Problem att duscha m m?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Duscha

Inläggav lettan » 2011-10-04 16:06:22

Fenren skrev:
tottis1234 skrev:


Det är inte bra att använda tvål där nere, så om du duschar varje dag och även använder vanlig tvål till de mer privata delarna så kan det orsaka vissa problem.

bättre att i huvudsak göra rent där med vatten eller, om man måste, speciell intimtvål.


Ja, odören kan bli värre därnere och det kan bli uttorkat.
Senast redigerad av lettan 2011-10-04 16:15:09, redigerad totalt 1 gång.
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Re: Duscha

Inläggav lettan » 2011-10-04 16:08:51

Värst är nog män som luktat gammal svett och som knappt verkar veta vad deodorant är för nåt!
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Re: Duscha

Inläggav lettan » 2011-10-04 16:19:56

Sheyen skrev:
Moggy skrev:Svett i sig luktar inte illa. Snarare tvärtom.

Gammal sur svettlukt som kommer när man inte tvättat sig beror på bakterier som käkar upp svetten och bajsar ut sig resterna på huden igen. Vill man ha bort det så räcker inte bara vatten.

Tack för den infon! Jag visste faktiskt inte det där.

Men ja, då är det alltså inte någonting konstigt att jag tycker att Fenren luktar så himla gott när han är "utarbetad" och svettig. ;)


Det är för att du då känner hans feromoner då och attraheras av honom!!
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Re: Duscha

Inläggav shibedibato » 2011-10-04 18:17:20

Jag duschar bara regelbundet när jag måste vara bland folk, är jag bara hemma kan jag gå i flera dagar utan dusch. Det känns äckligt, men är nog rätt naturligt.
Ibland kan jag duscha 2-3 gånger per dag, ibland 1-2 gånger i veckan.

Om jag inte visste hur äckligt svett luktade och hur äckligt andra tycker att det är med fettigt hår skulle jag nog inte bry mig. Sociala regler, återigen som ställer till det.

Det tar minst 30 minuter för mig med dusch och 15 minuter med tandborste och tandtråd. Tänderna slarvar jag aldrig med, blir livrädd av tanken att bli tandlös.

Naglar och annat sånt där kan jag glömma ett par dagar/någon vecka. Jag ser det, men glömmer bort att det behöver göras i samma sekund. Låter en sax hänga i badrummet så att jag påminns via den.
Sminkar mig aldrig och låter bli krämer.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Re: Duscha

Inläggav Alien » 2011-10-04 18:58:43

Jag brukar köpa Lactacyd (oparfymerad) i vanliga mataffären. Den har ph 3,5, ska vara samma som hudens.

På apoteket köper jag duscholjan Eucerin (oparfymerad), ph 5. Båda kan användas för hela kroppen, om man föredrar oparfymerade produkter. Duschar man ofta kan huden torka ut, det är därför jag använder duscholja. Iofs duschar jag inte oftare än andra, däremot har jag torrare hud (kommer med åldern).

Jag använder ofta babyschampo, givetvis oparfymerat och svider inte i ögonen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Duscha

Inläggav Moggy » 2011-10-04 22:28:57

Alien skrev:Jag brukar köpa Lactacyd (oparfymerad) i vanliga mataffären. Den har ph 3,5, ska vara samma som hudens.


Låter surt?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Duscha

Inläggav Nikolaus » 2011-10-05 0:52:18

lettan skrev:Värst är nog män som luktat gammal svett och som knappt verkar veta vad deodorant är för nåt!


HEHE där har du mig i ett nötskal vissa dagar

(vissa dagar)
Kvinnor som luktar gammal svett och som knappt verkar veta vad deodorant är för nåt kanske inte är nån höjdare heller
Nikolaus
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2011-07-09

Re: Duscha

Inläggav Alien » 2011-10-05 1:13:33

Moggy skrev:
Alien skrev:Jag brukar köpa Lactacyd (oparfymerad) i vanliga mataffären. Den har ph 3,5, ska vara samma som hudens.


Låter surt?


Ja, vanliga tvålar kan vara för basiska.
Spoiler: visa
Och iaf slidan behöver den sura miljön, annars är det risk för svampinfektioner.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Duscha

Inläggav LostInAForest » 2011-10-05 10:45:21

lactacyd är grejen! coop/änglamarks intimtvål är bra den också, jag använder bägge till rubb och stubb inklusive håret ibland för i princip allt annat får jag klåda av.

eller ja, inte bägge samtidigt förstås. :wink:

någon tipsade mig tidigare i den här tråden (tror jag det var) om hårtvätt med bikarbonat - det var toppen så stort tack till den personen!
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Jag hatar att duscha.

Inläggav Jotta » 2012-08-19 2:27:48

Ja, så illa är det. När jag fyllde 14 så insåg jag att jag kunde bestämma själv över min hygien, det kom som en blixt från klar himmel faktiskt. Innan dess hade min mor talat om för mig när det var dags att duscha, bada, kamma håret, borsta tänderna...allt sådant.

Denna nyvunna frihet innebar att jag såg en väg ut från att stå och duscha i ett badkar, något som jag förknippar med ångest då jag inte har balansen inne. Att gå i och ur badkaret medför ofta snubblingar och halka, att bara stå och hålla koll på vattnet + balansen är en mardröm.

Sedan så insåg jag att ingen skulle spola mig med vatten mer, ett annat stort problem. När andra finner det behagligt, så känner jag obehag. Vattnet mot huden är otrevligt, det rinner över näsan, det kliar...inte alls trevligt! Och att sitta i badkaret är uteslutet, särskilt när vattnet blir grumligt...

Dessutom innebär duschning byte av kläder! Trots att jag har 2 plagg som jag gillar känslan av så känns de otrevliga precis efter en dusch. Andra gillar känslan av ren kropp och klädsel, jag ogillar den.

Inget mer tvångskammande av mitt hår...frihet! Håret är ett stort problem för mig då hår som bekant inte växer jämnt på båda sidor av skalpen...jag är BESATT av att saker ska vara jämna och se likadana ut på båda sidor. Tänker er vilken mardröm det blir bara att sätta upp julgardiner!

Dessa egenheter har medfört problem. Har jag något att göra så duschar jag utan att protestera, det är ett nödvändigt ont, men om jag går hemma och inte har något som måste göras så vill jag ogärna duscha och tvätta håret mer än en gång per vecka. En sommar som 15-åring duschade jag 1 gång på hela sommaren, men då var det ju bad i havet och springa i regnet så jag höll mig väl någotsånär ren ändå...

Vore man ensam människa på jorden så vore detta inte ett bekymmer, men nu är det ju så att folk sätter press och det blir oerhört konfliktladdat då duschning för mig är ångest i viss mån. Bara en sån sak som schampo i ögonen vilket medför att jag måste blunda medför stunder av panik, jag skyndar då att skölja ur ögonen och ser mig omkring i badrummet...

Jag skulle jättegärna vilja vara en sådan som älskar att duscha och hålla sig ren, som älskar att sköta om sitt hår...men det blir nog snarare värre än bättre med åldern för min del.

Är det någon annan som känner igen sig här?
Jotta
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-05-12

Re: Jag hatar att duscha.

Inläggav Jagers » 2012-08-19 2:47:16

Låter väldigt mycket som OCD tycker jag, har du nån psykolog att prata med om allt detta?
ta kontakt med habiliteringen annars.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Jag hatar att duscha.

Inläggav Parvlon » 2012-08-19 2:53:02

Snarare fysiskt överkänslig, gissar jag.

TS: du har stött på ett välkänt storstadsfenomen. Alla ska duscha och det till vilket pris som helst. Om det är nån som kritiserar så tror folk att man blivit knäpp.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Jag hatar att duscha.

Inläggav Choklad » 2012-08-19 3:01:13

Jotta skrev:Är det någon annan som känner igen sig här?
Hatar att duscha men väljer att bada istället, finns det inte som alternativ så duschar jag.
Hade jag känt någon med dålig hygien så hade jag undvikit denna person då jag har ett känsligt luktsinne och dessutom är väldigt lätt äcklad.
Jotta skrev:Och att sitta i badkaret är uteslutet, särskilt när vattnet blir grumligt...
Om du badar tillräckligt ofta så blir inte vattnet grumligt...
Jotta skrev:Trots att jag har 2 plagg som jag gillar känslan av så känns de otrevliga precis efter en dusch.
Du behöver köpa mer kläder, leta efter något med samma modell och material som det du tycker är bekvämt.

Tror inte det är någons favoritsyssla att duscha direkt men man gör det ändå helt enkelt.

Fakta om hygien: När digerdöden härjade så blev nästan inga judar smittade, då trodde man judarna förgiftat alla andra men nu vet man att det var judarnas goda hygien som räddade dem från smittan!

Tråd som kanske kan vara av intresse:http://www.aspergerforum.se/svart-med-hygienen-t26698.html?hilit=hygien
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Jag hatar att duscha.

Inläggav Jotta » 2012-08-19 3:26:15

Jagers skrev:Låter väldigt mycket som OCD tycker jag, har du nån psykolog att prata med om allt detta?
ta kontakt med habiliteringen annars.


Nej, men jag har kontaktpersoner så jag ska nog ta upp det med dem, OCD stämmer in bra tycker jag nu efter att ha läst om det.

Choklad skrev:
Jotta skrev:Är det någon annan som känner igen sig här?
Hatar att duscha men väljer att bada istället, finns det inte som alternativ så duschar jag.
Hade jag känt någon med dålig hygien så hade jag undvikit denna person då jag har ett känsligt luktsinne och dessutom är väldigt lätt äcklad.
Jotta skrev:Och att sitta i badkaret är uteslutet, särskilt när vattnet blir grumligt...
Om du badar tillräckligt ofta så blir inte vattnet grumligt...
Jotta skrev:Trots att jag har 2 plagg som jag gillar känslan av så känns de otrevliga precis efter en dusch.
Du behöver köpa mer kläder, leta efter något med samma modell och material som det du tycker är bekvämt.

Tror inte det är någons favoritsyssla att duscha direkt men man gör det ändå helt enkelt.

Fakta om hygien: När digerdöden härjade så blev nästan inga judar smittade, då trodde man judarna förgiftat alla andra men nu vet man att det var judarnas goda hygien som räddade dem från smittan!

Tråd som kanske kan vara av intresse:http://www.aspergerforum.se/svart-med-hygienen-t26698.html?hilit=hygien


Badvatten blir grumligt när det är varmt, inte av smuts. Jag hatar att lukta svett/känna lukten av det så du ska inte tro att jag är en lortgris bara för att jag avskyr känslan och behovet av att duscha. Jag har inte skrivit att jag gillar känslan av att vara lortig.

Och nej, jag behöver inte mer än mina plagg, de tvättas och torkar tämligen snabbt och har hittills varit hållbara. Att finna kläder i polyester som inte ser ut som hej-kom-å-hjälp-mig är en mardröm.

Tack för länken, den ska jag läsa igenom utan tvekan.
Jotta
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-05-12

Re: Jag hatar att duscha.

Inläggav Choklad » 2012-08-19 3:43:38

Jotta skrev:Badvatten blir grumligt när det är varmt, inte av smuts. Jag hatar att lukta svett/känna lukten av det så du ska inte tro att jag är en lortgris bara för att jag avskyr känslan och behovet av att duscha. Jag har inte skrivit att jag gillar känslan av att vara lortig.
Jag badar extremt varmt och det blir aldrig grumligt om jag inte slarvat med hygienen. Du skrev dock att du ogillar känslan att vara ren.

Jag skrev hur jag kände gällande andra personers hygien för att klargöra hur viktigt det är att ha god hygien, jag menade inte att anklaga dig för att vara en lortgris.
Jotta skrev:Och nej, jag behöver inte mer än mina plagg, de tvättas och torkar tämligen snabbt och har hittills varit hållbara. Att finna kläder i polyester som inte ser ut som hej-kom-å-hjälp-mig är en mardröm.
Det var bara ett tips, det verkar inte vara så praktiskt att enbart ha två plagg man gillar känslan av. Just polyester känns väldigt obehagligt om man skulle vara lite fuktig, har du provat att torka ordentligt innan du klär på dig? alltså gå runt i handduk tills du är helt snustorr.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Jag hatar att duscha.

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-19 3:48:54

Bli vuxen och ta itu med det där.
Hygien är a och o.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Jag hatar att duscha.

Inläggav Jotta » 2012-08-19 3:51:00

PS. Läste alla sidor av den där tråden och den innehöll mest barnsligt tjafsande från framför allt ett antal personer som anser sig mer värda och ser ner på folk som inte duschar än erfarenheter med ångest och panik i samband med detta. Ett enda svar hittade jag om att vara utbränd och inte orka med mer än en viktig aktivitet per dag men det stämmer inte in på mig, jag är inte utbränd.

Efter lite reflektion så tror jag att det bästa för mig vore en duschkabin med ett VÄLDIGT ohalkigt golv, en stadig sittplats samt solida, låsbara dörrar av kraftigt förhörsglas (min benämning på glas som man ser igenom på ena sidan men inte den andra) och ett tak med små ventilationshål, INGET svart alls och stående i ett hörn så att man kan ha en solid vägg i ryggen, samt en matta utanför för att förhindra halka.

Hur tusan man nu skulle få tag på en sådan...
Jotta
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-05-12

Re: Jag hatar att duscha.

Inläggav Jotta » 2012-08-19 3:51:55

KrigarSjäl skrev:Bli vuxen och ta itu med det där.
Hygien är a och o.


Ah, som väntat. Se mitt tidigare svar och väx upp en aning själv du innan du predikar.
Jotta
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-05-12

Re: Jag hatar att duscha.

Inläggav Zombie » 2012-08-19 4:01:05

Allt jag kan se här finns det fler aspergare som har vittnat om i olika trådar. Balansproblem, svårt att samordna olika intryck, överkänslig perception på olika sätt (vatten, kläder, kamning, panik vid tillfällig blindhet, you name it).

Finns också gamla trådar om att duscha, men minns inte om det står något matnyttigt i dem.

Bra att du har skinn på näsan, men synd att det ska behövas.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Jag hatar att duscha.

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-19 4:10:15

Är det inte obehagligt att gå omkring och vara muggig?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Jag hatar att duscha.

Inläggav Jotta » 2012-08-19 4:14:34

Zombie skrev:Allt jag kan se här finns det fler aspergare som har vittnat om i olika trådar. Balansproblem, svårt att samordna olika intryck, överkänslig perception på olika sätt (vatten, kläder, kamning, panik vid tillfällig blindhet, you name it).

Finns också gamla trådar om att duscha, men minns inte om det står något matnyttigt i dem.

Bra att du har skinn på näsan, men synd att det ska behövas.


Tackar och bockar! För övrigt så har du helt rätt och tyvärr så finns det väl kanske inte så mycket då att göra åt perceptionen, jag får helt enkelt klippa håret så kort att det inte syns hur det växer/det slutar bli tovigt och se till att skaffa mig en duschkabin istället för dessa infernaliska badkar. En vanlig vit med säkerhetsglas är billig, sedan fixar man tak, lås och golv själv. Jag kan leva med att det känns otrevligt med vattnet, men jag kan inte leva med risken att ramla och slå ihjäl mig i ett badkar. :roll:
Jotta
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-05-12

Re: Jag hatar att duscha.

Inläggav Choklad » 2012-08-19 4:24:14

Zombie skrev:Balansproblem, svårt att samordna olika intryck, överkänslig perception på olika sätt (vatten, kläder, kamning, panik vid tillfällig blindhet, you name it).
Stämmer till väldigt stor del in på mig och jag måste säga att man kan inte använda det som ursäkt, det går att hitta lösningar.

Att vissa skulle hävda sig vara bättre än andra pga att de har god hygien kan jag se något här, men jag minns även klart och tydligt en medlem som verkade känna sig bättre för att denne inte skötte sin hygien på lika bra sätt som andra.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Jag hatar att duscha.

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-19 4:25:36

-Halkskydd?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Jag hatar att duscha.

Inläggav Choklad » 2012-08-19 4:29:22

Kom precis att tänka på badkarsstolar! Skaffa en sån så slipper du stå i badkaret när du duschar.

Varför skulle du behöva tak och lås på en duschkabin? Kan du inte låsa badrummet?
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in