Filosofiska funderingar om sex.

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav Lakrits » 2011-08-23 14:09:33

LordNelson skrev:Jag använder bara samma svepande formuleringar som andra superintelligenta aspergare gör för att tvåla till andra forumister, utan att själva få en varning och skenhelighet undvika att framställa sig själv i dålig dager.

(Fan, jag är avslöjad! *fiskar upp hår ur badkarets golvbrunn till en lösmustasch* Hädanefter kommer jag att residera i påvens järnvägsvagn och ni skall titulera mig Ers skenhelighet! LordNelson, klä av dig så att jag kan tvåla in dig! F'låt, till dig.)
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav Frimodig » 2011-08-23 22:49:34

Jag tycker sex tillhör de saker man aldrig skall prata om. Det är privat. Det är upp till var och en.

Till skillnad från psykodynamiska psykologer tror jag inte alls att det är bra att tala om allting.

Att ha sex är en hemlighet mellan dig och den du har sex med. Ingen annan har med det att göra.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav Miche » 2011-08-23 22:59:51

Frimodig skrev:Jag tycker sex tillhör de saker man aldrig skall prata om.

Så har man problem eller frågor kring sexlivet ska man definitivt inte ta hjälp av någon och hamna i en ond spiral?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav kullan » 2011-08-23 23:04:33

Miche skrev:
Frimodig skrev:Jag tycker sex tillhör de saker man aldrig skall prata om.

Så har man problem eller frågor kring sexlivet ska man definitivt inte ta hjälp av någon och hamna i en ond spiral?


En bra frågeställning tycker jag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav Magnus » 2011-08-23 23:11:28

kullan skrev:
Miche skrev:
Frimodig skrev:Jag tycker sex tillhör de saker man aldrig skall prata om.

Så har man problem eller frågor kring sexlivet ska man definitivt inte ta hjälp av någon och hamna i en ond spiral?


En bra frågeställning tycker jag.


Jag tycker absolut att man kan diskutera sexproblem med andra, men kanske inte om man har en fast partner, då bör nog hon/han vara med eller så diskuterar man inte med andra!
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav kullan » 2011-08-23 23:17:39

Magnus skrev:Jag tycker absolut att man kan diskutera sexproblem med andra, men kanske inte om man har en fast partner, då bör nog hon/han vara med eller så diskuterar man inte med andra!


Där är jag helt med. Det är klart att ens Ev partner ska va den man vänder sig till först.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav Lakrits » 2011-08-23 23:21:21

Om man testar positivt för en könssjukdom som omfattas av smittskyddslagen, så har man inte lyxen att låtsas som om ingenting har hänt. Då måste man berätta mycket mer än man antagligen skulle vilja för fler än man antagligen skulle vilja berätta det för. Inställningen att sex är ett tabubelagt ämne och att man aldrig skall prata om det med någon, är en av anledningarna till att människor hamnar i den sitsen.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav Henkkalexi » 2011-08-24 12:32:52

Björne skrev:Nej, det har du självklart inte. Det är så det brukar fungera i de flesta förhållanden. Är man bara lite flexibel och har förståelse för sin partners känslor löser man de flesta problem. Två egenskaper som aspergare inte är kända för att vara experter på.


Risigt, Björne... Jag fattar poängen, men jag upplever oftast saken tvärtom, att jag som aspergare hela tiden måste anstränga mig extra mycket för att både förtydliga mina egna känslor och träna på att förstå min partners. Det är en form av flexibilitet som är rent utmattande.

Det är jag som måste blottställa mig, sätta ord på det jag känner och be om hjälp att tolka dem och det är rätt jobbigt att behöva göra det ibland, även om det är nyttigt. Jag har precis lika dålig förståelse för mina egna känslor som för min partners, så det är inte frågan om ett ointresse, utan en brist på förståelse, helt enkelt.

Neurotyper är ju inte heller direkt kända för att vara ärliga och rättframma i sin kommunikation, och eftersom just svårigheten med flexibilitet och tolkning är en del av vårt funktionshinder så är det en ev. NT-partner som måste anpassa sitt språk, eftersom hen har bäst förutsättningar.

Det är inte konstigare än att anpassa dörrtrösklarna för en partner som sitter i rullstol.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav plixness » 2011-08-24 15:42:50

Andreas Malm teoretiserade för några år sedan i den feministiska tidsskriften Bang att sexakten och orgasmen var en sorts ögonblick av kommunism. Det går att skratta åt det, (jag småler själv) ;), men det fina är väl att du överskrider dig själv som individ, blir ett med en annan människa, om än tillfälligt. Sexualiteten är därför både löfte och hot, för de som vill kontrollera människan. Den måste regleras, institutionaliseras, krympas och kontrolleras - eller prostitueras och inhägnas som en vara / produkt bland andra. Kort och gott, det besitter en jäkla massa sprängkraft.
plixness
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2010-12-09
Ort: Karlstad

Re: Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav Henkkalexi » 2011-08-24 19:21:30

Ligg och låt ligga.
Lagd Henkkalexi ligger - och sover.
Och sex är fortfarande bara en fysisk aktivitet bland andra.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav Alien » 2011-08-24 20:40:53

wuwei skrev:
Alien skrev:"Förbittrade funderingar om ex".
Henkkalexi skrev:"Tråden för oss som blivit illa behandlade av vår partner."


Jag ber om ursäkt om någon tyckt att jag dragit för många paralleller till mitt fd förhållande, jag vill egentligen inte alls vara bitter och ältande men trillar dit då och då.


Nej, jag tycker du har skrivit klokt här som vanligt. Det är ju inte fel att utgå från sina egna erfarenheter heller.

Jag tyckte bara det var en lämplig ordlek med tanke på trådtiteln. :P

Risken med att skriva om sitt ex är att vederbörande kan dyka upp och känna sig orättvist anklagad och då blir det mer "exprat" än "sexprat". Gäller förstås speciellt om ex:et redan är medlem av forumet (som i fallet "Micke och Molle", men även den som inte är det kan lätt bli). Och då kommer man långt ifrån en generell diskussion.

Vet inte hur detta bäst kan undvikas, en allmän disclaimer "så upplevde jag det" i stället för "så var det"?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav Alien » 2011-08-25 0:22:23

Magnus skrev:Den här tråden (filosofiska funderingar om sex) tycker jag mer handlar om kärlek o känslor än sex, någon som håller med mig?


Ja, det är svårt att separera. Särskilt som tråden inte heter "Tekniska funderingar om sex".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav Alien » 2011-08-25 0:39:34

För övrigt har jag svårt att tro på den manliga "sexualnöden" när jag läser detta:
Killar kommer mycket lättare än tjejer. Enligt dom studier som gjorts så kommer vi mer än dubbelt så lätt som er. Det har alltså inget med kvinnors handlag, 'sköna kön' eller liknande att göra, det går lika lätt med ens egen hand eller tydligen t.ex. med en termos full med överkokta makaroner. Män kommer i regel lätt, att få en orgasm som man kräver knappast någonting av hans partner. Därför är det ingen kvinnlig bedrift att tillfredsställa oss.
post406646.html#p406646

Det går lika bra med selleri, ursäkta kokta makaroner, vi kvinnor behövs egentligen inte! :P

Utom när det gäller det som inte är "det rena sexet", dvs närhet, tillgivenhet, passion, kärlek och sånt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav Mollean » 2011-08-25 10:08:41

Abbreviation skrev:Det måste finnas utrymme att skriva på forumet om sådant som är jobbigt i ens liv. Till det räknas att prata om problem i sina nuvarande och tidigare relationer. Jag vet inte hur ni andra har det men själv är jag ganska isolerad IRL - jag har min sambo, så klart, och visst har jag några få vänner som jag träffar då och då men ingen som jag direkt umgås med och pratar mycket med - och internet utgör en möjlighet för mig att prata med andra som är som jag. Att kunna prata om problem jag har med min partner är en del av det utbyte jag ibland kan känna att jag behöver. Jag tror att Aspergerforum är den huvudsakliga sociala kontakt många av oss har och därför tycker jag att det är självklart att Miche, såväl som alla andra, ska kunna prata om det som ligger närmast om hjärtat.

Jag tycker även att det är rimligt och ibland lämpligt för neurotypiska partners att läsa på forumet för att få mer förståelse och även skriva om sina egna funderingar och frågor angående Aspergers. Men jag tycker faktiskt inte att Mollean beter sig respektfullt när hon går in på Miches "territorium", så att säga, inkräktar på en av de få platser vi Aspergare har där vi kan vara öppna och prata med varandra. Jag kan bara fundera över hur jag själv skulle känna mig om ett ex till mig kom in hit och sa att jag ljög om hur vi haft det, etc. Jag kan absolut förstå det positiva i att två parter båda kan ge sin version på en neutral plats - för många är det lättare att konversera över nätet än IRL - men jag tycker att man ska kontrollera med den andra personen innan man inkräktar på dess revir.

På samma sätt som det inte är okay att kontakta sin före dettas kompisar för att prata om exet, är det inte okay att börja hänga på ett forum där man förut inte hängt, i syfte att leta information eller gräla med sitt ex. Kan det göras på ett sätt som är okay för de inblandade kan konversationen givetvis tas på forumet men eftersom Miche inte uttalat sig om vad han tycker här håller jag mig tills vidare mycket frågande till Molleans syfte med det här.

Mollean: Är du här för att försöka öka förståelsen mellan er båda, eller är du här för att försvara dig?


:?
Jag gick in här inte för att spionera utan för att kolla läget och se om min son skulle kunna logga in. Men jag känner att det här är Miches revir, det finns inget utrymme för min son.
Jag reagerade på och fick en chock när jag insåg hur Miche såg vårt tidigare liv önskar jag kunde radera det jag skrivit. :shock:
Borde sovit på saken och tänkt till. Men jag tycker inte att man ska ljuga och förvärra det som hänt genom att överdriva och förtala sin partner.
Mollean
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2009-01-11
Ort: köping

Re: Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav Abbreviation » 2011-08-25 10:29:30

Jag tror inte att han ljuger och förvränger, han upplevde nog saker annorlunda än du helt enkelt. Jag upplever ofta saker helt annorlunda än min partner och tycker också det kan verka som att han förvränger verkligheten men det gör han inte, han ser bara saker annorlunda.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav atoms » 2011-08-27 1:47:41

atoms:

Tråden låst för moderering.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav mnordgren » 2011-09-06 19:34:28

Låser upp tråden.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-10-01 1:29:46

Jag kan väl säga såhär, att med mina enorma relationsproblem så tror jag fan det varit bättre om jag var asexuell. Mindre lidande liksom.

Men nu är ju det en läggning i sig och inte ett val, som vissa verkar tro...
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav Tulson74 » 2020-10-24 19:09:53

För mig är sex väldigt viktigt i en relation ändå lever jag sedan 10 i ett mer eller mindre asexuellt förhållande konstruerat av bekanta och mår dåligt i perioder av det. Ser förhållandet som en skola/ erfarenhet. Längtar efter ett aktivt och rikt sexliv med någon jag valt själv.
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav LordNelson » 2020-10-24 19:26:38

Tulson74 skrev:För mig är sex väldigt viktigt i en relation ändå lever jag sedan 10 i ett mer eller mindre asexuellt förhållande konstruerat av bekanta och mår dåligt i perioder av det. Ser förhållandet som en skola/ erfarenhet. Längtar efter ett aktivt och rikt sexliv med någon jag valt själv.

Jag tycker du borde bli avstängd från forumet för att du hela tiden tjatar om ditt förhållande utan att göra något åt det.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav Tulson74 » 2020-10-24 19:51:12

LordNelson skrev:
Tulson74 skrev:För mig är sex väldigt viktigt i en relation ändå lever jag sedan 10 i ett mer eller mindre asexuellt förhållande konstruerat av bekanta och mår dåligt i perioder av det. Ser förhållandet som en skola/ erfarenhet. Längtar efter ett aktivt och rikt sexliv med någon jag valt själv.

Jag tycker du borde bli avstängd från forumet för att du hela tiden tjatar om ditt förhållande utan att göra något åt det.


Då får väl göra något åt förhållandet
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav Spaceman81 » 2020-10-24 22:04:52

Som folk har skrivit här i tråden (även om det var ett tag sedan) så är ett bra sexliv viktigt för de allra flesta människor. Hur ett bra sexliv ser ut är ju däremot väldigt varierande och individuellt...

Som aspig man är det ju ofta väldigt svårt att ens träffa tjejer, givetvis saknar jag det, men samtidigt så har jag insett att det inte är allt här i livet.

Ragga på krogen, tinder och dejtingappar har inte gett mig nånting alls tyvärr...

Undrar hur många det är som aldrig har sex? Jag trodde att det bara var några få procent, men vad jag har kunnat läsa mig till så är den siffran minst 10 %. Och då räknar jag lågt, siffran ligger nog snarare på en 30 - 40 % lite beroende på hur sällan man räknar som "aldrig".

De funderingar jag har kring ofrivilligt celibat är hurvida det påverkar hälsan, kan det jämföras med något annat "sjukdomstillstånd"?
Spaceman81
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2018-03-06
Ort: Vadstena

Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav Lynx-66 » 2020-10-24 22:26:41

Äsch! Lite håriga handflator har ingen dött av :lol:
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Filosofiska funderingar om sex.

Inläggav Spaceman81 » 2020-10-24 22:35:28

Lynx-66 skrev:Äsch! Lite håriga handflator har ingen dött av :lol:

Finns nog en del som har blivit deprimerade på grund av bland annat brist på sex och närhet, och som sedan har valt att avsluta sitt liv.
Spaceman81
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2018-03-06
Ort: Vadstena

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in