AS och behandlingshem...

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav narran » 2008-01-15 20:14:09

Finns det ingen som kan tipsa om nått behandlinghem som är bra min son har as han fyller snart 15 och det är snart ohållbart att ha honnom hemma längre eftersom grannarna klagar på hans utbrott och jag riskerar att bli vräkt. Visst det går att prata med honnom det blir bättre ett tag men sen är det som om han sparar allt inom sig och exploderar. Jag vill inte att han ska bli och må sämmre, men samtidigt kan jag ju inte sätta mig i den situtationen att bli utan bostad själv pga sonen.

När jag ringde till kuratorn på habiliteringen och frågade om råd var det enda "rådet" jag fick att hans beteende är precis vad man kan förvänta sig av en 15 åring i puberteten med as.
Senast redigerad av narran 2011-05-04 11:16:41, redigerad totalt 1 gång.
narran
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2007-08-24

Inläggav manne » 2008-01-15 20:22:01

narran skrev:Finns det ingen som kan tipsa om nått behandlinghem som är bra min son har as han fyller snart 15 och det är snart ohållbart att ha honnom hemma längre eftersom grannarna klagar på hans utbrott och jag riskerar att bli vräkt. Visst det går att prata med honnom det blir bättre ett tag men sen är det som om han sparar allt inom sig och exploderar. Jag vill inte att han ska bli och må sämmre, men samtidigt kan jag ju inte sätta mig i den situtationen att bli utan bostad själv pga sonen.

När jag ringde till kuratorn på habiliteringen och frågade om råd var det enda "rådet" jag fick att hans beteende är precis vad man kan förvänta sig av en 15 åring i puberteten med as.


jag vet ett ställe för honom..
http://www.enigmaomsorg.se/

:D 8)
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:16:41, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav jonsch » 2008-01-15 20:22:39

narran:

Har sonen så svårt att dämpa och minska antalet utbrott att han inte klarar det även om han vet att det är risk att ni blir vräkta?

Ifall han mellan utbrotten är en lika förnuftig ung man som alla (?) här var i hans ålder, så gör du nog klokast att tydligt tala om för honom just att ni är nära att bli vräkta. Säg det lugnt och sakligt och undvik att diskutera saken; det inte dig han har rätt att vara arg på i denna sak. Berätta läget bara.

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 11:16:41, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav manne » 2008-01-15 20:30:41

manne skrev:
KrigarSjäl skrev:Tror man gör klokt i att ha så lite som möjligt med behandlingshem & socionomer att göra. Man mår helt enkelt inte bra av deras bemötande, deras attityd. Tycker jag iaf.


absolut helt rätt det..
:D Om man bara visst det i början så hade det inte gått som det gjorde tyvär.. :cry:

inte blir det bättre att på gruppboenden så bor man ofta i hopp packade som råttor i en bur och tex lukten när folk där ute lagar matt
stinker och kommer in i ens egen lägenhet och så mm nästan så att man spyr av illa -mående i bland faktiskt..men det hjälper att vädra ofta. :)

trots att hyran ligger på 5500 kr i månaden att betala..
Hantverkare som kommer hit går också bara in med nyckel tex när du ligger och sover mm tidigt på morgonen ca 7.00..ja när det kommer ny vikarie och ny personal så blir det också automatiskt att de går in till folk.

notera dock att det är en jävla skillnad på gruppboende och service-boende..helt olika saker då om du bor på ett service boende så har du din egen lägenhet och ditt privat liv kvar ändå.. 8)
Alla dessa personer som arbetar på gruppboenden säger ju stjälvklart att det är det bästa stället i hela världen precis som nazisterna sa om
3 riket..för inte vill dom att folk ska flytta för då blir det KK..
I början så blev man genast,väldigt deprimerad när man flyttade in här sedan efter ett tag så blir allt bara tragiskt.. :cry: :cry: :cry:

kort fakta dålig ljud isloering dålig luft-konditionering ..

inte mycket till privat liv i alla fall.,
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:16:41, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2008-01-15 20:31:41

manne skrev:
manne skrev:
KrigarSjäl skrev:Tror man gör klokt i att ha så lite som möjligt med behandlingshem & socionomer att göra. Man mår helt enkelt inte bra av deras bemötande, deras attityd. Tycker jag iaf.


absolut helt rätt det..
:D Om man bara visst det i början så hade det inte gått som det gjorde tyvär.. :cry:

inte blir det bättre att på gruppboenden så bor man ofta i hopp packade som råttor i en bur och tex lukten när folk där ute lagar matt
stinker och kommer in i ens egen lägenhet och så mm nästan så att man spyr av illa -mående i bland faktiskt..men det hjälper att vädra ofta. :)

trots att hyran ligger på 5500 kr i månaden att betala..
Hantverkare som kommer hit går också bara in med nyckel tex när du ligger och sover mm tidigt på morgonen ca 7.00..ja när det kommer ny vikarie och ny personal så blir det också automatiskt att de går in till folk.

notera dock att det är en jävla skillnad på gruppboende och service-boende..helt olika saker då om du bor på ett service boende så har du din egen lägenhet och ditt privat liv kvar ändå.. 8)
Alla dessa personer som arbetar på gruppboenden säger ju stjälvklart att det är det bästa stället i hela världen precis som nazisterna sa om
3 riket..för inte vill dom att folk ska flytta för då blir det KK..
I början så blev man genast,väldigt deprimerad när man flyttade in här sedan efter ett tag så blir allt bara tragiskt.. :cry: :cry: :cry:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:16:41, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav narran » 2008-01-15 20:33:42

Nu har han hållt sig lugn i snart två veckor men senast fick han ett utbrott klockan ett på natten när jag bad honom att dra ner ljudet på datorn. Han var tvungen att spela färdigt först. tjafs i två timmar jag fick inte sova till slut miste jag tålamodet och försökte bära ut honom ur mitt sovrum sonen flög på mig min pojkvän gick emellan och knuffade undan honom. Sonen skitförbannad rusar ut och ringer polisen och anmäler oss för misshandel eftersom att vi tagit hårt i honom, att han först sparkat mig och försökt att bita mig tänker han inte på.

Några veckor innan var det en liknande incident hoss hans kontaktfamilj han skulle anmäla dom för olaga frihetsberövande när han inte fick gå hem (6 mil) mitt i natten. Det slutade med att de skutsade hem honom och avsa sig sitt uppdrag.
Senast redigerad av narran 2011-05-04 11:16:41, redigerad totalt 1 gång.
narran
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2007-08-24

Inläggav jonsch » 2008-01-15 20:52:54

Din sons utbrott låter svåra att undvika för både dig och honom, narran. Tycker jag. Möjligen kan han klara det om du som sagt förklarar för honom att ni är nära att bli vräkta.

Men för allt i världen och återigen, säg sedan inte mer!

Allmänt sett, försök gärna att hitta tusen och åter tusen aktiviteter (volontär, språkresor, föreningar, ströjobb på festivaler...) för honom att välja mellan. Om du aldrig prackar något på honom och heller aldrig ger upp så kanske bara själva din trägenhet får honom mer positivt inställd i allmänhet, även om han inte antar något av förslagen du sätter upp (typ på kylskåpsdörren eller någn annanstans där hankan läsa dem utan att du kan veta om han läst dem eller ej. Dass, kanske?).

Jag föreslog det i den förra tråden du skrev i. Bättre förslag har kanske inte jag.

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 11:16:41, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav narran » 2008-01-15 21:01:04

Problemet är att han förstår ju inte själv vad som är störande. Nu har vi diskuterat följande: inte spela tv spel/dataspel med hög volym mitt i natten, inte hålla gitarrkonser klockan fyra på morgonen, inte hoppa stutsmatta klockan tre på morgonen. Nu vet han att allt detta är förbjudet men problemet är att förutse fler saker som man inte gör när grannarna sover och kunna radda upp det innan han gör det. När det gäller just sånt som att ta hänsyn har han svårt.

Annars är han en supersmart social och trevlig kille för det mesta.
Det som kompicerar det hela är att han har svåra sömstörningar och mycket oregelbunden dygnsrytm. sover upp till 23 timmar i sträck i bland och i bland bara ett par timmar per dygn. Läkarna säger att sömstörningarna hör till hans diagnos, han har även konstaterade förändrignar i hjärnaktiviteten och de vill inte sätta in medicinering på barn i det landsting vi tillhör.
Senast redigerad av narran 2011-05-04 11:16:41, redigerad totalt 1 gång.
narran
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2007-08-24

Inläggav jonsch » 2008-01-15 21:34:27

Jaså, narran. VAd i all världen ska man då råda dig till som du inte redan gör :-)006

Det där med att trivas med livet är ju knappast något som skulle hjälpa honom att förstå vad som stör grannarna - och definitivt inget man kan lära sig på behandlingshem heller, snarare tvärtom är jag (fördomsfullt) rädd. Stryk alltså mina råd om att hitta aktiviteter, tills vidare, om de inte är användbara på något annat sätt.

Tala med grannarna är ju en klar idé om de verkar vara mottagliga. Själv skulle jag definitivt inte klaga hos värden om jag vore din granne men jag skulle avtala med dig och din son om att knackningar med kvastskaft betyder "SLUTA!".

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 11:16:41, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav narran » 2008-01-15 21:41:13

Mina grannar är tyvvär överdrivet känsliga de kräver att det ska vara knäpptyst redan åtta på kvällen, annars vaknar deras barn. Hyresvärden skickade ett brev om att det skulle vara tyst 22.30 - 06 00 tyvärr öppnade sonen det och läste och tolkade det bokstavligt och hans väsnade förvärrades. Nu har jag fått honom att acceptera att skippa det mest högljudda efter åtta. Men nu kommer snart nästa problem hans skolsituation har förhoppningsvis snart lösts och då vet jag att grannarna kommer att klaga på hans väckarklocka. Dessa grannar hade tydligen flyttat från sin tidigare lägenhet pga av att de inte kom överens med grannarna jag börjar att förstå varför.
Senast redigerad av narran 2011-05-04 11:16:41, redigerad totalt 1 gång.
narran
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2007-08-24

Inläggav jonsch » 2008-01-15 21:45:16

Hyresgästföreningen nästa, med hopp om att de tar ditt parti.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 11:16:42, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav narran » 2008-01-15 21:52:37

ja jag får fundera på det även kontakta värden om att jag börjar att känna mig trackaserad av mina grannar och kräva att han gör något åt dom. Tog upp detta med soc när de fick höra att grannarna fortsatte att klaga trots att sonen numera har hörlurar till sin gitarr och således inte har förstärkaren på och deras krav om tyst kockan åtta var det ju att man kan ju inte kräva att grannarna ska sluta leva bara för att ens barn är lättväckta. Det är nästan så man hoppas på att deras lättväckta barn har aspeber adhd eller nått likande så att de själva får känna på hur det är att ha ett annorlunda barn.
Senast redigerad av narran 2011-05-04 11:16:42, redigerad totalt 1 gång.
narran
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2007-08-24

Inläggav jonsch » 2008-01-15 21:57:40

Jag delar ditt hopp om det, om du tillåter :D
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 11:16:42, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Zombie » 2008-01-15 22:04:55

Narran,

*kanske jag är naiv, men bättre att höra efter än inte*

Grannstörningar som inte beror på funktionshinder är en sak; störningar på grund av funktionshinder en annan, där får man liksom med lekande barn lov att ta större hänsyn. Inte hur stora som helst, men större t. ex. om den störandes målsman kan visa att h*n gör vad h*n kan åt det. (Jag får ju intrycket att du gör det). Finns det någon bland grannarna som kan tänkas vara mottaglig för en vink om det, något sätt att få fram det till hyresvärden, någon annan inblandad myndighet, någon förnuftig person på habiliteringen... ?

[EDIT: nu tillkom en hel ny sida till tråden innan jag fick in det här, så take it or leave it...]

[EDIT2: läst den. Du borde ju få rätt mot sådana grannar i deras överdrifter! Och jag har hört att åtminstone vissa hyresvärdar (som Uppsalahem i Uppsala) kan vara beredda till en viss tolerans av "särskilda skäl", om man visar att man tar hjälp och gör vad man kan. Och kanske har professionella med sig när man talar med dem. Men om Hyresgästföreningen är vad den heter, så borde den veta mer.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:16:42, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav kamikaze » 2008-01-16 21:58:14

Jag bara häpnar.
Vill att mina barn skall vara fria och eget tänkande individer och det skulle inte falla mej in att försöka styra något i deras liv.

Däremot om dom vill ha mina råd så kan vi åtmindstone diskutera, men det är ju inte säkert att jag har rätt och att mina åsikter är dom som skall följas.
Senast redigerad av kamikaze 2011-05-04 11:16:42, redigerad totalt 1 gång.
kamikaze
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2007-12-03
Ort: Dalarna

Inläggav Flinta » 2008-01-16 22:32:51

Behandlingshem
HVB-hem
Trapphusboende
Serviceboende
Gruppboende
Vårdhem
Stödboende
...etc

Vilka av följande kan man söka genom LSS, vilka genom SoL? Hur vet jag vad som är vad, och hur dessa skiljer sig åt? Finns länk till övergripande info?

Behandlingshem är väl ngt som kan bli aktuellt om man har problem som man behöver behandlas för t ex ångest, ätstörningar, olika missbruk odyl., inte för att lära sig leva med sin diagnos??
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in