrar" visa så pass mycket hänsyn att en med diagnos klarar av att jobba. Kan ju ibland i mitt tyckte vara ganska lite hänsyn dom behöver visa för att en med diagnos ska klara sig.

Hellre bli jämförd med någon som är som i filmen än med alla kriminella.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-14 7:58:38

Oavsett vad som görs, så kommer det alltid att bli en slitning av den typen som hrchris beskriver. Jag hör även det motsatta uttalas av en del.

Jag kan inte jobba, men är trots det en som tycker att reklamen är bra (som motvikt till alla skriverier om mördare och galna, vilket är ett riktigt allvarligt hot tycker jag). Fast det hade ju varit kul om det framgick att personerna i reklamen är äkta (vad gäller diagnosen).

Det är nog svårt att få in i denna reklam, ett instick om att detta gäller vissa aspergare, medan andra är för handikappade av sin AS för att jobba, och åter andra har för många pålagringar i form av psykiatriska problem (som mina många anorexiperioder och återkommande depressioner och utbrändhet som lett till en oerhörd skörhet för minsta stress eller belastning).

Asperger (och många andra handikapp och en hel del sjukdomar) innebär för många att de inte kan jobba, men de som kan, ska inte behöva bli motarbetade enbart p.g.a. diagnos.

Tillägg: nu vet ju inte jag om just jag skulle ha klarat jobb om jag varit utan psykiatriska problem. Jag minns att jag hade mycket svårt för att klara rutiner och tidiga morgnar, och alltid behövde ta igen mig efter jag hade varit elev under min utbildning, eller efter att jag haft kortvariga jobb. Hemmet har också blivit otroligt eftersatt när jag jobbat eller gått någon utbildning. Det har inte gått att kombinera, men kanske om man hade fått boendestöd på kvällstid 4 dagar i veckan...
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in