Född i fel tid?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Född i fel tid?

Inläggav Neko-chan » 2011-06-06 1:34:32

Hur många fler är "födda i fel tid"?

Själv är jag inne på den victorianska/rococo eran, jag klär mig ofta inspirerat enligt rococo eller victorianskt och trivs i de :)

lite exempel på de jag gillar

Bild

Bild

Och har läst mangan God Child och Kuroshitsuji

Bild
Bild

Och förståss, Versailles vackkra kläder! :-)172



Moderator: På begäran av Neko-chan så lägger jag in frågan här (med lite egen formatering):

Vilka fler känner sig "födda i fel tid/värld" och är detta ett vanligt Asspie fenomen?
Då nutiden ofattbart nog, består av konservativitet och sociala ideal som många följer, att man ska se ut på ett visst sätt, bete sig, och klä sig enligt idealet, men själv har jag anammat en rococo/victoriansk stil som inte alls passar in i nutiden, jag vet de finns fler som gillar den och lever upp till den till viss del för dom trivs mycke bättre med den gammla klassiska musiken, dom vackra kläderna osv, även om de är lite av en "drömvärld" då de riktiga 16-17-1800 talet inte var lika romantiskt eller vackert med sjukdommar och brutala läkare utan den info vi har idag och vridna perspektiv på att de är onyttigt att ducha osv. men att man helt enkelt tar delar från andra tider för man inte gillar nutiden.
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Född i fel tid?

Inläggav Alien » 2011-06-06 1:58:25

En tråd som påminner om denna, där folk berättar vilka epoker de velat leva i: om-ni-fick-leva-var-och-nar-ni-ville-t12053.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Född i fel tid?

Inläggav Neko-chan » 2011-06-06 2:53:19

Glömmde skriva själva frågan grrr :-)002 jaja, 3 dagars intensivitet tär på tankeförmågan, men frågan lyder:

Hur många fler känner sig födda i fel tid och är detta ett vanligt asspie fenomen?
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Född i fel tid?

Inläggav Parvlon » 2011-06-06 3:07:36

Frågan är hur man känner sig vara född i rätt tid. Är det ens en känsla?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Född i fel tid?

Inläggav Alexis » 2011-06-06 11:33:59

Neko-chan skrev:Hur många fler är "födda i fel tid"?

Själv är jag inne på den victorianska/rococo eran, jag klär mig ofta inspirerat enligt rococo eller victorianskt och trivs i de :)


Fast de exempel du visar är ju uppdaterade till vår tid, och lite hopplock - inte vad en person från de epokerna verkligen skulle (ha fått) klä sig i. Vad jag menar med detta är inte att kritisera dig, utan snarare föreslå att du kanske verkligen lever i helt "rätt" tid, då du nu själv kan få välja fritt och skapa dig din egna personliga stil! :)

Annars har jag också en förkärlek för främst 1600-1700-tal, men klätt mig i historisk dräkt har jag inte gjort på de senaste tjugo åren.
Alexis
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2009-02-26

Re: Född i fel tid?

Inläggav Miche » 2011-06-06 11:56:29

Neko-chan skrev:Glömmde skriva själva frågan grrr :-)002 jaja, 3 dagars intensivitet tär på tankeförmågan, men frågan lyder:

Hur många fler känner sig födda i fel tid och är detta ett vanligt asspie fenomen?

Formulera alla svarsalternativ och anmäl sedan det inlägget (på lilla utropstecknet ovanför inlägget) så kan en moderator lägga in frågan åt dig!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Född i fel tid?

Inläggav slackern » 2011-06-06 12:24:38

Det måste ha varit hur nice som helst att leva under 17-1800-talet kan tänka mej hur ljuvligt deras kläder luktade indränkta i parfym för att dölja stanken från otvättade kroppar och kläder.

Hört någonstans att drottning Vicktoria tog ett bad 1 gång per år om det är en skröna eller sanning vet jag inte.

Men jag är väldigt känslig från stanken från otvättade kroppar så jag skulle inte gilla att leva under den tiden.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Född i fel tid?

Inläggav Wine » 2011-06-06 13:22:44

Jag skulle ha velat leva i en tid då det inte ställdes så stora krav på social kompetens. Kanske var det bättre på den tiden då de flesta bodde och verkade i mindre byar på landet där man kunde rå sig själv mer? Det är vad jag förstått ett ganska nytt fenomen att majoriteten av människor bor i städer och inte tvärtom.

Skulle också vara mycket trevligare att leva i en tid då naturen och miljön var renare och luften var frisk och fräsch. Nu spelar det väl ingen roll var i världen man bor för naturen och miljön är väl inte riktigt fräsch någonstans med tanke på alla kemikalier, gifter, luftföroreningar och skräp som människan har spridit genom alla år.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Född i fel tid?

Inläggav Miche » 2011-06-06 14:24:00

Startinlägget i tråden är uppdaterat enligt önskemål från TS!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Född i fel tid?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-06-06 22:05:20

Jag känner snarare att jag är i fel dimension/värld.

(är också intresserad av den viktorianska eran och rokoko-eran)
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Född i fel tid?

Inläggav litenhummer93 » 2011-06-06 23:26:36

Antiken, kanske. Men de hade inte datorer. Så, jag är ambivalent. Inte diagnosticerad heller.
litenhummer93
Får inte posta
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-06-04

Re: Född i fel tid?

Inläggav Debbido » 2011-06-06 23:48:19

Jag tror på reinkarnation och därmed kan vi ju vilja importera en hel del från tidigare liv, som kännns hemvant och sätta ihop det till något nytt.

Ett medium sa att jag nyss hade varit en skrivande nunna. Därefter träffade jag en nunna och fick en del märkliga upplevelser som bekräftade att jag "visste" sådant om katolicismen och spanska kloster som jag inte hade läst mig till. Såg det som orsaken till att jag tidigt började vända mig till kyrkan. Den som var mest öppen för mystik var pingstkyrkan, så då blev det den. (Protestantismen är inget för mystiker!) Jag lämnade nunnelivet vid 30, men det satt alltså i rätt länge!

Det som känns mest hemma för mig är katedraler, naturen, ren luft, blomsterträdgårdar, kloka böcker och för mig är det etiskt mest högtstående inte att gå i kyrkan utan att göra något gott för andra.

Det mest främmande och märkliga i den tid jag nu lever är att det anses suspekt att ta in "luffare" medan det för länge sedan sågs som något kärleksfullt och eftersträvansvärt. Dagens etik, både inom och utanför kyrkan, känner jag mig alltså främmande inför. En sådan ego-kultur som vi lever i nu tror jag knappt att jag varit med om förr, eller så har jag glömt det. Man kan ju inte komma ihåg alla sina liv. :lol:

För mig är det självklart att storfamiljen ska hålla ihop - och det är det ju inte här och nu.

Jag känner mig rätt så okvinnlig, fast jag varken är bu eller bi, bara jag. Det är troligt att jag varit man rätt så ofta.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Född i fel tid?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-06-07 0:55:19

KaosPrinsessa skrev:Jag känner snarare att jag är i fel dimension/värld.


Jag hade en gång en pojkvän som var helt övertygad om att han var en utomjording...

On topic: När jag var yngre var jag väldigt besviken över att ha missat 68-rörelsen. Jag var så besviken på mina föräldrar som inte hade tagit chansen att engagera sig fullt ut (även om de var konsummedlemmar och pappa var fackligt aktiv i metallarbetaren). De verkade mest ha lyssnat på ABBA och Agneta Fältskog och såsat bort hela 60- och 70-talen.

Numera känner jag att jag har ett väldigt lösligt förhållande till tiden. Vi är liksom inte i takt med varandra på någon ledd, så därmed är jag inte riktigt i tiden.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Född i fel tid?

Inläggav segdeg » 2011-06-07 1:00:35

Ibland är man efter sin tid
ibland är man före sin tid
ibland är man med sin tid
men då är tiden en annan

Alf Henriksson

Mvh TisDeg 7/6-2011 :-)004
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Född i fel tid?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-06-07 1:04:47

:D Jag blir lite nostalgisk av Alf Henriksson-citat. Jag riktigt frossade i Alf Henriksson när jag gick på högstadiet eftersom han och jag verkade ha gemensamma specialintressen. Så nu fördes jag temporärt tillbaka till en svunnen tid.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Född i fel tid?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-06-07 13:06:08

Debbido skrev:Jag tror på reinkarnation och därmed kan vi ju vilja importera en hel del från tidigare liv, som kännns hemvant och sätta ihop det till något nytt.


Så tror jag med. Och jag har blivit sagd att jag varit både omänsklig och bott i Japan förr, men samtidigt har jag aldrig varit människa förr har det sagt med. Lite förvirrande, men kanske är det så att jag har varit något omänskligt i Japan. Vem vet. Men jag har ju alltid dragits till övernaturliga varelser och Japan, enda sedan jag var tre år.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Född i fel tid?

Inläggav Neko-chan » 2011-06-07 13:42:05

Intressanta teorier :lol: hm, reinkarnation är ett intressant ämne, undrar vad jag var i "mitt förra liv", då jag varken känner mig som kille eller tjej är de svårt att veta könet, men en difus gissning, tysk/österikare med smak för 1700 tlas krims krams och att bete mig som en "gentleman" men även lite som en vilde som tar dagen som den kommer :lol: jag älskar de tyska språket :oops: ryska kommer nog på andra plats :)
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Född i fel tid?

Inläggav Mellanvärld » 2011-06-07 17:19:09

KaosPrinsessa skrev:Jag känner snarare att jag är i fel dimension/värld.
Måste nog hålla med dig där.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Född i fel tid?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-06-07 17:44:02

Eftersom historien inte ger mig något större hopp om mänskligheten vad gäller ömsesidig förståelse och mänsklig värme, sätter jag min lit till framtiden. Och eftersom mitt liv är ändligt kommer jag aldrig att kunna bli överbevisad - det är en stor lättnad bara det.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Född i fel tid?

Inläggav kitsove » 2011-06-07 23:00:06

det är så enkelt att samhällsstrukturen "idag" inte stämmer överens med vår mänskliga natur oberoende av våra diagnoser.
kitsove
 
Inlägg: 110
Anslöt: 2011-04-10

Re: Född i fel tid?

Inläggav biologic » 2011-06-07 23:41:12

Fast... hur många av er hade klarat er utan internet och den sociala kontakt som detta världsomspännande fenomen erbjuder? Jag tror att de flesta "udda enstöringar", gamla eremiter som bodde i en stuga långt ute i skogen på 1800-talet, hade AS. :idea:
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Född i fel tid?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-06-08 8:49:33

biologic skrev:Fast... hur många av er hade klarat er utan internet och den sociala kontakt som detta världsomspännande fenomen erbjuder? Jag tror att de flesta "udda enstöringar", gamla eremiter som bodde i en stuga långt ute i skogen på 1800-talet, hade AS. :idea:


Jag hade klarat mig. Var utan internet i 2 år och det var inga problem.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Född i fel tid?

Inläggav Miche » 2011-06-08 10:13:26

KaosPrinsessa skrev:Var utan internet i 2 år och det var inga problem.

Jag har varit utan Internet drygt halva livet... ;)

Önskar jag hade varit född ett par år senare så jag hade kunnat börja med datorer tidigare...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Född i fel tid?

Inläggav MsTibbs » 2011-06-08 14:07:20

Jag tror jag är född i rätt tid. Så bra som man har det i Sverige idag har man nog aldrig haft det. Tak över huvudet, mat, vatten i kranen, toa, dusch, kan köpa kläder, var och varannan har bil, sjukvård med högkostnadsskydd och samma med mediciner, många sjukdomar kan botas, låga dödstal i samband med förlossning, smärtstillande, glasögon och hörapparater, man kan gå tryggt på gator och torg, inga egentliga rovdjur...
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in