Vill vi ha tillbaka chatten?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vill ha tillbaka chatten?

Ja
42
71%
Nej
17
29%
 
Antal röster : 59

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav Allanna » 2011-09-29 15:22:23

Moggy skrev:
Allanna skrev:Jag tycker nej.

Sist blev det ett jävla liv, bråk och missförstånd och avstängningarna haglade till höger och vänster. Om det bara hade hållit sig där hade jag struntat i det men nu infekterade alla bråken även forumet och gjorde stämningen ganska otrevlig även för oss som inte var inne i chatten och bara diskuterar i forumet.


Tror inte det var chattens fel. Var snarare så att konflikterna som pågick då rann över till chatten.


Ah, ja jag märkte bara att alla härsknade till och sen stängdes chatten, en hög människor stängdes av och alla smög som arga katter runt en riven skål gröt eller nått...
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav Alien » 2011-09-29 17:07:09

Oavsett var en konflikt börjar så är det lätt hänt att den eskalerar på chatten; det går så fort.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-09-29 17:18:53

Det är inte alls lätt att hitta något bra ställe där man kan chatta med folk numera. Jag känner egentligen inte till något.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav slackern » 2011-09-29 17:36:59

Bjäbbmonstret skrev:Det är inte alls lätt att hitta något bra ställe där man kan chatta med folk numera. Jag känner egentligen inte till något.


Jag menade inte att chatta utan att tramsa. Finns typ Bilddagboken vet inte om Lunarstorm finns kvar men för mej verkar det vara trams ställen.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav Danne » 2011-09-29 17:46:37

Allanna skrev:Jag tycker nej.

Sist blev det ett jävla liv, bråk och missförstånd och avstängningarna haglade till höger och vänster. Om det bara hade hållit sig där hade jag struntat i det men nu infekterade alla bråken även forumet och gjorde stämningen ganska otrevlig även för oss som inte var inne i chatten och bara diskuterar i forumet.


Jag röstade nej av precis samma anledning.

Jag ser inte några fördelar med chatten öht, verkar mest bara vara en trams- och tjafsgenerator. Och verkar bara suga massa resurser från moderatorerna, som behövs bättre på själva diskussionsforumet. Jag tycker forumet är trevligare utan chatten, den tillförde inget annat än skit och dålig stämning.

Men det är ju som vanligt bara min åsikt.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-09-29 18:04:07

Ja jag vill ha tillbaka den.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-09-29 18:05:54

Kan förstå om chatten är krävande för moderatorerna eller om man anser att man behöver speciella regler för den. Eventuellt kanske det måste till fler moderatorer som är intresserade av att moderera just chatten?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav treeman » 2011-09-29 18:08:27

slackern skrev:Jag röstade nej. Jag har inget som helst behov utav den.


Det finns fler än du på jorden.
:wink:


OT
Surpuppor som hackar på folk finns på forumet även utan chat. Chatten förändrar inte det.
Messerschmitters som tror dom är gud, såna har vi en hel bunt hehe.
:)

Sen finns det ju en tråd som heter "Chat" redan, som är ett chat om än i forumform.
chatt-t22237-432.html
Senast redigerad av treeman 2011-09-29 18:21:25, redigerad totalt 1 gång.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav LordNelson » 2011-09-29 18:17:47

Vet inte min åsikt i frågan. Jag är en av dem som sprider mest "dynga" men är samtidigt värdelös på att chatta. Principiellt, om chatten skulle funka och många vill ha en varför ska de som inte chattar få fälla avgörandet om dess vara eller inte.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav marxisten » 2011-09-29 19:09:20

Om folk kan hantera det denna gången utan att börja tjafsa och gå över gränsen så tycker jag absolut att vi bör ta tillbaka den. Om folk inte kan hantera den däremot så skapar det bara en dålig stämning här.
Men jag tror på att folk kan förbättras och jag tror inte det blir samma skit igen. Så därför röstar jag JA på frågan.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav Miche » 2011-09-29 19:35:03

Bjäbbmonstret skrev:Eventuellt kanske det måste till fler moderatorer som är intresserade av att moderera just chatten?

Moderator: Om några som är intresserade av chatten och kan tänka sig att moderera den så är det en bra idé att skicka ett PM till Titti, det är inte omöjligt att det då går snabbare att få igång den igen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav Titti » 2011-09-29 20:08:50

Miche skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Eventuellt kanske det måste till fler moderatorer som är intresserade av att moderera just chatten?

Moderator: Om några som är intresserade av chatten och kan tänka sig att moderera den så är det en bra idé att skicka ett PM till Titti, det är inte omöjligt att det då går snabbare att få igång den igen.


Admin

Jag är personligen mycket tveksam till chatten och tycker själv inte om att chatta, det är ingen hemlighet och det har jag skrivit förr. Icke desto mindre inser jag att det finns dem, som har en annan åsikt och för vilka en chatt skulle ha ett värde. Det finns inget som säger att forumet bara måste innehålla sånt som passar mig personligen - i så fall skulle det se ganska annorlunda ut... ;)

Vi för diskussioner internt om möjligheten att öppna chatten igen, det har jag också skrivit förr. Vi saknade möjlighet att rationellt moderera chatten i somras då den var öppen och det upptäckte en del av er och utnyttjade också till att ta ut svängarna alldeles för mycket och ibland haglade invektiven flitigt där. Konflikter i resten av forumet spreds in i chatten, där de fick mer fart och sen förvärrades utanför chatten. Det blev en olycklig växelverkan och jag tänker inte låta det hända igen.

Nu har vi emellertid en fungerande sökfunktion och håller som bäst på att titta på vad som skrevs där innan den stängdes. Även om vi inte kommer att utkräva straff för enskilda inlägg så här långt efteråt så ger det ändå en bild av hur situationen var och hur olika personer agerade. Om, när och för vilka chatten kommer att öppnas igen är inte avgjort ännu och vi har lite andra ändringar på gång först och ganska snart. Inget omvälvande men jag vill ha det gjort först.

När det gäller moderatorer söker jag alltid lämpliga sådana, antingen genast eller på lite sikt. En "önskelista" har jag postat tidigare och den står sig. När det gäller just chatten är dessutom önskemålet att man ska vara beredd att agera snabbt när det behövs men inte impulsivt utan rationellt och analytiskt snarare än känslomässigt. Det är inget för en nytillkommen moderator och vi kommer alltså inte att rekrytera någon ny just till detta.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav treeman » 2011-09-29 20:30:38

Antagligen behövs det någon som snabbt agerar i chatten. Om två börjar bråka så ges varning i chatten att de ska lugna ner sig. Om så inte sker så utdelas avstängning i 1-30 dagar direkt.

Bäst om bråken stävs direkt. Jag chattade mycket och såg direkt när någon kom in bara för att sabba och starta bråk med nån.

Är det okay om jag gör en chat på en egen hemsida och sen har länken i min signatur?

Jag gör konton åt dom som vill och det sköts via att folk skickar PM till mig här på forumet.
Om jag skapar nicks på den chatten som blir exakt samma som på detta forumet, med med ett slumpmässigt lösenord som ges.
Är det emot reglerna att jag gör det?
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav Liebert » 2011-09-29 20:59:12

treeman: jag har skickat ett pm till dig.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav nallen » 2011-09-29 21:52:27

Abbreviation skrev:Blir det okay att tramsa i en del så blir det ganska lätt så att människor börjar tramsa överallt.

Håll i er, nu ska jag hålla med förkortningen... så ja, klart.

Alien skrev:Oavsett var en konflikt börjar så är det lätt hänt att den eskalerar på chatten; det går så fort.

Ja, det är väl som lite av poängen med en chatt - att det går fort alltså.

Sen förstår jag som vanligt inte varför alla är så satans rätta för lite konflikter. Men det har diskuterats ad nauseum.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav Nikolaus » 2011-09-29 22:28:59

Kör igång skiten bara
Nikolaus
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2011-07-09

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav Abbreviation » 2011-09-29 23:56:21

nallen skrev:
Abbreviation skrev:Blir det okay att tramsa i en del så blir det ganska lätt så att människor börjar tramsa överallt.

Håll i er, nu ska jag hålla med förkortningen... så ja, klart.

There's a first time for everything, kära du.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav nallen » 2011-09-30 11:37:55

Ja... fast det har hänt förut också.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav Gafsan » 2011-09-30 16:02:45

Jag har inte varit aktiv på chatten men oseriöst småprat gör ju forumet mindre intressant, så ifall mera sånt kan tas nån annanstans (chat, IRL, telefon eller andra forum - whatever works) så är jag för det.

Konflikter och småkrig är urtrist, de som vill tjafsa kan gärna få göra det nån annanstans än på forumet.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav Dagobert » 2011-09-30 16:44:15

Bjäbbmonstret skrev:Det är inte alls lätt att hitta något bra ställe där man kan chatta med folk numera. Jag känner egentligen inte till något.

Jag chattar inte, kan inte svara på beställning, men detta låter som ett bra argument för att återinföra chatten.

Om det nu inte går att vänja sig vid att använda Chatt-tråden. Den stora skillnaden som jag ser är att uppdateringen inte sker automatiskt. Men vad vet jag... Skulle det hjälpa att klistra den? Jag har inte röstat.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav lhollo » 2011-09-30 19:01:46

pleeeeeeessssseeee!? jag vill ha chatten! den är jättekul att ha, där kan man tex fråga frågor som bara kräver ett enkelt svar och inget mer, helt onödigt att starta en tråd för. och sen så kan man chatta med likasinnade, det är inte så kul att ingen förstår en.
lhollo
 
Inlägg: 298
Anslöt: 2011-07-05
Ort: Trollhättan

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav Moggy » 2011-09-30 19:39:46

Ja, varför inte ge den en ny chans? Att det blev bråk på den förr berodde ju på att det var en extrem situation om forumet just då med en stort bråk som rasade. Det största som förekommit på forumet så det är inte säkert att det skulle bli samma sak igen.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav treeman » 2011-09-30 20:02:53

Moggy skrev:Ja, varför inte ge den en ny chans? Att det blev bråk på den förr berodde ju på att det var en extrem situation om forumet just då med en stort bråk som rasade. Det största som förekommit på forumet så det är inte säkert att det skulle bli samma sak igen.


+1
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Vill vi ha tillbaka chatten?

Inläggav LostInAForest » 2011-10-02 18:22:04

ni som skriver och är oroliga för "trams", vad menar ni med det?
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in