Kan inte sova *mypart*

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kvasir » 2008-01-14 23:07:12

Mardröm skrev:Ja, det är klart, den söver dig ju, du går i drömmen, du förlorar balansen och du kommer att sakna omdöme, eftersom du drömmer.
Brukar du vakna, lägg till ngt, propavan brukat de gilla som sagt.
Jag tog 28 st 10 mg, efter det undrade jag lite....
Men annars va fan, tar man dessa tabletter och går upp, räkna med att ramla, var inte en kyckling, håll i dig när du går. Ta den i sängen.


Balansen är inget problem. Nej jag skar mig ganska rejält med kniv vid två tillfällen. Jag somnade inte av Stilnocten och tröttnade på att ligga vaken i sängen, så jag gick upp för att göra något annat en stund. Jag fick då för mig att göra något som jag då, vid de tillfällena tyckte verkade vara en utomordentlig idé, och inte fattade jag att jag skulle sluta heller hur fort jag skar mig heller. (Det var absolut inte fråga om några självmordsförsök eller att avsiktligt skada mig.)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Mardröm » 2008-01-14 23:18:09

Jo, men sånt kan ju hända.
Men visst är det nog det pill man ska se upp med mest av alla.
Du drömmer, ditt inre jag agerar vaken, men soavandes....fåttt reda på massor om mig själv genom dessa.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Kvasir » 2008-01-14 23:22:45

Mardröm skrev:Jo, men sånt kan ju hända.
Men visst är det nog det pill man ska se upp med mest av alla.
Du drömmer, ditt inre jag agerar vaken, men soavandes....fåttt reda på massor om mig själv genom dessa.


Jo, men jag känner inte till några andra sömnmedel som har sådana verkningar, och jag har hört så väldigt många människor som vägrar ta dem efter olika otrevliga upplevelser. Sedan får väl var en bedöma själv om den vill prova, men be warned!
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav lost » 2008-01-14 23:27:15

@Mardröm et. al

Det blir för mycket cut&paste för att citera något

Så här är det. Om jag proppar i några benzo, för närvarande ca. 50 mg oxascand lite innan jobbet, alt 30 mg i bilen och sedan 20 mg under dagen så mår jag skitbra och kan sköta mitt jobb och sociala situationer bra - tom trivas med det....

Har heller inga egentliga problem med att trappa upp - eller ens bli beroende. Problemet är ju skräckinfon som jag gav med länkarna. Flera års avvänjning! WTF!!! så vill jag inte ha det.

Slutade för övrigt tvärt med antidepp piller efter 10 års bruk för en månad sedan.
Förutom att jag är mer förbannad än innan så är jag mer hyperaktiv och impulsiv (Har ju även ADHD), oftast så går det dock över rätt snabbt.

Ge mig det perfekta pillret nu!
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav Mardröm » 2008-01-15 0:06:06

Iktorivil.

Jag ska ta 6 mg per dag, men, *host* det har skett lite "missbruk", jag skulle kalla det överkonsumtion mer, ingen skada skedd ju, så nu har jag 2 mg kvar på en vecka tills nästa burk.

Klart det märks men måttligt, det är som det var före BZ typ.
1 månad per år är det ungefär. Så det kan ta ngt år om du ätit dem 10 år.
Är ett år skit värt 10 år OK?

Sen kan du motarbeta problemen, drick inte, använd andra saker som atarax, strunta i helgerna.

50 mg sobbar är inte mkt. Normalt är nog 75 när man vant sig, fortsätter man över det så.... kanske man bör tänka till.
Sen när du ska sluta finns det sheman du följer om du har det jobbigt.


http://web4health.info/sv/answers/bio-why-withdrawl.htm

En del människor kan sluta med benzodiazepiner utan att få några symtom överhuvudtaget. Enligt vissa är denna siffra så hög som 50% även efter ett år av konstant användande. Även om denna siffra stämmer (vilket kan diskuteras) bör man inte sluta tvärt med benzodiazepiner.

Fördelarna med att sluta innebär inte nödvändigtvis att alla långtidsanvändrare bör göra det. Ingen bör sluta eller övertalas att sluta mot sin egen vilja. De som slutar utan att vilja det själva, är oftast de som klarar sig sämst. Å andra sidan är chansen att klara sig mycket hög, för dem som är tillräckligt motiverade. Som sagt, den som verkligen vill sluta kan sluta. Valet är upp till dig!

Sen, som sagt, kan en aspergare ens bli beroende?
Missbrukare, sure, men är de beroende?

Fast i värsta fall har du flera års helvete att se fram emot, risken finns, den ska du vara medveten om, men det normala är en vecka per månad eller en månad per år, beroedne på.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Kvasir » 2008-01-15 0:11:05

När det gäller benzoberoende så tror jag man kan testa det ganska bra genom att försöka hålla upp efter en tids bruk. Jag kan ta flunitrazepam ganska länge och ändå trappa ner till noll på någon vecka utan alltför mycket abstinens. Vad jag har förstått av en kompis som är läkare så behöver många väldigt mycket längre nedtrappningsperiod än så.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav lost » 2008-01-15 0:30:44

Mardröm skrev:Sen, som sagt, kan en aspergare ens bli beroende?
Missbrukare, sure, men är de beroende

Hmm...Så jag kan lägga av med alko också menar du? Det är ju min snuttefilt och bästa kamrat. Kemiskt beroende går bort på max 1 vecka. I mitt fall 1-2 dagar (dvs abstinens).

Kvasir skrev:När det gäller benzoberoende så tror jag man kan testa det ganska bra genom att försöka hålla upp efter en tids bruk.

Tabletter är abstrakt för mig. Har varit utan benze en vecka för att jag inte ides att pallra mig till apoteket. Antidepp i alla dess former slutade jag bara rätt av med, det är tabletter...Knasiga prylar....
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav Mardröm » 2008-01-15 0:45:30

lost skrev:
Mardröm skrev:Sen, som sagt, kan en aspergare ens bli beroende?
Missbrukare, sure, men är de beroende

Hmm...Så jag kan lägga av med alko också menar du? Det är ju min snuttefilt och bästa kamrat. Kemiskt beroende går bort på max 1 vecka. I mitt fall 1-2 dagar (dvs abstinens).


Ja, jag tror det, när väl kemin är klar är den klar på en as-are.
Dvs beroendet är så kort att det inte blir beroende i egentlig mening.
Ja, därmed inte sagt att du blir avtändningsfri, det lär du nog få ändå.
Så du kan bete dig som en beroende om du snuttar mkt på filten.
:)

Kvasir skrev:När det gäller benzoberoende så tror jag man kan testa det ganska bra genom att försöka hålla upp efter en tids bruk.

Tabletter är abstrakt för mig. Har varit utan benze en vecka för att jag ides att pallra mig till apoteket. Antidepp i all dess former slutade jag bara rätt av med, det är tabletter...Knasiga prylar....
[/quote]

Ja, ni ser. Terorin verkar kunna stämma.
Ni vet ju hur NT-beronde BZ brukare krossas av att inte få sin BZ
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav lost » 2008-01-15 2:36:54

Mardröm skrev:Ja, ni ser. Terorin verkar kunna stämma.
Ni vet ju hur NT-beronde BZ brukare krossas av att inte få sin BZ


Det intressanta i sammanhanget är att Mardröm faktiskt har vetenskaplig backning för vad han skriver (gällande AS ivf - ADHD människor är ju predisponerade att vara missbrukare - undrar vad som gäller kombo typer som jag med AS/ADHD?). Själv så är jag född skeptisk. Jag snuttar ju på min filt ;-)
Och om någon undrar. Nej, jag vill inte sluta med det. Hade jag velat så hade jag gjort det. Truth be told så vill jag jag vill spaca ut några timmar per dag för att coola down den fruktansvärda stressen som jobbet medför

Alko är bra på så sätt att man kan smutta kvällen igenom (därav snuttefilt). Ibland när jag är ensam (typ familjen hälsar på släkt på hennes sida) så tar jag ingenting alls, ids inte och behöver inte.
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav Mardröm » 2008-01-15 5:40:51

Men adhdmännsikor blir missbrukare inte beronde, vad jag vet.
Begreppsförvirring?

Nu har vi i sverige en "drogfri" politik, som folk accepterar förutom alkohol, vilken jag perosnligen skulle sätta omedelbart förbud, eller iaf grav ransonering på som diktator.
Västa drogen..

http://www.beroendemedicin.nu/pages/kapitelindex.asp
Förutom att han naturligtvis förösker bena ut begrepp, och inte läsa juriduiskt exakt vad psykkongressen sagt, vilket är det som gäller, självklart, jag säger inte vem som har rätt, men gr jag till en domstol räknar jag med att lagen i domstolen följs, så icke inom psykiatrin, där får man kämpa mot "bilder" "utvecklingar" etc.
Vad jag vet kan man fortfarande inte ens ha adhd och asperger samtidgt.
Ändå har vi det båda...haha

Hursom, "lagtext" vad gäller missbruk

Definition av Missbruk enligt DSM IV

1. Ett maladaptivt substansbruk som leder till kliniskt signifikant funktionsnedsättning eller lidande, vilket tar sig uttryck i minst ett av följande kriterier under en och samma tolvmånadersperiod:

Då ser vi på mig:

1. upprepat substansbruk som leder till att individen misslyckas med att fullgöra sina skyldigheter på arbetet, i skolan eller i hemmet (t ex substansrelaterad upprepad arbetsfrånvaro eller dåliga arbetsprestationer; substansrelaterad frånvaro, avstängning eller reglering från skola; substansrelaterad vanskötsel av barn eller hushåll)
Förutom hushåll, njet, och utan missbruk är det lika illa, så....då kan man ju inte räkna det.
2. upprepat substansbruk i situationer där det medför betydande risker för fysisk skada (t ex substanspåverkan i samband med bilkörning, arbete med maskiner)


Nej, det undviker jag, men jag kör ju numer med BZ, fast det beror ju på att det snarast är säkrare....
Men visst, vill man räkna detta som missbruk så. Jag kan inte förstå hur en förbättring blir en sjukdom?

3. upprepade substansrelaterade problem med rättvisan (t ex att vid upprepade tillfällen bli arresterad för substansrelaterat störande beteende)


Nja, kanske det var ngt sådant för ett 20 tal år sen, men jag tror inte det.
Borde vara förlåten nu.

4. fortsatt substansbruk trots ständiga eller återkommande problem av social eller mellanmänsklig natur orsakade eller förstärkta av substanseffekterna (t ex slagsmål, gräl med partnern om följderna av berusning)


nej

2. Symtomen har aldrig uppfyllt kriterierna för beroende för denna substans. Då kollar vi det:
Definition av Beroende enligt DSM IV

Ett maladaptivt substansbruk som leder till kliniskt signifikant funktionsnedsättning eller lidande, vilket tar sig uttryck i minst tre av följande kriterier under loppet av en och samma tolvmånadersperiod:

1. tolerans, definierat som endera av följande:
1. ett behov av påtagligt ökad mängd av substansen för att uppnå rus eller annan önskad effekt
2. påtagligt minskad effekt vid fortgående bruk av samma mängd av substansen Ja, no2 stämmer.


2. abstinens, vilket visar sig i något av följande:
1. abstinenssymtom som är karaktäristiska för substansen (anges under abstinenskriterium A och B för de olika substanserna)
2. samma substans (eller en liknande substans) intas i syfte att lindra eller undvika abstinenssymtom


Nej. Naturligtvis räknas det inte om du minskar din lagliga medicindos för att slippa biverkningar.
3. substansen används ofta i större mängd eller under en längre period än vad som avsågs
Ja, vem avsåg vad?
Dr order tas förutom i kris, då jag missbrukar i ensamhet.
4. det finns en varaktig önskan om eller misslyckade försök att begränsa eller kontrollera substansbruket


Nej
5. mycket tid ägnas åt att försöka få tag på substansen (t ex att besöka flera olika läkare för att få recept), nyttja substansen (t ex att kedjeröka) eller hämta sig från substansbrukets effekter


Ser du hur flummigt det är? Jag har tre(kanske tom 7) läkare, som alla har kontakt. Klart det tar tid att besöka dem, men det ärju inte substanserna som är saken.


6. viktiga sociala aktiviteter, yrkes- eller fritidsaktiviteter överges eller minskas på grund av substansbruket


nej, mer tvätom.

7. bruket av substansen fortgår trots vetskap om fysiska eller psykiska besvär som sannolikt orsakats eller förvärrats av substansen (t ex fortsatt bruk av kokain trots vetskap om kokainbetingad depression, fortsatt drickande trots vetskap om magsår som förvärrats av alkoholen).
Jadu, det ska hursom räknas med illeala droger i upprepade tillstånd.

ADHD=kicksök,
Asperger=flyktförsök.
Men det stämer inte på detta rakt av, förutom då att adhd-mäniskor ofta blir missbrukare pga kicksök
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav weasley » 2008-01-15 14:37:10

OT:

Att man behöver knark-klassade läkemedel för att finna sanningar om sej själv tycker jag verkar väldigt tråkigt.

Är man inte lite väl hämmad då, när man inte kan? vågar? finna dessa sanningar i nyktert tillstånd?

Nåväl, det var inte det tråden handlade om från början.

Jag rekommenderar som sagt icke-beroendeframkallande substanser. Jag vet att man inte alltid hjälps av dem, men de är imho mycket bättre än benso. Jag är som sagt nästan immun mot bensopreparat, men bara tanken på att eventuellt vara beroende av något från en pillerburk är avskräckande nog.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Titti » 2008-01-15 15:07:05

Jag har haft stora sömnsvårigheter som barn och vad jag fick för att sova då det vete fåglarna. Numera händer det emellanåt men jag brukar stå ut och sen sova middag nån dag för att inte hamna helt fel av sömnbrist.

En viktig, för att inte säga grundläggande sak, om man har svårt att sova är att stiga upp på morgonen i rimlig tid och ungefär samma tid varje dag. Det gör det lättare att somna på kvällen.

Det är inte alltid det hjälper, min nioåring kan ligga i timmar utan att somna trots att hon varit uppe på morgonen och trots att hon ligger i sin säng, det är mörkt och tyst etc. Jag vet. Till henne bad jag att få pröva melatonin vilket vi gör sedan några dagar och hittills har hon somnat som en stock efter en timme ungefär!

Som förälder till "bokstavsbarn" vet jag att det är inte alls ovanligt med just melatonin till dessa barn, även synskadade barn får ofta det. Det är ett kroppseget hormon som normalt gör att man blir trött och hos en del fungerar inte produktionen i kroppen lika bra som den borde. Efter vad jag förstod på läkaren saknar det egentligen biverkningar dessutom.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kvasir » 2008-01-15 15:20:03

Det enda melatoninpreparat som finns i FASS heter circadin och tillhandahålles ej för närvarande. Undrar varför?

Det finns många brasklappar om att det inte rekommenderas i olika situationer pga avsaknad av kliniska studier. T.ex. rekommenderas det inte till barn under 18 år.

Jag blir dock nyfiken på melatonin eftersom det åtminstone i teorin borde vara ett bra alternativ. Jag visste inte ens att det fanns i Sverige ännu. Om jag har fattat rätt så utvecklades det som läkemedel framförallt för att justera om dygnsrytmen i samband med jet lag (fast det kanske bara var en mediavinkling på det när det var nytt).
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:18:06, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Titti » 2008-01-15 15:24:41

Det hon får heter just Melatonin, det är vad som står på burken. Det är licensbelagt i Sverige men vi hade inga problem alls att få det. Varför det är så vet jag inte men jag har hört att det inte är så tex i USA. Dock har jag inte kontrollerat det.

Att barn får det är som sagt inte alls ovanligt, jag vet om flera dussin bara från min begränsade bekantskapskrets (från nätet, givetvis).
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:18:06, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kvasir » 2008-01-15 15:31:52

Märkligt. Jag sökte på melatonin som substans i FASS och det enda preparat som fanns var just circadin, som alltså inte finns just nu. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:18:06, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Ganesh » 2008-01-15 15:42:30

För att hjälpa kroppen att själv producera melatonin kan man äta kopiösa mängder banan. Banan innehåller tryptofan som är en prekursor till melatonin.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:18:06, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Kvasir » 2008-01-15 15:47:36

Ganesh skrev:För att hjälpa kroppen att själv producera melatonin kan man äta kopiösa mängder banan. Banan innehåller tryptofan som är en prekursor till melatonin.


Fast det kan nog ge problem med förhöjda kaliumvärden, vilket kan vara farligt för hjärtat. Men det kanske kan göra nytta med mera normala mängder, kanske två bananer? Undrar hur långt innan man ska äta dem i så fall?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:18:06, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav jonsch » 2008-01-15 15:52:24

Finns inte tryptofantabletter? Det finns det i serien "Dark Angel", ni vet :) högst OK att inte veta, det vet ni väl?).
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 11:18:06, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Kvasir » 2008-01-15 16:08:18

jonsch skrev:Finns inte tryptofantabletter? Det finns det i serien "Dark Angel", ni vet :) högst OK att inte veta, det vet ni väl?).


Nja, L-tryptofan finns som sökbar substans i FASS, och jag räknar till inte mindre än 12 olika produktnamn. Det verkar dock som (i stort sett) samtliga egentligen är kombipreparat som innehåller bl.a. L-tryptofan och att de är avsedda att ges i samband med dialys.

Jag har något minne av att somliga pratar om tryptofan i samband med antidepressiva medel, dock.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:18:06, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Mardröm » 2008-01-15 20:19:21

weasley skrev:OT:

Att man behöver knark-klassade läkemedel för att finna sanningar om sej själv tycker jag verkar väldigt tråkigt.
Nopp, du måste se flera dimensioner. Knark-klass...hmm..säg inte så...psykonautika är inte knark egentligen, då de inte ger beroende. Men staten måste ju stoppa detta hursom.

Är man inte lite väl hämmad då, när man inte kan? vågar? finna dessa sanningar i nyktert tillstånd?
Jag tror det är helt omöjligt.

Nåväl, det var inte det tråden handlade om från början.

Jag rekommenderar som sagt icke-beroendeframkallande substanser. Jag vet att man inte alltid hjälps av dem, men de är imho mycket bättre än benso. Jag är som sagt nästan immun mot bensopreparat, men bara tanken på att eventuellt vara beroende av något från en pillerburk är avskräckande nog.


Då passar ju dagsläget dig finfint.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:18:06, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Mardröm » 2008-01-15 20:21:29

Titti skrev:Som förälder till "bokstavsbarn" vet jag att det är inte alls ovanligt med just melatonin till dessa barn, även synskadade barn får ofta det. Det är ett kroppseget hormon som normalt gör att man blir trött och hos en del fungerar inte produktionen i kroppen lika bra som den borde. Efter vad jag förstod på läkaren saknar det egentligen biverkningar dessutom.


Det är jättebra i mindre doser kortare tider.
Men i hög långdos, skulle jag nog läsa på rejält.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:18:06, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Mardröm » 2008-01-15 20:24:08

Kvasir skrev:Märkligt. Jag sökte på melatonin som substans i FASS och det enda preparat som fanns var just circadin, som alltså inte finns just nu. :)


Det är på G. EU-godkänt för ngn månad sen.
Annars finns ju cannabis.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:18:06, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Mardröm » 2008-01-15 20:24:45

Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:18:06, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav sommar » 2008-01-16 11:10:57

Ja, va f*n ska man göra när man inte kan sova. Har faktiskt aldrig haft problem med det förit, men nu sedan en månad tillbaka; drömmer o. håller på. :( Dock tror jag inte det har så mkt med. AS. att göra. Snarare en massa saker som snurrar i huvet dygnet runt. Tex. ett mkt. viktigt möte idag om min jobbframtid. Jagg vägrar ta medicin för dels anser jag mig inte ha så stora problem o. dels så är det vanebildande.

Någon som känner igen sig av att ständigt vara rastlös o. funderande o. aldrig avkopplad? :roll: Värst är att vänta på svar o. inte få reda på saker o. ting i god tid.

Ja, Mardröm örter kanske kan vara ngt.?! (Naturmedel kan ju hjälpa, så varför inte testa. Hjälper ju mot PMS.).
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:18:06, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in