Varför kalla sig "aspergare"?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Varför kalla sig "aspergare"?

Inläggav AAA » 2011-07-15 9:11:41

Jag tänker inte kalla mig aspergare i nuläget, har svårt att se vad det generellt skulle stå för... Vet inte om det beror på något av mina autistiska personlighetsdrag?
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Re: Varför kalla sig "aspergare"?

Inläggav LostInAForest » 2011-07-15 10:08:19

hej alla barn, detta blir mitt första inlägg!

jag är ännu inte officiellt diagnosticerad, åtminstone inte med as/autism - däremot med adhd, tourette, ångest UNS, dystymi, panikångest, astma, rls, viss överrörlighet, eksem, närsynthet och svag astigmatism :)
vissa av dessa diagnoser har större inverkan på min personlighet än andra, men jag ser ingen anledning att sticka under stol med någon av dem. att skilja mellan "ha X" eller "vara X" tycker jag är tämligen ointressant, annat än möjligen språkligt.

att "vara ångestdrabbad" kan ex.vis möjligen betraktas som mer en övergripande beskrivning av ens livssituation än att "ha ångest", vilket är något konkret (nåja) som sker. vilket inte är applicerbart i fallet as, då det inte är ett så att säga avgränsat tillstånd ("usch, idag har jag sån hemsk as" :P), alltså kan man där använda sig av bägge alternativ.
eller vad tycker ni?

ang. fördomar inom hbt-rörelsen är där inte mkt annorlunda än samhället i stort: kvinnor, låginkomsttagare, "socialt avvikande", funkisar och "icke-vita" har betydligt svagare röst än den sedvanliga medelålders vita mannen.
för att inte tala om de där konstiga typerna som inte ens kan bestämma sig för vilket kön de har eller föredrar att ligga med. ( :roll: )
men hos iaf den yngre generationen (organiserade) hbt-isar tycker jag mig se iaf ett större mått av självkritik och -medvetenhet på det området, där man tydligt försöker sätta ord på och göra något åt saken.

(ps. jag ÄR definitivt hbt, jag har det inte :D)
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Varför kalla sig "aspergare"?

Inläggav treeman » 2011-08-30 17:32:08

Jag har börjat benämna mig med "galen/ufo/social retard" istället. Verkar passa mig bättre just nu.

:-)013
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Varför kalla sig "aspergare"?

Inläggav sugrövmanövern » 2011-09-03 13:38:49

Man skall kalla sig stjärtburgare. För att folk därmed tror man är smart och är med i mensa, kan allt om datorer och samlar på tågtidtabeller. Man vill ju vara originell!

Vore coolt att ha både Downs syndrom och cp-skada! Fatta respekten man skulle åtnjuta från alla könsrockare där ute!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Varför kalla sig "aspergare"?

Inläggav svartamolnet » 2011-09-03 13:50:54

Jag är autistisk. Jag tycker inte om att säga att jag har autism, för då låter det som en sjukdom. För mig är det mer en beskrivning av mitt sätt att vara, inte nödvändigtvis ett funktionshinder.

Jag tycker nämligen inte att jag har ett funktionshinder, åtminstone inte om jag är i en miljö som passar mig. Jag tycker att samhället har utvecklats åt ett sådant håll att personer som jag har svårt att hitta en fungerande arbetsplats. I förhållande till det samhälle jag lever i blir jag funktionshindrad. I ett annat, mer ursprungligt samhälle, hade jag inte varit det.

Jag tänker vara lite mer återhållsam i fortsättningen att berätta att jag är autistisk. Jag orkar nog inte med att undervisa alla människor vad det innebär. De flesta människor har ingen aning om vad asperger eller högfungerande autism innebär.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Varför kalla sig "aspergare"?

Inläggav Lakrits » 2011-09-03 14:57:15

sugrövmanövern skrev:Man skall kalla sig stjärtburgare. För att folk därmed tror man är smart och är med i mensa […]

Jag tror att du blandar ihop Mensa och RFSL …
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Varför kalla sig "aspergare"?

Inläggav Lakrits » 2011-09-06 23:39:47

Jag har bestämt mig för att i fortsättningen kalla mig för "autist" om ämnet kommer upp på bordet vid läkarsamtal, ledsagning på Arlanda o.dyl. Det går inte för mig att vidkännas AS som någon slags finare form av autism. Inte heller kan jag finna många beröringspunkter mellan aspergarna på olika fora och min egen upplevelse av mitt funktionshinder.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Varför kalla sig "aspergare"?

Inläggav geocache » 2011-09-07 0:37:38

Hej Rydisen och välkommen till forumet!

Det är enbart när jag är med människor jag känner mig helt igenom trygg, eller är med människor som av någon anledning behöver veta om de särdrag min personlighetsvariant (tack Alien för det ordet!) har gett mig och hur de påverkar min vardag, som jag berättar att jag har Aspergers syndrom med inslag av DAMP (diagnosen jag fick efter utredning av en duktig psykolog).

/geocache
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Varför kalla sig "aspergare"?

Inläggav Lakrits » 2011-09-07 1:46:13

I de flesta situationer behöver man ju inte berätta om sin diagnos, precis som man inte behöver berätta vilken färg man har på kalsongerna. Om det har med saken att göra, så skall man nämna det, men i alla andra fall finns det ingen anledning att göra det.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Varför kalla sig "aspergare"?

Inläggav geocache » 2011-09-07 2:39:59

Klokt skrivet, Lakrits!

Lakrits skrev:I de flesta situationer behöver man ju inte berätta om sin diagnos, precis som man inte behöver berätta vilken färg man har på kalsongerna. Om det har med saken att göra, så skall man nämna det, men i alla andra fall finns det ingen anledning att göra det.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Varför kalla sig "aspergare"?

Inläggav Gafsan » 2011-09-07 2:45:34

Att säga aspie eller aspergare går snabbare och enklare än att säga "person med asperger".

Jag tycker inte att det känns speciellt konstigt att använda de orden. Det är väl inte konstigare än att säga att någon är diabetiker, astmatiker eller synskadad i stället för att prata om "en person med diabetes/astma/synskada".

Jag behöver prata om asperger i olika sammanhang rätt mycket just nu och då skulle det kännas väldigt omständigt att inte kunna säga aspie/aspergare.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Varför kalla sig "aspergare"?

Inläggav geocache » 2011-09-07 3:39:23

Gafsan:

Ja det är ju en fråga om att låta "andra" förstå vad det innebär att leva med Aspergers syndrom, genom att det inte syns på oss att vi har det. Men om vi, som är de verkliga experterna på det hela, gör "omskrivningar" av det, hur ska de då kunna ta till sig effekterna av Aspergers syndrom på "rätt" sätt...?

När jag på det där "raka" sättet berättar för andra om att jag har Aspergers syndrom är det ingen som har misstolkat mig ens det minsta, utan istället lyssnat uppmärksamt, vilket har glatt mig väldigt mycket. Några har till och med spontant berättat för mig att de känner igen det jag berättat, antingen genom att de känner eller kanske är släkt med någon som har Aspergers syndrom.

Känner jag mig extra trygg med människor jag förklarat det hela för, så berättar jag också att jag dessutom har autism, för att om möjligt visa att en person med autism inte behöver vara "konstig" utan enbart kan ha behov av att vara för sig själv då och då, på helt egna villkor. Visst inser jag att alla har det på just det sättet ibland, men i alla fall för min del medför autism att jag upplever det där behovet av självvald ensamhet många många gånger starkare.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Varför kalla sig "aspergare"?

Inläggav Gafsan » 2011-09-07 18:32:19

@Geocache: När jag berättar för någon att jag har aspergers syndrom så säger jag ju precis så. Då säger jag ju inte att jag är en aspergare/aspie. Likaså om jag pratar om någon annan med syndromet så säger jag ju att han/hon har asperger. Inte att han/hon är en aspergare. Jag håller med dig om att det är bra att uttrycka sig rakt och tydligt för att få andra att förstå.

Men däremot i mera allmänna diskussioner om asperger så blir det så omständigt att hela tiden säga "person/kvinna/man/barn/etc med asperger" och då använder jag gärna uttrycken aspergare/aspie.

En skillnad är att när jag talar om en specifik person (mig själv eller någon annan) så säger jag nog oftast att jag/han/hon har asperger, men när jag pratar mer i generella ordalag så använder jag ofta uttrycker aspergare/aspie därför att jag tycker att det underlättar.

När jag svarade på frågan tänkte jag mera att TS undrade hur det kom sig att man öht använde ord som "aspergare" om sig själv så jag svarade utifrån det och tänkte inte på att klargöra att jag inte inte alltid uttrycker mig på det viset.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Varför kalla sig "aspergare"?

Inläggav geocache » 2011-09-07 20:47:12

Klokt och lättfattligt skrivet, Gafsan!
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Varför kalla sig "aspergare"?

Inläggav kullan » 2011-09-12 2:32:36

Jag tänker börja kalla mig för monsterkatastrofen fån och med nu.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Varför kalla sig "aspergare"?

Inläggav mar0der » 2011-09-12 9:16:46

Det har gjorts en del kvalitativa studier med intervjuer på c och d nivå i Lund kring Asperger och identitet där denna fråga ofta kommer upp. Författarna kom fram till genom tematisk analys utifrån intervjuerna, att det rörde sig om ett sätt att psykiskt hantera de 'svårigheter' och den 'annorlundakänslan' de växt upp med, alltså genom att identifiera sig med sitt handikapp. De gjorde även jämförelsen att Aspergers syndrom är det enda handikapp som personer själva identifierar sig så starkt med mer än något annat handikapp. Personer med fysiska handikapp eller andra npf som ADHD eller utvecklingsstörning har ofta ett helt annat förhållningssätt till sitt fungerande.

De personerna ser det ofta som en sårbarhet de bär på, som präglar deras personlighet och beteenden i vardagen, men som inte ÄR dem. Det har gjort att de lättare kunnat hantera det genom att utveckla kompensatoriska strategier. Personer med Asperger däremot, enligt författare till ovannämnda studier, ser sina 'handikapp' som en integrerad del av personligheten vilket de då ser som ett sätt att psykiskt hantera sina svårigheter. De spekulerar i om detta har att göra med en psykisk försvarsmekanism om svårighet att acceptera dessa 'handikapp' eller om det faktiskt handlar om en utvecklad personlighetsstruktur. det som talar emot detta, är ju att det isf borde återfinnas hos majoriteten av personer med AS, vilket det inte gör, enligt dem.

Jag kan tyvärr inte länka till studierna då de inte finns att tillgå elektroniskt, men ska leta upp dessa och se om jag kan få konvertera dem till pdf så man kan läsa dem.
mar0der
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2011-04-29

Re: Varför kalla sig "aspergare"?

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-12 9:26:24

mar0der, finns det inget om döva bland de där studierna? De verkar ju ha en hel kultur och kallar sig "döva" och inte "person med hörselnedsättning/hörselskada/dövhet".
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Varför kalla sig "aspergare"?

Inläggav mar0der » 2011-09-12 11:21:40

Bror Duktig skrev:mar0der, finns det inget om döva bland de där studierna? De verkar ju ha en hel kultur och kallar sig "döva" och inte "person med hörselnedsättning/hörselskada/dövhet".


Jo det gäller även döva, blinda osv. Även om de kallar sig döva, så har de ett förhållningssätt till sitt handikapp som inte är jämförbart med personer med Aspergers menar de på, då det handlar om en direkt sensorisk berövning, vilket inte en autism per definition är. Således ser identifieringen med dessa handikapp annorlunda ut. Hade personligen själv gärna sett fler studier kring detta ämne på flera fronter.
mar0der
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2011-04-29

Re: Varför kalla sig "aspergare"?

Inläggav MsTibbs » 2011-09-12 12:38:40

Jag är aspie.
Jag är lesbisk.

Jag har Aspergers syndrom.
Jag har en homosexuell läggning.

För bögar är det okej att "vara", men inte för aspergare? DISKRIMINERING!!
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Varför kalla sig "aspergare"?

Inläggav Lakrits » 2011-09-12 12:41:33

MsTibbs skrev:För bögar är det okej att "vara", men inte för aspergare? DISKRIMINERING!!

Absolut! Vi skall inte tvinga bögar att "vara". Väldigt diskriminerande.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Varför kalla sig "aspergare"?

Inläggav MsTibbs » 2011-09-12 13:24:23

Lakrits skrev:
MsTibbs skrev:För bögar är det okej att "vara", men inte för aspergare? DISKRIMINERING!!

Absolut! Vi skall inte tvinga bögar att "vara". Väldigt diskriminerande.


Jag var lite ironisk, men tummen upp! :D
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Varför kalla sig "aspergare"?

Inläggav Lakrits » 2011-09-12 13:27:56

MsTibbs skrev:
Lakrits skrev:
MsTibbs skrev:För bögar är det okej att "vara", men inte för aspergare? DISKRIMINERING!!

Absolut! Vi skall inte tvinga bögar att "vara". Väldigt diskriminerande.


Jag var lite ironisk, men tummen upp! :D

Åhå. Jag kan vara ironisk själv, men förstår det sällan när andra är det. :)
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Varför kalla sig "aspergare"?

Inläggav treeman » 2011-09-12 19:19:32

Aspergare, ashål... potato potato asså.
:-)016
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Varför kalla sig "aspergare"?

Inläggav kullan » 2011-09-12 19:36:49

Om jag ska beskriva min person så är kålrot eller kålhuvud en bra beskrivning oxå
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in