Kost relaterad till AS/ADHD, som Gluten- och Kaseinfri kost

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms


Re: Kost relaterad till AS, bl.a. Gluten- och Kaseinfri kost

Inläggav Neko-chan » 2011-09-14 22:46:10

Oj hjälp där försvann allt jag äter :lol:
godis, smörgås, m.m slinker lätt ner :oops:
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Kost relaterad till AS, bl.a. Gluten- och Kaseinfri kost

Inläggav Jb_blomman » 2012-06-26 22:10:22

Tycker att detta är väldigt spännande hur mat kan påverka vår diagnos. Jag har länge misstänkt att jag är glutenintolerant då jag även har eksem. Jag har gått många gånger till vår husläkare ang mina eksem, men det ända jag få som svar är att det är torreksem. Men så i våras hade ett apotek i stan gratis hudanalys. Då såg hon att jag hade atopisk eksem, nu har jag beställt en ny tid hos min doktor och hoppas på att jag bli skickad till en hudspeciallist. Men vet att man behöver ta speciella prover för att kunna se gluten och laktos.
Äter idag laktosfritt.
Jb_blomman
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-06-20
Ort: Mörka skogarna i småland

Re: Kost relaterad till AS, bl.a. Gluten- och Kaseinfri kost

Inläggav AkiraChan » 2012-08-27 19:13:56

Inte tänkt så mycket på kosten i samband med just asperger på länge, men när jag för nån vecka sen började med en protein kost ett tag så märkte jag att jag var mer pigg, produktiv och klar i huvudet överhuvudtaget. Så jag har funderat mer på om det ligger nått i det här. Jag tänker, om nått fungerar så fungerar det.
AkiraChan
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2009-05-17

Re: Kost relaterad till AS, bl.a. Gluten- och Kaseinfri kost

Inläggav Abbreviation » 2012-08-27 22:44:07

Kul att du redan hade bumpat tråden jag tänkte bumpa, AkiraChan!

Jag äter mjölk- och glutenfritt, en stor del raw, och mår bra av det.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Gluten, mjölk och tilläggssymtom vid AS och ADHD

Inläggav Kimmelie » 2014-01-11 18:59:02

Som jag skrivit lite om i tråden Kunskapskanalen: Maten som gör dig fet så slutade jag med gluten för 3,5 veckor sen. Sen dess har jag blivit piggare, fått bättre koncentrationsförmåga, de perceptionsstörningar jag tidigare hade är borta.

1,5 vecka senare slutade jag även med mjölkprodukter, efter att ha läst om att ADHD-symptom ofta fövärras av mjölkproteinet kasein. Då blev jag lugnare, mindre rastlös.

Så jag har mått mycket bättre under den här tiden.

Igår gjorde jag misstaget att äta mungbönor... Jag tänkte inte vidare på det då, men jag var ovanligt trött under kvällen. Trodde bara att jag som vanligt glömt bort att vila ibland... Jag åt upp resterna av middagen till frukost idag, och sen satte jag mig vid datorn och konstaterade att jag kände mig helt flummig, det var stört omöjligt att koncentrera mig, medvetandet bara flummade bort hela tiden. Perceptionsstörningarna var tillbaka, kraftigt ljusflimmer. Så oändligt trött... Det är bara att konstatera, jag tål inte mungbönor heller. Jag har iofs. läst om korsreaktioner med baljväxter, så jag är väl inte direkt förvånad. Men jag var bara så oförberedd, och besviken...

Så det är bara att härda ut tills gifterna går ur kroppen igen. Jag har för mig att jag började känna mig piggare efter ca 3 dagar sist.

Så ett tips till de som lider av liknande symptom: Prova att utesluta allt spannmål förutom ris (kom ihåg att majs räknas som spannmål) och alla baljväxter, och ev även mjölkprodukter, i minst 3 veckor. Sen kan man prova att lägga tillbaka en sak i taget för att se vad man tål. Tänk på att gliadinet i glutenet är en opiat, så jag rekommenderar att trappa ner det under en vecka. Jag provade först att klippa tvärt, men klarade inte av det. Abstinensen blev så stark att det var outhärdligt.

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om samma ämne
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Gluten, mjölk och tilläggssymtom vid AS och ADHD

Inläggav Plasticfck » 2014-01-11 19:16:59

Intressant!!

Personligen har jag klippt mjölkprodukter, socker - och ska nu även klippa gluten och soja.
(är vegan, så inga animaliska produkter heller)

Har gjort mig av med allt ovanstående av andra skäl än AS och ev. koncentrationsproblem - men kanske kommer det ha en positiv inverkan även på det ... jag venne ...

Känns vettigt att testa iaf, då ovanstående inte är något som jag mår bra av att äta iaf... fysiskt.

Baljväxterna kommer jag dock hålla fast vid ... De har aldrig, vad jag vet, fått mig att må dåligt
Förutom röda linser ... magkatarr-varning. :-)006
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Gluten, mjölk och tilläggssymtom vid AS och ADHD

Inläggav Kimmelie » 2014-01-11 20:42:11

Kroppssvärken är tillbaka också. Det glömde jag skriva, den hade lindrats avsevärt under den här tiden. Nu värker det nåt enormt, i varenda muskel tror jag. Nu liknar det nästan den "kroniska trötthet" jag hade för ett antal år sen, och som jag kom fram till berodde på testosteronbrist.

Tidigare kunde jag lindra det med Tribulus Terrestris, ett naturmedel som stimulerar kroppens egen produktion av testosteron, men det slutade fungera när jag var 40. Men testosteronbrist var nåt som nämndes som en konsekvens av den närings- och mineralbrist, framförallt zinkbrist, som kommer som en följd av det här med läckande tarm som gluten orsakar.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Gluten, mjölk och tilläggssymtom vid AS och ADHD

Inläggav elle » 2014-01-11 21:13:31

Mejeriprodukter har jag slutat med för 5 år sedan pga. allergi . I början var jag vilsen när jag skulle laga mat och hade svårt att föreställa mig ett liv utan mejeriprodukter. Nu saknar jag dem inte och behöver dem inte.

Gluten var svårare att bli av med. Jag har misslyckats många gånger men jag har endå upplevt den underbara känslan att leva utan gluten . Redan efter en vecka märkte jag en stor skillnad .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Gluten, mjölk och tilläggssymtom vid AS och ADHD

Inläggav kiddie » 2014-01-12 2:51:04

Önskar det var så lätt för mig. Jag har ätit på många olika sätt genom tiderna och inget har spelat någon egentlig roll. Pga ekonomi käkade jag bara spagetti under en månad och en annan gång mest havregrynsgröt och äpplen och ingen glutenmat (förutom glutenkontamination som finns i havre). Ett tag käkade jag mycket skräpmat och under lång tid nyttig mat med mycket grönsaker.

Det gjorde noll skillnad på vikt och pigghet. Enda som jag alls känner av är om jag får i mig koffein eller inte.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Gluten, mjölk och tilläggssymtom vid AS och ADHD

Inläggav Kimmelie » 2014-01-12 10:03:39

kiddie skrev:en annan gång mest havregrynsgröt och äpplen och ingen glutenmat (förutom glutenkontamination som finns i havre).

"Liten tuva skjälpa ofta stort lass..."

Jag levde faktiskt också på enbart havregrynsgröt och äppelmos (ingen mjölk) en lång period. Förutom att jag då fick i mig gluten så hade jag även en enorm näringsbrist, och mådde alltså inte bra under den tiden.

Jag glömde skriva att jag tagit en rejäl dos kosttillskott de senaste veckorna.
Zink (30 mg)
Magnesium (360 mg)
D-vitamin (2 x 2000 IE)
Nyttiga tarmbakterier
Omega 3 (från linfröolja, för att den hjälper mot torra ögon)
Membrasin (mot torra slemhinnor, har jag ätit i flera år)
B-vitamin
C-vitamin
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Gluten, mjölk och tilläggssymtom vid AS och ADHD

Inläggav kiddie » 2014-01-12 21:21:36

Skulle önska att jag hade pengar att helt utesluta gluten och se om något alls hände. Men min ekonomi står och faller med gluten är jag rädd för.

Jag tror dock inte att något egentligen skulle hända. Jag har ovetandes levt utan gluten inte någon längre tid utan bara kanske 3-4 dagar, så någon positiv effekt kan man nog inte få på den tiden. Däremot om jag skulle varit beroende av gluten hade jag nog märkt det och gjorde inte det.

Hur vet man ens att det är glutenet man har sug till och inte bara snabba kolhydrater?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Gluten, mjölk och tilläggssymtom vid AS och ADHD

Inläggav Wine » 2014-01-12 23:20:20

Kul att läsa om symtomförbättringarna.

Jag tycker det är märkligt när en människa som prövat att äta gluten- och/eller laktosfri kost eller prövat någon diet mot eventuella besvär eller symtom som vid exempelvis ADHD och inte själv känner någon förbättring av sina symtom sedan uttalar sig tvärsäkert och i generella ordalag om att sådan kost eller diet inte hjälper vid ADHD.

Jag tror ju att ADHD är ett namn man använder för en samling symtom som kan härröra från en mängd olika orsaker som kan vara helt olika från individ till individ som exempelvis mutationer i olika gener samt allergier eller överkänslighet mot specifika födoämnen.

Det har ju visats tidigare att kostförändringar kan förbättra symtomen, som beskrivet här, där 64 procent av barn med ADHD i en studie blev bättre av kostomläggning:

SvD - Kostbyte kan lindra adhd
4 februari 2011 kl 05:00, uppdaterad: 4 februari 2011 kl 07:18

Den kontroversiella funktionsnedsättningen adhd kan bero på överkänslighet mot livsmedel. Ändrad kost borde därför testas på alla drabbade. Den sensationella förklaringen lanseras nu av en världsledande medicinsk tidskrift.

Trots att alltflerbarn och även vuxna diagnostiseras med adhd är fortfarande orsakerna till symtomen, som hyperaktivitet och koncentrationssvårigheter, okända. Men idag publicerar den välkända brittiska tidningen the Lancet en teori som sannolikt kommer att väcka stor uppmärksamhet.

För första gången ställer sig denna väletablerade skolmedicinska skrift bakom den kontroversiella uppfattningen att adhd har samband med vad vi äter. Det är åsikter som hittills enbart hävdats inom den alternativa medicinen utan stöd från etablerade experter.

Under fem veckor fick de 50 barnen i princip enbart äta en kost bestående av tio livsmedel som är kända för att inte ge upphov till allergi- eller överkänslighetsreaktioner. All annan mat togs bort. Samtidigt testades samtliga barn regelbundet med olika adhd-tester.

– Av de 41 barn som fullföljde kostomläggningen kunde vi påvisa märkbara förbättringar hos 32, det vill säga 64 procent, säger professor Jan Buitelaar från Radboud-universitet i Nijmegen som lett studien.

– Vi såg också att dessa barn försämrades när de började äta normalt igen. Det innebär att så mycket som mer än vartannat fall av adhd skulle kunna ha kostanknytning, slår han fast.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Gluten, mjölk och tilläggssymtom vid AS och ADHD

Inläggav Kimmelie » 2014-01-12 23:26:53

kiddie skrev:Hur vet man ens att det är glutenet man har sug till och inte bara snabba kolhydrater?

Ät lite snabba kolhydrater och se om det lindras...

Jag trodde ärligt talat inte att nåt skulle hända för mig heller. Jag har provat "allt" tidigare, och ingenting har fungerat. Jag hade länge trott att jag var ett hopplöst fall, för ingenting som funkar för "alla andra" funkade för mig. Så jag blev faktiskt förvånad över att det blev så stor skillnad. Och det blev ju ännu tydligare igår, så dåligt vill jag aldrig mer må, så nu är jag verkligen motiverad att hålla fast vid det här.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Gluten, mjölk och tilläggssymtom vid AS och ADHD

Inläggav slackern » 2014-01-13 1:10:09

Halleluja prisa herren.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gluten, mjölk och tilläggssymtom vid AS och ADHD

Inläggav Kimmelie » 2014-01-14 21:06:56

Kimmelie skrev:Så det är bara att härda ut tills gifterna går ur kroppen igen. Jag har för mig att jag började känna mig piggare efter ca 3 dagar sist.

Om rätt ska vara rätt...

De 3 dagarna räknade jag från sista dagen jag ätit något som innehöll gluten, vilket var en sås med idealmjöl som redning. Jag hade ju trappat ner det under en vecka, och då ätit väldigt lite gluten. De första dagarna av den veckan kan det hända att jag fortfarande åt havregrynsgröt till frukost, men annars var det mest på nivån idealmjöl till såsredning. Så vad jag minns nu hade det gått ca 1,5 vecka sen sista gången jag ätit nåt mer rejält med gluten, 2 mackor.

Som en referens till mig själv, om jag nån gång i framtiden undrar... Jag åt ju väldigt mycket mungbönor i fredags och lördags, förmodligen motsvarande mer än de där 2 mackorna. Jag känner mig alltså fortfarande helt flummig, med ganska nära noll koncentrationsförmåga, och så fruktansvärt trött. Så jag får väl räkna med att det kan ta minst 1-2 veckor till innan jag är återställd till där jag var innan det här misstaget... Eller 3, om jag föll tillbaka helt till scratch...

Edit: Hm, fast jag tänkte på 1,5 vecka (innan jag slutade helt) + 3 dagar tills jag började piggna till. Fast det blir i alla fall 1,5 vecka från nu...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Gluten, mjölk och tilläggssymtom vid AS och ADHD

Inläggav Dandelo » 2014-01-15 21:57:55

Tänker nog prova på det här i framtiden. Vanligtvis är jag väldigt trött och seg och måste verkligen ge allt för att åstadkomma fysiska aktiviteter såväl som psykiska. Nedstämd (kan bero på bifentlig depression). Det är som ett tjockt moln i huvudet. Tankarna snurrar och det är svårt att fokusera på nåt. Energilös..Ja, fram mot natten.

Nu har jag dels ADD och AS men tänker att det är värt att testa en koständring.
Svårt, för jag tränar en del och kör på proteinpulver och mycket pasta.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Gluten, mjölk och tilläggssymtom vid AS och ADHD

Inläggav Plasticfck » 2014-01-15 23:12:24

Dandelo skrev:Tänker nog prova på det här i framtiden. Vanligtvis är jag väldigt trött och seg och måste verkligen ge allt för att åstadkomma fysiska aktiviteter såväl som psykiska. Nedstämd (kan bero på bifentlig depression). Det är som ett tjockt moln i huvudet. Tankarna snurrar och det är svårt att fokusera på nåt. Energilös..Ja, fram mot natten.

Nu har jag dels ADD och AS men tänker att det är värt att testa en koständring.
Svårt, för jag tränar en del och kör på proteinpulver och mycket pasta.


Finns proteinpulver baserat på annat än mjölkprotein, som tur är :-)005 Finns typ risprotein, ärt/vete-protein och typ äggprotein!

Pastan kanske går att ersätta med ngt annat :-)063 Brunt ris ? Quinoa ? Potatis ? :-)063
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Gluten, mjölk och tilläggssymtom vid AS och ADHD

Inläggav Dandelo » 2014-01-15 23:19:23

Plasticfck skrev:
Dandelo skrev:Tänker nog prova på det här i framtiden. Vanligtvis är jag väldigt trött och seg och måste verkligen ge allt för att åstadkomma fysiska aktiviteter såväl som psykiska. Nedstämd (kan bero på bifentlig depression). Det är som ett tjockt moln i huvudet. Tankarna snurrar och det är svårt att fokusera på nåt. Energilös..Ja, fram mot natten.

Nu har jag dels ADD och AS men tänker att det är värt att testa en koständring.
Svårt, för jag tränar en del och kör på proteinpulver och mycket pasta.


Finns proteinpulver baserat på annat än mjölkprotein, som tur är :-)005 Finns typ risprotein, ärt/vete-protein och typ äggprotein!

Pastan kanske går att ersätta med ngt annat :-)063 Brunt ris ? Quinoa ? Potatis ? :-)063


Jag testköpte ärtprotein en gång och det var...Illa :p Smaken alltså.
Ja, ris och potatis går väl an.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Gluten, mjölk och tilläggssymtom vid AS och ADHD

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-15 23:23:02

Kimmelie skrev:Så det är bara att härda ut tills gifterna går ur kroppen igen. Jag har för mig att jag började känna mig piggare efter ca 3 dagar sist.


Fråga: Vilka ämnen är det som du anmärker vara toxiska och i vilka mängder per kg kroppsvikt då?

Kimmelie skrev:Så ett tips till de som lider av liknande symptom: Prova att utesluta allt spannmål förutom ris (kom ihåg att majs räknas som spannmål) och alla baljväxter, och ev även mjölkprodukter, i minst 3 veckor. Sen kan man prova att lägga tillbaka en sak i taget för att se vad man tål.


Ypperligt sätt OM en misstänker födoämnesöverkänslighet eller allergi - subjektiva spekulationer är dock inte att helt förlita sig på - rådgöra med legitimerad vårdpersonal bör ingå.

Kimmelie skrev:Tänk på att gliadinet i glutenet är en opiat, så jag rekommenderar att trappa ner det under en vecka. Jag provade först att klippa tvärt, men klarade inte av det. Abstinensen blev så stark att det var outhärdligt.


Gliadin är inte beroendeframkallande dock - att folk moffar i sig ex bröd, är till större del av bekvämliga anledningar (enkelt att fixa).
Utesluta gluten är rekommenderat om en har överkänslighet - har en inte detta, så är det ingen fara att äta glutenprodukter, dock är det alltid bra att alternera sin kost.

Sammanfattande text finns [urlhär[/url] (Gluten- and casein-free dietary intervention for autism spectrum conditions, 2012):

Conclusions
Experimental studies on the use of a GFD, CFD, or combinatorial GFCF diet for ASCs have suggested an amelioration of symptoms and improved developmental outcome for at least a proportion of people on the autistic spectrum. That being said, various methodological issues potentially biasing results remain which, combined with a lack of generalizable information on mode of action and best-responder data, have limited the impact of such findings over the years.

More recent controlled longitudinal studies examining group dietary effectiveness alongside an increasing recognition of individual cases of food-related co-morbidity and evidence of more consolidated biological mechanisms potentially at work, offer a favorable evidence base for at least a partial effect of diet on some cases of ASCs.

There is a continued requirement for further study on the potential role of dietary intervention for ASCs. Future controlled trials including blinded and placebo elements are necessary carrying appropriate power of study by sample size and duration. Based on the significant heterogeneity present in ASCs and the likelihood of various “autisms” manifesting similar presentation, further thought should also be given to the concept of best- and non-responders to this type of intervention. So for example, (1) screening for GI and/or potentially relevant pathogenic comorbidity, (2) measuring gut hyperpermeability, (3) examining gut microbial populations and food-related enzyme activities, and (4) ascertaining the presence of inflammatory processes, either peripherally in GI tissue or more centrally, might all be included as parameters for future dietary investigations. Similarly, measuring any relationship between behavior and GI function over the course of dietary intervention may offer some information about any connection between these factors.

Given the evidence hinting at neurological changes following the implementation of dietary intervention in related conditions, future research might also benefit from looking at brain structural and biochemical changes in cases of ASCs adopting dietary intervention. Indeed, the gut-brain relationship, seemingly so important to explaining the role of dietary intervention in best-responder cases, is a woefully under-researched area with ASCs in mind.

Finally but perhaps just as important, is a need to focus on the measurement of clinical changes to symptoms alongside statistical changes to psychometric or other assessment tools in view of the restrictiveness of the dietary regime. This point in particular reflects the fact that not everyone who might potentially benefit from dietary intervention will necessarily be able to implement such a restrictive regime, or indeed, want to.

The growing emphasis on various phenotypes for ASCs provides a template for conceptual changes to the way ASCs are viewed; where a ‘diet-related autism phenotype’ may be a target for future research and indeed a marker for efficacy of dietary intervention. Further discussions on whether such dietary intervention should form part of best practice guidelines for ASCs and onward representative of an autism dietary-sensitive enteropathy is warranted.


En annan studie (påbörjad) från 2010 visar att det *kan* finnas visst belägg för att utesluta mjölk -och gluten i kosten för människor med AST, dock behövs fler studier, större urval etc:

Abstract
There is increasing interest in the use of gluten- and casein-free diets for children with autism spectrum disorders (ASDs). We report results from a two-stage, 24-month, randomised, controlled trial incorporating an adaptive 'catch-up' design and interim analysis. Stage 1 of the trial saw 72 Danish children (aged 4 years to 10 years 11 months) assigned to diet (A) or non-diet (B) groups by stratified randomisation. Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS) and the Gilliam Autism Rating Scale (GARS) were used to assess core autism behaviours, Vineland Adaptive Behaviour Scales (VABS) to ascertain developmental level, and Attention-Deficit Hyperactivity Disorder - IV scale (ADHD-IV) to determine inattention and hyperactivity. Participants were tested at baseline, 8, and 12 months. Based on per protocol repeated measures analysis, data for 26 diet children and 29 controls were available at 12 months. At this point, there was a significant improvement to mean diet group scores (time*treatment interaction) on sub-domains of ADOS, GARS and ADHD-IV measures. Surpassing of predefined statistical thresholds as evidence of improvement in group A at 12 months sanctioned the re-assignment of group B participants to active dietary treatment. Stage 2 data for 18 group A and 17 group B participants were available at 24 months. Multiple scenario analysis based on inter- and intra-group comparisons showed some evidence of sustained clinical group improvements although possibly indicative of a plateau effect for intervention. Our results suggest that dietary intervention may positively affect developmental outcome for some children diagnosed with ASD. In the absence of a placebo condition to the current investigation, we are, however, unable to disqualify potential effects derived from intervention outside of dietary changes. Further studies are required to ascertain potential best- and non-responders to intervention.


... och så har vi det som är väldokumenterat att det faktiskt fungerar:

Abstract
There is currently controversy regarding the need for and the effectiveness of behavior modification for children with attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) despite years of study and multiple investigations reporting beneficial effects of the intervention. A meta-analysis was conducted by identifying relevant behavioral treatment studies in the literature. One-hundred seventy-four studies of behavioral treatment were identified from 114 individual papers that were appropriate for the meta-analysis. Effect sizes varied by study design but not generally by other study characteristics, such as the demographic variables of the participants in the studies. Overall unweighted effect sizes in between group studies (.83), pre-post studies (.70), within group studies (2.64), and single subject studies (3.78) indicated that behavioral treatments are highly effective. Based on these results, there is strong and consistent evidence that behavioral treatments are effective for treating ADHD.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Gluten, mjölk och tilläggssymtom vid AS och ADHD

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-15 23:25:50

Nu hittar jag inte studierna, dock har en bevisligen celiaki och NPF, så kan det upplevas stora skillnader - synnerhet hos barn med ADHD. Dock barn utan celiaki, visade ingen större skillnad.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Gluten, mjölk och tilläggssymtom vid AS och ADHD

Inläggav Plasticfck » 2014-01-15 23:28:32

Dandelo skrev:Jag testköpte ärtprotein en gång och det var...Illa :p Smaken alltså.
Ja, ris och potatis går väl an.


Haha damn, då ska jag inte testa det :mrgreen:
Tänkte testa risprotein denna gång - det borde ju typ ej smaka konstigt :-)005
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Gluten, mjölk och tilläggssymtom vid AS och ADHD

Inläggav Flawed » 2014-01-21 3:34:52

Det var kanske indigo barn?
Säkerligen växer de avvikande områdena i hjärnan tillbaka om man utesluter mjölk och gluten...för det står ju i SVD.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Gluten, mjölk och tilläggssymtom vid AS och ADHD

Inläggav Miche » 2014-01-22 15:28:39

Följer inte tråden men hittade en intressant chatt med överläkare Mats Humble på svd.se som avhandlar risken för depression med konsumtion av inflammationsdrivande mat: socker, vitt mjöl och margarin.

Länk (för er som inte kan läsa sidan beror det på att cookies bara tillåter ett visst antal artiklar per månad på svd.se)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Aspergare och vården



Logga in