Rasism och sånt på AF

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Panika » 2008-01-12 11:11:11

Zombie skrev:Annars: jag menade inte mitt inlägg som kritik mot er. Jag är ny här och vill känna att jag har litet mer på fötterna först om hur saker funkar. Och jag personligen kan också, även om jag vet vad jag upplever och varför, ha svårt att liksom översätta det till något jag kan tala om för någon annan och be den handla på i sådana snåriga buskage som gråskalorna om personlig lyhördhet - andras känslighet - umgängeston - debattnivå (låg men knappast oetisk, "för" låg (?), låg och oetisk, kan man anses vinklad om man säger något...) - [osv, osv.] - direkta personangrepp.

[Hoppas jag lyckades göra mig hyggligt förstådd - känner mig inte så skarptänkt just nu...]


Ingen fara. Det har inte uppfattats som kritik.
Men det är bara bra om ni kontaktar oss, och jag tänkte att det var bra att klargöra det.
Du gör dig alldeles förstådd, Zombie :)
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:17:28, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav Zombie » 2008-01-12 17:13:52

Zombie skrev:
Milyc skrev:
Zombie skrev:Dels vill jag påstå, att det att en avdelning är omodererad inte får innebära att man får behandla andra hur som helst! Även aspies utan tillsyn måste försöka bära sig åt som folk, faktiskt.


I så fall bör man rimligen vara mot att denna avdelning existerar oavsett om den befolkas av aspies ellr NT. Följande står nämligen uttryckligen i forumsreglerna för Fri Diskussion:

Denna avdelning av AspergerForum är omodererad vilket innebär att inläggen inte regleras på samma sätt som i det övriga forumet. Med andra ord ökar möjligheten att att uttrycka sig som man vill men också risken för att bli illa behandlad.


Alltså den som ger sig in i leken på "Fri diskussion" får leken tåla för annars är den inte längre fri. Men den som inte tycker det kan ju föreslå admin att "Fri diskussion" avskaffas.

Jo, jag har läst den passusen. Men inte tolkat (eller velat tolka) den som något frisläppande av onödig ovänlighet, utan bara som en realistisk varning - en stor skillnad. För övrigt tyckte jag Kvasir skrev mycket vettigt överst på sid. 4. Hade det bara gällt oro för vad andra ska tycka så skulle jag kanske inte ha tyckt det - men nu tycker jag ju att det kan rymmas i hur man iaf. får lov att försöka vara mot varandra.

*fick litet fler ord för hur jag menar*

Jag menar inte något sådant som att man inte ska låta folk vara aspigt rättframma på ett aspieforum, att någon som har svårt för "vett (!) och etikett", eller svårt att kontrollera sitt humör under påfrestningar som är stora nog som det är, ska känna sig ovälkommen här också.
(Det vet jag själv en del om, för övrigt.)
Diplomatin till att hantera sådant måste vi alla bjuda till i mån av ork och förmåga, för det här forumet är mycket mer att ha om det håller att luta sig mot när det stormar.

Men, rätt eller fel - jag kan mycket väl ha fel - så har jag fått intrycket att en del medlemmar och trådar ibland fastnar i en anda av att inte ens försöka så gott man faktiskt kan att vara trevlig och konstruktiv. I sina liv, och så slår det igenom här på forumet också; eller så får man det väckt och förstärkt av andan i de delarna av forumet.

Det är det (om jag har uppfattat det rätt) jag tycker det är viktigt att göra någonting åt.
Förutom att folk som kunde ha verklig nytta av forumet vänder i dörren, så är det, om jag får ta i litet, ett svek också att låta en människa hållas i cynisk bitterhet, i ett sätt som h*n kommer att förlora på ännu mycket mer ute i världen än här, i ett dåligt utnyttjande av den förmåga att lyssna som h*n egentligen faktiskt verkar ha.
Källor till sorg och vrede plus bristande eller inga besked om hur man kan göra bättre - det får många av oss nog av ändå i resten av världen.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in