Problem att duscha m m?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Duscha, en helvetisk procedur.

Inläggav Fenren » 2011-07-17 21:37:15

:shock: Vad är en duschborste?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Duscha, en helvetisk procedur.

Inläggav MsTibbs » 2011-07-17 22:12:55

Duschar varje morgon. Jobbigt ett ork, men jag fixar inte att gå en dag oduschad. För att slippa handduk brukar jag ta på mig morgonrock medan jag sminkar mig mm, då är jag i princip torr efteråt. Mycket praktiskt.

Jag tycker inte temperatur, strålar mm är obehagligt, bara det att det är ett helt projekt att få det gjort.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Duscha, en helvetisk procedur.

Inläggav TheRockman81 » 2011-07-18 0:41:30

Hmm.. här verkar finnas visst behov av research i form av olika dusch-handtag osv. Är ju väldigt stor skillnad från dusch till dusch t.ex. Ställbara dusch-handtag är ju inte så jättedyra och ganska enkla att byta.
Skillnaden mellan olika handdukar kan ju också va ganska stor.
Men jag får kanske återkomma med märken osv.
TheRockman81
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2011-07-16
Ort: Nyköping

Re: Duscha, en helvetisk procedur.

Inläggav Miche » 2011-07-18 1:37:54

Smart tänkt, det finns ju duschhandtag som går att ställa in på extremt mjuka strålar vilket borde passa en del av er här ovan (själv gillar jag inte mjuka strålar, tycker inte att jag blir ren)!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Duscha, en helvetisk procedur.

Inläggav Truly » 2011-07-18 1:56:09

MsTibbs skrev:Jag tycker inte temperatur, strålar mm är obehagligt, bara det att det är ett helt projekt att få det gjort.


Medhåll.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Re: Duscha, en helvetisk procedur.

Inläggav Rabies » 2011-07-18 2:31:30

Jag tycker inte om att duscha. Det är så tråkigt och jag är så känslig och temperaturen måste vara helt rätt och jag måste ha en handduk som är helt perfekt och väldigt tunn (av någon anledning). Kan inte använda några produkter med parfym i för det gör mig tokig. Duschar varannan dag, tvättar mig med kallt vatten de dagar jag inte duschar. (Ibland oftare när mitt hjärta krånglar och jag tycker att kall dusch lugnar illamåendet.)

Det är JOBBIGT men jag måste vara väldigt ren jämt.
Rabies
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-06-07

Re: Duscha, en helvetisk procedur.

Inläggav BigPete » 2011-07-18 2:40:08

Såhär på sommaren kan jag gå igenom duschen flera gånger om dagen, just för att jag blir så jäkla svettig. Men de dagar jag inte är fysiskt aktiv kan de gå två dagar utan att man går igenom duschen men istället tvätta sig i ansiktet, under armar och nöjesfältet.

Hade problem med rivjärn också tidigare, köpte en takdusch som är som en stor fyrkant på 40-50cm med massa hål i, en av inställningsmöjligheterna gör det hela som väldigt mjukt och i rätt temperatur är det riktigt behagligt.
Man har vatten på sig hela tiden och inte bara på ett ställe.
Finns även för er som har duschkabin, monteras i taket och använder vanliga slangfästet för vattnet.
BigPete
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2011-06-17

Re: Duscha, en helvetisk procedur.

Inläggav Rabies » 2011-07-18 2:46:53

Haha nöjesfältet :-)005
Rabies
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-06-07

Re: Duscha, en helvetisk procedur.

Inläggav matgar » 2011-07-18 11:40:44

Vet inte om jag bör posta här då jag varken har problem med värme eller hårda strålar.
Har jag jobb/ska någonstans så duschar jag i princip varje dag. Eventuella undantag för om jag är försenad eller bara för trött.
Däremot så om jag inte jobbar eller har någonstans jag ska, så blir jag hemma och då kan det gå 1-2veckor utan att jag duschar.
Jag hittar helt enkelt inte motiveringen/orken att tvätta mig.
Det är i princip först när det börjar sticka och klia som det blir av att tvätta mig.

Det är klart att jag luktar illa när jag inte rengör mig själv, men det räcker väldigt sällan till som motivering för att jag ska ta en dusch. :-)004
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Duscha, en helvetisk procedur.

Inläggav Allanna » 2011-07-18 11:47:57

Duscha är jobbigt. Men bada är mysigt, gärna med väldoftande tvålar, doftljus och hela baletten. Jag älskar väldoft, särskilt den från en viss sorts tvål (det luktar rent om den, jag tror det är själva tvåldoften jag gillar för tvålen i sig är parfymfri).

Jag tror det är något i själva proceduren att duscha som bär mig emot, för jag har inte alls samma spärrar mot att bada. Jag tänder ljusen, fixar vattnet så det är lite lödder och väldoft, breder ut en mjuk handduk på golvet, väljer tvålar och donar. Det är trivsamt helt enkelt.

...men så tar det säkert 1,5H att bli klar bara med själva badet också. Så har jag bråttom blir det dusch, för jag klarar inte av sura/dåliga dofter.
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Re: Duscha, en helvetisk procedur.

Inläggav Anna med fyra » 2011-07-18 12:47:59

Jobbigt att gå ur dushen, det blir så kallt. Likadant att gå ur badkaret, ibland tar det tid att komma upp, jag får anstränga mig till max, gillar inte den "mosiga" känslan jag får efter ett bad, det är tungt, kallt och jobbigt att få på kläderna igen.
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Re: Duscha, en helvetisk procedur.

Inläggav lasseivägen » 2011-07-18 12:56:10

Badar bara utomhus i havet. Duchar gärna.

Fett hår, nån som kommer ihåg Brylkräm, var som att kleta smör eller konsistensfett i håret
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Duscha, en helvetisk procedur.

Inläggav Neko-chan » 2011-07-18 15:01:28

Fenren skrev: :shock: Vad är en duschborste?


De hette visst inte duchborste...en stor borste man har att tvätta sig med :?
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Duscha, en helvetisk procedur.

Inläggav Abbreviation » 2011-07-18 15:33:11

Jag tvättar mig på de ställen där det behövs dagligen men duschar verkligen inte varje dag då det är uttorkande för huden. Jag använder varken schampoo, balsam eller tvål utan tvättar både min kropp och mitt hår med enbart vatten, om jag inte råkar vara väldigt smutsig (då tvättar jag med olika oljor, t ex solrosolja eller jordnötsolja) eller om håret behöver rengöras extra (tvättar med bikarbonat och sköljer med citronvatten). Ibland får jag något ryck och gör en inpackning eller en peeling men sådant har jag alltid gjort själv med naturliga varor utan underliga tillsatser som förstör hud och hår.

Faktum är att alla produkter vi människor använder på våra kroppar förstör dem. Huden och håret mår bättre av att inte få sina naturliga oljor bortrensade hela tiden. Använder man inte schampoo och balsam blir håret dessutom väldigt sällan fett, för mig räcker det med att tvätta (med vatten) en eller max två gånger i veckan och mitt hår är rent.

Inte heller använder jag deodorant, parfym, hudkräm eller annat kemiskt. Det handlar delvis om att vårda min kropp men även om att jag inte vill stödja kosmetikaindustrin. Händerna tvättar jag dock med tvål för att inte riskera att sprida bakterier, smuts och smittor. Jag tycker det är jobbigt att duscha om strålen är för svag, annars har jag inga problem med det. Duschar aldrig länge.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Duscha, en helvetisk procedur.

Inläggav LostInAForest » 2011-07-19 12:46:42

jag tycker mest det är liksom... svårt att ta tag i. under terminerna så danstränar jag nästan varje dag och då går duschen på automatik på skolan, men som nu under sommaren kan det dröja en vecka innan jag kommer till skott. samtidigt som jag AVSKYR att vara skitig, mitt humör påverkas verkligen enormt.

nu på sommaren är det däremot en fröjd att kunna bada, har promenadavstånd till sjö här i närheten och det är något av det mest underbara jag vet!

jag klarar inte heller några som helst parfymerade saker och får klåda av nästan allt så jag kör också oftast bara vatten till kroppen - eventuellt lite lactacyd om jag känner mig speciellt snuskig. till håret använder jag endast änglamarks parfymfria balsam (ja det blir rent :)) och det max två ggr/v.
jag färgar det dessutom med henna och det i sig är som en inpackning.

(OT: bikarbonattvätt är jag jättenyfiken på, har du ngt tips/hemsida som förklarar hur man skall gå tillväga, abbreviation?)
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Duscha, en helvetisk procedur.

Inläggav Micke2 » 2011-07-19 13:14:19

Jag hade enorma problem med att motivera mig till att duscha i unga år, men omkring 17-årsåldern försvann detta plötsligt helt. Jag kan inte svara på vad det egentligen var som utlöste detta, men över en natt blev jag helt beroende av en rejäl "vattenorgie" varje morgon. Sedan dess kommer jag helt ur balans om jag av någon anledning blir förhindrad att duscha, till exempel då jag är bortrest eller vattnet är avstängt.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Re: Duscha, en helvetisk procedur.

Inläggav Nefarious » 2011-07-19 13:47:54

LostInAForest skrev:(OT: bikarbonattvätt är jag jättenyfiken på, har du ngt tips/hemsida som förklarar hur man skall gå tillväga, abbreviation?)


Kolla lockig.se eller googla no 'poo.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Duscha, en helvetisk procedur.

Inläggav Abbreviation » 2011-07-19 13:55:21

LostInAForest skrev:jag klarar inte heller några som helst parfymerade saker och får klåda av nästan allt så jag kör också oftast bara vatten till kroppen - eventuellt lite lactacyd om jag känner mig speciellt snuskig. till håret använder jag endast änglamarks parfymfria balsam (ja det blir rent :)) och det max två ggr/v.
jag färgar det dessutom med henna och det i sig är som en inpackning.

(OT: bikarbonattvätt är jag jättenyfiken på, har du ngt tips/hemsida som förklarar hur man skall gå tillväga, abbreviation?)

Metoden heter No Poo. Om man googlar får man upp massvis med info. Här finns en nystartad svensk sida som vettigt förklarar de olika metoderna: http://nopoo.se/

Du följer faktiskt redan en av metoderna i No Poo - nämligen CO/BM - conditioner only/balsammetoden. Dessutom använder du ett godkänt balsam! Metoden handlar om att undvika silikoner, sulfater och annat som ger ett fint utseende men egentligen förstör håret och kroppen. Efter att jag började med den här metoden är mitt hår friskare, fylligare och helt klart mer lättvårdat.

Bikarbonat-/citron-metoden går till så här: Ta två glas, med en matsked bikarbonat i ena och en matsked citronjuice (på flaska, men alltså bara citronjuice, inte sådan sötad juicedryck man kan köpa utan den som bland annat kommer i citronformade små gula paket). Fyll på med 2,5 dl vatten i varje glas (varmt vatten i bikarbonatet, varmt eller kallt beroende på vilket som känns bäst i citronglaset). Skölj håret med vatten, häll över bikarbonatsblandningen i håret så att allt hår täcks (du kan behöva flera glas, men ändra inte proportionerna mellan bikarbonat och vatten eftersom det kan vara uttorkande om det blir fel), massera hårbotten i ca 2 minuter, noggrannt. Skölj. Häll över citronvattnet och massera så att det täcker allt hår, skölj. Skölj gärna med kallvatten innan du kliver ur duschen för att täppa till hårsäckarna.

Det är viktigt att göra båda stegen. Bikarbonatet är basiskt och rengörande. Citronen återställer ph-balansen i håret så att håret inte blir skört.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Duscha, en helvetisk procedur.

Inläggav lasseivägen » 2011-07-19 22:08:11

Ni som inte är galna i att duscha kan lyssna på programmet smuts: Del 3: Svettkörtlar och hårsäckar. Särskilt på inlägget efter ungefär 6 minuter av Professor Agnes Wold, som vett det mesta om hygien för människor.

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=4119
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Duscha, en helvetisk procedur.

Inläggav Abbreviation » 2011-07-19 22:59:17

Kan du återberätta det essentiella för de som inte kan ta in information genom sådana medier?
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Duscha, en helvetisk procedur.

Inläggav Lakrits » 2011-07-19 23:03:19

Micke2 skrev:Jag hade enorma problem med att motivera mig till att duscha i unga år, men omkring 17-årsåldern försvann detta plötsligt helt.

Du har alltså numera överhuvudtaget ingen motivation att duscha?
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Duscha, en helvetisk procedur.

Inläggav Micke2 » 2011-07-19 23:57:21

Lakrits skrev:
Micke2 skrev:Jag hade enorma problem med att motivera mig till att duscha i unga år, men omkring 17-årsåldern försvann detta plötsligt helt.

Du har alltså numera överhuvudtaget ingen motivation att duscha?


Problemen med att motivera mig till att duscha försvann helt. Uttryckte jag mig otydligt?
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Re: Duscha, en helvetisk procedur.

Inläggav Lakrits » 2011-07-20 0:02:11

Micke2 skrev:
Lakrits skrev:
Micke2 skrev:Jag hade enorma problem med att motivera mig till att duscha i unga år, men omkring 17-årsåldern försvann detta plötsligt helt.

Du har alltså numera överhuvudtaget ingen motivation att duscha?


Problemen med att motivera mig till att duscha försvann helt. Uttryckte jag mig otydligt?

Nej.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Duscha, en helvetisk procedur.

Inläggav nano » 2011-07-20 1:05:15

Han har ju altså väldigt lätt att motivera sig numera, det var förut, någon gång före 17 års åldern han hade väldigt stora problem att motivera sig till att duscha.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in