Onödig tillsägelse (för ironiskt språkbruk och slang)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Onödig tillsägelse

Inläggav Inger » 2009-10-14 23:52:40

Mats skrev:För mig var det inte solklart att "Fuck you" var skrivet helt utan illvilja eller aggression. Och jag begriper fortfarande inte hur jag ska kunna se det. Det är nämligen så att jag har Aspergers syndrom och för mig yttrar det sig bland annat som att jag ibland har svårt att förstå underliggande meningar och ironi.

Visst, det är ju ett problem när även moderatorer har AS. No biggie, och inget personligt förstås, det är sånt som kan hända oss alla. Jag är kanske bara mer van att umgås med folk med ADHD som använder sånt språk i all vänskaplighet, därför hade jag lättare att inte missförstå just detta.

Det var ju bra att det inte blev en varning i alla fall.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:02:16, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav sommar » 2009-10-15 14:49:28

Det var inte helt lätt att uppfatta vad Charley? menade, tycker jag. En smiley kunde ev. ha hjälpt till. Jag förstod inte säkert vad hon menade och jag brukar inte ha svårt för att tolka sådant.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:02:16, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Mats » 2009-11-08 0:00:40

Hittade intressant feedback:

[img]http://static.stripgenerator.com/generated/smurfen/strip/2009/10/14/charley-forsoker-florta-pa-aspergerforum_embed.png[/img]

Så Charley? försökte flörta??? Det fattade jag INTE! Kanske inte så konstigt att jag är singel då...

Om det nu mot förmodan finns någon som vill flörta med mig, prova gärna nåt annat än "Fuck you", för "Fuck you" kommer inte att funka. Jag kommer inte att fatta att det är frågan om en flört...
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 22:02:16, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-08 0:09:25

"Fuck you" är ett normalt förekommande ord i vokabulären hos de allra flesta under 45 och har inte någon stark laddning längre. Det är fullt normalt att polare slänger sånt till varandra helt utan förolämpande avsikter.

Var har du suttit de senaste 20 åren, hos Pingstkyrkan!?

Man kan inte moderera ett nätforum utifrån 50-talets språknormer. Det går bara inte.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:02:16, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav rdos » 2009-11-08 0:15:24

Mats skrev:Så Charley? försökte flörta??? Det fattade jag INTE! Kanske inte så konstigt att jag är singel då...


Verkar nästan logiskt. :D :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:02:16, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav sommar » 2009-11-08 0:18:53

KrigarSjäl skrev:"Fuck you" är ett normalt förekommande ord i vokabulären hos de allra flesta under 45 och har inte någon stark laddning längre. Det är fullt normalt att polare slänger sånt till varandra helt utan förolämpande avsikter.

Tyvärr är det så men i dagens samhälle är det inte så farligt om man jämför med vad annat man kan höra främst av tonåringar och ungdomar. Många tonåringar idag har ett uselt språkbruk.

Dock tycker jag inte det är fel om man på forumet eller Irl. säger till någon att det är olämpligt och eller fult ordval om något står och skriker det till någon helt oskyldig. Å andra sidan behöver man inte bry sig om man är utomstående för det kan straffa en själv. Är det killpolare emellan reder de själva fint ut sina konflikter. Ibland gillar jag killars rakhet och "pang på rödbetan". (Måhända att vissa på forumet fått en annan uppfattning om den saken men det får stå för dem isåf.)
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:02:16, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Alien » 2009-11-08 0:21:41

KrigarSjäl skrev:"Fuck you" är ett normalt förekommande ord i vokabulären hos de allra flesta under 45 och har inte någon stark laddning längre. Det är fullt normalt att polare slänger sånt till varandra helt utan förolämpande avsikter.

Var har du suttit de senaste 20 åren, hos Pingstkyrkan!?

Man kan inte moderera ett nätforum utifrån 50-talets språknormer. Det går bara inte.


Ska Aspergerforum vara enbart för de som är unga och använder slang? Vi andra töntiga åldringar får skylla oss själva för att vi inte fattar.

Som aspergare har jag öht ingen kännedom om hur man snackar enligt senaste trenden, jag har ju inte så mycket erfarenhet av umgänge. Men det måtte väl gälla flera aspergare.

Det är lättare för unga att anpassa sig efter mer "vanligt språkbruk" än för gamla att lära sig ständigt ny slang.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:02:17, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-08 0:26:03

...det är också orimligt att AF modereras av en samling människor 40+. Av de skäl Alien just nämnt.

Vi lever faktiskt inte på 50-talet längre. Lev, lär och gå vidare...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:02:17, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-08 0:28:03

Alien skrev:Som aspergare har jag öht ingen kännedom om hur man snackar enligt senaste trenden

Isf ska du överhuvudtaget inte moderera i språkfrågor & uttryckssätt.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:02:17, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav rdos » 2009-11-08 0:32:46

KS argumentation faller på sin egen orimlighet. Aspiesar i allmänhet har inte ingående kunskaper i senaste slang och innespråk. Vore detta sant på gruppnivå så vore hela AS begreppet meningslöst. Snarare är det KS som själv är ett undantag.

På moderatorernas ålder har jag således inga som helst invändningar. Verkar högst rimliga val med tanke på den parametern.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:02:17, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-08 0:40:00

Jag tycker snarare det verkar som att många aspergare är synnerligen språkbegåvade och up to date med slang och uttryckssätt.
Men det sista gäller naturligtvis inte kristna 40-plussare från vischan...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:02:17, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Alien » 2009-11-08 0:42:03

En av moderatorerna är iaf under 40 år.

Sen att moderatorerna är äldre än 20 - 25 år kanske beror just på att det är lättare att hitta lämpliga personer bland dem med mera erfarenhet.

Eller ska vi ha en "ungdomsavdelning" och en "äldreavdelning"? :roll:
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:02:17, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav sommar » 2009-11-08 0:42:09

KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:Som aspergare har jag öht ingen kännedom om hur man snackar enligt senaste trenden

Isf ska du överhuvudtaget inte moderera i språkfrågor & uttryckssätt.

Nej, för det kan bli olyckligt, skapa orättvisa och onödiga groll och i sin tur skapa mer jobb för er moderatorer.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:02:17, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav rdos » 2009-11-08 0:43:22

KrigarSjäl skrev:Jag tycker snarare det verkar som att många aspergare är synnerligen språkbegåvade och up to date med slang och uttryckssätt.
Men det sista gäller naturligtvis inte kristna 40-plussare från vischan...


Verkar och verkar. Pratar vi om humaniorans vetenskapliga metoder nu igen eller? Bara så jag vet om det är lönt att gå vidare i diskussionen eller inte.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:02:17, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-08 0:45:25

Alien skrev:En av moderatorerna är iaf under 40 år.

Sen att moderatorerna är äldre än 20 - 25 år kanske beror just på att det är lättare att hitta lämpliga personer bland dem med mera erfarenhet.

Eller ska vi ha en "ungdomsavdelning" och en "äldreavdelning"? :roll:

Jag föreslår en åldersblandad moderatorskara, det är mest demokratiskt.
Äldre = mer erfarenhet!? Det är snarare yngre som har erfarenhet gällande internet & aktuellt språkbruk.

En del har häckat för länge och en del andra borde få en chans.
Nej, jag syftar inte på mig själv, men det finns yngre krafter som skulle balansera upp det hela.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:02:17, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav weasley » 2009-11-08 0:46:20

rdos skrev: Aspiesar i allmänhet har inte ingående kunskaper i senaste slang och innespråk. Vore detta sant på gruppnivå så vore hela AS begreppet meningslöst.

På moderatorernas ålder har jag således inga som helst invändningar. Verkar högst rimliga val med tanke på den parametern.


Tack rdos.

Här får du en ryggdunk från mej för det jag citerade.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 22:02:17, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Titti » 2009-11-08 0:46:45

KrigarSjäl skrev:...det är också orimligt att AF modereras av en samling människor 40+. Av de skäl Alien just nämnt.

Vi lever faktiskt inte på 50-talet längre. Lev, lär och gå vidare...


Admin

Hälften av oss som administrerar och modererar forumet är 40+, de andra yngre. Bara en av oss var överhuvudtaget född på femtiotalet. I allt väsentligt är vi, som grupp betraktat, uppvuxna under sjuttiotalet och senare.

Vad vet du om sammansättningen av forumisterna vad gäller ålder? Jag vet inte. Och är ålder en relevant faktor? Jag känner ganska många under 40 och "Fuck You" är inte vanligt språkbruk bland dem (inte ens bland mina ungdomar och deras kompisar 20+) - även om det säkert kan vara det i en del kretsar. Där du rör dig, kanske. Eller vill röra dig. Men vad ger dig rätt att generalisera utifrån det?

Du påpekar gärna att du helst rör dig i lite udda kretsar. Du har många gånger framhävt här att "Svenssonlivet" inte tilltalar dig. Hur kommer det sig att du nu plötsligt uttalar dig om vad som är "normalt förekommande ord i vokabulären hos de allra flesta under 45". Jag trodde att dina referenser var helt andra?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 22:02:17, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-08 0:49:48

Du har ingen aning om spännvidden på mina referensramar så ge fan i att spekulera.

Faktum kvarstår: Charley? fick en varning helt i onödan, och andra hade varit mer lämpliga att moderera i den här typen av ärenden.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:02:17, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav rdos » 2009-11-08 0:51:25

Kan även tillägga att jag känner en hel del ungdomar med npf, och "fuck you" är INTE ett vanligt ord. Faktum är att jag inte hört en enda av dem nämna det.

Jag tror inte heller att KS preferens för pub-liv är något representativt på det här forumet. Snarare något väldigt udda.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:02:17, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Flia » 2009-11-08 0:54:48

KrigarSjäl skrev:"Fuck you" är ett normalt förekommande ord i vokabulären hos de allra flesta under 45 och har inte någon stark laddning längre. Det är fullt normalt att polare slänger sånt till varandra helt utan förolämpande avsikter.

Var har du suttit de senaste 20 åren, hos Pingstkyrkan!?

Man kan inte moderera ett nätforum utifrån 50-talets språknormer. Det går bara inte.


Jag tror inte jag någonsin har mött nån med så mycket fördomar som du har.
Senast redigerad av Flia 2011-05-04 22:02:23, redigerad totalt 1 gång.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav sommar » 2009-11-08 1:00:43

rdos skrev:Jag tror inte heller att KS preferens för pub-liv är något representativt på det här forumet. Snarare något väldigt udda.

Ja, det tror jag också men väljer att använda ordet ovanligt istället för udda för det tycker jag passar bättre i sammanhanget.

Angående ordval bland ungdomar, personer med As, whatever är jag inte så bevandrad. Det hade varit kul att veta lite mer men är dock inte bakom flötet utan har viss koll. Tjuvlyssnar på bussen, mest på tonåringarna som är på väg till skolan. Ofta intressant!

Krigarsjäl liksom en del andra här på forumet verkar pga. sin As. ha svårt för att förstå att andra kan se annorlunda på saker & ting och inte gillar samma som en själv. Ibland kan det nog även handla om ovilja och/eller omedvetna fördomar och kanske att man kanske inte märker vad man sysslar med - klagar på andra allt som oftast. Jag har dessa svårigheterna ibland.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:02:23, redigerad totalt 4 gånger.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav weasley » 2009-11-08 1:02:33

Min ytterst anekdotiska bevisföring (dvs jag har inte gjort någon vetenskaplig studie på detta överhuvudtaget) vill dock hävda att "fuck you" inte är särskilt vanligt som kärvänligt tilltal till någon som jag har kommit i kontakt med på något sätt.

Däremot används det ofta i nedsättande ton, i avsikt att avfärda någon eller liknande.

Det är mycket möjligt att man i vissa slutna sällskap kan använda uttrycket på ett icke-nedlåtande sätt, men då krävs det att alla är införstådda med den betydelseglidning som då har skett. Jag är inte säker på att just Aspergerforum är ett av dessa slutna sällskap.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 22:02:23, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Mats » 2009-11-08 1:09:38

KrigarSjäl skrev:Faktum kvarstår: Charley? fick en varning helt i onödan, och andra hade varit mer lämpliga att moderera i den här typen av ärenden.


Moderator:
Det här är ett faktafel. Charley? fick ingen varning.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 22:02:23, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Titti » 2009-11-08 1:31:06

KrigarSjäl skrev:Jag föreslår en åldersblandad moderatorskara, det är mest demokratiskt.
Äldre = mer erfarenhet!? Det är snarare yngre som har erfarenhet gällande internet & aktuellt språkbruk.

En del har häckat för länge och en del andra borde få en chans.
Nej, jag syftar inte på mig själv, men det finns yngre krafter som skulle balansera upp det hela.



Admin

Nu vet jag inte om det är just erfarenhet när det gäller "internet & aktuellt språkbruk" som är det viktigaste när det gäller moderatorer. Åldersblandningen bland oss är ganska bra, det skiljer trettio år ungefär mellan äldst och yngst. Vi är ungefär lika många män som kvinnor.

Att "en del har häckat alldeles för länge" håller jag inte med om. Kontinuitet är viktig och en förutsättning för att vi skall kunna göra hyfsat rimliga avvägningar och moderera inte bara utifrån reglernas bokstav är att vi har dels personkännedom och dels erfarenhet av att moderera här. Men jag ser gärna någon moderator till och det är något jag har funderat över länge. Problemet är att hitta vad jag letar efter. Jag berättar gärna vad jag söker:

Någon som är här ofta, har gott om tid och ork och har varit med en längre tid på forumet, åtminstone ett halvår men helst ett år eller mer (för att veta att det är en närvarande och långsiktigt intresserad moderator).

Någon som inte ger sig in i alla debatter och argumenterar högst och ljudligast (för att det är svårt att moderera om man hamnar i konflikter med andra och i debatter man själv är involverad i).

Någon som inte tappar fattningen, som kan hålla huvudet kallt och sitta på händerna medan man funderar över vilket beslut som blir bäst och som kan avstå från att ingripa där det inte behövs (för att inte moderera i onödan).

Någon som inte tvekar att fatta beslut där det behövs och sedan är beredd att stå för dem även om de kritiseras (för att alls klara av att fatta beslut som kan vara impopulära hos en del).

Någon med kritiskt tänkande och integritet (för att inte förledas till att följa mobben utan tänka självständigt).

Någon som klarar av att följa gemensamt fattade beslut om vilket policy som gäller utåt men som ändå kan vara kritiskt ifrågasättande internt (för att det är viktigt med en tydlig, förutsägbar och konsekvent moderering i den mån det går).

Någon som vill och försöker motivera sina beslut utåt mot forumet (för att det ger en större förståelse och acceptans för modereringen).


Ålder och kön är inte viktigt för mig. Det är de personliga egenskaperna som betyder något. Jag ser gärna moderatorer med en brokig bakgrund och udda intressen, med egna tankar och ideer om hur det skall vara på forumet och som kan ta den interna diskussionen med oss andra om det - en sådan pågår hela tiden och ibland har vi olika uppfattningar oss emellan men jag ser gärna mer spridning i åsikter och viljor. Det för forumutvecklingen framåt på ett bra sätt och ger en stabilare grund att stå på - det vinner vi alla på. Både vi som är här nu och de som ännu inte hittat hit.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 22:02:23, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in