Till er ljudkänsliga

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav mikael » 2011-09-28 8:39:05

LostInAForest skrev:jag är också ljudkänslig och jag upplever att det blir mycket värre när jag är trött/överstimulerad/stressad. efter en lång dag i skolan kan jag t ex inte ens tömma diskstället utan att det skär och skriker i öronen och hela kroppen. mina andra överkänsligheter blir också värre såsom du beskriver.

jag köpte mig ett par fräsiga hörselkåpor på clas olsson, det funkar suveränt hemma men jag är ännu inte riktigt beredd att ha dem på mig offentligt. i nödfall har jag öronproppar men jag tycker egentligen att det är obehagligt så det blir väldigt sällan. dock kanske det vore något för dig att testa?

jag tycker också absolut att du skall tala med någon på skolan (lärare, kurator), du kanske kan få t ex gå till ett vilorum en stund under dagen och vila från alla intryck.

Fördel du slipper höra när du ska göra något som du inte behöver lyssna på vara avskärmad när du gör saker så slipper du alt ljud, nackdel när du måste höra på nåt så kommer överkänsligheten ändå.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav Smulpajen » 2011-09-30 1:56:20

Miche skrev:Känner elevvårdsteamet på skolan till din diagnos? Du borde ta upp det här problemet med dem, de är skyldiga att göra så att din skolgång fungerar, varav ljudkänsligheten är en del.

Det går kanske att minska på problemet med omläggning av schemat eller att du eventuellt mäste byta till en mindre skola.


Ja, skolan känner till min diagnos och skolan gör vad skolan kan för att jag inte ska behöva vara så mycket i skolan. T ex så får jag (om jag vill) skippa vissa lektioner - och de arbetar för att jag inte ska behöva vara i skolan för lång tid någon dag i veckan.
Smulpajen
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2011-09-19
Ort: Kista, Stockholm

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav Smulpajen » 2011-09-30 2:07:33

mikael skrev:
Smulpajen skrev:Jag skapar denna tråd då min ljudkänslighet börjar göra mig orolig.
Jag blir nämligen mer ljudkänslig hela tiden, eller så känns det i alla fall som så.
(Det kan i och för sig bero på att jag har börjat på en skola där det går väldigt många elever.)

För att vara mer specifik, mina frågor är således:
Är det en illusion? Gör det bara ont i mina öron? Är det min temporallob/tinninglob som uppfattar mer ljud eller är det mina öron som helt enkelt är känsligare?
Kan en överkänslighet bli svårare med tiden? (Jag är t ex mer känslig för tryck och obehagliga kläder och skor nu än vad jag var förut.)
Känns det också för er som om att människor skriker i era öron när ni är på en plats med mycket folk omkring er?
Hur får detta er andra att inte bli fullkomligen galna?

För mig kan vardagen bli lite svår, jag blir så trött av att höra människor så tydligt hela tiden. Har någon här erfarenhet av detta?

Läs här det står om detta:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom


För det första: Jag är ledsen, men tror du på fullaste allvar att det finns någon här som inte har läst Wikipedias artikel? (Det är oftast det första man gör när man misstänker sig ha Asperger eller ha blivit diagnosticerad med Asperger.) Det är lite grann som att rekommendera en person som vill ha bra kaffe att gå till Starbucks.
För det andra: Wikipedias artikel är knappast en fullvärdig källa till information i det här sammanhanget; den genererar väldigt många sterotypiska bilder av hur människor med Asperger är. Dessutom ger den knappast en fullgod bild över problematiken som diskuteras.
Smulpajen
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2011-09-19
Ort: Kista, Stockholm

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav clivia » 2011-09-30 3:45:45

Så skönt att läsa, jag är inte ensam. Inte bara jobbig-vilja-ha-uppmärksamhet typ som en hel del av min nt omgivning påstår när jag till slut rent av gnyr över hur ljuden plågar mig...och dofterna!
Stress,trötthet och ja, med åren och troligast numer, genom vara medveten om det, känns det blivit mycket värre.
Även om jag accepterar det mer själv får det ändå mig att gråta över att bli andras hackkyckling över det.

Hade jag kunnat stänga av det så hade jag gjort det.


Ibland har jag haft lust att limma ihop örat i rent panik när jag inte kunnat sova pga ljud jag inte kunnat göra något åt.
Galet.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav mikael » 2011-09-30 4:28:31

Smulpajen skrev:
mikael skrev:
Smulpajen skrev:Jag skapar denna tråd då min ljudkänslighet börjar göra mig orolig.
Jag blir nämligen mer ljudkänslig hela tiden, eller så känns det i alla fall som så.
(Det kan i och för sig bero på att jag har börjat på en skola där det går väldigt många elever.)

För att vara mer specifik, mina frågor är således:
Är det en illusion? Gör det bara ont i mina öron? Är det min temporallob/tinninglob som uppfattar mer ljud eller är det mina öron som helt enkelt är känsligare?
Kan en överkänslighet bli svårare med tiden? (Jag är t ex mer känslig för tryck och obehagliga kläder och skor nu än vad jag var förut.)
Känns det också för er som om att människor skriker i era öron när ni är på en plats med mycket folk omkring er?
Hur får detta er andra att inte bli fullkomligen galna?

För mig kan vardagen bli lite svår, jag blir så trött av att höra människor så tydligt hela tiden. Har någon här erfarenhet av detta?

Läs här det står om detta:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom


För det första: Jag är ledsen, men tror du på fullaste allvar att det finns någon här som inte har läst Wikipedias artikel? (Det är oftast det första man gör när man misstänker sig ha Asperger eller ha blivit diagnosticerad med Asperger.) Det är lite grann som att rekommendera en person som vill ha bra kaffe att gå till Starbucks.
För det andra: Wikipedias artikel är knappast en fullvärdig källa till information i det här sammanhanget; den genererar väldigt många sterotypiska bilder av hur människor med Asperger är. Dessutom ger den knappast en fullgod bild över problematiken som diskuteras.

Vet inte ,det var bara som ett komplement.
Själv läste jag denna Wikipedia artikel nyligen.
Läst lite om sensoriska svårigheter, ljud överkänsligheten i den.
jo den tar ju upp precis allt.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav calima » 2011-09-30 6:04:53

Smulpajen skrev:För det första: Jag är ledsen, men tror du på fullaste allvar att det finns någon här som inte har läst Wikipedias artikel? (Det är oftast det första man gör när man misstänker sig ha Asperger eller ha blivit diagnosticerad med Asperger.) Det är lite grann som att rekommendera en person som vill ha bra kaffe att gå till Starbucks.
För det andra: Wikipedias artikel är knappast en fullvärdig källa till information i det här sammanhanget; den genererar väldigt många sterotypiska bilder av hur människor med Asperger är. Dessutom ger den knappast en fullgod bild över problematiken som dis


Jag har inte läst wikipedia. Bla för att jag föredrar att söka mig till andra källor om jag vill ha nyanserad och mer tillförlitlig info.
Men samtidigt skulle jag vara ganska glad över att någon var så pass intresserad av mina funderingar att de besvärar sig med att ge tips.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav mikael » 2011-09-30 15:22:20

calima skrev:
Smulpajen skrev:För det första: Jag är ledsen, men tror du på fullaste allvar att det finns någon här som inte har läst Wikipedias artikel? (Det är oftast det första man gör när man misstänker sig ha Asperger eller ha blivit diagnosticerad med Asperger.) Det är lite grann som att rekommendera en person som vill ha bra kaffe att gå till Starbucks.
För det andra: Wikipedias artikel är knappast en fullvärdig källa till information i det här sammanhanget; den genererar väldigt många sterotypiska bilder av hur människor med Asperger är. Dessutom ger den knappast en fullgod bild över problematiken som dis


Jag har inte läst wikipedia. Bla för att jag föredrar att söka mig till andra källor om jag vill ha nyanserad och mer tillförlitlig info.
Men samtidigt skulle jag vara ganska glad över att någon var så pass intresserad av mina funderingar att de besvärar sig med att ge tips.


Då är mitt tips att du tar upp det med skolans kurator , om en mindre grupp eller någon annan person som kan försöka hjälpa dig.

Eller pröva öppenvårdspsykiatrin, psykolog, där finns nuförtiden både KBT, samt andra terapiformer, mediciner eller hjälpmedel.
Jag möttes på¨min tid av att jag var allmänt trött och frånvarande, trotts att ljudet blev så högt och förvrängt, ett starkt störande sorl.
Det var ju en del av förklaringen varför jag såg så trött ut.



Vad du behöver är en spark i baken sade psykoanalytikern till mig på BUP.
Idag vill jag ge den jäveln analytikern, slöfocken, flumpsykiatrikern en stor stark spark i baken.
Vi gick på promenad ut och inget hände då jag var 19 år och förbi min dåvarande tjej som satt och lapade sol i majvärmen ,fast hon bara log.
Dessutom sade jag inte till honom att jag hade tjej, han var ju helt kokobäng samt inte ville göra någonting psykiatriker, slö slapp likgiltig ,bara skrattade och snackade flum.
Då höll jag tyst istället, han skrev ut lite propavan trots att jag nästan sov för mycket.
Fast han hade fått så bra info om mig.det har jag nu läst i mina gamla journaler.
Oj nu tog visst mina känslor över.


Nu med mediciner kan jag sitta i mindre grupp, eller så blir ljuden uthärdliga .
Det var långt senare som jag fick medicin, så jag fick sluta gymnasiet i förtid och ta enstaka kurser på komvux.
Du måste ju ändå ha rätt till stödundervisning med privatlektioner i eller utanför skolan , eller om du har någon vuxen som kan hjälpa dig med läxorna.
Det gäller att tala för sin sak.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav mikael » 2011-09-30 17:57:38

treeman skrev:Du är en vis ung tjej. Själv är jag 36 år och fick diagnos vid 33 års ålder. Jag visste inte vad "ljudöverkänslig" var förrän dess.

Tyvärr så har min ljudöverkänslighet blivit värre med åren tror jag, men det kan har att göra med att jag nu är mer medveten om den.

Jag har alltid MP3 på med öronsnäckor när jag är ibland folk nuförtiden, utom när jag umgås med nån annan bland folk.

Ljuden är inte farliga iallafall men de är tortyr...

Jag saknar troligtvis "sorteringsfilter" helt för ljud. Jag hör alltid allas röster. Fast jag har accepterat att så är det. Dock har jag lyxen att kunna undvika platser med mycket folk när jag vill, det har inte du som pluggar.

MP3, öronproppar ibland, att gå ifrån när det går och få tystnad?

Jag hoppas du står ut! Jag vet hur det känns iallafall. Det är tufft!


Det här var både läsvärt och givande, fast risken med hörlurar är att att man kan bli på körd på stan, men jag har ju sett både trafikanter och cyklister gå och cykla med hörlurar.
Ska pröva det mot sinnesintrycken.
Ska köpa en MP3!
I synnerhet när det är folksamlingar, mycket ljud på restauranger och på andra ställen, vill man vara diskret så duger öronproppar.
Ja det är tortyr om än mindre nu när jag har medicin.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav mikael » 2011-09-30 18:22:50

Rimbaudelaire skrev:Jag har själv inte några större problem med vare sig ljud- eller ljuskänslighet (förutom när jag varit vaken över 36 timmar i sträck, sådär), varför jag inte läst på så mycket om de symptomen och i förlängning inte vet riktigt om ljudkänsligheten du upplever kommer/kan bli värre eller bättre med tiden (eller sannolikheten för de diverse scenariona), tvivlar att det finns jättemycket statistiskt säkerställd forskning på det i alla fall. Däremot är tipsen treeman kommer med vettiga. Jag går alltid med hörlurar med musik på hög volym på stan, förutom när jag umgås med någon, så jag kanske har högre ljudkänslighet än genomsnittet också (och jag har förmodligen nedsatt sorteringsfilter då jag har problem med sådant (och även pga. min add ofta tappar bort mig mitt i en mening om det kommer något störande ljud)) men det hör inte till saken.

Just öronproppar och dylikt är precis vad Torbjörn Andersson förespråkar i sin bok "Aspergers syndrom och liknande autismtillstånd hos vuxna - grundboken". Där står också att taktil överkänslighet ofta försvinner med åldern (jag var till exempel oerhört kittlig när jag var yngre, men det är mycket mer drägligt nu). Likaså smak- och luktkänsligheter. Där har jag fortfarande kvar en del egenheter (ogillar varma drycker, vissa rätter saknar helt smak och vissa saker bör inte blandas på tallriken, etc.) vilket väl tyder på att sådana här känsligheter inte heller nödvändigtvis försvinner med puberteten.

[...]Jag kollade upp och läste nu det kapitlet igen (Kapitel 2: Kännetecken, underrubrik Perception - ljud) och det står där att även det oftast blir bättre med åldern, men då du är vuxen är det inte säkert att det gäller dig (att jag har kvar min smakkänslighet och treeman fortfarande är ljudkänslig stärker väl detta något, om vi ska använda empiri). Det bör dock inte bli värre - men undvik sådana situationer där det stör bäst du kan!

Och som Miche säger har du självklart rättigheter i skolväsendet, att lägga om scheman är nog ganska krångligt för dem, och att byta skola borde väl vara den sista utvägen (om du inte vantrivs i övrigt också). Men ja, om du verkligen mår dåligt av det så ska du självklart höra efter vad det finns för möjligheter. Under genomgångar på lektioner borde det väl vara relativt tyst, och efteråt (när ni arbetar med vad det nu kan tänkas vara) så borde det gå att få sitta med musik eller så (förutom möjligtvis eventuella grupparbeten, då man kanske kan dela upp klassen i olika salar i alla fall). Likaså på rasterna (musik/öronproppar). Problemet med den lösningen är väl att det blir svårare att hitta vänner i klassen och så vidare, men det kanske ändå är bättre än att behöva byta skola.

Ah, slutligen så kan det att du är känsligare för tryck osv. bero på att du har en diagnos som förklarar känslighetens existens. När man får en diagnos av det här slaget tänker man ofta på symptomen (ibland rentav letar efter dem), och då kan de framstå som större än vad man upplevde dem tidigare.


Tack för ett läsvärt svar, ska läsa den boken. :-)Happy
Den gav även mig en del att tänka på :!:
Det står ungefär så i min utredning,
Perception-ljud överkänslig, med katatona syndrom.
Ska ta upp detta med min arbetsterapeut, på habiliteringens , där fins även en kbt terapeut, han har jobbat med andra problem som jag haft, det hjälpte. synd att han slutade för vidareutbildning , men hört att han nu är kvar återkommit.
Det finns hopp för ung som äldre.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav shibedibato » 2011-09-30 23:26:01

Varje år läggs det till något ljud som jag inte tål. I början var det vanligt gnissel, från t ex gaffel mot tallrik. Det har nu utökats att jag inte längre klarar av blyerts, stolar som dras efter golv, brädor som släpas på betong, torra händer på torrt glas osv. Känslan, blandat med lukt och hörsel kan göra det till det mest vidriga upplevelse.

Jag tål inte plötsliga ljud från t ex bestick eller porslin, någon som pratar plötsligt till mig eller liknande. Monotona ljud blir jag först irriterad, sen förbannad och till sist vansinnig.

Ljud har jag alltid varit och är fortfarande mest känslig för, som sagt, det blir bara värre.

Tur att lera för småbarn finns att köpa, perfekt passform i örat och gör inte ont. Dämpar ljud otroligt bra.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav calima » 2011-10-01 10:05:15

Om jag förstått rätt blir många hjälpta av att ha hög musik på i öronsnäckor.

Varför? Jag förstår att det handlar om att stänga ute andras ljud men musik är ju ljud det också. Beror det på att man själv har valt ljuden? Att man kontrollerar de ljud man hör?
Själv tillhör jag dem som blir lika trött av musik, vara sig jag gillar musiken eller inte.
Jag lyssnar aktivt på den musik jag gillar, och då handlar det inte om mer än ett par låtar i taget. Ett ständigt musikflöde gör lika ont och är lika jobbigt som andra ljud.
När jag kör bil är det P1 som gäller, ingenting annat. Och då kan jag orka med någon halvtimme i taget, förutsatt att det handlar om något intressant.

Så, alla ni med mp3 och musik i lurarna: Varför funkar det så bra? Kan det bero på att ni själva väljer ljuden?
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav Miche » 2011-10-01 11:03:28

calima skrev:När jag kör bil är det P1 som gäller, ingenting annat.

Förståeligt, det är en alldeles utmärkt kanal och skulle vara ännu bättre om de skippade sporten helt!

calima skrev:Så, alla ni med mp3 och musik i lurarna: Varför funkar det så bra? Kan det bero på att ni själva väljer ljuden?

Jag misstänker att det är lättare att hantera de ljud som man själv har kontroll över och har valt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-10-01 11:13:57

calima skrev:Så, alla ni med mp3 och musik i lurarna: Varför funkar det så bra? Kan det bero på att ni själva väljer ljuden?

Varför musik hjälper är av lite olika skäl.
1.) folk börjar mindre sällan prata med mig och det är ok om man är lite borta då.
2.) jag lyssnar ju inte på ljud som jag tycker är jobbiga och dessutom har jag inte så högt på.
3.) det hjälper att man i förtid vet vilka ljud som komma skall.
4.) musiken dämpar min förmåga att tänka för att jag då måste koncentrera mig på musiken och så slipper jag lite av mina egna negativa tankar.

Fast nu för tiden blir det mer Daisy-böcker i lurarna än musik.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav geocache » 2011-10-01 13:10:44

kullan skrev:Det är ett Aspergerdrag ja. Jag är känslig för ljud. Så det är inget konstigt. Vissa ljud gör ont i hela kroppen och man kan känna stötvågor av vissa ljud. så är det för mig i alla fall.

vissa individer är extremt känsliga för hur kläder sitter tex. Jag kan bli irriterad på tvättmärkeslapparna bak i kläderna. De skaver liksom. Då går jag och känner bara denna lapp hela dagen.

Jag kan inte gå i vilka skor som helst. Jag har skitsvårt att hitta rätt sko i butiken. Kan hålla på hur länge som helst tills jag ger upp. Går ut från butiken förbannad för att mitt tålamod tog slut.

Så du är inte konstig.


Jag håller med kullan.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav calima » 2011-10-01 15:25:17

Miche skrev:calima skrev:
När jag kör bil är det P1 som gäller, ingenting annat.
Förståeligt, det är en alldeles utmärkt kanal och skulle vara ännu bättre om de skippade sporten helt!

Instämmer helt! Har aldrig begripit det där med sport.

KaosPrinsessa skrev:Varför musik hjälper är av lite olika skäl.
1.) folk börjar mindre sällan prata med mig och det är ok om man är lite borta då.
2.) jag lyssnar ju inte på ljud som jag tycker är jobbiga och dessutom har jag inte så högt på.
3.) det hjälper att man i förtid vet vilka ljud som komma skall.
4.) musiken dämpar min förmåga att tänka för att jag då måste koncentrera mig på musiken och så slipper jag lite av mina egna negativa tankar.


1.) Bra! Själv använde jag mig av boktricket. Väldigt få pratar med folk som verkar djupt insjunken i en bok. Om det dessutom står Poust, Kafka eller Sarte på bokomslaget brukar man få vara ifred.
4.) Jo, man måste lära sig manipulera sig själv. Det är inte lätt att överrösta negativa tankar men min erfarenhet är att tankarmna blir färre med åren och lättare att hålla ifrån sig. Dessutom känns det som om livet blir lättare med åren :-)

Formodligan handlar det om kontoll, man står ut med "egna" ljud. Tyvärr står jag inte ens ut någon längre stund med musik jag gillar.

Min son kan inte koncetrera sig på något om han inte har metal i lurarna, jag har svårt att koncentrera mig överhuvudtaget med ljud i närheten.
När jag är stressad vill säga. Om jag mår bra funkar mitt sorteringsfilter hyfsat.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-10-01 21:13:59

calima skrev:1.) Bra! Själv använde jag mig av boktricket. Väldigt få pratar med folk som verkar djupt insjunken i en bok. Om det dessutom står Poust, Kafka eller Sarte på bokomslaget brukar man få vara ifred.
4.) Jo, man måste lära sig manipulera sig själv. Det är inte lätt att överrösta negativa tankar men min erfarenhet är att tankarmna blir färre med åren och lättare att hålla ifrån sig. Dessutom känns det som om livet blir lättare med åren :-)

Böcker kan jag bara läsa i absolut tystnad då min adhd gör det helt omöjligt för mig att koncentrera mig på boken annars. Sen har jag även svårt att förstå enbart skriven text så använder mig nu för tiden mest av DAISY-böcker. (är så glad över att jag får låna de)

För mig har inte tankarna blivit bättre med åren utan snarare tvärtom. Vissa har tom blivit värre i och med diagnoserna. (vilket jag har hört kan bero på att jag fortfarande är i ett identitetsbildande och ganska skör ålder, fast det tycker jag låter knäppt)

Jag förstår din son när det gäller metal för det är vad jag brukar lyssna på med :P
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav geocache » 2011-10-01 21:27:41

KaosPrinsessa skrev:Böcker kan jag bara läsa i absolut tystnad då min adhd gör det helt omöjligt för mig att koncentrera mig på boken annars.


Jag har det på samma sätt. En kurs jag gick för ett antal år sedan var rena katastrofen när jag skulle ta in skriven information när de andra kursdeltagarna pratade hela tiden...
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav calima » 2011-10-02 8:35:28

KaosPrinsessa skrev:Böcker kan jag bara läsa i absolut tystnad då min adhd gör det helt omöjligt för mig att koncentrera mig på boken annars.


Vem har talat om att _läsa_? :-) Jag får nog erkänna att jag många gånger bara haft med mig böcker som en skyddsåtgärd, som ett filter mot omvärlden.

Jag har svärt att läsa överhuvudtaget just nu. Efter ett par perioder av utbrändhet her det blivit svårt med den litteratur jag gillar. Deckare har börjat funka igen. Men det är som andra skrivit, det skall vara lungt och tyst.

KaosPrinsessa skrev:För mig har inte tankarna blivit bättre med åren utan snarare tvärtom. Vissa har tom blivit värre i och med diagnoserna.


Jag vet ju inte hur gammal du är men jag var drygt trettio när jag insåg och framför allt accepterade att jag inte har samma behov som andra, mina negativa tankar började släppa.
Vid 40 började jag acceptera mig själv fullt ut och började nog se omvärlden med andra ögon, mina egna. Jag slutade jämföra mig med andra.

Först nu har jag fått en diagnos, jag fyller 53. Och tillvaron rasade lite smått igen. Jag tror nog att jag sysslat med "identitetsbildande" trots min ålder. Tror nog man kan säga att jag gick igenom pubertet och ungdom i expressfart.

Metal ... Inte riktigt min typ av musik. Men jag har upptäckt att det finns mycket finsk metal som är riktigt bra. :-)
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav mikael » 2011-10-02 17:54:59

mikael skrev:
LostInAForest skrev:jag är också ljudkänslig och jag upplever att det blir mycket värre när jag är trött/överstimulerad/stressad. efter en lång dag i skolan kan jag t ex inte ens tömma diskstället utan att det skär och skriker i öronen och hela kroppen. mina andra överkänsligheter blir också värre såsom du beskriver.

jag köpte mig ett par fräsiga hörselkåpor på clas olsson, det funkar suveränt hemma men jag är ännu inte riktigt beredd att ha dem på mig offentligt. i nödfall har jag öronproppar men jag tycker egentligen att det är obehagligt så det blir väldigt sällan. dock kanske det vore något för dig att testa?

jag tycker också absolut att du skall tala med någon på skolan (lärare, kurator), du kanske kan få t ex gå till ett vilorum en stund under dagen och vila från alla intryck.

Fördel du slipper höra när du ska göra något som du inte behöver lyssna på vara avskärmad när du gör saker så slipper du alt ljud, nackdel när du måste höra på nåt så kommer överkänsligheten ändå.
när du tar av skydden.
Eller så hört inget alls :!:
Jag kör med det här tipset då jag inte behöver höra det jag inte vill.
Folksamlingar med mycket ljud, brus. :!:
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-10-02 22:08:45

calima skrev:Vem har talat om att _läsa_? :-) Jag får nog erkänna att jag många gånger bara haft med mig böcker som en skyddsåtgärd, som ett filter mot omvärlden.

Fast det blir ju fortfarande massa andra ljud runt om en då :P

calima skrev:Jag vet ju inte hur gammal du är men jag var drygt trettio när jag insåg och framför allt accepterade att jag inte har samma behov som andra, mina negativa tankar började släppa.
Vid 40 började jag acceptera mig själv fullt ut och började nog se omvärlden med andra ögon, mina egna. Jag slutade jämföra mig med andra.

Först nu har jag fått en diagnos, jag fyller 53. Och tillvaron rasade lite smått igen. Jag tror nog att jag sysslat med "identitetsbildande" trots min ålder. Tror nog man kan säga att jag gick igenom pubertet och ungdom i expressfart.

Metal ... Inte riktigt min typ av musik. Men jag har upptäckt att det finns mycket finsk metal som är riktigt bra. :-)

Jag är 24 år och har varit inom psykiatrin sen jag var 5 år (om jag inte pratat och varit kille hade jag fått diagnosen autism redan då men fick barnpsykos och hade fått adhd om jag varit bråkig utan fick istället diagnosen ångest med utåtagerande bettende... vad som var det utåtagerande vette katten. visst var jag hyperaktiv men varken jag eller föräldrarna fattar vad de menar med utåtagerande.)
Fick min autismdiagnos i april i år (tillsammans med fobisk ps) och adhd i augusti. Känner mig som ett missfoster. De flesta säger att de nu förstår sig själva och att det känns som en lättnad att få diagnoserna, men det tycker definitivt inte jag.

Hehe jag lyssnar mest på Gothic Metal och Symphonic/Melodic Death/Black Metal ^^
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav Iridia » 2011-10-02 22:28:57

Jag har också haft problem med känslighet för ljud, ljus, doft mm och har fortfarande ett helvete att hitta skor som inte misshandlar fötterna vid varje steg.

Min medfödda känslighet fluktuerar hela tiden, både naturligt med menscykeln (känsligare under röda veckan) och årstiderna (brukar bli generellt känsligare på våren och försommaren än på hösten t ex, men tål starkt ljus bättre under den ljusa årstiden) och av andra faktorer som t ex starka känslor, sjukdom, diet, trötthet, överstimulans mm. För mig har det inte haft någon koppling till ökad uppmärksamhet p g a diagnos utan min generella överkänslighet peakade flera år innan jag ens hört talas om NPF.

I USA har över- och underkänsliga sinnen alltmer kommit att betraktas som en egen diagnos, Sensory Processing Disorder, även om den ofta överlappar AS och ADHD. Mot SPD finns det något som kallas the Wilbarger Protocol som arbetsterapeuter gör och lär ut, men jag vet inte om den finns här i Sverige. Även att gunga, snurra mm, för att 'integrera sinnena', sägs hjälpa. Och att hålla en 'sensory diet' d v s försöka undvika miljöer där man vet att man blir överstimulerad. Finns mer att läsa på nätet om man googlar på SPD.



Öronproppar är bra i jobbiga miljöer men jag vill varna för att ha dem på dygnet runt, då kan man bli ännu mer ljudkänslig.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav calima » 2011-10-03 6:13:08

KaosPrinsessa skrev:Fick min autismdiagnos i april i år (tillsammans med fobisk ps) och adhd i augusti. Känner mig som ett missfoster. De flesta säger att de nu förstår sig själva och att det känns som en lättnad att få diagnoserna, men det tycker definitivt inte jag.


Kanske beror det på vid vilken ålder man diagnostiseras? Jag har känt mig udda hela livet. Varit utanför och betraktad som allmänt konstig i över 50 år. Att få en diagnos var en aha-upplevelse som förklarade hela mitt liv. Det var en lättnad.
Men samtidigt en stor sorg ... alla dessa år som kunnat vara lättare, alla gånger jag funderat och tänkt. Alla år jag kämpat med att passa in, all energi som lagts för att försöka anpassa mig.
Jag hade velat ha min diagnos mycket, mycket tidigare.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-10-03 15:20:50

calima skrev:Kanske beror det på vid vilken ålder man diagnostiseras? Jag har känt mig udda hela livet. Varit utanför och betraktad som allmänt konstig i över 50 år. Att få en diagnos var en aha-upplevelse som förklarade hela mitt liv. Det var en lättnad.
Men samtidigt en stor sorg ... alla dessa år som kunnat vara lättare, alla gånger jag funderat och tänkt. Alla år jag kämpat med att passa in, all energi som lagts för att försöka anpassa mig.
Jag hade velat ha min diagnos mycket, mycket tidigare.

Jag har också alltid känt mig udda och som att jag inte hör hemma någonstans (vilket jag fortfarande gör). Men har liksom alltid hoppats att det är en fas eller nått man kunnat medicinera bort men så får man veta att man är "felskapt" istället. Finns ju liksom inget bra med det hela (inte vad jag har märkt)
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav Zima33 » 2011-10-05 10:59:09

calima skrev:
Så, alla ni med mp3 och musik i lurarna: Varför funkar det så bra? Kan det bero på att ni själva väljer ljuden?

Det är ju ljud som man är van vid, vet hur musiken går - inga oväntade ljud.

Irriterar mig just nu på att någon borrar i väggen :evil: ska nog sätta i öronproppar eller musik.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in