Aspie-quiz

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav tahlia » 2008-01-30 23:33:29

rdos skrev:Jaså, det var din PDF det? Efter att ha läst massor av inlägg här så tror jag bedömningen stämmer och att du faktiskt är feldiagnosticerad. Du borde haft diagnosen social fobi och inte AS. Ganska många NT får faktiskt förslaget social fobi, vilket verkar helt i sin ordning. Det som skiljer social fobi ifrån AS är att social fobi enbart handlar om att man är obekväm i sociala sammanhang medan det för AS krävs att man har svårigheter att förstå kommunikation och / eller har "stereotypa" beteenden (= Aspie kommunikation).


Nu råkar det vara så att jag inte är obekväm i sociala sammanhang. Jag kan umgås med folk, men jag vill inte. Inte för att det ger mig ångest utan för att jag inte har något som helst gemensamt med dessa människor och jag har för länge sedan insett att majoriteten av dem är falska.
Ungerfär som när man säger "ögonen säger en sak men munnen en annan".

Jag är medveten om att du tror att jag är feldiagnosticerad. Dock väljer jag att sätta min lit till människor som faktiskt vet vad de gör.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 13:52:12, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Kvasir » 2008-01-30 23:35:50

tahlia skrev:Nu råkar det vara så att jag inte är obekväm i sociala sammanhang. Jag kan umgås med folk, men jag vill inte. Inte för att det ger mig ångest utan för att jag inte har något som helst gemensamt med dessa människor och jag har för länge sedan insett att majoriteten av dem är falska.


Det låter som ett klockrent AS-drag.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:52:13, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Zombie » 2008-01-30 23:37:13

Vad jag kan se, står det ingenstans på presentationssidan vilka "vi" är, eller finns någon länk till upplysning om det. Heller då ingen grund att bedöma tillförlitligheten hos vare sig testet, eventuella mänskliga och vetenskapliga överväganden bakom det eller det integritetsskydd som utlovas. Allt jag hittar är "Copyright ******** 2004-2008" - och det är ju inte värt mer än de tecken det är skrivet med (namnet kan lika gärna vara fingerat osv).

Och testet beskrivs inte och går inte att se med mindre än att man trycker på en knapp "Jag accepterar". Vad man accepterar står inte (!!!)

Sådant här tänker tyvärr inte alla på - särskilt inte alla som mår dåligt och söker desperat efter utvägar - men desto mer synd om dem ifall de skulle bli blåsta på något sätt. Det är kort sagt inte seriöst.

Observera att det jag kommenterar är presentationssidan - inte på något sätt själva testet. (Jag klickar icke på "jag accepterar" utan att veta vad det är jag förväntas acceptera!) Skulle testet vara seriöst, så är det ju synd om inte det framgår av presentationen.


Mats:
Tagit bort personnamn.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:52:13, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-30 23:39:25

Har du inte gjort testet Zombie? Det är ganska kul! :)
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 13:52:13, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav rdos » 2008-01-30 23:40:45

tahlia skrev:Nu råkar det vara så att jag inte är obekväm i sociala sammanhang. Jag kan umgås med folk, men jag vill inte. Inte för att det ger mig ångest utan för att jag inte har något som helst gemensamt med dessa människor och jag har för länge sedan insett att majoriteten av dem är falska.


Precis, det är det som är social fobi. Jag har ju själv kört LSAS (som är ett professionellt verktyg social fobi), och det är precis sådana frågor som finns med där.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:13, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Zombie » 2008-01-30 23:41:21

Bjäbbmonstret skrev:Har du inte gjort testet Zombie? Det är ganska kul! :)

Kan jag iofs. tro. Men vad är det man "accepterar" genom att trycka på den där knappen då?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:52:13, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rdos » 2008-01-30 23:41:58

Kvasir skrev:
tahlia skrev:Nu råkar det vara så att jag inte är obekväm i sociala sammanhang. Jag kan umgås med folk, men jag vill inte. Inte för att det ger mig ångest utan för att jag inte har något som helst gemensamt med dessa människor och jag har för länge sedan insett att majoriteten av dem är falska.


Det låter som ett klockrent AS-drag.


Det gör det nog inte. Sådana frågor finns i LSAS men inte i AQ.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:13, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-01-30 23:42:55

Zombie skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Har du inte gjort testet Zombie? Det är ganska kul! :)

Kan jag iofs. tro. Men vad är det man "accepterar" genom att trycka på den där knappen då?


Det är väl solklart. Det står klart och tydligt att svaren sparas i en databas och att de kan användas för forskningsändamål.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:13, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-30 23:44:20

rdos skrev:
tahlia skrev:Nu råkar det vara så att jag inte är obekväm i sociala sammanhang. Jag kan umgås med folk, men jag vill inte. Inte för att det ger mig ångest utan för att jag inte har något som helst gemensamt med dessa människor och jag har för länge sedan insett att majoriteten av dem är falska.


Precis, det är det som är social fobi. Jag har ju själv kört LSAS (som är ett professionellt verktyg social fobi), och det är precis sådana frågor som finns med där.


Är det? Jag har en kompis som är diagnosticerad med social fobi och i hans fall har han inga problem att umgås med folk så länge de inte är alltför många och det äger i rum i för honom trygga miljöer, företrädesvis hans lägenhet. Att däremot röra sig ute på stan bland folk eller använda kollektiva transportmedel är närmast oöverstigligt.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 13:52:13, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Zombie » 2008-01-30 23:45:18

rdos skrev:
Zombie skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Har du inte gjort testet Zombie? Det är ganska kul! :)

Kan jag iofs. tro. Men vad är det man "accepterar" genom att trycka på den där knappen då?


Det är väl solklart. Det står klart och tydligt att svaren sparas i en databas och att de kan användas för forskningsändamål.

Med all respekt för det arbete du har lagt ner på själva testet, så räcker det inte ett tuppfjät med den presentationen. Se mitt inlägg sid. 1.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:52:13, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav tahlia » 2008-01-30 23:45:57

Bjäbbmonstret skrev:
rdos skrev:
tahlia skrev:Nu råkar det vara så att jag inte är obekväm i sociala sammanhang. Jag kan umgås med folk, men jag vill inte. Inte för att det ger mig ångest utan för att jag inte har något som helst gemensamt med dessa människor och jag har för länge sedan insett att majoriteten av dem är falska.


Precis, det är det som är social fobi. Jag har ju själv kört LSAS (som är ett professionellt verktyg social fobi), och det är precis sådana frågor som finns med där.


Är det? Jag har en kompis som är diagnosticerad med social fobi och i hans fall har han inga problem att umgås med folk så länge de inte är alltför många och det äger i rum i för honom trygga miljöer, företrädesvis hans lägenhet. Att däremot röra sig ute på stan bland folk eller använda kollektiva transportmedel är närmast oöverstigligt.


Exakt. Och jag har haft social fobi, då detta med att gå i en affär var oerhört plågsamt och att åka buss var omöjligt. DET är social fobi.

Människor har jag dock aldrig haft något utbyte av, varken före, under eller efter social fobi.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 13:52:13, redigerad totalt 2 gånger.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav rdos » 2008-01-30 23:47:09

Zombie skrev:Med all respekt för det arbete du har lagt ner på själva testet, så räcker det inte ett tuppfjät med den presentationen. Se mitt inlägg sid. 1.


Alternativa förslag till första sida emottages. Finnes inte sådana så ser jag det som allmänt missnöje (= inget att fästa sig vid).
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:13, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-01-30 23:48:07

tahlia skrev:Exakt. Och jag har haft social fobi, då detta med att gå i en affär var oerhört plågsamt och att åka buss var omöjligt. DET är social fobi.


Vad klagar du då för? Social fobi stod ju högst upp i dina förslag till diagnoser. :roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:13, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Zombie » 2008-01-30 23:50:18

rdos skrev:
Zombie skrev:Med all respekt för det arbete du har lagt ner på själva testet, så räcker det inte ett tuppfjät med den presentationen. Se mitt inlägg sid. 1.


Alternativa förslag till första sida emottages. Finnes inte sådana så ser jag det som allmänt missnöje (= inget att fästa sig vid).

Nix. Det är den som gör anspråk på att vara seriös vetenskapare som ska visa att h*n är det. Visar h*n inte det, så är h*n det inte. Och här gäller det bland annat att inte lura folk som är vilsna och mår dåligt. Eller åtminstone att vara genomskinlig med det man gör - inte minst för deras skull.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:52:13, redigerad totalt 4 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kvasir » 2008-01-30 23:50:46

rdos skrev:
Kvasir skrev:
tahlia skrev:Nu råkar det vara så att jag inte är obekväm i sociala sammanhang. Jag kan umgås med folk, men jag vill inte. Inte för att det ger mig ångest utan för att jag inte har något som helst gemensamt med dessa människor och jag har för länge sedan insett att majoriteten av dem är falska.


Det låter som ett klockrent AS-drag.


Det gör det nog inte. Sådana frågor finns i LSAS men inte i AQ.


Jag tycker det stämmer bra med definitionerna av vanliga Aspergersymptom, men inte lika bra med symptomen på social fobi. Så ska man inte glömma att social fobi i någon grad är vanligt vid Asperger.

Att påstå att tahlia är feldiagnosticerad utifrån ditt quiz som inte har någon som helst vetenskaplig vederhäftighet i dagsläget är förmätet och oförskämt och skulle kunna tolkas som storhetsvansinne, vilket väcker intressanta frågor om vilken diagnos du skulle få om du vågade besöka professionella istället för att lita på ditt eget quiz. ;)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:52:13, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav tahlia » 2008-01-30 23:52:28

rdos skrev:
tahlia skrev:Exakt. Och jag har haft social fobi, då detta med att gå i en affär var oerhört plågsamt och att åka buss var omöjligt. DET är social fobi.


Vad klagar du då för? Social fobi stod ju högst upp i dina förslag till diagnoser. :roll:


Jovisst, det vore ju skitbra. Om det inte var för det faktum att jag inte längre har någon social fobi och om det inte var för det faktum att det påstås att min AS-diagnos mycket sannolikt är felaktig.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 13:52:13, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav rdos » 2008-01-30 23:55:00

Jo, jag förväntar mig inget annat än sura kommentarer när folk inte får sina diagnoser bekräftade eller inte får de diagnoser man vill, men just dessa prediktioner kommer att vara en central del av publikationen av Aspie-quiz. Jag kommer att kunna visa direkt på dess tillförlitghet genom att jag frågar specifikt på alla diagnoser jag ger förslag om.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:13, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav tahlia » 2008-01-31 0:00:43

Nu är det så att det inte handlar om mig i första hand. Jag kan vifta bort dina idéer.

Det som upprör mig är den inverkan ett sådant där besked kan ge på en nyligen diagnostiserad person som fortfarande kämpar med att acceptera hur det ligger till.
Du har inte fått någon diagnos (om jag inte minns fel) och har således inte en susning om den bergochdalbana man genomgår efter en diagnos kommit svart på vitt.
Det testet säger kan väcka enorma tivel hos den som börjat acceptera, eller skänka totalt meningslöst hopp åt den som inte vill ha diagnosen öht, vilket kommer att såra dem i slutändan.
Var snäll och tänk på andra någon gång ibland, inte bara på din forskning.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 13:52:15, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Kvasir » 2008-01-31 0:18:31

rdos skrev:Jo, jag förväntar mig inget annat än sura kommentarer när folk inte får sina diagnoser bekräftade eller inte får de diagnoser man vill, men just dessa prediktioner kommer att vara en central del av publikationen av Aspie-quiz. Jag kommer att kunna visa direkt på dess tillförlitghet genom att jag frågar specifikt på alla diagnoser jag ger förslag om.


Världen kryllar av wannabee amatörforskare som snart ska publicera sina banbrytande teorier. Märkligt nog är det ytterligt få av dem som kommer till den där publikationen. Jag säger inte att du inte kommer lyckas, men varje seriös forskare skulle hålla käft fram tills det är accepterat för publikation, i alla fall om man inte har en etablerad handledare som går i god för resultaten. Jag har sett nog av folk som dig inom mitt eget forskningsområde och som tror att de har lyckats med det sensationella som alla seriösa forskare drömmer om. Det är återigen uppenbart att du inte har en susning om hur den akademiska världen fungerar.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:52:15, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Titti » 2008-01-31 0:18:38

Jag har också gjort det och du och mina läkare har samma uppfattning, nämligen att jag har AS (samt att jag sannolikt skulle kunna få diagnosen ADD, vilket de funderade över men en del avgörande saker talade emot så det blev inte så).

Jag undrar lite över en del frågor - du frågar hur andra uppfattar mig, hur jag uppfattas i andras ögon etc. Mitt uppriktiga svar blir i de flesta fallen "jag vet inte" vilket ger mig 0 i poäng på det trots att det är ett ganska typiskt Aspiesvar... Hur ska jag kunna veta vad andra tror och tycker? Hur ska jag kunna veta hur jag är i jämförelse med andra?

Pekar på en för mig uppenbar brist... och betraktar det för övrigt som en kul grej mest. Men jag gillar spindeldiagram! Det gör vi på våra hundar när vi mentalbeskriver dem också.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 13:52:15, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-31 0:24:56

Kvasir skrev:Världen kryllar av wannabee amatörforskare som snart ska publicera sina banbrytande teorier. Märkligt nog är det ytterligt få av dem som kommer till den där publikationen. Jag säger inte att du inte kommer lyckas, men varje seriös forskare skulle hålla käft fram tills det är accepterat för publikation, i alla fall om man inte har en etablerad handledare som går i god för resultaten.

Det är möjligt men i vissa fall är amatörforskning i mångt och mycket att föredra framför ingen forskning alls. I varje fall när det gäller områden som det inte skulle forskas tillräckligt på annars. Har man ett bra empiriskt belagt material och kan redovisa det så kan jag inte inse att det inte skulle vara relevant för det område det behandlar oavsett om den som lägger fram det har en akademisk status eller inte.

Kvasir skrev:Jag har sett nog av folk som dig inom mitt eget forskningsområde och som tror att de har lyckats med det sensationella som alla seriösa forskare drömmer om. Det är återigen uppenbart att du inte har en susning om hur den akademiska världen fungerar.


Möjligt. Jag har inte vistats direkt i den akademiska världen men jag bekanta som hamnat där. Det verkar i mitt tycke vara mycket av en stor jävla smet av inre intriger och revispissande. I varje fall bland samhällsvetare och jag betackar mig för en tillvaro med feghet och fondsökande.

Då gör man ett mycket bättre arbete som lekman om man nöjer sig med att försöka dokumentera något intressant.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 13:52:15, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Kvasir » 2008-01-31 0:25:37

Titti skrev:Jag undrar lite över en del frågor - du frågar hur andra uppfattar mig, hur jag uppfattas i andras ögon etc. Mitt uppriktiga svar blir i de flesta fallen "jag vet inte" vilket ger mig 0 i poäng på det trots att det är ett ganska typiskt Aspiesvar... Hur ska jag kunna veta vad andra tror och tycker? Hur ska jag kunna veta hur jag är i jämförelse med andra?


Sådana frågor är uppenbart idiotiska. Dock måste jag tillstå att de såvitt jag minns förekommer även i de vedertagna kliniska formulären. En skillnad där, gentemot quizet är att man får, eller i vart fall fick jag, noga gå igenom alla mina svar med psykolog efteråt för att kunna utreda alla sådana potentiella missförstånd, och hon förde anteckningar om detta.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:52:15, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Titti » 2008-01-31 0:32:31

Kvasir skrev:
Titti skrev:Jag undrar lite över en del frågor - du frågar hur andra uppfattar mig, hur jag uppfattas i andras ögon etc. Mitt uppriktiga svar blir i de flesta fallen "jag vet inte" vilket ger mig 0 i poäng på det trots att det är ett ganska typiskt Aspiesvar... Hur ska jag kunna veta vad andra tror och tycker? Hur ska jag kunna veta hur jag är i jämförelse med andra?


Sådana frågor är uppenbart idiotiska. Dock måste jag tillstå att de såvitt jag minns förekommer även i de vedertagna kliniska formulären. En skillnad där, gentemot quizet är att man får, eller i vart fall fick jag, noga gå igenom alla mina svar med psykolog efteråt för att kunna utreda alla sådana potentiella missförstånd, och hon förde anteckningar om detta.


Ja, det gjorde det. Men precis som du fick jag gå igenom svaren med psykologen och så beskrev jag hur jag tänkte och resonerade kring de frågorna och så valde han vilket alternativ som passade bäst utifrån det. Det var inte alls alltid självklart hur frågorna skulle tolkas...
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 13:52:15, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kvasir » 2008-01-31 0:38:20

Bjäbbmonstret skrev:Det är möjligt men i vissa fall är amatörforskning i mångt och mycket att föredra framför ingen forskning alls. I varje fall när det gäller områden som det inte skulle forskas tillräckligt på annars. Har man ett bra empiriskt belagt material och kan redovisa det så kan jag inte inse att det inte skulle vara relevant för det område det behandlar oavsett om den som lägger fram det har en akademisk status eller inte.


Jag kräver inte att rdos ska ha akademisk status i bemärkelsen forskarutbildning. Däremot kräver jag att han ska få sina resultat publicerade och utsatta för vetenskaplig prövning innan han hänvisar till dem som sanning av samma eller större relevans än akademiska resultat. Men rdos kanske är postmodernist, vad vet jag. Sådana har dock inte mycket i vetenskapen att göra, i alla fall inte denna typ av vetenskap.

Bjäbbmonstret skrev:Möjligt. Jag har inte vistats direkt i den akademiska världen men jag bekanta som hamnat där. Det verkar i mitt tycke vara mycket av en stor jävla smet av inre intriger och revispissande. I varje fall bland samhällsvetare och jag betackar mig för en tillvaro med feghet och fondsökande.


Absolut, det finns mycket sådan, om än i högst varierande omfattning mellan olika vetenskapliga discipliner. Dock är det genomgående att man faktiskt utsätter sina resultat, teorier eller vad det nu är för inom området sedvanlig vetenskaplig prövning och får dem publicerade innan man refererar till dem som sanning. Undantag kan väl göras för etablerade forskare som åtnjuter tillräckligt förtroende inom området för att kunna hänvisa till ännu icke publicerade resultat.

Sedan kan det väl finnas en del forskningsområden som har mera tveksamma vetenskapliga procedurer och konventioner, men så brukar de inte heller betraktas som lika vederhäftiga och seriösa av andra forskningsområden.

Bjäbbmonstret skrev:Då gör man ett mycket bättre arbete som lekman om man nöjer sig med att försöka dokumentera något intressant.


Visst, ställer man inga krav på vetenskaplig prövning så. Men om man inte underkastar sig sådan så kan man inte heller göra vetenskapliga anspråk. Vi har så vitt jag vet en kvacksalverilagstiftning här i landet, även om det förmodligen heter något helt annat. Att han sedan erkänner att frågorna i quizet är valda med tanke på hans neanderthalsteori gör ju att de flesta professionella på området förmodligen skulle antingen gapskratta eller skaka på huvudet.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:52:15, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Återgå till Intressanta intressen



Logga in