Katter och deras egendomligheter

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Tech Mathetes » 2011-10-03 17:40:29

En katt jag känner och brukar umgås med har för vana att slicka på sin ena framtass hela tiden, när man ligger och myser med honom. Är det någon slags restprodukt från kattungestadiet tror ni, när modern diade honom? Ungefär som människor kan fortsätta suga på sin tumme ett tag.

En annan intressant sak denna katt gjorde förut under samma förhållanden och vid yngre ålder, var att repetitivt trampa lite på en med sina tassar. Detta är något som kattungar brukar göra hos modern för att stimulera fram modersmjölken, eller hur?
Tech Mathetes
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2011-09-29
Ort: Göteborg

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Parvlon » 2011-10-03 17:51:11

Tech Mathetes skrev:En annan intressant sak denna katt gjorde förut under samma förhållanden och vid yngre ålder, var att repetivitvt trampa lite på en med sina tassar. Detta är något som kattungar brukar göra hos modern för att stimulera fram modersmjölken, eller hur?
Jo, men det är nog ganska vanligt. Ungefär som att man kan få för sig att suga på nån kärrings pattar..

De som jag märkt haft problem som troligen bottnat i "barndomsproblematik" har haft ett mycket mer udda/störande beteenden och de spinner inte direkt när de gör det eller verkar ha ett njutningssyfte, mer som ett tvång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav calima » 2011-10-03 18:10:16

Trampandet är en rest från distadiet när ungen stimulerar fram mjölk.

Att katten slickar sig själv när han myser tror jag har med något liknande att göra. Kattmamman slickar sina ungar när hon vill lugna dem, mysa, massera och för att hålla dem rena förståss.

Trampandet och slickandet blir väl en flashback till något positivt och fint. Att katter gillar att bli klappade tror jag har att göra med att mamman slickade dem som ungar, de myser och känner sig trygga. Och de låter ju faktiskt inte vem som helst kela med dem.

Visst kan en del katter uppvisa nästan tvångsbeteende speciellt när det gäller trampandet. Jag har träffat en del katter som suger och snuttar på nästan allt de kommer åt och det är inget sunt beteende. Det är ganska vanligt hos katter som tagits för tidigt från sin mor
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav 424stil » 2011-10-03 18:21:17

När jag lägger mig på rygg i soffan så brukar min katt dyka upp efter ett tag och trampa mig på magen, det är lustigt. Han gör det i några minuter och sen lägger han sig brevid mig.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav calima » 2011-10-03 18:38:17

Han trivs lika bra som hos sin mamma :-)
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-03 20:23:33

Trampandet kallas just för mjölktrampande och kan utföras både liggande och stående. Efter vad jag har hört förblir kastrerade (obs det heter kastrering även för honkatter) katter som ungar hela livet och behåller därför detta beteende.
Min katt Zorba har en massa konstigt för sig:
När man viker lakan (alltså när två personer håller lakanet mellan sig) vill han hoppa i och gunga. Man kan gunga rätt ordentligt och han tycker ändå bara att det är mysigt.
Han älskar rått fläskkött (fast det skall katter egentligen inte äta) och HÄNGER över skärbrädan när köttet tillreds. Senare brukar han smyga iväg till sopskåpet, flinkt öppna det med en klo och rota i komposthinken efter några mysiga rester.
Han älskar att ligga och gosa med skurtrasor eller med gamla jeans som luktar skrev. :-)006
Han tycker om att bli pussad på nosen.
Han har speciella läten beroende på om han vill ha vatten, gosa, gå ut, busa, etc.
Han drar ihop hela ansiktet i fasa om han känner lukten av mint, banan eller citrus.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Iridia » 2011-10-03 20:35:14

:lol:

Är han rödhårig?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-03 20:36:34

Jajamen. Hur kunde du gissa det?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Iridia » 2011-10-03 20:37:46

De brukar 'prata' mer än andra katter och ha mer personlighet. (Enligt min erfarenhet i alla fall.)
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-03 20:44:08

Ja, det har jag också hört. Min förre katt, Zappa, var svartvit. Han pratade en hel del, men han var lugnare och hade inte lika mycket konstiga egenheter för sig. Han gillade att sitta i fönstret och klappra med tänderna när han såg fåglar, men det har aldrig intresserat Zorba.
(Zorba ser ut som katten i min avatar, fast det är inte han på bilden.)
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav wuwei » 2011-10-03 21:01:01

Kahlokatt skrev:Han älskar att ligga och gosa med skurtrasor eller med gamla jeans som luktar skrev.


Vår (givetvis orange) Sinus gillar tröjor som luktar armhåla. De kan han rulla sig i och se helt groggy ut av.
Han kan även öppna dörrar genom att hoppa upp och hänga sig med framtassarna i handtaget. När vi flyttade in här så låste vi in katterna i badrummet och då hoppade han upp och hängde sig i handtaget samt sparkade med bakbenen runt låsvredet så att han låste upp dörren.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Iridia » 2011-10-03 21:02:01

Jag hade en svart katt som också klapprade med tänderna åt fåglar.

Jaha, avatar... Jamen där har vi ju en röd katt! Min hjärna har blivit så bra på att sortera bort distraktioner att jag inte ens registrerade det!
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-03 21:08:37

wuwei skrev:
Kahlokatt skrev:Han älskar att ligga och gosa med skurtrasor eller med gamla jeans som luktar skrev.


Vår (givetvis orange) Sinus gillar tröjor som luktar armhåla. De kan han rulla sig i och se helt groggy ut av.
Han kan även öppna dörrar genom att hoppa upp och hänga sig med framtassarna i handtaget. När vi flyttade in här så låste vi in katterna i badrummet och då hoppade han upp och hängde sig i handtaget samt sparkade med bakbenen runt låsvredet så att han låste upp dörren.


Vilken skön kisse! :lol:
Zorba blir alldeles knäpp när han får en ny kattmyntemus. Han sparkar på den med baktassarna, frustar, biter, suger, slickar och tuggar. Nosen på musen ryker först, sedan öronen och sedan är det kattmynta i hela hallen. När han var yngre jagade han laserpekare och brukade rejsa en upp på väggen i kurvorna, som om han for omkring i en velodrom.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Miche » 2011-10-03 21:46:58

wuwei skrev:Vår (givetvis orange) Sinus gillar tröjor som luktar armhåla.

Känner igen det beteendet, från en trefärgad honkatt!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav LostInAForest » 2011-10-04 14:38:18

ett ex till mig hade en fantastiskt rolig kisse, bland annat var han helt besatt av purjolök. direkt när man kom från affären med en purjo uppstickande ur kassen blev han helt som tokig! vi brukade ge honom blastbitar som han lekte med i flera timmar, tuggade på och jagade som en galning tills det bara var slamsor kvar. en gång satte vi fast en bit i överkanten på en garderobsdörr och jag lovar att han hoppade och flög nästan två meter upp i luften för att försöka få fatt i den. de flesta andra katter jag träffat har tyckt att lök luktar illa!

dessutom gillade han te. om man lämnade koppen bara en sekund var han där och blaskade i sig av hjärtans lust. undrar om det var därför han var så energisk i löklekarna? :wink:

han gillade också att sitta på badkarskanten och vara med när man duschade. jag är duschsångare av stora mått, och exet berättade en gång efter att vi gjort slut att när han satte på en låt som hör till mina vanliga "duschhits" så gick kissen alltid in i badrummet och letade efter mig. :(
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Miche » 2011-10-04 15:07:35

Har haft katter med konstiga beteenden jag med, bl.a. en som älskade bröd, glömde man korv med bröd framme så låg korven kvar...

Tekatter har förekommit det med...

En som var galen i räkor men fattade inte att de skulle ätas...

En granne hade en katt som var galen i gröna oliver.

Jag misstänker att det är domnesticeringen som ställt till det.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-04 21:48:58

Min förre katt älskade smör och ost. En gång slickade han i sig flottet på en hallongrotta. Zorba är mer kräsen. Konstigt nog gillar han inte räkor.
Min mormor och morfar hade en katt, Primus, som älskade getost!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-04 21:52:17

LostInAForest skrev:ett ex till mig hade en fantastiskt rolig kisse, bland annat var han helt besatt av purjolök. direkt när man kom från affären med en purjo uppstickande ur kassen blev han helt som tokig! vi brukade ge honom blastbitar som han lekte med i flera timmar, tuggade på och jagade som en galning tills det bara var slamsor kvar. en gång satte vi fast en bit i överkanten på en garderobsdörr och jag lovar att han hoppade och flög nästan två meter upp i luften för att försöka få fatt i den. de flesta andra katter jag träffat har tyckt att lök luktar illa!

dessutom gillade han te. om man lämnade koppen bara en sekund var han där och blaskade i sig av hjärtans lust. undrar om det var därför han var så energisk i löklekarna? :wink:

han gillade också att sitta på badkarskanten och vara med när man duschade. jag är duschsångare av stora mått, och exet berättade en gång efter att vi gjort slut att när han satte på en låt som hör till mina vanliga "duschhits" så gick kissen alltid in i badrummet och letade efter mig. :(


:lol:
Gud vilken skön katt!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Joakoni » 2011-10-04 22:39:11

En katt jag hade förut älskade inlagd paprika, gurka och liknande... :-)Happy
En annan åt gräslök :-)Happy
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Joakoni » 2011-10-04 22:41:39

Min nuvarande katt klättrade på vävtapeter när hon var lite yngre och lättare. Nu har hon lagt på sig...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Alien » 2011-10-05 2:29:12

Iridia skrev:De brukar 'prata' mer än andra katter och ha mer personlighet. (Enligt min erfarenhet i alla fall.)


Är det bara hannar som är rödhåriga? Jag har iaf bara träffat hannar. När det gäller trefärgade katter däremot så är de alltid honor.

Den här katten fräste och slog till med tassen när jag försökte gosa med honom. Men när han låg bakom skynket tillät han mig att smeka honom. Det gick bra bara han slapp se mig! :-)005

Barnaby3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Miche » 2011-10-05 2:46:44

Det finns enligt en veterinär jag pratade med trefärgade hanar, men de är alltid sterila.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav Iridia » 2011-10-05 8:39:04

Alien skrev:Är det bara hannar som är rödhåriga? Jag har iaf bara träffat hannar.

Jag har hört att det ska vara så och har också bara mött hanar, men vill minnas att någon annan haft invändningar mot det påståendet. Skulle gärna vilja veta hur det förhåller sig.

Miche skrev:Har haft katter med konstiga beteenden jag med, bl.a. en som älskade bröd, glömde man korv med bröd framme så låg korven kvar...

Tekatter har förekommit det med...

En som var galen i räkor men fattade inte att de skulle ätas...

En granne hade en katt som var galen i gröna oliver.

Jag misstänker att det är domnesticeringen som ställt till det.

Är det när deras smaklökar domnat av domesticeringen? :wink:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Katter och deras egendomligheter

Inläggav 424stil » 2011-10-05 9:19:52

Alien:

Jag har en trefärgad katt som är en hane. Min Shabo är svart/vit med guldbruna ränder.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Återgå till Intressanta intressen



Logga in