Förlora oskulden och liknande senare än andra

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Oskulden och liknande

Inläggav HGJ » 2011-09-10 23:00:45

Zombie skrev:Grijkov, hmm, vad kan det vara för dialekt?... :P

Ska kanske vara Gribkov. Men han föddes först 1919:

http://de.wikipedia.org/wiki/Anatoli_Iw ... ch_Gribkow
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5324
Anslöt: 2007-06-02

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Lakrits » 2011-09-10 23:06:18

Zombie skrev:edit: Grijkov, hmm, vad kan det vara för dialekt?... :P

Svensk transkribering för att härma det tjockare i-ljudet.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Zombie » 2011-09-10 23:19:32

Ах. Чена товарищ.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Flawed » 2011-09-10 23:42:26

Inger skrev:
Flawed skrev:Jag önskar att jag hade insett sambandet mellan acne och min extrema mjölk/filmjölks-konsumtion.

Finns det ett sådant samband?

Ja och högt GI/Insulinindex och acne har tydligen ett sammanband,mjölk har lågt GI men ett högt insulinindex. http://en.wikipedia.org/wiki/Insulin_index
Uppfattningen som rådande ett tag att dietens påverkan av acne är en myt är numera en myt.
Jag får acne när jag dricker mjölk fortfarande.Jag skulle kunna ta ett före och efter kort på axlarna och ryggen och sedan bälga i mig ett par liter mjölk och fil med cornflakes eller dylikt.På ett par dagar så brukar det ploppa upp ett par rejäla finnar.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15692464
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20361171
Mest intressant:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20107753
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Inger » 2011-09-10 23:45:42

We found a positive association with acne for intake of total milk and skim milk. We hypothesize that the association with milk may be because of the presence of hormones and bioactive molecules in milk.

Aha! Det är ju faktiskt ganska logiskt!

Tack för informationen! Borde kanske egentligen ha fått en egen tråd?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Inger » 2011-09-10 23:50:48

Jakaranda skrev:
Inger skrev:
Räknas ryska posten-puss i fyran?

Uppfanns den leken enbart för att plåga Aspergare (ryser)?

Antagligen. Jag fick en stor blöt puss av den jag minst önskade en puss av. :-)004
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Flawed » 2011-09-10 23:53:10

Inger skrev:
We found a positive association with acne for intake of total milk and skim milk. We hypothesize that the association with milk may be because of the presence of hormones and bioactive molecules in milk.

Aha! Det är ju faktiskt ganska logiskt!

Tack för informationen! Borde kanske egentligen ha fått en egen tråd?

Gärna för mig.
Känns som att jag har tjatat om det här förr.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Inger » 2011-09-10 23:53:54

Har nog missat det i så fall (eller glömt det). Kanske finns någon gammal tråd att leta upp (dit de här inläggen kan flyttas)?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Flawed » 2011-09-11 0:10:12

Jag verkar ha tjatat om mjölk i massor av trådar där det inte var acne och mjölk som var orginal topic.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Inger » 2011-09-11 0:26:38

Jaha, ok.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Oskulden och liknande

Inläggav xlnt » 2011-09-11 1:41:03

Viktigt att prata om här är ju också den eventuella "skam" som svävar kring sent eller uteblivet sexliv.
Vanligt folk brukar vanligtvis tycka att en sen sexdebut är lite skämmigt och jag tror inte att Aspergare är ett totalt undantag där.

Enligt en liten studie som gjorts har man kommit fram till att killar med AS i genomsnitt förlorar oskulden vid 22 års ålder, och tjejer vid 18.
Vill påpeka en sak här. Jag tror inte att den största orsaken till sen sexdebut här är att "inte kunna få till det", utan snarare mest att inte se poängen med att få till det, inte vara inne i de sociala cirklarna som pådrivlar detta som något viktigt, samt att inte vara så bekväm med kroppskontakt i allmänhet.

Har jag fel eller rätt här?
xlnt
 
Inlägg: 158
Anslöt: 2009-01-27
Ort: Stockholm

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Zombie » 2011-09-11 1:50:45

xlnt skrev:Jag tror inte att den största orsaken till sen sexdebut här är att "inte kunna få till det", utan snarare mest att inte se poängen med att få till det, inte vara inne i de sociala cirklarna som pådrivlar detta som något viktigt, samt att inte vara så bekväm med kroppskontakt i allmänhet.

Har jag fel eller rätt här?

Så fort man generaliserar lämnar man i varje fall en massa människor utanför.

Jag hör till dem som "inte kunde få till det", alldeles oberoende av socialt tryck (som inte kan styra mig på det viset), så jag är ett ufo även jämfört med hur aspergare ska vara.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Oskulden och liknande

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-09-11 2:53:04

Oh Hai! Tja vad skall jag säga, jag är asexuell och alltså inte intresserad.
Jag fyller 40 år i december. Men tänker ni svara på frågan någon gång. Jag har alltså inte förlorat den vilket var jobbigt när jag var yngre nu bryr jag mig inte.
Eftersom jag inte är intresserad och är samma människa oavsett om jag haft sex eller inte.

Jag gillar inte att kyssas och min första erfarenhet var när jag som 14-åring på språkresa blev upptryckt mot väggen av en främmande kille som började kyssas och sticka sin tunga i min mun. :-)003 Det tog en stund innan jag kunde slita mig loss och springa därifrån och det har inte direkt gjort mig mer intresserad.

Jag vet inte varför det är så viktigt när det sker, men så är jag ju helt oinsatt in ämnet. Jag trodde att det viktigaste var att man kände sig mogen för det, att båda tycker det är en god idé och man helt enkelt vill. Inte hur gammal man är.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Oskulden och liknande

Inläggav xlnt » 2011-09-11 3:21:17

Zombie skrev:Så fort man generaliserar lämnar man i varje fall en massa människor utanför.

Jag hör till dem som "inte kunde få till det", alldeles oberoende av socialt tryck (som inte kan styra mig på det viset), så jag är ett ufo även jämfört med hur aspergare ska vara.


Jag vill inte påstå att man kan dela upp det så pass enkelt som antingen "kunde inte få till det" eller "brydde sig inte". Jag tror snarare på en kombination, där den sistnämnda orsaken (brydde sig inte) är den största.

Själv kan jag inte påstå att jag försökte få sex till varje pris i mina yngre år (inte nu heller egentligen).
Dessutom ligger nog svaret på frågan om sen sexdebut mest i hur pass relations-intresserad man som aspergare är. Enligt min uppfattning är det ganska ovanligt med relations-intresserade aspergare, i den meningen att man aktivt söker kontakt med folk för att bilda vänskap, kärleksrelationer osv. Jag har iaf. aldrig varit någon som gör eller har gjort det i någon större utsträckning. Snarare är jag en ensamvarg som enbart kontaktar folk om det är något viktigt utom i enstaka få fall då det kan vara trevligt att diskutera något.

Relationer och sex har jag haft för den som undrar. Mitt behov av detta verkar dock vara betydligt mindre än hos många andra.
xlnt
 
Inlägg: 158
Anslöt: 2009-01-27
Ort: Stockholm

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Henkkalexi » 2011-09-11 3:27:10

Jag var tjugo och tyckte det hela var rätt överskattat. Fattade inte vad jag skulle känna för alltihop öht och fick redan så pass bra orgasmer för egen hand att jag inte tyckte det var så mycket att jubla för.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Hundralappen » 2011-09-12 0:54:20

iheartme skrev:Känns lite jobbigt, när jag får min första puss har typ alla andra i min ålder redan förlorat oskulden?


Varför? Det är alltid nån jävla tävling. Ta det när det känns rätt istället, skit i åldern!
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Oskulden och liknande

Inläggav kullan » 2011-09-12 1:07:42

Jag är 40 år. Har aldrig hånglat. Har därför aldrig fått någon puss eller kyss av någon kille. Är fortfarande oskuld.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Oskulden och liknande

Inläggav MsTibbs » 2011-09-12 12:44:26

Jag tror jag är normal. Lite mindre social bara. Varannan-helg-partner vore lagom för mig. Men då ses man ju som lösaktig, även om man bara skulle hålla sig till en enda och den personen också... :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Re: Oskulden och liknande

Inläggav ca » 2011-09-12 15:50:32

MsTibbs skrev:Jag tror jag är normal. Lite mindre social bara. Varannan-helg-partner vore lagom för mig. Men då ses man ju som lösaktig, även om man bara skulle hålla sig till en enda och den personen också... :)

Betraktad som lösaktig pga det? Det har jag svårt att tänka mig... vem har sagt så?
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Henkkalexi » 2011-09-12 17:28:46

MsTibbs skrev:Jag tror jag är normal. Lite mindre social bara. Varannan-helg-partner vore lagom för mig. Men då ses man ju som lösaktig, även om man bara skulle hålla sig till en enda och den personen också... :)


Jag tycker det låter som vilket distansförhållande som helst :)
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Zombie » 2011-09-12 18:06:55

xlnt skrev:Jag vill inte påstå att man kan dela upp det så pass enkelt som antingen "kunde inte få till det" eller "brydde sig inte".

Det tror inte jag heller. Men det var ju ditt inlägg jag svarade på.

xlnt skrev:Jag tror snarare på en kombination, där den sistnämnda orsaken (brydde sig inte) är den största.

"Största" = hos flest aspergare, eller? Hur som, har du belägg? Annars tycker jag du drar en förhastad slutsats, vilket kan sätta folk i kläm. Det är illa nog om det finns belägg, för de brukar genast förenklas till att man nu vet att "de flesta" = "alla".
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Oskulden och liknande

Inläggav lhollo » 2011-09-12 20:35:40

är det bara jag som inte bryr sig ett skit om sex, kan inte ens få orgasm eller njuta av sex, men kan bli kåt?
lhollo
 
Inlägg: 298
Anslöt: 2011-07-05
Ort: Trollhättan

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Lakrits » 2011-09-12 20:52:45

lhollo skrev:är det bara jag som inte bryr sig ett skit om sex, kan inte ens få orgasm eller njuta av sex, men kan bli kåt?

Jag har sett en annan här på forumet skriva om det, men kommer inte ihåg vem. Men jag gissar att asexualitet i olika grad är tämligen ovanligt, annat än som kortvarigt tillstånd (medicinbiverkningar, stressinducerade symptom, etc.).
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Oskulden och liknande

Inläggav lhollo » 2011-09-12 20:55:04

Lakrits skrev:
lhollo skrev:är det bara jag som inte bryr sig ett skit om sex, kan inte ens få orgasm eller njuta av sex, men kan bli kåt?

Jag har sett en annan här på forumet skriva om det, men kommer inte ihåg vem. Men jag gissar att asexualitet i olika grad är tämligen ovanligt, annat än som kortvarigt tillstånd (medicinbiverkningar, stressinducerade symptom, etc.).


äter ingen medicin och har alltid varit så..:S
lhollo
 
Inlägg: 298
Anslöt: 2011-07-05
Ort: Trollhättan

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in