Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Pemer » 2011-09-01 18:56:30

Stenmark Casting i Stockholm söker riktiga aspergare som är intresserade att medverka i en reklamfilm för Arbetsförmedlingen i en serie om fyra med temat "Se kraften!".

Jag tillåter mig att ge hela bilden och kopierar det jag fick om Asperger-filmen.

casting.png


Vi kanske kan undvika diskussion kring att det är fel med fler klichéer och att det kunde och borde gjorts annorlunda, och att man borde haft god kontakt med asperger-rörelsen för input först osv.

Jag fanns i alla fall i deras register sedan förut (undrar dock om jag någonsin har landat någon roll av det jag provfilmat för hos just dem) och har varit öppen om min diagnos, så de sökte både mig och hittade åtminstone OA för att hitta aspergare. De vill ha riktiga aspergare med i filmen, vilket jag tycker känns jättepositivt, och jag tycker budskapet Se kraften! är bra.

Arvodet för rollen som programmeraren är 7000 kronor om man kan ta det på faktura och något mindre om man måste ta det som lön, och för statistrollerna runt omkring 999 som lön. Provfilmningar i första hand nu till helgen och kanske under nästa vecka, inspelning preliminärt 14 eller 15 september.

Intresserade hör av sig till Magnus på Stenmark casting på magnus@stenmarkcasting.se eller 0707434029, alternativt 0708854831.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-01 19:05:18

Det är väl positivt att de söker tatuerade aspergare...

Upplägget är också ok. Repliken Done! Kom så går vi skulle man kunna leva med och budskapet se kraften är progressivt och bra.

Jag menar bestämt att AS mycket väl kan vara en kraft att räkna med.
Ett bättre samhällsklimat och vi skulle kunna komma till vår rätt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Pemer » 2011-09-01 19:28:06

:-)
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Lakrits » 2011-09-01 19:37:11

Jaha, så det här gäller alltså inte rollen som hunden i filmen? Det framgick inte tillräckligt tydligt, tycker jag. Fast KrigarSjäl skulle nog passa finfint som golden retriever.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-01 19:58:42

Lakrits skrev:Jaha, så det här gäller alltså inte rollen som hunden i filmen? Det framgick inte tillräckligt tydligt, tycker jag. Fast KrigarSjäl skulle nog passa finfint som golden retriever.

Tullat på flugsvampen igen?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Maldita » 2011-09-01 21:19:00

Krigarn, rollen är väl som gjord för dig? Du är aspergare och har tatueringar.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-01 21:24:35

Maldita skrev:Krigarn, rollen är väl som gjord för dig? Du är aspergare och har tatueringar.

Jodå, gaget är också helt i min smak.
Tyvärr bor jag inte i civilisationen utan nere i Skåne och jag kan inte åka till Stan med så här kort varsel.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Gafsan » 2011-09-02 18:34:24

Det här retar jag mig på. Varför måste det vara en riktig aspergare? I alla andra reklamfilmer är det ju skådespelare som låtsas vara hemmafru/tandläkare/ICA-anställda. Vi aspergare är ju inte en annan art än resten av mänskligheten så varför kan de inte använda sig av en skådis i den här reklamen? Känns lite fördomsfullt tycker jag.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-02 18:48:14

Det är möjligt. Å andra sidan är det bra om aspergare syns och tar plats i samhället.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav geocache » 2011-09-02 18:53:50

Gafsan: Möjligen för att "äkta" kunskap om/"äkta" känsla för hur det är att ha Aspergers syndrom inte går att läsa sig till, knappt ens lära sig av att studera hur människor med Aspergers syndrom tänker och känner.

KrigarSjäl: 1+! :-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Gafsan » 2011-09-02 18:59:02

KrigarSjäl skrev:Det är möjligt. Å andra sidan är det bra om aspergare syns och tar plats i samhället.


Javisst men hur ska publiken kunna avgöra om det är en "äkta" aspergare eller en skådis? Min poäng är ju att det inte syns på utsidan. Och det vore synd att göra en sämre, d.v.s mindre effektiv reklamfilm bara för att man nödvändigtvis ska ha en riktig aspergare i rollen. Jag menar, vem skulle köpa sån där probiotisk drickyoghurt ifall tjejen i reklamen var en vanlig medelålders tant som såg uppsvälld ut på riktigt istället för en slank och tjusig fotomodell? (för att ta ett exempel). Om vi vill marknadsföra aspergare så ska vi väl ta till samma proffsknep som alla andra reklammakare? (själv vill jag hellre representeras av nån som ser tjusig och professionell ut i reklamfilmen än nån som ser halvful och bortkommen ut som vi icke-skådisar/fotomodeller gör i verkligheten (både aspisar och NT)...) :mrgreen:
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Parvlon » 2011-09-02 19:04:17

Det ska bli intressant att se ifall de lyckas få ljudbilden att reflektera huvudpersonens totala koncentration. Tror ej att jag sett något liknande.


@Gafsan: Är det så många arbetsgivare som tycker att skönhetsfixerade människor är något bra?
Senast redigerad av Parvlon 2011-09-02 19:06:38, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Gafsan » 2011-09-02 19:04:34

geocache skrev:Gafsan: Möjligen för att "äkta" kunskap om/"äkta" känsla för hur det är att ha Aspergers syndrom inte går att läsa sig till, knappt ens lära sig av att studera hur människor med Aspergers syndrom tänker och känner.


Nej, men de behöver ju inte ha nån "äkta känsla"! Om man ska sälja något är inte realismen det viktiga. Det gäller att framställa sin "produkt" (i det här fallet aspergare, tydligen) som intressant, lockande och attraktiv.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Gafsan » 2011-09-02 19:06:41

Parvlon skrev:Är det så många arbetsgivare som tycker att skönhetsfixerade människor är något bra?


Nej, skönheten ska verka medfödd och naturlig, självklart :mrgreen:

Att attraktiva människor är mera framgångsrika i yrkeslivet är ju ingen hemlighet även om det anses tabu att prata om att det är så.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Parvlon » 2011-09-02 19:10:39

Gafsan skrev:Nej, skönheten ska verka medfödd och naturlig, självklart :mrgreen:
Det jag försökte säga är att det är bättre med en som är ful och arbetar bra än en som är "jätteattraktiv" eftersom den senare kommer att bli störd i arbetet oftare.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Gafsan » 2011-09-02 19:17:13

Parvlon skrev:
Gafsan skrev:Nej, skönheten ska verka medfödd och naturlig, självklart :mrgreen:
Det jag försökte säga är att det är bättre med en som är ful och arbetar bra än en som är "jätteattraktiv" eftersom den senare kommer att bli störd i arbetet oftare.


Ja... fast jag tror ändå att det är ett dåligt argument för att sälja in aspergare till arbetsgivarna: "vi är så oattraktiva att folk inte stör oss i onödan?"

Sen är jag extremt skeptisk till argumentet att vi skulle vara så bra på att arbeta. Själv har jag stora exekutiva problem och det verkar vara rätt vanligt vid asperger.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Parvlon » 2011-09-02 19:28:42

Gafsan skrev:Ja... fast jag tror ändå att det är ett dåligt argument för att sälja in aspergare till arbetsgivarna: "vi är så oattraktiva att folk inte stör oss i onödan?"
Fan så mycket bättre argument än att låta pengarna gå till random skådespelare iaf. :wink:

Sen är jag extremt skeptisk till argumentet att vi skulle vara så bra på att arbeta. Själv har jag stora exekutiva problem och det verkar vara rätt vanligt vid asperger.
Sa aldrig att vi är bra på att arbeta. Jag menade att ifall huvudpersonen i filmen skulle verkat lika duktiga men haft olika utseenden. Var inte jag som skrev manuset men det är väl mycket möjligt att det tagit flera timmar att sparka igång den programmeraren.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Lakrits » 2011-09-02 19:54:06

Såvida inte manusförfattarna eller regissören har igångsättningssvårigheter, så tror jag nog att deras fiktiva aspergerpojke till programmerare börjar arbeta utan dröjsmål.

För övrigt tycker jag att han i ICA-reklamen som spelar en pojke med Downs syndrom spelar Downs-symptomen väldigt övertygande.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Pemer » 2011-09-04 10:55:35

Nu har de ju, bl a i och med att jag är aktiv statist och nämner öppet i min profil att jag har AS, koll på att det finns aspergare bland det tillgänglige utbudet av statister. Och då är det väl enbart positivt att de i första hand vill ge riktiga aspergare lite förtur.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav ragnevi » 2011-09-04 14:30:52

Parvlon skrev:
Gafsan skrev:Nej, skönheten ska verka medfödd och naturlig, självklart :mrgreen:
Det jag försökte säga är att det är bättre med en som är ful och arbetar bra än en som är "jätteattraktiv" eftersom den senare kommer att bli störd i arbetet oftare.
Jag måste vara världens snyggaste människa i så fall eftersom folk stör mig hela tiden.

Jag fick en förfrågan om denna rollen förresten, men nu när jag läst manus så känner jag att jag är helt fel. För tio år sedan, då jag var ung och hyfsat cool hade det varit helrätt, men nu blir det mer, ser du en man med asperger som programmerar eller ser du en man som ser ut som Reinfeldt...

Det är betydligt vanligare att människor med ADHD är tatuerade enligt min uppfattning.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Lilla Gumman » 2011-09-07 8:00:36

Hej!

Jag är inte tatuerad, och inte bor jag i Stockholm. Annars hade jag gärna kunnat ställa upp. Det går ju alltid att skaffa sig en fusktatuering på armen typ. Finns ju tribaler etc. som går att fästa på med vatten. Och får jag 7000 kronor, då har jag råd att åka till Stockholm och filma. Resan dit med buss är inte så dyr. Men jag antar att någon annan har fått rollen.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Björne » 2011-09-07 8:20:23

Hundar släpps inte in på kontor av förklarliga skäl. Såvida det inte är chefens byracka då för för honom gäller specialregler. En vanlig programmerare får det inte.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Fighterbabe » 2011-09-07 10:23:04

Ledarhundar får följa med. Och en aspergers kan nog ha en "ledarhund" och få dispens. Det handlar ju om anpassning av arbetsplatsen...
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Aspergare söks till reklamfilm för Arbetsförmedlingen

Inläggav Miche » 2011-09-07 11:21:48

Björne skrev:Hundar släpps inte in på kontor av förklarliga skäl. Såvida det inte är chefens byracka då för för honom gäller specialregler. En vanlig programmerare får det inte.

På flera av de jobb jag haft som programmerare skulle jag kunnat ta med mig hunden, om jag haft någon...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in