Vem är "riktig" autist/aspergare? [delad tråd]

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vem är "riktig" autist/aspergare? [delad tråd]

Inläggav MrWin » 2011-07-11 23:23:08

La meg fortelle noe...

Jeg er ikke sikker på om det bare var at de andre køddet med meg, at jeg oppførte meg som en idiot eller begge deler, men jeg pratet med Sheyen og to andre jeg ikke helt husker hvem var på Skype forrige jul, men etter at jeg gikk tom for ord fikk jeg ikke så mye ut av munnen, og til slutt ble jeg kalt en n*ger, deretter sa jeg noe nedlatende om enkelte aspergere og ble kastet ut av Skype
Spoiler: visa
og så var jeg dum nok til å la det gå utover forumet her og jeg posta et bilde av en dames skitne rompehull samt posta jeg en link til ED's Offended artikkel,
så det var vel delvis min feil også selv om det var dud'ene på Skype som egentlig utløste det hele, og å bli kalt n*ger betyr ikke nødvendigvis at du er svart, det betyr at du kan ha en spesiell måte å være på som f.eks gjør at du skriver som dette; I WANT to RIDE this FLY damn CAR!

Hvem bryr seg egentlig om å bli kalt svart, mennesker er ikke de eneste livsformene som kan være svarte, det er enkelte maurtyper og også, så hvorfor kaller man ikke de for n*germaur hvis man gjør det med mennesker?

Tilbake til temaet... jeg hadde en samtale med en annen aspie på et annet forum og den aspi'en sa at ... også gikk tom for ord i en samtale på Skype og kjente seg helt utafor, så det er stor sjanse for at hverken Sheyen eller de to dud'ene hun hang med på Skype har AS i det hele tatt.


Moderator Alien: Tråden är avknoppad från: om-det-pagaende-gralet-pa-forumet-t21128.html
MrWin
 
Inlägg: 1066
Anslöt: 2010-10-21

Re: Om det pågående grälet på forumet.

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-07-12 12:12:30

MrWin skrev:Tilbake til temaet...jeg hadde en samtale med en annen aspie på et annet forum og den aspi'en sa at ... også gikk tom for ord i en samtale på Skype og kjente seg helt utafor, så det er stor sjanse for at hverken Sheyen eller de to dud'ene hun hang med på Skype har AS i det hele tatt.


Min norska är inte 100%-ig så jag frågar för säkerhets skull: Menar du att du inte tror att Sheyen har AS pga vad hon sagt på Skype?
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Om det pågående grälet på forumet.

Inläggav Abbreviation » 2011-07-12 15:37:00

Angelic Fruitcake skrev:
MrWin skrev:Tilbake til temaet...jeg hadde en samtale med en annen aspie på et annet forum og den aspi'en sa at ... også gikk tom for ord i en samtale på Skype og kjente seg helt utafor, så det er stor sjanse for at hverken Sheyen eller de to dud'ene hun hang med på Skype har AS i det hele tatt.


Min norska är inte 100%-ig så jag frågar för säkerhets skull: Menar du att du inte tror att Sheyen har AS pga vad hon sagt på Skype?

Min norska är bra och det verkar vara det han säger.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Om det pågående grälet på forumet.

Inläggav kullan » 2011-07-12 16:34:19

MrWin:

Ditt uttalande är så dumt så att det är inte ens värt en kommentar. Att ens frågasätta nån annans diagnos. Så J***a dumt säger jag bara.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Om det pågående grälet på forumet.

Inläggav Moggy » 2011-07-12 16:42:48

Ja, man kan ju alltid dra upp ett gammalt bråk som det varit tyst om i över ett halvår bara för att man kan...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Om det pågående grälet på forumet.

Inläggav kullan » 2011-07-12 17:00:38

Oj då! :shock: Guud vad fånigt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Om det pågående grälet på forumet.

Inläggav Bali » 2011-07-12 17:11:24

Moggy skrev:Ja, man kan ju alltid dra upp ett gammalt bråk som det varit tyst om i över ett halvår bara för att man kan...

Jag håller med dig Moggy (tror jag i a f !? :? )

Man blir bara så trött på allt detta grälande, som tydligen är en brasa som ständigt måste brinna, eftersom någon alltid tycks lägga på en ny vedklabbe om elden verkar falna det minsta, och jag vill bara skrika " försök lägga ner nu!"
Forumet uppfyller sjuhelsikes mycket viktigare funktioner än dessa gräl, så kan vi inte alla försöka lägga ner tid och ork på det istället?
Jag må vara både mesig och naiv, men det kan jag leva med och ni andra får "take it or leave it". :wink:

Flawed skrev:Är det inte dags att gå vidare alternativt att banna halva forumet?

Amen!
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Om det pågående grälet på forumet.

Inläggav MrWin » 2011-07-16 14:02:46

Husk at AS er av og til misdiagnostisert, jeg vet om psykopater/sosiopater som har blitt diagnostisert med AS som bare har trekk/drag av det, en med AS (ialfall en ordinær en) uavhengig av kjønn ville ikke klart å være så hypersosial som jeg har fått vite at folk på Skype er, Facebook er nesten for mye for enkelte aspies og spesiellt MSN, men når du prater med to-tre hypersosiale mennesker som nonstop prater om det ene og det andre skal det mye SQ til for å være med i samtalen, noe som jeg tror 99-99.9% av alle aspies er ute av stand to å gjøre/være med på.

Aspergere er ikke de som ville foretrekt (ungdoms)fester/nachspiel/nattklubber og nyter stemningen, jeg er uten tvil en aspie, jeg har tics, jeg kan lage gale ansiktsuttrykk som får meg til å se ut som en m*ngo eller galning, jeg gjør rare bevegelser med hendene og kan slippe ut lyder fra munnen sånn helt uten videre, jeg elsker konserter med band jeg liker og jeg gjør ikke noe av å bli dyttet hit og dit av crowden mens bandet spiller kjempehøy musikk bare noen få meter fra meg, og selv om jeg er middel-høytfungerende og kan småprate med folk jeg kjenner som venner og familie er Skype noe av det vanskeligste og mest sosialt utfordrende jeg har vært innom, jeg har prata med en annen aspie om Skype og hun sa at hun raskt ble en outsider blant chatgruppen, og hun er en som har jobb, kjæreste og god lønn, alt i alt kan ta vare på seg selv.

En annen gang kom jeg i kontakt med en mor til en autist og hun sa at autister/aspergere ikke kan lære seg sosiale regler, det er bare sprøyt (*ahem*, Bill Gates, Steven Spielberg, Bram Cohen etc.), ialfall de med AS/HFA kan til en viss grad lære sosiale regler men de vil troligvis ikke bli overfladisk sosiale, folk husker hva noen av dem har gjort i barndommen og vil alltid se på dem som eksentriske og ikke helt inkludere dem i det sosiale fellesskapet, og som jeg kanskje har sagt tidligere, jeg er veldig sosial til en aspie å være, de fleste jeg vet om som har AS har veldig få venner både online og offline, de er bare ikke så utrolig interessert i andre mennesker, de vil holde på med sitt.

For omtrent et år siden hadde jeg en samtale med den lokale autismeeksperten og *** sa at de "med AS/autisme" jeg har møtt på internett som plager/mobber andre har en personlighetsforstyrrelse, schizofreni og/eller psykopati/sosiopati, og dette kommer fra en av de beste spesialistene på autisme i landet, ikke en amatør, og de jeg har møtt på "websider folk folk med autismespektrumforstyrrelser" er fakere og wannabe's, de later som om de er autistiske og skaper kaos for de med AS/autisme.

Sånn, takk for meg i denne tråden.
MrWin
 
Inlägg: 1066
Anslöt: 2010-10-21

Re: Om det pågående grälet på forumet.

Inläggav Miche » 2011-07-16 14:50:54

@MrWin, intressant observation men alldeles för långa meningar för att många ska orka läsa.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Om det pågående grälet på forumet.

Inläggav svartamolnet » 2011-07-16 18:12:15

Abbreviation skrev:
Angelic Fruitcake skrev:
MrWin skrev:Tilbake til temaet...jeg hadde en samtale med en annen aspie på et annet forum og den aspi'en sa at ... også gikk tom for ord i en samtale på Skype og kjente seg helt utafor, så det er stor sjanse for at hverken Sheyen eller de to dud'ene hun hang med på Skype har AS i det hele tatt.


Min norska är inte 100%-ig så jag frågar för säkerhets skull: Menar du att du inte tror att Sheyen har AS pga vad hon sagt på Skype?

Min norska är bra och det verkar vara det han säger.


Men hon har väl aldrig påstått sig ha AS? Hon har högfungerande autism om jag inte missminner mig. Inte för att skillnaden är så stor, men rätt ska vara rätt!
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Om det pågående grälet på forumet.

Inläggav Sheyen » 2011-07-16 18:25:24

svartamolnet skrev:
Abbreviation skrev:
Angelic Fruitcake skrev:Min norska är inte 100%-ig så jag frågar för säkerhets skull: Menar du att du inte tror att Sheyen har AS pga vad hon sagt på Skype?

Min norska är bra och det verkar vara det han säger.


Men hon har väl aldrig påstått sig ha AS? Hon har högfungerande autism om jag inte missminner mig. Inte för att skillnaden är så stor, men rätt ska vara rätt!

Rätt ska absolut vara rätt och det stämmer alldeles utmärkt att jag inte har AS (har aldrig påstått att jag har det, heller).

Jag avskyr verkligen att MrWin skriver sådant om mig. Det känns som ett påhopp.

Jag och Heishi snackade på Skype för några månader sedan (han och jag är vänner). Vi tyckte att det vore kul att ha med en till forumist i samtalet, så vi bjöd in MrWin. Jag förstår inte norska och därför uppstod det kommunikationsproblem.

Efter att vi hade stängt av Skype-samtalet så började MrWin hitta på historier (han skrev i forumet) om vad jag och Heishi hade sagt då vi hade Skype-samtalet. Bland annat skrev han att vi hade kallat honom "neger", vilket inte alls stämmer. Vi gjorde honom inget ont och varför man ens ska berätta på ett forum om vad som blivit (och inte blivit) sagt i en privat Skype-konversation begriper jag inte.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Om det pågående grälet på forumet.

Inläggav Abbreviation » 2011-07-16 20:05:36

Så som jag minns det så har Sheyen även ADHD, vilket brukar resultera i mycket pratgladhet.

MrWin: Din bild av aspergare (som faktiskt är utbytbart med högfungerande autism rent diagnosmässigt, vilken av diagnoserna man får tenderar att bero på vem som sätter den, inte någonting annat) är mycket snäv och inskränkt. Att du är aspergare och beter dig på ett visst sätt, innebär inte att alla aspergare är som du. Många aspergare är otroligt sociala - det är inte brist på socialt intresse som utmärker AS, utan sociala problem, klumpighet och så vidare - och det gäller särskilt när de pratar med andra aspergare, eftersom de då känner sig bekväma.

Jag var själv och träffade en vän som har AS och vi är lika pratglada båda två. Dina fördomar är förolämpande för alla som inte passar in i din stereotypa bild av hur AS yttrar sig. Jag tycker att du är skyldig Sheyen en ursäkt för att du öppet ifrågasätter hennes diagnos. Såvitt jag vet är du varken psykolog, psykiater eller på annat sätt behörig att hålla i en utredning och sätta diagnos, inte heller har du undersökt Sheyen tillräckligt för att uttala dig. Hennes svårigheter är för mig tydliga och det är uppenbart att hon har asperger-/HFA-problematik. Att du ifrågasätter henne såhär öppet på forumet utgör enligt mig en stor förolämpning och om du hade gjort samma sak mot mig hade jag anmält dina inlägg för personangrepp (någonting jag tycker att Sheyen ska göra men det är upp till henne).
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Om det pågående grälet på forumet.

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-07-16 21:59:42

Det är oförskämt och faktiskt kränkande att ifrågasätta någons diagnos och dessutom direkt och indirekt antyda att personen ifråga skulle ha en annan diagnos som man dessutom beskriver på ett stigmatiserande sätt. Nu var Mr Wins inlägg både långt och på norska (som jag visserligen förstår hyfsat), men kontentan var i alla fall som jag uppfattade det att aspergare inte kan ha snabba konversationer. Jag vill därför använda mig själv som motexempel.

Alla som träffat mig kan bekräfta att jag pratar fort, associerar fort och helt enkelt kan hålla låda och ge snabb respons på ett sånt sätt att jag i princip kör över resten av gruppen, AS eller inte. Det är något jag jobbar på, men det gör mig inte mindre till Aspergare. Min diagnos var inte självklar vid första anblick eftersom jag uttrycker mig såpass väl och kan prata ner de flesta, men den var självklar efter utredningen. Men jag är verbal. Och jag har ADHD. Jag pratar fort men tänker ännu snabbare, dock inte alltid organiserat.

Men det faktum att Aspergare fortfarande förutsätts vara tysta och talträngda gör det naturligtvis svårare för vissa att inse att jag också är autistisk. Dessutom är jag orädd numera och skiter högaktningsfullt i att jag framstår som en kokosnöt, vilket ytterligare göder min pratsamhet.

(Men jag vill inte tränga undan de mindre talföra och därför jobbar jag faktiskt på att pausa, tystna, lyssna. Det har blivit mycket lättare sedan Concertan, eftersom den håller tankarna på ungefär tre spår istället för 150, samtidigt som jag har lättare att hantera mina starka pratimpulser. Dessutom har jag en partner som sätter ned foten när jag kör över honom, vilket jag är tacksam för, om än inte i stunden ;))
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Om det pågående grälet på forumet.

Inläggav Miche » 2011-07-16 22:20:15

Angelic Fruitcake skrev:Men det faktum att Aspergare fortfarande förutsätts vara tysta och talträngda gör det naturligtvis svårare för vissa att inse att jag också är autistisk.

Det är inte lätt att se autismen hos dig, men i vissa delar har jag nog sett det...

Även jag har lätt för att prata med folk (då jag inte mår alltför dåligt psykiskt), kan prata med de flesta om det mesta och har inte den typiska Aspergianska monotonin, det finns dock massor med andra saker i mig som visar för mig att Aspergerdiagnosen känns helt korrekt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Om det pågående grälet på forumet.

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-07-16 22:43:41

Miche skrev:
Angelic Fruitcake skrev:Men det faktum att Aspergare fortfarande förutsätts vara tysta och talträngda gör det naturligtvis svårare för vissa att inse att jag också är autistisk.

Det är inte lätt att se autismen hos dig, men i vissa delar har jag nog sett det...

Även jag har lätt för att prata med folk (då jag inte mår alltför dåligt psykiskt), kan prata med de flesta om det mesta och har inte den typiska Aspergianska monotonin, det finns dock massor med andra saker i mig som visar för mig att Aspergerdiagnosen känns helt korrekt.


Zombie såg det visst, sa han :) Men back on topic, så behöver ju inte alla falla i mallen.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Om det pågående grälet på forumet.

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-07-16 22:43:44

Miche skrev:
Angelic Fruitcake skrev:Men det faktum att Aspergare fortfarande förutsätts vara tysta och talträngda gör det naturligtvis svårare för vissa att inse att jag också är autistisk.

Det är inte lätt att se autismen hos dig, men i vissa delar har jag nog sett det...

Även jag har lätt för att prata med folk (då jag inte mår alltför dåligt psykiskt), kan prata med de flesta om det mesta och har inte den typiska Aspergianska monotonin, det finns dock massor med andra saker i mig som visar för mig att Aspergerdiagnosen känns helt korrekt.


Zombie såg det visst, sa han :) Men back on topic, så behöver ju inte alla falla i mallen.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Om det pågående grälet på forumet.

Inläggav kullan » 2011-07-16 22:52:10

Enligt psykologen som gjorde min utredning så har jag ovanligt lätt för att föra min talan.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Om det pågående grälet på forumet.

Inläggav MrWin » 2011-07-16 23:06:06

Noe jeg glemte å skrive i sta; Jeg har ikke noe imot de jeg kom litt skeivt ut med på Skype, det er bare det at responsene var på lik grad med NT-mobbing i skolegården, tviler på at det finnes to-fem/seks aspergere hvor den ene slenger dritt og de andre er tilskuere, mange med asperger har blitt ertet og/eller mobbet en gang i løpet av sin skoletid, så de blir nesten ikke bøller/mobbere selv fordi de har vært igjennom så mye vondt, jeg bil nesten si at det ikke finnes aspergerbøller/mobbere som tiltrekker seg mange folk/tilskuere og blir heiet på, det er ikke aspergeren/autisten som blir heiet på, det er bøllen/mobberen som ikke har en ASD (for eksempel en med ADD/ADHD, psykopati/sosiopati eller en traumatisk barndom og/eller oppvekst. )
MrWin
 
Inlägg: 1066
Anslöt: 2010-10-21

Re: Om det pågående grälet på forumet.

Inläggav Sheyen » 2011-07-16 23:14:25

MrWin skrev:Noe jeg glemte å skrive i sta; Jeg har ikke noe imot de jeg kom litt skeivt ut med på Skype, det er bare det at responsene var på lik grad med NT-mobbing i skolegården, tviler på at det finnes to-fem/seks aspergere hvor den ene slenger dritt og de andre er tilskuere, mange med asperger har blitt ertet og/eller mobbet en gang i løpet av sin skoletid, så de blir nesten ikke bøller/mobbere selv fordi de har vært igjennom så mye vondt, jeg bil nesten si at det ikke finnes aspergerbøller/mobbere som tiltrekker seg mange folk/tilskuere og blir heiet på, det er ikke aspergeren/autisten som blir heiet på, det er bøllen/mobberen som ikke har en ASD (for eksempel en med ADD/ADHD, psykopati/sosiopati eller en traumatisk barndom og/eller oppvekst. )

Jag förstår inte riktigt vad du snackar om. Sorry. Jag försöker översätta via google translate, men det blir inte rätt översatt, tror jag. Vilka svar var som mobbning? På Skype? Du skrev tidigare (precis efter att vi hade pratat på Skype) att jag och Heishi hade mobbat dig genom att kalla dig "neger", bland annat. Vi har inte gjort det.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Vem är "riktig" autist/aspergare? [delad tråd]

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-07-18 16:13:05

Jag tycker forumet i sig är bevis på att Aspergare visst kan mobba andra. Alla aspies är inte godhjärtade.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Vem är "riktig" autist/aspergare? [delad tråd]

Inläggav Lakrits » 2011-07-18 17:21:57

Jag tycker inte att själva forumet bevisar någonting om aspergarnas eventuella förmågor. Vissa av medlemmarna gör det däremot. Forumet är ettor och nollor, och kan inte ta ställning.

För övrigt är ingen av er andra riktiga aspergare, eftersom endast jag själv uppfyller de krav som jag ställer för att erkänna någon som beslagen med AS (bland vilka ett är att faktiskt vara jag). Ni andra är med andra ord posörer, simulanter och illa sminkade clowner.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Vem är "riktig" autist/aspergare? [delad tråd]

Inläggav miss_green1 » 2011-07-18 17:48:25

Jag har faktiskt varit med om andra aspies som varit dumma mot mig. Då blir jag extra ledsen och besviken.
miss_green1
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2011-06-29
Ort: Stockholm

Re: Vem är "riktig" autist/aspergare? [delad tråd]

Inläggav kullan » 2011-07-18 17:50:28

Angelic Fruitcake skrev:Jag tycker forumet i sig är bevis på att Aspergare visst kan mobba andra. Alla aspies är inte godhjärtade.


Sant
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Vem är "riktig" autist/aspergare? [delad tråd]

Inläggav Zombie » 2011-07-18 23:11:17

I tillägg till Abbreviation och Angelic Fruitcake —

MrWin skrev:så de blir nesten ikke bøller/mobbere selv fordi de har vært igjennom så mye vondt,

Dessvärre ger inte det någon immunitet mot att göra lika illa själv...

MrWin skrev:ikke har en ASD (for eksempel en med ADD/ADHD, psykopati/sosiopati eller en traumatisk barndom og/eller oppvekst.

... och inget av det här utesluter vartannat.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in