Om det pågående grälet på forumet.
Moderatorer: Alien, mnordgren, barracuber, atoms
Om det pågående grälet på forumet.
Admin
Nu har jag suttit och läst och läst och läst... och förundrats över hur ni orkar. I ett flertal trådar och i timmar i chatten, av och till. Om och om igen på samma tema och i uppenbart syfte att skada och såra varandra. Vad är det egentligen ni försöker uppnå? Stängda trådar, varnade och avstängda människor? Det kan bli resultatet och det verkar troligt just nu. Till vilken nytta då? Till glädje för vem?
Jag vill gärna tro att detta är ett forum för vuxna människor, de flesta med asperger. Jag vill tro att de flesta är ganska hyggliga människor som vill andra människor väl. Jag vill också tro att människor har en vilja och förmåga att höja blicken lite, skaka av sig oförrätter och se på varandra med lite ödmjukhet inför sina egna och varandras tillkortakommanden. Som har en vilja till förståelse, förlåtelse och försoning.
Ingen av oss är perfekt. Jag är oerhört tacksam för det. Men ibland önskar jag lite mer självrannsakan, lite mer tolerans och vilja att med gemensamma krafter gå vidare framåt istället för att lägga ner all kraft på att försöka förgöra varandra. Alldeles oavsett vem som har rätt eller fel på olika punkter vill jag tro att det finns en vilja att gå vidare tillsammans, på något sätt. Ibland måste man sätta ner foten och säga stopp men ibland är det bättre att rycka på axlarna, le lite och gå vidare istället.
Till er som undrar varför vi inget gör just nu när det gäller att stoppa grälet - jag har läst en del sådant i chatten främst - vill jag säga att jag sitter med en viktig deadline på jobbet i morgon kväll och den måste hållas. På torsdag åker jag en runda till Ängelholm och Köpenhamn för att lämna två av mina barn på väg till sommarlovsäventyr. Sen ska jag ta itu med att rensa upp i trådarna och utkräva ansvar för vad som sagts, även i chatten. Moderatorerna tar så klart itu med anmälningarna i den takt de hinner men en del hänger på mig och det får vänta. De trådar vi måste låsa innan dess kommer att förbli låsta tills vi hinner ifatt.
Gör något bättre av tiden än att försöka förgöra varandra.
Nu har jag suttit och läst och läst och läst... och förundrats över hur ni orkar. I ett flertal trådar och i timmar i chatten, av och till. Om och om igen på samma tema och i uppenbart syfte att skada och såra varandra. Vad är det egentligen ni försöker uppnå? Stängda trådar, varnade och avstängda människor? Det kan bli resultatet och det verkar troligt just nu. Till vilken nytta då? Till glädje för vem?
Jag vill gärna tro att detta är ett forum för vuxna människor, de flesta med asperger. Jag vill tro att de flesta är ganska hyggliga människor som vill andra människor väl. Jag vill också tro att människor har en vilja och förmåga att höja blicken lite, skaka av sig oförrätter och se på varandra med lite ödmjukhet inför sina egna och varandras tillkortakommanden. Som har en vilja till förståelse, förlåtelse och försoning.
Ingen av oss är perfekt. Jag är oerhört tacksam för det. Men ibland önskar jag lite mer självrannsakan, lite mer tolerans och vilja att med gemensamma krafter gå vidare framåt istället för att lägga ner all kraft på att försöka förgöra varandra. Alldeles oavsett vem som har rätt eller fel på olika punkter vill jag tro att det finns en vilja att gå vidare tillsammans, på något sätt. Ibland måste man sätta ner foten och säga stopp men ibland är det bättre att rycka på axlarna, le lite och gå vidare istället.
Till er som undrar varför vi inget gör just nu när det gäller att stoppa grälet - jag har läst en del sådant i chatten främst - vill jag säga att jag sitter med en viktig deadline på jobbet i morgon kväll och den måste hållas. På torsdag åker jag en runda till Ängelholm och Köpenhamn för att lämna två av mina barn på väg till sommarlovsäventyr. Sen ska jag ta itu med att rensa upp i trådarna och utkräva ansvar för vad som sagts, även i chatten. Moderatorerna tar så klart itu med anmälningarna i den takt de hinner men en del hänger på mig och det får vänta. De trådar vi måste låsa innan dess kommer att förbli låsta tills vi hinner ifatt.
Gör något bättre av tiden än att försöka förgöra varandra.
Re: Om det pågående grälet på forumet.
Vad är det för mening med att ha rätt om man inte antingen övertalar eller nedgör de som har fel? Att övertala är dessutom ansträngande och kanske inte värt besväret (om/när man inte tror sig ha nytta av det senare).
http://www.aspergerforum.se/post570722.html#p570722 (slutet)
http://www.aspergerforum.se/post570722.html#p570722 (slutet)
Ett syfte här, utöver att skada och såra varandra, har dock varit att få utlopp för starka känslor. Känslor blir inte starka utan anledning, och anledningar av känslomässig art måste nog definitionsmässigt betraktas som vettiga. Är det inte något viktigt för en så blir inte känslan stark. Om man bara ignorerar det hos sig kan det skapa ett outhärdligt övertryck, och det kan också finnas väldigt goda skäl att hantera känslorna där och med de människor de uppkom. I teorin borde det kunna ge lärdomar och stärka samlevnadsförmåga och relationer.
Allt det säger å andra sidan ingenting om hur väl man hanterar det. De flesta av oss är tyvärr inga höjdare på att hantera starka känslor i laddade situationer med behörigt ansvar för hur vi bär oss åt mot andra, och inte blir vi några lysande analytiker av hur sakerna ligger till heller, ens av våra egna bevekelsegrunder. Som vi ser. Och jag har ingen lösning på dilemmat, särskilt inte så här dags.
Tror ändå sådant här många gånger, däribland den här, kan ses i hög grad som misslyckade försök att åstadkomma det jag nämnde i första stycket. Bland andra dunklare syften, hos en del (inte nödvändigtvis alla), men ändå. Jag tror det finns mera ljus i bilden än bara att folk försöker skada och förgöra varandra.
Allt det säger å andra sidan ingenting om hur väl man hanterar det. De flesta av oss är tyvärr inga höjdare på att hantera starka känslor i laddade situationer med behörigt ansvar för hur vi bär oss åt mot andra, och inte blir vi några lysande analytiker av hur sakerna ligger till heller, ens av våra egna bevekelsegrunder. Som vi ser. Och jag har ingen lösning på dilemmat, särskilt inte så här dags.
Tror ändå sådant här många gånger, däribland den här, kan ses i hög grad som misslyckade försök att åstadkomma det jag nämnde i första stycket. Bland andra dunklare syften, hos en del (inte nödvändigtvis alla), men ändå. Jag tror det finns mera ljus i bilden än bara att folk försöker skada och förgöra varandra.
Självförtroende får man inte av att ha rätt utan av att inte vara rädd för att ha fel.
- barracuber
- Moderator
- Anslöt: 2007-02-11
Admin
Jag antar att det betyder att jag trots allt gör rätt som försöker sitta på händerna och låta trådarna vara öppna. Det är ofta enklare att se ett gräl som rationellt sett kommet till vägs ände om man står bredvid utan att vara inblandad.
Det skrevs en del (kritiskt) i chatten i går kväll om att vi är osynliga som moderatorer i det här men varken jag eller någon annan kommer att gå in och försöka avgöra vem som har rätt och fel. Det är inte vår uppgift. Vi nöjer oss med att försöka avgöra hur väl ni följer forumreglerna.
Jag antar att det betyder att jag trots allt gör rätt som försöker sitta på händerna och låta trådarna vara öppna. Det är ofta enklare att se ett gräl som rationellt sett kommet till vägs ände om man står bredvid utan att vara inblandad.
Det skrevs en del (kritiskt) i chatten i går kväll om att vi är osynliga som moderatorer i det här men varken jag eller någon annan kommer att gå in och försöka avgöra vem som har rätt och fel. Det är inte vår uppgift. Vi nöjer oss med att försöka avgöra hur väl ni följer forumreglerna.
Enligt min helt ovetenskapliga erfarenhet verkar det finnas människor med ett patologiskt behov av att orsaka obehag hos andra, att det ger dem en tillfredställelse som är obegriplig för de flesta andra. Kan det vara det där gamla ”Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna någon slags känsla. Själen ryser inför tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.”
När jag möter såna människor håller jag mig bara så långt borta som möjligt.
När jag möter såna människor håller jag mig bara så långt borta som möjligt.
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
Titti skrev:Admin
Mitt inlägg var personligt (inte som moderator, ingen rödtext) och var heller inte en kommentar till Tittis inledningsinlägg, utan en allmän kommentar till en sak som nallen skrev ovan samt lite grand till pågående forumgrälet.
Men visst har Titti helt rätt i det hon skrivit, inte minst detta:
Titti ovan skrev:.. varken jag eller någon annan kommer att gå in och försöka avgöra vem som har rätt och fel. Det är inte vår uppgift. Vi nöjer oss med att försöka avgöra hur väl ni följer forumreglerna.
- barracuber
- Moderator
barracuber skrev:Men visst har Titti helt rätt i det hon skrivit, inte minst detta:Titti ovan skrev:.. varken jag eller någon annan kommer att gå in och försöka avgöra vem som har rätt och fel. Det är inte vår uppgift. Vi nöjer oss med att försöka avgöra hur väl ni följer forumreglerna.
Som träffdeltagare så känner jag mig inte opartisk i sammanhanget och vill definitivt inte göra några moderatorsbedömingar gentemot ena eller andra parten i målet. Jag försöker därför att ligga så lågt som jag klarar av utan att spricka.
Miche skrev:barracuber skrev:Men visst har Titti helt rätt i det hon skrivit, inte minst detta:Titti ovan skrev:.. varken jag eller någon annan kommer att gå in och försöka avgöra vem som har rätt och fel. Det är inte vår uppgift. Vi nöjer oss med att försöka avgöra hur väl ni följer forumreglerna.
Som träffdeltagare så känner jag mig inte opartisk i sammanhanget och vill definitivt inte göra några moderatorsbedömingar gentemot ena eller andra parten i målet. Jag försöker därför att ligga så lågt som jag klarar av utan att spricka.
Det är väldigt beundransvärt och klarsynt utav dej att ha den ståndpunkten som moderator.
Titti skrev:Jag vill gärna tro att detta är ett forum för vuxna människor, de flesta med asperger.
Där har du problemet. Många är inte vuxna någonstans så det blir cirkus.
Titti skrev:lite mer tolerans
Jag tolererar inte att människor utnyttjar andra för deras egna egoistiska lustar så som dessa barn gör.
Titti skrev:.. varken jag eller någon annan kommer att gå in och försöka avgöra vem som har rätt och fel. Det är inte vår uppgift. Vi nöjer oss med att försöka avgöra hur väl ni följer forumreglerna.
Ergo forumreglerna behöver ändras eller ni behöver gå på eget huvud.
Jag föreslog för Tahlia att hon skulle lägga upp två enkla listor som visar utbytet av personer på forumet. Vilka som fallit ifrån och vilka som kommit hit. Hur lista 2 får personerna på lista 1 att fly fältet och hur personerna på lista 1 är bra mycket mer önskvärda att ha around men hon har ingen lust.
Denna inställning att aspergerforum ska vara till för alla som är intresserade av Asperger med enbart prydliga regler om att inte kränka och inte göra fel förstör forumet för nu har de som spelar på reglerna och skapar oreda hittat hit.
Denna inställning att aspergerforum ska vara till för alla som är intresserade av Asperger med enbart prydliga regler om att inte kränka och inte göra fel förstör forumet för nu har de som spelar på reglerna och skapar oreda hittat hit.
Nej, hon har ingen lust för hon själv är halvvägs ut genom dörren.
Jag har förlikat mig med att saker förändras, så även Aspergerforum. Genom åren har människor kommit och gått - samtliga har satt sina avtryck, vissa större andra minde, men alla har förändrat och format forumet.
Det slumpar sig bara så att den senare tidens förändringar gör att den här stofilen inte längre har en plats här, eller kanske mer sanningsenligt - inte längre vill ha en plats här. Nästa gång drabbar förändringen någon annan - that's they way it goes.
Jag har förlikat mig med att saker förändras, så även Aspergerforum. Genom åren har människor kommit och gått - samtliga har satt sina avtryck, vissa större andra minde, men alla har förändrat och format forumet.
Det slumpar sig bara så att den senare tidens förändringar gör att den här stofilen inte längre har en plats här, eller kanske mer sanningsenligt - inte längre vill ha en plats här. Nästa gång drabbar förändringen någon annan - that's they way it goes.
slackern skrev:Miche skrev:Som träffdeltagare så känner jag mig inte opartisk i sammanhanget och vill definitivt inte göra några moderatorsbedömingar gentemot ena eller andra parten i målet. Jag försöker därför att ligga så lågt som jag klarar av utan att spricka.
Det är väldigt beundransvärt och klarsynt utav dej att ha den ståndpunkten som moderator.
Tack!
treeman skrev:Vissa vill ju ha "utrensningar" på forumet. Verkar som om de vill nåt mer också fast det kan jag inte uttala mig om exakt. Skulle ju vara trist om det behövde göras polisanmälningar. Det ger ingen bra bild av forumet precis.
Usch, jag vet. 2 st forumister (nämner inga namn, men de vet så väl vilka de är) försöker att jaga bort mig från forumet. Jag kallas dessutom "internettroll" och "vidrig människa" av de personerna. Riktigt hemskt, faktiskt. Helt sjukt att det ens får lov att förekomma sådana elakheter på forumet. Men snart kanske någon moderator ingriper. Mig skrämmer de där personerna inte iväg iaf, så ni vet.
Sheyen skrev:Usch, jag vet. 2 st forumister (nämner inga namn, men de vet så väl vilka de är) försöker att jaga bort mig från forumet. Jag kallas dessutom "internettroll" och "vidrig människa" av de personerna. Riktigt hemskt, faktiskt. Helt sjukt att det ens får lov att förekomma sådana elakheter på forumet. Men snart kanske någon moderator ingriper. Mig skrämmer de där personerna inte iväg iaf, så ni vet.
Forumisterna du pratar om är jag och DIProgan (för de som kanske missat det). Och nej, dig blir jag bevisligen inte av med så jag ser till att avlägsna mig själv istället. På så vis kan du leka ostört och jag kan gå tillbaka till att försöka inbilla mig att människor faktiskt är bra skapelser. Om inte annat är det bra mycket enklare att tycka om och bry sig om människor på avstånd - kommer man för nära krossas oftast den intentionen.
Sheyen skrev:treeman skrev:Vissa vill ju ha "utrensningar" på forumet. Verkar som om de vill nåt mer också fast det kan jag inte uttala mig om exakt. Skulle ju vara trist om det behövde göras polisanmälningar. Det ger ingen bra bild av forumet precis.
Usch, jag vet. 2 st forumister (nämner inga namn, men de vet så väl vilka de är) försöker att jaga bort mig från forumet. Jag kallas dessutom "internettroll" och "vidrig människa" av de personerna. Riktigt hemskt, faktiskt. Helt sjukt att det ens får lov att förekomma sådana elakheter på forumet. Men snart kanske någon moderator ingriper. Mig skrämmer de där personerna inte iväg iaf, så ni vet.
Typexemplet på att regelsurfa. Som sagt Titti ändra reglerna eller gå efter eget huvud.
Senast redigerad av DIProgan 2011-06-15 12:34:46, redigerad totalt 1 gång.
tahlia skrev:Forumisterna du pratar om är jag och DIProgan
Är du helt säker på det? Jag vet bäst själv vilka 2 personer jag pratar om.
Sheyen skrev:tahlia skrev:Forumisterna du pratar om är jag och DIProgan
Är du helt säker på det? Jag vet bäst själv vilka 2 personer jag pratar om.
Om inte annat har jag gett dig något namn extra att lägga till på listan.
tråkigt att det ska vara en massa bråk på ett forum.
Varför bara inte ignorera de människor ni inte tycker om...blir mycket trivsammare då!!!
Mvh Fairy
Varför bara inte ignorera de människor ni inte tycker om...blir mycket trivsammare då!!!
Mvh Fairy
thefairy skrev:tråkigt att det ska vara en massa bråk på ett forum.
Jo på ett sätt. Samtidigt, som bl a Zombie varit inne på tidigare i tråden, så behöver det inte bara vara av ondo. Det är i kriser som många växer och lär känna sig själva som individer bättre.
- barracuber
- Moderator
Borde inte tahlia och progan som de (över)mogna människor de är ha något vettigare att göra än slänga käft med Sheyen? Det finns en ignore-knapp som säkert ger många vuxenpoäng.
- Angelic Fruitcake
- Anslöt: 2010-05-21
Angelic Fruitcake skrev:Borde inte tahlia och progan som de (över)mogna människor de är ha något vettigare att göra än slänga käft med Sheyen? Det finns en ignore-knapp som säkert ger många vuxenpoäng.
Låter som ett intelligent idé. Rena lekskolan just nu. Så här var det när jag gick på dylik. Oändligt tjafs och urval av offer som man kan plåga av olika skäl.
Jag såg dock bara på och förstod inte hur barnen på lekis kunde vara som dom var.
Ska det var så svårt att bete sig lite vuxet och samsas åtminstone litegrann?
+1Angelic Fruitcake skrev:Borde inte tahlia och progan som de (över)mogna människor de är ha något vettigare att göra än slänga käft med Sheyen? Det finns en ignore-knapp som säkert ger många vuxenpoäng.
DIProgan skrev:Titti skrev:.. varken jag eller någon annan kommer att gå in och försöka avgöra vem som har rätt och fel. Det är inte vår uppgift. Vi nöjer oss med att försöka avgöra hur väl ni följer forumreglerna.
Ergo forumreglerna behöver ändras eller ni behöver gå på eget huvud.
Moderator:
@DIProgan
Ser inte logiken i din slutsats. Titti anger var forumledningens ansvar går rent formellt. Och då svarar du att "forumreglerna behöver ändras" (det där med "eget huvud" ser jag som orealistiskt). Det kan jag bara tolka som att du tycker forumreglerna är fel. Men du skriver inte varför du tycker det.
Om några forumister bråkar på aspergerforum.se så måste vi inom forumledningen ("administrationen") tillämpa vårt regelverk för ordningens skull och för medlemmarnas och även oss självas bästa.
Om samma forumister går ut på gatan och börjar bjäbba, puckla på varandra mm - då är det allmän plats dvs polisens sak. Osv.
Vore intressant att höra var du tycker forumreglerna brister. Finns det verkliga brister är det självklart bra att sådant rättas till.
- barracuber
- Moderator
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter