Kan inte sova *mypart*

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan inte sova *mypart*

Inläggav lost » 2008-01-12 5:38:44

Har varit aktiv på forumet ca. en månad. Men minns hur människan bakom nicket Mardröm hade svårt attt sova...så jag lånar forum topic av honom.
Just nu så är jag beredd att ta vad fan som helst för att sova....Men det är inte heller det värsta, har fått nåt jävla exem som kliar på hela kroppen (nej, det är inte skabb eller så, är det mikororganismer så är dom för små att se i förstoringsglas). Kan omöjligen ha pr0n sjukdom eftersom jag varit trogen hela tiden, typ 15 år eller så...

Så jo, jag somnar ungefär normalt på kvällen, men sedan så vaknar jag efter någon timme av att det kliar så in i helvete - överallt! Ångesten är inte heller så jävla kul.... Har haft detta problem ungefär en vecka eller så.

Jo jag har benzo. Men måste ju spara på skiten för jobbet. Sista receptet var på 60st 10mg! OMG..!!! Tar ju slut jävligt snabbt!

Måste ju finnas bättre sätt att sänka sig!
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:18:03, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav weasley » 2008-01-12 13:23:30

Sjukskriv dej några dagar och ta en rejäl dos theralen. Då kommer du sova sött som ett lamm.

Har du kortison? Det kan hjälpa mot klådan. Kortison och svala lakan. Bomull är tyvärr inte så bra vid klåda; har du feta pengar på banken rekommenderar jag siden. Annars får du nöja dej med fusksiden, typ polyester.

Theralen är ju en antihistamin så den kan ju hjälpa i sej, förutom att du kan sova på den! Det är dock många som blir bakis på den, därför min uppmaning till sjukskrivning medan du sover ut.

(Vet inte varför, men jag har av någon anledning fått intrycket att du jobbar...)
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:18:03, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav lost » 2008-01-12 13:33:20

@weasley
Sjukskriver mig inte. Loosar för mycket cash.
Somnade naturligt (utan medel) strax efter mitt inlägg ovan. Skönt!!!

Jag har Theralen visade sig (glömt av det). Så jag tar det i natt om det blir samma sak. Sedan måste jag till vårdcentralen för den förbannade klådan. Får be att min bästa hälft bokar tid.
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:18:03, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav Jossan » 2008-01-12 14:12:23

Atarax - antihistamin med lugnande effekt, d.v.s. lindrar klåda och går att sova på
Tavegyl - lindrar klåda
Propavan - Vanlig sömnmedicin

Samtliga vanliga
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 11:18:03, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav lost » 2008-01-12 15:03:27

Jossan skrev:Atarax - antihistamin med lugnande effekt, d.v.s. lindrar klåda och går att sova på
Tavegyl - lindrar klåda
Propavan - Vanlig sömnmedicin

Samtliga vanliga


Ojdå... Atarax verkar ju svinbra på FASS
Atarax dämpar vissa funktioner i hjärnan utan att vara vanebildande samt blockerar histamin, ett ämne som finns i kroppens vävnader. På så sätt ger den effekt mot ångest, oro, klåda och nässelfeber.


Borsett från klåda och sömnproblem - kan man ersätta benzo med detta?
Jag vill ju byta ut benzo mot någonting som fungerar lika bra. Hatar fan skit som är vanebildande och där man måste öka doserna succesivt för att få effekt (tillvänjning)

bra länk --> http://web4health.info/sv/answers/add-types.htm
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:18:03, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav weasley » 2008-01-12 15:13:27

Atarax är värdelöst för mej. Funkar inte! Theralen är det som gäller. Det är starkare än Atarax.

Som jag skrev är även Theralen en antihistamin och hjälper alltså mot klådan. Kolla på fass!
Som varande antihistamin är den heller inte vanebildande.

FASS
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:18:03, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Kan inte sova *mypart*

Inläggav jonsch » 2008-01-12 15:17:55

lost skrev:Så jo, jag somnar ungefär normalt på kvällen, men sedan så vaknar jag efter någon timme av att det kliar så in i helvete - överallt!
lost, kan det inte vara tvättmedlet du blivit överkänslig mot? Du kan ju pröva att skölja lakanen grundligt i rent kranvatten.

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 11:18:03, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav lost » 2008-01-12 15:20:00

weasley skrev:Atarax är värdelöst för mej. Funkar inte! Theralen är det som gäller. Det är starkare än Atarax.

Som jag skrev är även Theralen en antihistamin och hjälper alltså mot klådan. Kolla på fass!
Som varande antihistamin är den heller inte vanebildande.

FASS

Theralen ger dock en "baksmälla" dagen efter. Man är otroligt seg och trött, sålunda kan jag inte använda den om jag skall sköta mitt jobb + sist jag tog Theralen så sov jag typ 17 timmar... Inte heller det är lämpligt i vardagen.
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav mondo beyondo » 2008-01-12 15:27:35

Atarax är milda ej vanebildande och ger knappt ngn effekt, men prova kan man alltid göra. Tacksamt att de är så milda om de fungerar.

Vad gäller sömnstörningen, det som hjälper för mig är att jobba av bara f-n, sen sover man bra för man orkar inget annat. Jobb kan kanske bytas ut mot hård fysisk träning.

Smörja kroppen med fet creme borde få tyst på viss klåda, speciellt såhär års när det är så torr inomhusluft. Annars är tvålen Eucerin PH5 Shower Oil från Apoteket dunder för huden så här års, lite väl oljig på sommaren. Dyr tyvärr.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Kvasir » 2008-01-12 16:54:01

Jag har både Atarax och Theralen, i första hand tänkt som sömnmedel eftersom jag var tvungen att sluta med Benzo i samband med NPF-utredningen. En viss nytta gör de, men inte mycket jämfört med benzo. Theralen slår ut mig totalt dagen efter också, så det är nog inte så bra för den som ska jobba dagen efter. Däremot ska ju båda kunna ha lindrade effekt vid klåda och liknande, som redan har konstaterats, så möjligen är de lämpliga i losts fall.

Finns det egentligen något sömnmedel som är ens i närheten av benzo, vad gäller effekt?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav lost » 2008-01-12 18:09:53

Kvasir skrev:Finns det egentligen något sömnmedel som är ens i närheten av benzo, vad gäller effekt?


Ja, marijuana. Icke vanebildande, man sover bra - men ack så kriminellt att bruka och inneha.
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav Debbido » 2008-01-12 19:35:43

Hej alla! Kan ni säga hur man gör för att bara citera en enda rad? Jag får alltid med hela inlägget.

Angående utslag finns det många skäl. Ett kan vara medicinbiverkningar. Själv är jag hårt drabbad av klåda just nu med små röda utslag som spridit sig över allt större delar av kroppen. Jag misstänkte psykofarmakan Mirtazapin (Remeron). Där fannas exantem (utslag) som möjlig biverkning. Vårdcentralen höll med mig om att detta säkert var skälet. Fick Tavegyltabletter och Cortisonkräm.

Beträffande konsten att sova; den är svår! Jag känner en stabil aspergare som har sömnproblem. Han kan inte stänga av hjärnan. Samma här. Förutom att jag inte är stabil (man kan ju inte ha allt!). :wink:

Jag började med Propavan för 100 år sedan p g a värk. Den har jag levt med och den är rätt sopig, så den behöver kompletteras med en trevlig centralstimulerande sömntablett som Stilnoct. Man kan gärna lägga till lite valium, och en smula Atarax sitter inte fel

Knark är definitivt bäst (helst via recept förstås) då centralstimulerande medel stänger av HJÄRNAN, den där speedade saken, som många av oss med AS eller ADHD har så svårt att stänga av. Övriga sömnmedel tycks verka mest muskelavslappnande, men se - det lurar inte MIN hjärna! :-)204

Hårt arbete är självklart den bästa medicinen för de som har möjlighet till detta. Men alla har ju inte det...
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Parvlon » 2008-01-12 19:45:25

Har sj problem med att 'stänga av', i perioder o testade propavan. Det var det som funkat bäst för mig.
Om man bortser från vissa illegala o mer skadliga droger som måttliga mängder av flunitrazepam. Annan benzo som diazepam kan jag inte heller sova på, vill inte heller iofs.
Men stilnoct ska ju fungera som en knockoutpiller med, har dock ej testat.
Propavan ska ju vara ganska milt annars, så men jag slutade för jag kännde att jag behövde ta de varje dag. Använder inga medeciner för övrigt.
Jag har testat theralen oxå, men den verkade inte fungera alls.
Blir ju lite slö på morgonen efter propavan men det går väl att komplettera med något annat gott för den som vill.

Har dock inga fasta tider på mitt arbete, o ingen chef som klagar på mig när jag tar sovmorgon så klart jag avstår när jag inte behöver
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav lost » 2008-01-12 20:44:38

@Debbido et. al
Jag planerar att lägga av med benzo i alla dess former. Redan efter 2 månaders bruk så märkte jag av att jag blev tillvand., dvs behövdde större doser för samma effekt. Än mer värre är att benzo är beroendeframkallande. Jävla skit är det ju! För benzo var ju skitbra på alla sätt och vis annars.
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav weasley » 2008-01-12 21:11:39

Hah!

Stilnoct är ett elakt rävgift som man ska passa sej vääääldigt noga för! Jag fick hallisar av en sketen tablett!
Bensopreparat i allmänhet är jag typ immun mot, så jag har vackert fått hålla mej till de mer beskedliga grejerna när så har behövts. Alternativet var nämligen att vräka i mej hästdoser. Läskigt!

Bra sak att göra för att somna på propavan är att krossa X antal och dricka med ett stort glas vatten. X är alltså den siffra mellan 0 och 10 som man anser sej behöva. De verkar snabbare när man krossar dem, och ju mer vatten man dricker till, desto lättare (och alltså snabbare) tas de upp i kroppen.

Bäst sak att göra för att somna är att ge sej ut på en rejäl gång/språngmarsch. Se till att få upp flåset och lite svettighet i pannan. På detta sover man absolut bäst sen.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Debbido » 2008-01-14 2:47:06

OK!
Vi kan då konstatera att detta med hur vi reagerar på tillgängliga sömnpreparat är HÖGST INDIVIDUELLT! Det som är rävgift för en person är en gudavåva för en annan. vi aspergare har ju annorluna hjärnor och kanske är vi sinsemellan mer annorlunda än NT? Vad vet jag?

Jag har en mängd sjukdomar så här gäller det att parera, ducka, kompromissa och väga den ena biverkningen mot den andra. ALLA mediciner har biverkningar. Det är bara en fråga om hur lång tid det dröjer innan man drabbas av någon.

ALL sömnmedicin är vanbildande i den meningen att hjärnan vänjer sig av med den naturliga sömnen, blir vad vid den kemiska hjälpen. Propavan förlorar successivt sin kraft och kan då behöva höjas. Vad är detta om inte vanebildande?

Valium är FARLIGT, HUU, det är knark! So what? Jag lever på cellgift, alltså gift som dödar cellerna och sprutor som slåt ut mina T-celler så att jag blir superkänslig och får Borelia på löpande band samt andra infektioner som kan bli livshotande. Sprutorna kan ge canser, hjärtinfarkt, död. Men jag måste ta dem för att överleva reumatismen.
De kommer förmodligen att bli min död. Har cellförändringar på gång.

Alltså är jag inte rädd för Stilnoct. Men däremot två Propavan per natt. De kan förändra blodbilden (farligt för mig) och ge hudutslag med klåda. Mig ger de kramper och skenande hjärta. De är ju neuroleptika.

Vad är farligast: centralstimulerande eller neuroleptika? Jag skulle tippa på neuroleptika då jag ser på de skador jag och andra fått av den.

TIPS! Håll dig frisk! Släng rullstolen i sjön! Släng sjukpensionen i sjön! Börja arbeta som diskare 60 timmar i veckan. Du kommer att sova som en sten! Konsultera Mia Thörnblom som couch; :-)226 Tänk POSITIVT! Jag kan sova, jag kan sova, jag kan sova, jag kan sooov, ja...k..zzzzzzzzzzzzzzzzzzz
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Kvasir » 2008-01-14 6:47:39

Jag håller med weasley om att avråda från Stilnoct. Problemet är inte att medicinen i sig skulle vara skadlig (det kan den väl också vara, men där är den nog inte värre än andra). Problemet är att den ger lustiga temporära bieffekter på hjärnan. Innan man har hunnit somna och om man vaknar av någon anledning medan effekten sitter i så kan det hända konstiga saker. Jag vet folk som har fått viktiga telefonsamtal mitt i natten och dagen efter inte ens kommer ihåg att det har ringt. Själv har jag flera gånger skadat mig oavsiktligt för att jag har tappat omdömet och gjort pinsamt idiotiska saker när jag inte har somnat tillräckligt snabbt.

Jag har kompisar som är läkare som och som varnar för Stilnoct av egen erfarenhet. En av dem sade att han i vart fall aldrig skulle ta Stilnoct mera när han har hand om sina barn. De här problemen verkar så vanligt förekommande att det är underligt att medicinen fortfarande är tillåten.

(Skrivet av en Kvasir som för omväxlings skull inte fortfarande är uppe utan faktiskt har sovit några timmar i natt och just gått upp.)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav AlfonsQ » 2008-01-14 10:38:43

Det är svårt att sova ibland när jag har mycket tankar.
Senast redigerad av AlfonsQ 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
AlfonsQ
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2008-01-14

Inläggav tahlia » 2008-01-14 14:12:58

Stilnoct är det som hjälper mig att sova, men jag drar mig i det längsta för att ta dem (typ 5 nätter utan sömn först) och precis som Kvasir nämnde, så tar jag dem aldrig när barnen är hos mig.
Vadan detta?

Jo, för om man inte kommer i säng med en gång, om något distraherar, så kan man vakna nästa morgon och upptäcka att man skrivit 200 inlägg på ett forum som man inte har något som helst minne av (t.ex). Nu har inte just detta hänt mig, men jag har hittat något inlägg samt ett brev (på ett annat ställe) som jag tydligen skrev när jag inte kommit i säng i tid.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Mardröm » 2008-01-14 22:39:50

lost skrev:
Ojdå... Atarax verkar ju svinbra på FASS
Atarax dämpar vissa funktioner i hjärnan utan att vara vanebildande samt blockerar histamin, ett ämne som finns i kroppens vävnader. På så sätt ger den effekt mot ångest, oro, klåda och nässelfeber.


För dig - absolut! Prova.
Borsett från klåda och sömnproblem - kan man ersätta benzo med detta?
Jag vill ju byta ut benzo mot någonting som fungerar lika bra. Hatar fan skit som är vanebildande och där man måste öka doserna succesivt för att få effekt (tillvänjning)

bra länk --> http://web4health.info/sv/answers/add-types.htm


Prova. Jag tycker BZ fungerar ganska uselt själv, trots detta har jag valt att äta motsvarande 140mg stesolid per dag. Och jag tyckte det egentligen från början, att det var rätt uselt allså.
Berondegrejen är för det första omtvistad vad gäller aspergare, sen ser man att det bara drabbar en grupp av NT.
Läs på, rätt dos, rätt medicin, rätt tillfällle.

Om du sover på BZ rekomenderar jag attt du förösker göra det med uppehåll. Varje natt så börjar toleransen förr eller senare för de flesta, men det är inte detsamma som beroende, tvärtom, iaf för mig, hög tolerans=jag vill kliva av, vem vill äta saker som inte funkar? Man kan också kombinera, tex en nitrazepam med en stilnoct.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Mardröm » 2008-01-14 22:44:35

weasley skrev:Hah!

Stilnoct är ett elakt rävgift som man ska passa sej vääääldigt noga för! Jag fick hallisar av en sketen tablett!


Finns två grupper, de nojiga som tycker detta är "hemskt".
Den andra som ser lite insikt i sina drömmar, som LSD.
Stilnoct är mkt bra! Inte för mig numer, men den var i flera år.
Bensopreparat i allmänhet är jag typ immun mot, så jag har vackert fått hålla mej till de mer beskedliga grejerna när så har behövts. Alternativet var nämligen att vräka i mej hästdoser. Läskigt!
Ja, läskigt för vad? De är ju i det närmaste ofarliga?
Bra sak att göra för att somna på propavan är att krossa X antal och dricka med ett stort glas vatten. X är alltså den siffra mellan 0 och 10 som man anser sej behöva. De verkar snabbare när man krossar dem, och ju mer vatten man dricker till, desto lättare (och alltså snabbare) tas de upp i kroppen.

Bäst sak att göra för att somna är att ge sej ut på en rejäl gång/språngmarsch. Se till att få upp flåset och lite svettighet i pannan. På detta sover man absolut bäst sen.


Jag får springa helt väck hela natten på propavan.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Kvasir » 2008-01-14 22:47:42

Mardröm skrev:Finns två grupper, de nojiga som tycker detta är "hemskt".
Den andra som ser lite insikt i sina drömmar, som LSD.
Stilnoct är mkt bra! Inte för mig numer, men den var i flera år.


Om man som jag har åsamkat sig fysiska skador flera gånger i samband med Stilnoct så tar man det helt enkelt inte mera. Jag vet inte riktigt vad det är som händer, men någon slags mani kombinerad med omdömeslöshet, verkar det som.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Mardröm » 2008-01-14 22:47:53

lost skrev:@Debbido et. al
Jag planerar att lägga av med benzo i alla dess former. Redan efter 2 månaders bruk så märkte jag av att jag blev tillvand., dvs behövdde större doser för samma effekt. Än mer värre är att benzo är beroendeframkallande. Jävla skit är det ju! För benzo var ju skitbra på alla sätt och vis annars.


Läs din egen länk,
För diazepiner rapporteras ett starkt samband mellan tiden som man tagit medlet och hur starkt beroende som uppstår. Resultaten nedan gäller patienter som tagit diazepiner i av tillverkaren rekommenderade doser:

Efter 10 veckor


Mellan 3 % och 44 % får förstärkta återfallssymptom eller abstinenssymptom.

Efter 3 år


Ca 50 % får förstärkta återfallssymptom eller abstinenssymptom.


50% efter tre år då kan man inte säga att "man blir beroende" utan att hälften blir det efter *tre år*.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Mardröm » 2008-01-14 23:00:02

Kvasir skrev:
Mardröm skrev:Finns två grupper, de nojiga som tycker detta är "hemskt".
Den andra som ser lite insikt i sina drömmar, som LSD.
Stilnoct är mkt bra! Inte för mig numer, men den var i flera år.


Om man som jag har åsamkat sig fysiska skador flera gånger i samband med Stilnoct så tar man det helt enkelt inte mera. Jag vet inte riktigt vad det är som händer, men någon slags mani kombinerad med omdömeslöshet, verkar det som.


Ja, det är klart, den söver dig ju, du går i drömmen, du förlorar balansen och du kommer att sakna omdöme, eftersom du drömmer.
Brukar du vakna, lägg till ngt, propavan brukat de gilla som sagt.
Jag tog 28 st 10 mg, efter det undrade jag lite....
Men annars va fan, tar man dessa tabletter och går upp, räkna med att ramla, var inte en kyckling, håll i dig när du går. Ta den i sängen.

Testa 4 somadril och ta en promenix med halcion och clonezepam om du vill känna svaj. Min balans och min uppmärksamhet är ändå så usel så det är skitsamma, och så har det varit sen jag var barn, jag ramlar, jag missar, etc. Så är det.

Visst händer grejer, men se det som ert inre talar, för så är det, stilnoct är en psykonaut, inte ett sömnmedel. Sömnmedel, finns det? Av alla jag har provat utom de som man "säckar av" och av benzo o benzolika är bara nitrazepam och om man nu ser det så, sobril säkra.

Passardet inte dig, byt, men avråd inte andra, upplys dem, och se om de är daredevils eller mesar!
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:18:05, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in