Förlora oskulden och liknande senare än andra

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förlora oskulden och liknande senare än andra

Inläggav iheartme » 2011-09-04 22:40:57

Först och främst, detta är ingen snuskig tråd.

Undrar bara om Aspergare förlorar oskulden, får sin första puss osv senare än andra? Är ganska säker på att det är så för många, men jag vet inte, så har du några tankar eller erfarenheter angående detta? ^^

Är själv 16, har aldrig haft en pojkvän och pussade en kille första gången nu när jag är 16 :P

Känns lite jobbigt, när jag får min första puss har typ alla andra i min ålder redan förlorat oskulden?
iheartme
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2011-03-23

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Nefarious » 2011-09-04 22:49:27

iheartme skrev:Känns lite jobbigt, när jag får min första puss har typ alla andra i min ålder redan förlorat oskulden?


Varför känns det jobbigt?
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Oskulden och liknande

Inläggav BigPete » 2011-09-04 22:50:49

Jag var 17 tror jag. Har väl aldrig haft något större intresse av den avdelningen förutom den återkommande lusten. Men innan hade jag aldrig någon panik minns jag, avstod ett par tillfällen då jag tyckte de var fel.
BigPete
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2011-06-17

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Fighterbabe » 2011-09-04 22:59:00

Jag var 10 resp. 12 år (skulle precis fylla 13)
Jag var väldigt tidig skulle jag tro...
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Oskulden och liknande

Inläggav BigPete » 2011-09-04 23:02:51

Fighterbabe skrev:Jag var 10 resp. 12 år (skulle precis fylla 13)
Jag var väldigt tidig skulle jag tro...

Rent juridiskt tappade du inte oskulden, du utsattes för våldtäkt.
Men medicinskt förlorade du oskulden och nog var det tidigt alltid!
BigPete
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2011-06-17

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Fighterbabe » 2011-09-04 23:08:20

BigPete skrev:
Fighterbabe skrev:Jag var 10 resp. 12 år (skulle precis fylla 13)
Jag var väldigt tidig skulle jag tro...

Rent juridiskt tappade du inte oskulden, du utsattes för våldtäkt.
Men medicinskt förlorade du oskulden och nog var det tidigt alltid!


Om BÅDA är under 15 är det inget brott! Dessutom var det i ett förhållande. Eller om man får kalla det för det i den åldern. Det var i alla fall ömsesidigt!
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Magnus » 2011-09-04 23:12:47

Fighterbabe skrev:
BigPete skrev:
Fighterbabe skrev:Jag var 10 resp. 12 år (skulle precis fylla 13)
Jag var väldigt tidig skulle jag tro...

Rent juridiskt tappade du inte oskulden, du utsattes för våldtäkt.
Men medicinskt förlorade du oskulden och nog var det tidigt alltid!


Om BÅDA är under 15 är det inget brott! Dessutom var det i ett förhållande. Eller om man får kalla det för det i den åldern. Det var i alla fall ömsesidigt!


Jag försökte flera år innan det, men visste inte hur man skulle göra :wink:
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Oskulden och liknande

Inläggav jonsch » 2011-09-04 23:14:49

Nefarious skrev:
iheartme skrev:Känns lite jobbigt, när jag får min första puss har typ alla andra i min ålder redan förlorat oskulden?


Varför känns det jobbigt?

För mig kändes det där jobbigt i tonåren eftersom det kändes som om det väldigt lätt märktes att man själv var ytterst misslyckad i att få sex och allt därtill hörande. Och OM det märktes så föll man i status (inte för att jag hade mycket sån men ändå).

Och jag hade nog rätt, dessutom; det märktes nog. Det var så mycket prat om sex man hade att det torde ha märkts att man själv aldrig sa något när ämnet var på tapeten.

-----

Som så många vuxna kommer jag här dragande med en sliten, klen och kanske rentav dum tröst: Ju äldre man blir, desto mindre jobbigt blir det att vara okysst oskuld. På ett sätt; det blir lättare att prata om sex och alla hyggliga mänskor slutar bry sig om hur kysst och påsatt man är - de gillar en inte mer och inte mindre oavsett.

En annan femma är förstås att längtan - inte efter sex, kanske (inte i mitt fall åtminstone), så mycket som efter stora mängder intim kärlek - blir ett rejält problem. Så trösten att det blir lättare är dum; den trösten ser ut som ett argument för att skita i att försöka få till det sexuellt. Och jag tycker absolut inte att man skall sluta försöka få till det sexuellt. Ju förr, dess bättre, kanske rentav. Det är bara ingen katastrof om det dröjer bra mycket längre än man tänkt, eller bra mycket längre än vad de flesta finner rimligt. Jobbigt, men ingen katastrof.

Säger en erfaren. :wink:

/ J
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Oskulden och liknande

Inläggav HGJ » 2011-09-04 23:41:15

iheartme skrev:Undrar bara om Aspergare förlorar oskulden, får sin första puss osv senare än andra? Är ganska säker på att det är så för många, men jag vet inte, så har du några tankar eller erfarenheter angående detta?


http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... la_profil/

Deltagarna hade i allmänhet känt lust första gången under puberteten, i genomsnitt vid fjortons års ålder, men sina första sexuella erfarenheter fick de inte förrän i tjugoårsåldern. Genomsnittsåldern för det första samlaget var 22 år. 8 män och 3 kvinnor var oskulder. Proportionellt sett hade kvinnorna mer sexuell erfarenhet än männen.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5314
Anslöt: 2007-06-02

Re: Oskulden och liknande

Inläggav lhollo » 2011-09-05 0:00:36

jag förlorade oskulden efter att jag insåg att "alla andra har" förlorat den, när jag inte ens var intresserad av sex, närhet eller killar/tjejer....och jag var lite över 15
lhollo
 
Inlägg: 298
Anslöt: 2011-07-05
Ort: Trollhättan

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Magnus » 2011-09-05 0:01:48

Verkar som om dom flesta här har haft en rätt vanlig sexdebut!
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Oskulden och liknande

Inläggav jonsch » 2011-09-05 0:04:27

Men det är väl en rätt ointressant fråga egentligen, eller tycker ni inte (jo åtminstone Nefarious verkar hålla med mig)? Varför inte, annars?

/ J
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Fröken Fräken » 2011-09-05 0:06:13

lhollo skrev:jag förlorade oskulden efter att jag insåg att "alla andra har" förlorat den, när jag inte ens var intresserad av sex, närhet eller killar/tjejer....och jag var lite över 15


Och hade alla andra redan förlorat den då, eller var det vad du trodde? Tycker att det inte låter så troligt.
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Oskulden och liknande

Inläggav treeman » 2011-09-05 0:14:24

Själv var jag inte kapabel till att förstå mig på kvinnor tills jag var över 20 år. Jag har nu förstått att jag kunnat få sex innan 20 år, men jag kände mig inte bekväm med kvinnor då.

Nu vet jag allt dock. Precis allting plus lite extra. Kan skriva en bok nog. Hihi.
:-)005
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Oskulden och liknande

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-09-05 0:24:29

Det är nog olika. Fick min första puss när jag var 13 och förlorade oskulden när jag var 18. Är nog rätt normalt tror jag.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Miche » 2011-09-05 1:17:55

iheartme skrev:Känns lite jobbigt, när jag får min första puss har typ alla andra i min ålder redan förlorat oskulden?

Väldigt många brukar skryta med att de förlorat oskulden tidigt, men när man gör seriösa undersökningar brukar resultaten visa på att det är mest skryt, otroligt många blir inte av med oskulden förrän i gymnasiet eller t.o.m. efter det!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Oskulden och liknande

Inläggav jonsch » 2011-09-05 1:41:42

Miche skrev: otroligt många blir inte av med oskulden förrän i gymnasiet eller t.o.m. efter det!

Snälla Miche, måste du skriva "t.o.m" och utropstecken där! Det får det att se ut som om det vore ett väsentligt misslyckande att inte bli av med oskulden förrän i gymnasiet eller strax därefter! Som något onormalt!

Jag var inte i närheten av att bli av med den i gymnasiet eller strax efter och vägrar att se det som mer än ett beklagligt faktum. Jag vill inte att någon känner minsta press utifrån på att bli kysst eller påsatt före nån viss ålder! Det är ingen jävel som har med det att göra, mer än man själv. Det finns ingen normal förstapåsättningsålder, ingen ålder före vilken det är ett misslyckande att inte ha blivit påsatt. Eller kysst.

/ J

Moderator: Rättade citatet.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Alien » 2011-09-05 1:52:45

jonsch skrev:Som så många vuxna kommer jag här dragande med en sliten, klen och kanske rentav dum tröst: Ju äldre man blir, desto mindre jobbigt blir det att vara okysst oskuld. På ett sätt; det blir lättare att prata om sex och alla hyggliga mänskor slutar bry sig om hur kysst och påsatt man är - de gillar en inte mer och inte mindre oavsett.

En annan femma är förstås att längtan - inte efter sex, kanske (inte i mitt fall åtminstone), så mycket som efter stora mängder intim kärlek - blir ett rejält problem. Så trösten att det blir lättare är dum; den trösten ser ut som ett argument för att skita i att försöka få till det sexuellt. Och jag tycker absolut inte att man skall sluta försöka få till det sexuellt. Ju förr, dess bättre, kanske rentav. Det är bara ingen katastrof om det dröjer bra mycket längre än man tänkt, eller bra mycket längre än vad de flesta finner rimligt. Jobbigt, men ingen katastrof.


Håller inte med om "ju förr, dess bättre" (det övriga håller jag med om).

För min del var jag oskuld hela tonåren och eftersom jag aldrig pratade med några andra (utom om läxor och så), så bekymrade det inte mig. Jag tycker fortfarande att inte det är problemet, utan att man kanske oroar sig för att inte hitta någon att älska/bli älskad av. Tror jag blev kysst första gången vid 19 års ålder, och det var inget att skriva hem om. Varför gjordes det sådan affär av det i romaner och filmer? Skulle sex kännas lika tråkigt för mig, undrade jag. Då var det verkligen ingen brådska. :roll:

Ju senare dess bättre, tyckte jag när min egen dotter blev tonåring. Dels ville jag inte att hon skulle bli gravid, få könssjukdomar el aids, dels att hon skulle lägga sin energi på skolarbetet. När hon blev kysst första gången vet jag inte, men hon fick sin första pojkvän vid 17 års ålder.

Man kanske skulle starta en omröstningstråd "Vid vilken ålder förlorade ni oskulden?" där folk får rösta helt anonymt. Fast det stupar på vad man menar med "oskulden". Sexuella erfarenheter öht el enbart penetration?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Oskulden och liknande

Inläggav jonsch » 2011-09-05 2:00:35

Det blir ju jag glad för att du tycker.

/ J
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Miche » 2011-09-05 2:06:43

jonsch skrev:
Miche skrev: otroligt många blir inte av med oskulden förrän i gymnasiet eller t.o.m. efter det!

Snälla Miche, måste du skriva "t.o.m" och utropstecken där! Det får det att se ut som om det vore ett väsentligt misslyckande att inte bli av med oskulden förrän i gymnasiet eller strax därefter! Som något onormalt!

Ok, det var felaktigt formulerat och du har rätt.

Det är inget onormalt med att bli av med oskulden efter gymnasiet, jag skulle tro att mer än en tredjedel av de som slutat skolan fortfarande är oskulder.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Oskulden och liknande

Inläggav chibibotto » 2011-09-05 3:41:48

förlorade oskulden när jag var 20, fick min första puss när jag var 18.. vet inte om det var sent eller inte.. jag försökte i och för sig inte ha sex tidigare, var inte speciellt intresserad av det, och pojkvänner hade jag inte när jag var tonåring. var väll intresserad (eller mer besatt av en kille, men det blev aldrig något av det).
chibibotto
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2011-01-25

Re: Oskulden och liknande

Inläggav vallesmamma » 2011-09-05 10:08:27

Först när jag var 26 år. Hade inget intresse för sådant förrän då. Men jag gav min kompis en puss, det var ett nödläge som han själv sade, annars skulle planet störta som han skulle flyga med. Jag hade inga känslor för honom. Han var tre år yngre än mig och jag var väl 17 år.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Oskulden och liknande

Inläggav PelleVångman » 2011-09-05 10:11:13

Det är väl sisådär egentligen har snackat med rätt så mycket aspergare i samma ålder och med tjejer verkar det vara tidigare och med killar senare. Jag själv brukar inte gå in för sex eller intima relationer då jag har väldigt höga krav på utseendet (mesa loves sexy not fuglies) men min första var för ett fåtal år sen, sen dess har det inte blivit mycket mer.
PelleVångman
Inaktiv
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2011-01-06
Ort: Mitt Hemliga Högkvarter

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Jakaranda » 2011-09-05 16:53:20

Jag förlorade oskulden runt 30. Det var rätt misslyckat då jag mådde dåligt och mest behövde bekräftelse.

Om puss = kyss så har det inte hänt och kommer nog aldrig hända, är det puss så har det inte hänt men kan möjligen hända. Har svårt att pussa på föräldrarna (kramar går alldeles utmärkt) trots att jag älskar dem hårt. Mår illa bara av tanken att kyssa en människa. Djur (som jag tycker om) har jag däremot inga problem att pussa på.
Jakaranda
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-08-03

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in