AS och behandlingshem...

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

AS och behandlingshem...

Inläggav Ensamflickan » 2008-01-09 1:51:56

manne skrev:ja vissa saker är lite otydliga inomm psykiatrin..
det kan räcka lite att man bråkar hemma för att få LVU och få åka in på behandlingshem..
http://www.rosersbergsviken.se/

Lvu borde bara få användas i nödfall..och vid ett fåtal tillfällen.

Manne, du har många gånger nämnt detta behandlingshem som ett så fruktansvärt ställe, men jag minns inte att jag nånstans läst rent konkret vad som var så dåligt... Skulle du vilja berätta lite mer i detalj? Mådde alla lika dåligt av att vara där, dvs var det själva stället som var dåligt (hur och varför?), eller var det bara du som vantrivdes där, för att du inte ville till (eller behövde) ett behandlingshem?

När jag läst på deras hemsida verkar det mest vara fokus på att lära sig det rent praktiska i att klara ett eget hushåll, men var det ingen fokusering på att lära sig förstå sitt handikapp? T ex se vilka svårigheter man har (som man inte kan träna bort), och utifrån det planera för framtiden?

Att jag frågar beror bl a på att jag själv håller på att söka till behandlingshem nu, men detta ställe skulle absolut inte passa mig... :wink:


Kan ju passa på att berätta (med tanke på en del saker jag skrivit om tidigare... :roll:) att jag ska besöka ett ställe nu på torsdag, där de tar emot personer med s.k. "dubbeldiagnoser" missbruk/psykiska problem. Jag hade hellre velat söka till ett annat ställe, där de även gör NPF-utredningar, både för att min ADHD-utredning inte är klar, och för att jag behöver hjälp att förstå mitt handikapp, (och utifrån det kunna planera för framtiden...) Så jag är väl lite tveksam om deras kompetens räcker till...

(Men jag har hört från flera håll att det ska vara ett bra ställe, som många vill komma till... Och att i alla fall en tjej med svår ADHD-problematik hade fått bra förståelse och hjälp där. Så man får väl hoppas att de kan förstå den "autistiska" biten också...)

För nåt annat ställe lär nog bli svårt att få igenom; det här ligger i alla fall i Stockholm, och är lättast av den anledningen, och min handläggare på soc hade tydligen fått strida för att få igenom även det här... (Dessutom misstänker jag att jag - som "stadsbarn" - skulle ha svårt att stå ut att bo ett år på landet, på det ställe jag först tänkt på... :roll:) Så jag bara hoppas att det ska bli bra där, och att det inte är alltför lång väntetid...

*nervös* (Så klart...) :-)075
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 11:16:38, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Ganesh » 2008-01-09 1:54:45

Ef, håller både mina tummar och mina stortår.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:16:38, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Re: AS och behandlingshem...

Inläggav manne » 2008-01-09 2:39:01

Ensamflickan skrev:
manne skrev:ja vissa saker är lite otydliga inomm psykiatrin..
det kan räcka lite att man bråkar hemma för att få LVU och få åka in på behandlingshem..
http://www.rosersbergsviken.se/

Lvu borde bara få användas i nödfall..och vid ett fåtal tillfällen.

Manne, du har många gånger nämnt detta behandlingshem som ett så fruktansvärt ställe, men jag minns inte att jag nånstans läst rent konkret vad som var så dåligt... Skulle du vilja berätta lite mer i detalj? Mådde alla lika dåligt av att vara där, dvs var det själva stället som var dåligt (hur och varför?), eller var det bara du som vantrivdes där, för att du inte ville till (eller behövde) ett behandlingshem?

När jag läst på deras hemsida verkar det mest vara fokus på att lära sig det rent praktiska i att klara ett eget hushåll, men var det ingen fokusering på att lära sig förstå sitt handikapp? T ex se vilka svårigheter man har (som man inte kan träna bort), och utifrån det planera för framtiden?

Att jag frågar beror bl a på att jag själv håller på att söka till behandlingshem nu, men detta ställe skulle absolut inte passa mig... :wink:


Kan ju passa på att berätta (med tanke på en del saker jag skrivit om tidigare... :roll:) att jag ska besöka ett ställe nu på torsdag, där de tar emot personer med s.k. "dubbeldiagnoser" missbruk/psykiska problem. Jag hade hellre velat söka till ett annat ställe, där de även gör NPF-utredningar, både för att min ADHD-utredning inte är klar, och för att jag behöver hjälp att förstå mitt handikapp, (och utifrån det kunna planera för framtiden...) Så jag är väl lite tveksam om deras kompetens räcker till...

(Men jag har hört från flera håll att det ska vara ett bra ställe, som många vill komma till... Och att i alla fall en tjej med svår ADHD-problematik hade fått bra förståelse och hjälp där. Så man får väl hoppas att de kan förstå den "autistiska" biten också...)

För nåt annat ställe lär nog bli svårt att få igenom; det här ligger i alla fall i Stockholm, och är lättast av den anledningen, och min handläggare på soc hade tydligen fått strida för att få igenom även det här... (Dessutom misstänker jag att jag - som "stadsbarn" - skulle ha svårt att stå ut att bo ett år på landet, på det ställe jag först tänkt på... :roll:) Så jag bara hoppas att det ska bli bra där, och att det inte är alltför lång väntetid...

*nervös* (Så klart...) :-)075


ta helst bort detta inlägg då det är för privat..!!
Men det var inge kul att bo där ute i skogen nej..
Har träffat en kille efteråt som har bott där, han gillade det inte heller.
kännde även en del som bodde där som inte trives mm..

men du ta bort detta inlägg är du så snäll....(way to private)
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:16:38, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18559
Anslöt: 2007-08-23

Re: AS och behandlingshem...

Inläggav Ensamflickan » 2008-01-09 2:53:52

manne skrev:ta helst bort detta inlägg då det är för privat..!!
Men det var inge kul att bo där ute i skogen nej..
Har träffat en kille efteråt som har bott där, han gillade det inte heller.
kännde även en del som bodde där som inte trives mm..

men du ta bort detta inlägg är du så snäll....(way to private)

Jag förstår inte, för privat för vem? :? Vem ska ta bort inlägget? Menar du hela mitt inledande inlägg? (Jag skrev ju ingenting om dig i det... :?) Du behöver inte svara, om du inte vill... (Att det är privat och utlämnar mig är väl mer mitt "problem"...) :?
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 11:16:38, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Re: AS och behandlingshem...

Inläggav manne » 2008-01-09 2:54:48

manne skrev:
Ensamflickan skrev:
manne skrev:ja vissa saker är lite otydliga inomm psykiatrin..
det kan räcka lite att man bråkar hemma för att få LVU och få åka in på behandlingshem..
http://www.rosersbergsviken.se/

Lvu borde bara få användas i nödfall..och vid ett fåtal tillfällen.

Manne, du har många gånger nämnt detta behandlingshem som ett så fruktansvärt ställe, men jag minns inte att jag nånstans läst rent konkret vad som var så dåligt... Skulle du vilja berätta lite mer i detalj? Mådde alla lika dåligt av att vara där, dvs var det själva stället som var dåligt (hur och varför?), eller var det bara du som vantrivdes där, för att du inte ville till (eller behövde) ett behandlingshem?

När jag läst på deras hemsida verkar det mest vara fokus på att lära sig det rent praktiska i att klara ett eget hushåll, men var det ingen fokusering på att lära sig förstå sitt handikapp? T ex se vilka svårigheter man har (som man inte kan träna bort), och utifrån det planera för framtiden?

Att jag frågar beror bl a på att jag själv håller på att söka till behandlingshem nu, men detta ställe skulle absolut inte passa mig... :wink:


Kan ju passa på att berätta (med tanke på en del saker jag skrivit om tidigare... :roll:) att jag ska besöka ett ställe nu på torsdag, där de tar emot personer med s.k. "dubbeldiagnoser" missbruk/psykiska problem. Jag hade hellre velat söka till ett annat ställe, där de även gör NPF-utredningar, både för att min ADHD-utredning inte är klar, och för att jag behöver hjälp att förstå mitt handikapp, (och utifrån det kunna planera för framtiden...) Så jag är väl lite tveksam om deras kompetens räcker till...

(Men jag har hört från flera håll att det ska vara ett bra ställe, som många vill komma till... Och att i alla fall en tjej med svår ADHD-problematik hade fått bra förståelse och hjälp där. Så man får väl hoppas att de kan förstå den "autistiska" biten också...)

För nåt annat ställe lär nog bli svårt att få igenom; det här ligger i alla fall i Stockholm, och är lättast av den anledningen, och min handläggare på soc hade tydligen fått strida för att få igenom även det här... (Dessutom misstänker jag att jag - som "stadsbarn" - skulle ha svårt att stå ut att bo ett år på landet, på det ställe jag först tänkt på... :roll:) Så jag bara hoppas att det ska bli bra där, och att det inte är alltför lång väntetid...

*nervös* (Så klart...) :-)075


ta helst bort detta inlägg då det är för privat..!!
Men det var inge kul att bo där ute i skogen nej..
Har träffat en kille efteråt som har bott där, han gillade det inte heller.
kännde även en del som bodde där som inte trives mm..

men du ta bort detta inlägg är du så snäll....(way to private)


Om du har någon baktanke med detta inlägg sluta nu.. :? :?
ps alla behandlingshem är skit rakt av..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:16:38, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18559
Anslöt: 2007-08-23

Re: AS och behandlingshem...

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-09 2:58:46

Vad Manne menar vet jag inte men jag tycker ditt inlägg är lite för privat och tror att det vore klokt av dej att be nån ta bort det, Ensamflickan! Inget illa ment.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:16:38, redigerad totalt 2 gånger.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: AS och behandlingshem...

Inläggav Ensamflickan » 2008-01-09 3:00:02

manne skrev:Om du har någon baktanke med detta inlägg sluta nu.. :? :?
ps alla behandlingshem är skit rakt av..

Jag har ingen baktanke, det lovar jag dig!
Och alla behandlingshem är inte skit rakt av, jag har fått hjälp förut på behandlingshem... (Till skillnad från dig, så behöver jag faktiskt hjälp från ett behandlingshem!)
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 11:16:38, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Re: AS och behandlingshem...

Inläggav manne » 2008-01-09 3:00:13

Ensamflickan skrev:
manne skrev:ja vissa saker är lite otydliga inomm psykiatrin..
det kan räcka lite att man bråkar hemma för att få LVU och få åka in på behandlingshem..
http://www.rosersbergsviken.se/

Lvu borde bara få användas i nödfall..och vid ett fåtal tillfällen.

Manne, du har många gånger nämnt detta behandlingshem som ett så fruktansvärt ställe, men jag minns inte att jag nånstans läst rent konkret vad som var så dåligt... Skulle du vilja berätta lite mer i detalj? Mådde alla lika dåligt av att vara där, dvs var det själva stället som var dåligt (hur och varför?), eller var det bara du som vantrivdes där, för att du inte ville till (eller behövde) ett behandlingshem?

När jag läst på deras hemsida verkar det mest vara fokus på att lära sig det rent praktiska i att klara ett eget hushåll, men var det ingen fokusering på att lära sig förstå sitt handikapp? T ex se vilka svårigheter man har (som man inte kan träna bort), och utifrån det planera för framtiden?

Att jag frågar beror bl a på att jag själv håller på att söka till behandlingshem nu, men detta ställe skulle absolut inte passa mig... :wink:


Kan ju passa på att berätta (med tanke på en del saker jag skrivit om tidigare... :roll:) att jag ska besöka ett ställe nu på torsdag, där de tar emot personer med s.k. "dubbeldiagnoser" missbruk/psykiska problem. Jag hade hellre velat söka till ett annat ställe, där de även gör NPF-utredningar, både för att min ADHD-utredning inte är klar, och för att jag behöver hjälp att förstå mitt handikapp, (och utifrån det kunna planera för framtiden...) Så jag är väl lite tveksam om deras kompetens räcker till...

(Men jag har hört från flera håll att det ska vara ett bra ställe, som många vill komma till... Och att i alla fall en tjej med svår ADHD-problematik hade fått bra förståelse och hjälp där. Så man får väl hoppas att de kan förstå den "autistiska" biten också...)

För nåt annat ställe lär nog bli svårt att få igenom; det här ligger i alla fall i Stockholm, och är lättast av den anledningen, och min handläggare på soc hade tydligen fått strida för att få igenom även det här... (Dessutom misstänker jag att jag - som "stadsbarn" - skulle ha svårt att stå ut att bo ett år på landet, på det ställe jag först tänkt på... :roll:) Så jag bara hoppas att det ska bli bra där, och att det inte är alltför lång väntetid...

*nervös* (Så klart...) :-)075


vill du veta något fråga mig privat i så fall..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:16:38, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18559
Anslöt: 2007-08-23

Re: AS och behandlingshem...

Inläggav Ensamflickan » 2008-01-09 3:05:11

Bjäbbmonstret skrev:
Ensamflickan skrev: Vem ska ta bort inlägget? Menar du hela mitt inledande inlägg? (Jag skrev ju ingenting om dig i det... :?) Du behöver inte svara, om du inte vill... (Att det är privat och utlämnar mig är väl mer mitt "problem"...) :?


Jag vet inte men jag tycker att det låter som att han gav dej ett råd, Ensamflickan. Jag tror i varje fall att det vore klokt av dej att be nån ta bort just dessa funderingar, Ensamflickan...

Varför det? Med tanke på en del saker jag skrivit tidigare, så är det här bara en naturlig uppföljning... Jag skäms varken för att jag har drogproblem (alla som känner mig irl vet redan om det!), eller för att jag är så svårt handikappad, att jag behöver hjälp för det...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 11:16:38, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Re: AS och behandlingshem...

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-09 3:21:13

Ensamflickan skrev:Varför det? Med tanke på en del saker jag skrivit tidigare, så är det här bara en naturlig uppföljning... Jag skäms varken för att jag har drogproblem (alla som känner mig irl vet redan om det!), eller för att jag är så svårt handikappad, att jag behöver hjälp för det...


Det tycker jag inte du ska göra heller. Men det är frågan om vart alltför detaljerade uppgifter kan hamna.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:16:38, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: AS och behandlingshem...

Inläggav manne » 2008-01-09 3:23:51

Ensamflickan skrev:
Bjäbbmonstret skrev:
Ensamflickan skrev: Vem ska ta bort inlägget? Menar du hela mitt inledande inlägg? (Jag skrev ju ingenting om dig i det... :?) Du behöver inte svara, om du inte vill... (Att det är privat och utlämnar mig är väl mer mitt "problem"...) :?


Jag vet inte men jag tycker att det låter som att han gav dej ett råd, Ensamflickan. Jag tror i varje fall att det vore klokt av dej att be nån ta bort just dessa funderingar, Ensamflickan...

Varför det? Med tanke på en del saker jag skrivit tidigare, så är det här bara en naturlig uppföljning... Jag skäms varken för att jag har drogproblem (alla som känner mig irl vet redan om det!), eller för att jag är så svårt handikappad, att jag behöver hjälp för det...


nej men ta inte upp detta ställe så att alla kan se..
och du detta ställe har inget med knark eller droger att göra med.! :o
visst så kan vi prata om folks olika problem men det ska ske under rätt
förutsättning tex i smarta trådar mm..
och detta ställe vill jag ej ta upp här så offentligt mm.. 8)
vi kan tex disskutera olika ställen att bo på eller behandlingshem under en smartare inte direkt kopplad tråd till 1 fast ställe och 1 ämne..

så be någon att plocka bort denna och starta iställe en liknade tråd med
ej direkt koppling till detta ställe-. :idea:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:16:38, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18559
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Hermann » 2008-01-09 3:30:26

Personer som arbetar på behandlingshem är ofta komplexfyllda män som har någon form av barndomstrauma i bagaget, en frånvarande fader eller mobbning/sexuella övergrepp/förnedring etc och även misslyckats med att ta sig någonstans i livet. De blir inte läkare eller något ordentligt.

Dessa personer söker ett arbete som faktiskt, ja oavsett vad som påstås, inte kräver särskilt imponerande kvalifikationer, där de också kan få utlopp för sina egna mindervärdeskänslor och sin egen frustration genom att vara "den som bestämmer" i relation till "svagare, sjukdomsstämplade personer".

Att brotta ned någon på golvet och flåsa denna person i ansiktet med sin kalla, lökiga andedräkt är på något sätt perverst upphetsande för dessa vårdare, som känner sig så små och avundsjuka ute i det riktiga samhället, och är ett utlopp för självhatet och kukkomplexet de känner.

Min gissning är att ca 20% av alla män med lägre utbildning som arbetar inom vården tillhör denna kategori.
Friska, lyckliga människor lyckas ofta i livet, och få söker sig till miljöer präglade av ohälsa och smärta.
Senast redigerad av Hermann 2011-05-04 11:16:38, redigerad totalt 1 gång.
Hermann
Bannad
 
Inlägg: 98
Anslöt: 2007-12-10

Re: AS och behandlingshem...

Inläggav Ensamflickan » 2008-01-09 3:39:59

Bjäbbmonstret skrev:
Ensamflickan skrev:Varför det? Med tanke på en del saker jag skrivit tidigare, så är det här bara en naturlig uppföljning... Jag skäms varken för att jag har drogproblem (alla som känner mig irl vet redan om det!), eller för att jag är så svårt handikappad, att jag behöver hjälp för det...


Det tycker jag inte du ska göra heller. Men det är frågan om vart alltför detaljerade uppgifter kan hamna.

Försent, i såna fall... :lol: Jag har redan berättat för mycket för länge sen... (Men jag finns nog redan med i "vartenda register", så på den fronten är det knappast nån fara... :wink:)

manne skrev:nej men ta inte upp detta ställe så att alla kan se..
och du detta ställe har inget med knark eller droger att göra med.! :o
visst så kan vi prata om folks olika problem men det ska ske under rätt
förutsättning tex i smarta trådar mm..
och detta ställe vill jag ej ta upp här så offentligt mm.. 8)
vi kan tex disskutera olika ställen att bo på eller behandlingshem under en smartare inte direkt kopplad tråd till 1 fast ställe och 1 ämne..

så be någon att plocka bort denna och starta iställe en liknade tråd med
ej direkt koppling till detta ställe-. :idea:

Nu fattar jag ingenting... :?

Du har ju själv tjatat om det där behandlingshemmet i tråd efter tråd, så jag bara frågade rent konkret, varför du tycker det var så dåligt...

Och jag fattar absolut inte vad jag har gjort för fel i denna tråd! :?
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 11:16:39, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Re: AS och behandlingshem...

Inläggav manne » 2008-01-09 3:44:45

Ensamflickan skrev:
Bjäbbmonstret skrev:
Ensamflickan skrev:Varför det? Med tanke på en del saker jag skrivit tidigare, så är det här bara en naturlig uppföljning... Jag skäms varken för att jag har drogproblem (alla som känner mig irl vet redan om det!), eller för att jag är så svårt handikappad, att jag behöver hjälp för det...


Det tycker jag inte du ska göra heller. Men det är frågan om vart alltför detaljerade uppgifter kan hamna.

Försent, i såna fall... :lol: Jag har redan berättat för mycket för länge sen... (Men jag finns nog redan med i "vartenda register", så på den fronten är det knappast nån fara... :wink:)

manne skrev:nej men ta inte upp detta ställe så att alla kan se..
och du detta ställe har inget med knark eller droger att göra med.! :o
visst så kan vi prata om folks olika problem men det ska ske under rätt
förutsättning tex i smarta trådar mm..
och detta ställe vill jag ej ta upp här så offentligt mm.. 8)
vi kan tex disskutera olika ställen att bo på eller behandlingshem under en smartare inte direkt kopplad tråd till 1 fast ställe och 1 ämne..

så be någon att plocka bort denna och starta iställe en liknade tråd med
ej direkt koppling till detta ställe-. :idea:

Nu fattar jag ingenting... :?

Du har ju själv tjatat om det där behandlingshemmet i tråd efter tråd, så jag bara frågade rent konkret, varför du tycker det var så dåligt...

Och jag fattar absolut inte vad jag har gjort för fel i denna tråd! :?


kommer inte att ta upp detta i denna terapi tråd i alla fall...
kan skicka privat mess till dig senare..
annars så överlåter jag dig att använda fantasin i ställe..
du kommer nämligen aldrig att få veta det i denna tråd..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:16:39, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18559
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Ensamflickan » 2008-01-09 3:45:02

Hermann skrev:Personer som arbetar på behandlingshem är ofta komplexfyllda män som har någon form av barndomstrauma i bagaget, en frånvarande fader eller mobbning/sexuella övergrepp/förnedring etc och även misslyckats med att ta sig någonstans i livet. De blir inte läkare eller något ordentligt.

Dessa personer söker ett arbete som faktiskt, ja oavsett vad som påstås, inte kräver särskilt imponerande kvalifikationer, där de också kan få utlopp för sina egna mindervärdeskänslor och sin egen frustration genom att vara "den som bestämmer" i relation till "svagare, sjukdomsstämplade personer".

Att brotta ned någon på golvet och flåsa denna person i ansiktet med sin kalla, lökiga andedräkt är på något sätt perverst upphetsande för dessa vårdare, som känner sig så små och avundsjuka ute i det riktiga samhället, och är ett utlopp för självhatet och kukkomplexet de känner.

Detta stämmer inte med mina erfarenheter av de behandlingshem jag har varit på... (Men däremot så stämmer det väl in på den psykavdelning jag var på!)
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 11:16:39, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Hermann » 2008-01-09 3:50:37

Ensamflickan skrev:
Hermann skrev:Personer som arbetar på behandlingshem är ofta komplexfyllda män som har någon form av barndomstrauma i bagaget, en frånvarande fader eller mobbning/sexuella övergrepp/förnedring etc och även misslyckats med att ta sig någonstans i livet. De blir inte läkare eller något ordentligt.

Dessa personer söker ett arbete som faktiskt, ja oavsett vad som påstås, inte kräver särskilt imponerande kvalifikationer, där de också kan få utlopp för sina egna mindervärdeskänslor och sin egen frustration genom att vara "den som bestämmer" i relation till "svagare, sjukdomsstämplade personer".

Att brotta ned någon på golvet och flåsa denna person i ansiktet med sin kalla, lökiga andedräkt är på något sätt perverst upphetsande för dessa vårdare, som känner sig så små och avundsjuka ute i det riktiga samhället, och är ett utlopp för självhatet och kukkomplexet de känner.

Detta stämmer inte med mina erfarenheter av de behandlingshem jag har varit på... (Men däremot så stämmer det väl in på den psykavdelning jag var på!)


Ja, det gäller psykvården också. Tyvärr har folk som inte sett den från insidan en övertro till den egentliga kompetens som finns inom vården. I Sverige idag är "sök hjälp!" ungefär som "Guds frid" var på medeltiden. Ett religiöst mantra, och vården är en samhällsinsitution liknande kyrkan, ofelbar och helig.
Senast redigerad av Hermann 2011-05-04 11:16:39, redigerad totalt 1 gång.
Hermann
Bannad
 
Inlägg: 98
Anslöt: 2007-12-10

Re: AS och behandlingshem...

Inläggav Ensamflickan » 2008-01-09 3:53:56

manne skrev:kommer inte att ta upp detta i denna terapi tråd i alla fall...
kan skicka privat mess till dig senare..
annars så överlåter jag dig att använda fantasin i ställe..
du kommer nämligen aldrig att få veta det i denna tråd..

Jag förstår fortfarande ingenting... :? (Och jag lovar att jag inte spelar dum eller nåt sånt, jag förstår helt enkelt inte problemet!)

Terapitråd? :?

Men, okej, du behöver inte berätta nåt, eller i den här tråden (vad det nu är för fel på den... :?) Men min fantasi kan aldrig hjälpa mig att klura ut det själv... :-)051

Jag har väl helt enkelt andra erfarenheter än vad du har, när det gäller behandlingshem...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 11:16:39, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Ensamflickan » 2008-01-09 4:04:28

Hermann skrev:Ja, det gäller psykvården också. Tyvärr har folk som inte sett den från insidan en övertro till den egentliga kompetens som finns inom vården. I Sverige idag är "sök hjälp!" ungefär som "Guds frid" var på medeltiden. Ett religiöst mantra, och vården är en samhällsinsitution liknande kyrkan, ofelbar och helig.

Ja, det håller jag verkligen med om!

(Men vad gör man om man inte har nåt val? Jag förväntar mig inte att det ska vara perfekt - jag ser det helt enkelt som en nödvändighet, för att överleva... Tur att man har lärt sig lite om "människans natur", sen jag fick diagnosen, så jag är inte fullt lika naiv som jag var förut i alla fall... Litar i alla fall inte blint på allt som alla "auktoritetspersoner" säger längre...)
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 11:16:39, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-09 14:57:58

Äsch edit...något om integritet tänkte jag säga...
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:16:39, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav manne » 2008-01-09 15:26:35

alltså gejen är att det finns olika behandlingshem med olika regler och
olika arbets-metoder mm..vissa är bra vissa är inte bra..

Men en sak är säker det skilljer mycket mellan behandlingshem och gruppboende..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:16:39, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18559
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav weasley » 2008-01-09 15:37:19

Moderatorn:

Ensamflickan har berättat att hon ska på ett behandlingshem. Efter att ha skummat igenom tråden ser jag inte att hemmets namn nämns på något ställe, och även om det görs det, misstänker jag att det är Ensamflickan som på eget initiativ kan göra kommentarer om huruvida det hemmet är det rätta. Alltså ser jag inte att något privat har lämnats ut om någon utan dennes medgivande.

Att manne har tagit så illa vid sej är beklagligt, men i Ensamflickans första inlägg i tråden ser jag att hon ställer frågor kring något manne nämnt förut. Dessa frågor besvaras inte av manne, varvid det inte kan anses att några komprometterande detaljer har givits heller i det fallet.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:16:39, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Ganesh » 2008-01-09 15:47:09

weasley skrev:Moderatorn:

Ensamflickan har berättat att hon ska på ett behandlingshem. Efter att ha skummat igenom tråden ser jag inte att hemmets namn nämns på något ställe, och även om det görs det, misstänker jag att det är Ensamflickan som på eget initiativ kan göra kommentarer om huruvida det hemmet är det rätta. Alltså ser jag inte att något privat har lämnats ut om någon utan dennes medgivande.

Att manne har tagit så illa vid sej är beklagligt, men i Ensamflickans första inlägg i tråden ser jag att hon ställer frågor kring något manne nämnt förut. Dessa frågor besvaras inte av manne, varvid det inte kan anses att några komprometterande detaljer har givits heller i det fallet.


Riktigt beslut. Både beskrivningen av tråden och beslutet är OK.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:16:40, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav manne » 2008-01-09 16:35:18

Ensamflickan skrev:
Hermann skrev:Personer som arbetar på behandlingshem är ofta komplexfyllda män som har någon form av barndomstrauma i bagaget, en frånvarande fader eller mobbning/sexuella övergrepp/förnedring etc och även misslyckats med att ta sig någonstans i livet. De blir inte läkare eller något ordentligt.

Dessa personer söker ett arbete som faktiskt, ja oavsett vad som påstås, inte kräver särskilt imponerande kvalifikationer, där de också kan få utlopp för sina egna mindervärdeskänslor och sin egen frustration genom att vara "den som bestämmer" i relation till "svagare, sjukdomsstämplade personer".

Att brotta ned någon på golvet och flåsa denna person i ansiktet med sin kalla, lökiga andedräkt är på något sätt perverst upphetsande för dessa vårdare, som känner sig så små och avundsjuka ute i det riktiga samhället, och är ett utlopp för självhatet och kukkomplexet de känner.

Detta stämmer inte med mina erfarenheter av de behandlingshem jag har varit på... (Men däremot så stämmer det väl in på den psykavdelning jag var på!)


ska försöka svara på ämnet då om det är så viktigt men det är privat för mig.
behandlingshem suger så fruktansvärt..

:twisted: :twisted:
Man har inget privat liv alls utan blir granskad hela tiden av alla och man känner sig som en brottsling mm..
inte blir det bättre av att vissa där var väldigt våldsamma och hotar med stryk mm är aldrig kul att ha polare där som skär sig eller slår sönder sin lägenhet totalt..
sedan så är reglerna skapade efter föreståndarens behov,tankar..
istället för att bli frisk så blir man sänkt och deprimerad istället..
deras metoder kan tex gå ut på att bräcka en psykiskt för att sedan bygga upp pysket på nytt och för att få en till att bli en mönster-fånge..
terapin på sådana ställen är hårt fysikt jobb och man ska bli frisk men det
och att bota AS går ju inte vare sig man vill eller inte..
idiot förklarad och sjukförklarad blir man ovs hur mycket man än anstränger sig för att tex kunna klara sig stjälv.

fick förresten ett dokumänt ett papper där det stod högst privata saker.
i från stället när jag flyttade ,där stod det hur sjuk och hur störda man var
förvridet och lögn-rakt igenom till psykologens fördel..
sedan så finns det saker som jag har glömt bort och förträngt sedan tiden där alla minnen finns inte kvar i skallen tyvär.. 8) 8)
och vissa saker får man försöka att anstänga sig för att minnas..
och även om de minnerna skulle dyka upp så vill jag inte ta upp det här.

när man hade flyttat där i från så kännde man sig fri i hela kroppen.
först var det jobbigt att flytta sedan så efter ett tag så blev det underbart
Skulle i alla fall aldrig göra en åter-resa ditt igen eftersom jag aldrig trives där alls..skönt som fan att flytta där ifrån till friheten och skåne.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:16:40, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18559
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Ganesh » 2008-01-09 16:53:06

Manne, din beskrivning av tiden där är tydlig. Och inte bara jag blir upprörd. Och vi är nog många som begriper ifall du inte vill att det pratas om det. Och det är OK. Det får vi alla respektera. Men Ensamflickan gjorde inget fel. Men som det nu är så får vi lära oss. Vi får låta dig prata om den tiden om du vill. Men andra får väl prata om annat. Och det är rimligen ingen stor sak för oss.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:16:41, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Återgå till Aspergare och vården



Logga in