Född i fel tid?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Född i fel tid?

Inläggav Lakrits » 2011-08-06 0:16:00

Moggy skrev:Återföds man så behöver det ju inte vara så att man föds nästa gång i framtiden. Kan ju lika gärna vara så att tiden inte är vad vi tror den är och att man kan återfödas i en för oss svunnen tid. Eller jag kanske bodde på ett stjärnskepp på 3000-talet i mitt förra liv.

Visst kan det vara så. Och det skulle vara kul att förstå hur den fyrdimensionella rymden fungerar (och alla andra dimensioner ovanpå det). Men jag nöjer mig med att hoppas att jag slipper det som har varit och ev. parallella verkligheter, och istället gör små fikapauser med jämna mellanrum i framtiden.

Ja, ja. Ärligt talat så begriper jag mig inte riktigt på den här typen av irrelevanta diskussioner, men som tankelek är det kul.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Född i fel tid?

Inläggav rdos » 2011-08-06 11:25:00

Jag skulle vilja varit född före jordbruket och industrialismen. Helst då i en neandertalstam, men en stam jägar-samlare i Europa skulle oxå varit ok. Allt det materialistiska som vår tid bjuder på ger ändå ingen livskvalité. Snarare verkar det gå åt fel håll. I andra hand skulle jag velat varit född några decennier tidigare för att slippa hamna på ett äldreboende med 100% muslimer. Som det är nu vill man helst flytta ut i skogen istället.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Född i fel tid?

Inläggav marxisten » 2011-08-06 11:35:49

Jag är nog född i rätt tid. Skulle fan inte kunna tänka mig ett liv utan dator etc.

Möjligen född alldeles för tidigt. Skulle velat vara född i framtiden, i en tid där människan insett att det är dåligt att kriga och skjuta varandra, där människan insett att ingen tjänar på att över en miljard människor svälter och där människan insett att det där med att hålla på med diverse olika sätt för att på så effektivt sätt som möjligt förstöra vår planet inte är en bra väg att gå.

Men man kan ju inte få allt. Det är bara att hoppas att människan förbättrar sig under vår levnadstid och att man aktivt kan hjälpa till med en sådan förbättring. :wink:
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Född i fel tid?

Inläggav ford » 2011-08-06 14:09:50

Jag önskar att jag levde i en tidsålder som dessvärre aldrig funnits.

Där lever alla ett naturnära liv i ett slags ekologiskt hållbart bondesamhälle, med tungt fysiskt arbete, men tillräckligt med tid för att även hinna njuta av livet. De vetenskpliga framstegen ligger dock på dagens nivå, men tekniska landvinningar används endast för att rädda liv och bekämpa sjukdomar.

Tidsandan präglas av miljötänkande och en gammeldags bondementalitet med i stora drag konservativa värderingar (med undantag vad gäller jämlikhet mellan kön och klasser).

-Personligen tror jag detta vore ett mycket gott samhälle för oss alla, och i synnerhet för aspies.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Re: Född i fel tid?

Inläggav Miche » 2011-08-10 0:02:51

rdos skrev:I andra hand skulle jag velat varit född några decennier tidigare för att slippa hamna på ett äldreboende med 100% muslimer.

:-)040 Ah, du är inte rasist, du har ju konverterat till islam (åtminstone den dag du flyttar till äldreboendet)!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Född i fel tid?

Inläggav PelleVångman » 2011-08-10 2:33:23

Jag känner att jag är född i rätt tid, men i fel land. Rätt tidsålder fel miljö!
PelleVångman
Inaktiv
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2011-01-06
Ort: Mitt Hemliga Högkvarter

Re: Född i fel tid?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-08-10 8:29:49

PelleVångman skrev:Jag känner att jag är född i rätt tid, men i fel land. Rätt tidsålder fel miljö!

Så känner jag dagligen. Sen vette faen om jag skulle passa i det landet jag tänker på heller, men bättre än här iaf.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Född i fel tid?

Inläggav ca » 2011-08-24 7:19:12

Jag är nog född i elfte timmen i grevens tid, för jag tycks hela tiden befinna mig där...
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Född i fel tid?

Inläggav geocache » 2011-08-24 8:03:13

Vildsvin skrev:
MsTibbs skrev:Jag tror jag är född i rätt tid. Så bra som man har det i Sverige idag har man nog aldrig haft det. Tak över huvudet, mat, vatten i kranen, toa, dusch, kan köpa kläder, var och varannan har bil, sjukvård med högkostnadsskydd och samma med mediciner, många sjukdomar kan botas, låga dödstal i samband med förlossning, smärtstillande, glasögon och hörapparater, man kan gå tryggt på gator och torg, inga egentliga rovdjur...

Jag håller helt med dig. Men å andra sidan - hade man varit född i en annan tid hade man inte vetat vilka bekvämligheter man gått miste om.

Jag skulle antingen ha velat bli född idag och få tillgång till ännu fler bekvämligheter. Märker att de som är barn idag får mycket mer hjälp med mobbning, sociala problem mm, än vad man fick i min generation.

Eller också skulle jag vilja bli född på jägar-samlar-stenåldern och leva ett liv som människan är biologiskt anpassad till.


1+! :-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Född i fel tid?

Inläggav plixness » 2011-08-24 8:29:12

Tror inte det är enbart personer med asp-tendenser som vantrivs i samtiden. Det är nog ett djupt existentiellt problem, ett evigt sådant. De stora religionernas "livet efter detta" är ett bra exempel på att människor alltid insett att nuet är långt ifrån perfekt.

För egen del vore det trevligt att leva i en tid den hyperkommersialism och *individualismen har dött ut, till förmån för en socialt och ekologiskt medkännande människa.

* individualism som i ohämmad egoism och avsaknad av ansvarstagande.
plixness
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2010-12-09
Ort: Karlstad

Re: Född i fel tid?

Inläggav Magnus » 2011-08-24 8:35:23

Det är nog många och som känner att dom lever i fel tid, finns ju många serier på tv som visar hur var för kanske mer än 100 år sedan, men nästan alla handlar ju om hur fint och mysigt det var om man hade pengar, vilket verkar vara ett stort problem även i nu för tiden! Gissar på att om man var så fattig som många av oss är så var det nog inte lika trevligt som fantasin inger!
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Född i fel tid?

Inläggav xayide » 2011-09-06 14:26:21

KaosPrinsessa skrev:Jag känner snarare att jag är i fel dimension/värld.

(är också intresserad av den viktorianska eran och rokoko-eran)


Bara att hålla med här.
xayide
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2011-08-19

Re: Född i fel tid?

Inläggav xlnt » 2011-09-07 22:46:49

Jag vill här citera Kjell Bergkvist från "Mäklarna":
"Nej, jag är mäklare och lever i nutiden"
xlnt
 
Inlägg: 158
Anslöt: 2009-01-27
Ort: Stockholm

Re: Född i fel tid?

Inläggav Cryogenic » 2011-09-08 4:15:31

Rent hypotetiskt skulle jag vilja vara född långt in i en obestämbar framtid. Blotta tanken på all miljövänlig och effektiv teknik som bara väntar på att få upptäckas, får mig att skaka av välbehag. Att vi skulle leva i en helt fördomsfri och krigsbefriad värld känns väl lite som en utopi, men jag förhåller mig positiv ändå. Förhoppningsvis kommer vi väl mer och mer till insikt om våra miljöhot när de gamla stofilerna trillar av pinn och de nya generationerna tar vid.

Jag skulle också vilja vara en av de otaligt priviligierade människorna som kommer få förmånen att avtäcka och kolonisera en helt ny planet (eller dimension, som tidigare nämnts).

Så visst, något besviken är jag väl allt över mitt födelseår..
:?
Cryogenic
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2011-09-06
Ort: Örebro

Re: Född i fel tid?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-11 20:49:57

rdos skrev:Jag skulle vilja varit född före jordbruket och industrialismen. Helst då i en neandertalstam, men en stam jägar-samlare i Europa skulle oxå varit ok. Allt det materialistiska som vår tid bjuder på ger ändå ingen livskvalité. Snarare verkar det gå åt fel håll. I andra hand skulle jag velat varit född några decennier tidigare för att slippa hamna på ett äldreboende med 100% muslimer. Som det är nu vill man helst flytta ut i skogen istället.

Menar du att det bara är muslimer som kommer att uppnå hög ålder?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Född i fel tid?

Inläggav Miche » 2011-09-11 21:02:48

KrigarSjäl skrev:
rdos skrev:Jag skulle vilja varit född före jordbruket och industrialismen. Helst då i en neandertalstam, men en stam jägar-samlare i Europa skulle oxå varit ok. Allt det materialistiska som vår tid bjuder på ger ändå ingen livskvalité. Snarare verkar det gå åt fel håll. I andra hand skulle jag velat varit född några decennier tidigare för att slippa hamna på ett äldreboende med 100% muslimer. Som det är nu vill man helst flytta ut i skogen istället.

Menar du att det bara är muslimer som kommer att uppnå hög ålder?

Uppenbarligen är rdos muslim eftersom det ska vara 100% muslimer på äldreboendet där han ska "tvingas" att bo...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in