Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tabletter)"

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav segdeg » 2011-07-10 19:46:24

Jagers skrev:Förlåt för missförståndet, det enda jag menade var att jag tycker vi ska vara fria att diskutera allt och då menar jag ALLT.

Som jag sa innan så stödjer jag inte alls dem som hetsar folk till att ta livet av sig och skriver kommentarer som "Du vågar inte".

Jag är 100% för att finnas där för alla och hjälpa dem som har det svårt. MEN, när det inte hjälper, så tycker jag att det ska vara ok att diskutera självmords-sätt för att göra det så bekvämt som möjligt för den personen dem sista minuterna i hans/hennes liv. För ibland så finns det ingenting som hjälper, förutom självmord.
Och vi ska alla dö nångång, så jag förstår inte varför det är så känsligt när någon dör 80 år innan sin tid, 60 år innan, 10 år innan, och sen när vi kommer ner på 1 år innan (tillexempel nån som fått cancer och har 1 år kvar att leva) då tycker helt plötsligt många att självmord är helt ok "det var mycket bättre för den personen så, förstå och plågas av cancer ett helt år", vilket är exakt mitt argument även för dem som provat allt och ändå inte blivit gladare.


Som sagt varför skall det vara fritt att sprida ännu mer hopplöshet och kräva frihet från moderatorernas arbete ...jag blir så djävla förbannad ... ni har för fan hur mycket plats som helst på övriga nätet men skall ändå kräva att få sprida eran vidriga livsyn ... förbannade djävla egos ... ni kallar det att få "diskutera" men har inget annat än hopplöshet att erbjuda ...
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav segdeg » 2011-07-10 19:49:33

Zombie skrev: Men det kanske är smällar vi på den "mesiga" sidan får ta.


Det är vi på den mesiga sidan kvar, som får leva med smällarna av ...
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav Juddy » 2011-07-10 20:00:06

Ok, jag ber om ursäkt om jag kastade in en pinne i en utdöende brasa... :-)004

Alla siter/forum som är riktade till människor med psykisk sjukdom, autism eller en allmän bräcklighet har vanligtvis en uttalad policy mot självmordstips och ett aktivt hetsande i att stödja någon att ta det steget.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav Jagers » 2011-07-10 20:00:36

segdeg skrev:
Jagers skrev:Förlåt för missförståndet, det enda jag menade var att jag tycker vi ska vara fria att diskutera allt och då menar jag ALLT.

Som jag sa innan så stödjer jag inte alls dem som hetsar folk till att ta livet av sig och skriver kommentarer som "Du vågar inte".

Jag är 100% för att finnas där för alla och hjälpa dem som har det svårt. MEN, när det inte hjälper, så tycker jag att det ska vara ok att diskutera självmords-sätt för att göra det så bekvämt som möjligt för den personen dem sista minuterna i hans/hennes liv. För ibland så finns det ingenting som hjälper, förutom självmord.
Och vi ska alla dö nångång, så jag förstår inte varför det är så känsligt när någon dör 80 år innan sin tid, 60 år innan, 10 år innan, och sen när vi kommer ner på 1 år innan (tillexempel nån som fått cancer och har 1 år kvar att leva) då tycker helt plötsligt många att självmord är helt ok "det var mycket bättre för den personen så, förstå och plågas av cancer ett helt år", vilket är exakt mitt argument även för dem som provat allt och ändå inte blivit gladare.


Som sagt varför skall det vara fritt att sprida ännu mer hopplöshet och kräva frihet från moderatorernas arbete ...jag blir så djävla förbannad ... ni har för fan hur mycket plats som helst på övriga nätet men skall ändå kräva att få sprida eran vidriga livsyn ... förbannade djävla egos ... ni kallar det att få "diskutera" men har inget annat än hopplöshet att erbjuda ...


Förstår inte varför du måste bli så arg. vill du inte ha yttrandefrihet tex? och som jag sa, självmordsalternativ borde finnas där om det inte fins någon annan väg ut, eller tycker du man ska låsa in sånna människor på psyk? och sätta tvångs-tröjja på dem? vad är det för ett liv?
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav Jagers » 2011-07-10 20:05:41

Juddy skrev:Ok, jag ber om ursäkt om jag kastade in en pinne i en utdöende brasa... :-)004

Alla siter/forum som är riktade till människor med psykisk sjukdom, autism eller en allmän bräcklighet har vanligtvis en uttalad policy mot självmordstips och ett aktivt hetsande i att stödja någon att ta det steget.


Det vill jag oxå påpeka, att det fins regler på detta forum och att dem ska följas såklart, duger det inte så får man hitta ett annat forum, sen kanske man inte tycker att alla regler på forumet är bra och då måste man få tycka och säga det oxå, sålänge man inte bryter mot reglerna när man gör det.
Nu vet jag inte om BigPete bröt mot reglerna eller inte, men min åsikt är att om han nu gjorde det så tycker jag den regeln borde ändras (ang. fria diskussioner och tips till bl.a. självmord), det är min åsikt, inget konstigt eller mer med det...
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav segdeg » 2011-07-10 20:10:21

Jagers skrev:Förstår inte varför du måste bli så arg. vill du inte ha yttrandefrihet tex? och som jag sa, självmordsalternativ borde finnas där om det inte fins någon annan väg ut, eller tycker du man ska låsa in sånna människor på psyk? och sätta tvångs-tröjja på dem? vad är det för ett liv?


Hopplöshet, sånt får mig arg, du förfäktar ingenting annat än en förlegad syn på risken med att ta ansvar för hur man möter sina medmänniskor i nöd, dilla om yttrandefrihet tex, patetiskt, är du gud fader själv att avgöra när det inte finns någon annan väg ut?
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav Jagers » 2011-07-10 20:13:37

segdeg skrev:
Jagers skrev:Förstår inte varför du måste bli så arg. vill du inte ha yttrandefrihet tex? och som jag sa, självmordsalternativ borde finnas där om det inte fins någon annan väg ut, eller tycker du man ska låsa in sånna människor på psyk? och sätta tvångs-tröjja på dem? vad är det för ett liv?


Hopplöshet, sånt får mig arg, du förfäktar ingenting annat än en förlegad syn på risken med att ta ansvar för hur man möter sina medmänniskor i nöd , dilla om yttrandefrihet tex, patetiskt, är du gud fader själv att avgöra när det inte finns någon annan väg ut?


nej, men jag tycker du ska ta en djup funderare över vad du precis skrev, för att på dig nu låter det som att du är gud och vet exakt när det inte fins någon annan väg ut.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav segdeg » 2011-07-10 20:31:52

Jagers skrev:nej, men jag tycker du ska ta en djup funderare över vad du precis skrev, för att på dig nu låter det som att du är gud och vet exakt när det inte fins någon annan väg ut.


Du får tycka att det låter vad faan du vill, bara för att jag inte tänker dela vad du tycker är din åsikt, EXAKT vad jag eller du kan veta i såna här svåra frågor, är meningslöst och hopplöst att ens ... tänk ett varv till ... ta reda på vad tex forskningen är på väg i ett fortfarande tabubelagt ämne som självmord, Suicidprevention liksom Hospice två sidor av samma mynt i rätten till sitt eget liv, en blind som leder en blind är väl ditt recept när det blir för svårt ...
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav Parvlon » 2011-07-10 20:41:17

Orka mata trollet.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav Jagers » 2011-07-10 20:43:27

segdeg skrev:
Jagers skrev:nej, men jag tycker du ska ta en djup funderare över vad du precis skrev, för att på dig nu låter det som att du är gud och vet exakt när det inte fins någon annan väg ut.


Du får tycka att det låter vad faan du vill, bara för att jag inte tänker dela vad du tycker är din åsikt, EXAKT vad jag eller du kan veta i såna här svåra frågor, är meningslöst och hopplöst att ens ... tänk ett varv till ... ta reda på vad tex forskningen är på väg i ett fortfarande tabubelagt ämne som självmord, Suicidprevention liksom Hospice två sidor av samma mynt i rätten till sitt eget liv, en blind som leder en blind är väl ditt recept när det blir för svårt ...


Somsagt då har du missförstått mig helt och ber om ursäkt för det.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav weasley » 2011-07-10 20:53:14

Jag har varit moderator på det här forumet och då arbetade vi enligt den policy som citeras i nedanstående länk:

post584168.html#p584168

Varken då eller nu har det förekommit några som helst tankar om att på något vis uppmuntra personer att ta sitt liv. Däremot har det många gånger förekommit stöd och hjälp för dem som mått såpass dåligt. Privatpersoner här har ryckt ut och ställt upp när vården inte räckt till.

Internet är ingen demokrati. Här på forumet bestämmer Admin och Forumägaren vilka regler och riktlinjer som gäller. Just den här riktlinjen om självmord är en jag och många med mej stödjer. Vill Jager eller BigPete diskutera självmordssätt och andra avarter av mänskligt beteende finns det sajter där sådant är tillåtet. Sprid era kunskaper där om det känns aktuellt att behöva dela med sej av erfarenheterna...
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav nallen » 2011-07-10 22:43:05

segdeg skrev:Provokation

Vassego´
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav BigPete » 2011-07-10 23:12:36

Mitt initiala inlägg var inte ett tips i sätt att ta livet av sig, snarare att ta livet ur klyschan att tablettöverdoser är något man överlever, genom att peka på en läkemedelsgrupp där det faktiskt sker 800+ självmord per år.

För att någon skulle ha lyckats ta livet av sig med mitt tips så hade de behövt gå igenom ett 30-tal preparat innan de hittat det som leder till döden.
Så dum är ingen, de söker sig till andra sajter där det står ordagrant, mitt "tips" är således rätt värdelöst i form av suicid.
BigPete
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2011-06-17

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav atoms » 2011-07-11 0:11:07

Moderator

BigPete! Hade ditt inlägg tolkats som ett tips om en metod att begå självmord hade du fått en varning för det; nu renderade det inte mer än ett allmänt påpekande samt en informativ utläggning om vad som gäller på AspergerForum.

Sett ur ditt perspektiv framgår det att du inte tycker att censureringen av din text blev optimal och det är mycket möjligt att du har rätt då du tror att andra som nu läser ditt censurerade inlägg kan tolka det som så att det innehöll ett tips om hur man kan begå självmord; enligt dig gjorde det inte det - vad jag som moderator tycker om texten i ditt censurerade inlägg framgår i min moderatorruta.

edit; Oops!
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav Alien » 2011-07-11 0:48:02

nallen skrev:
KrigarSjäl skrev:Människor som har självmordstankar ska knappast tipsas [...] om hur man tar livet av sig [...] utan snarare ges stöd och hjälp att komma ur sitt dåligtmående.

Lik förbannat så gör ni ju inte det.
Det vore både bättre (för oss) och ärligare att ge oss hopplösa fall utförbara metoder att avsluta lidantdet.


Och hur vet vi vilka fall som är "hopplösa"?

Självmord kan vara en permanent lösning på ett tillfälligt problem. Många som blivit räddade har inte upprepat sitt försök. Hur många av dem som inte blev räddade som skulle ha uppskattat livet om de blivit det vet vi inte.

För en del kanske det hjälper med att andra visar att de bryr sig för att de inte ska genomföra det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav nallen » 2011-07-11 1:04:36

Alien skrev:Självmord kan vara en permanent lösning på ett tillfälligt problem. Många som blivit räddade har inte upprepat sitt försök.

Och? Det viktiga är ju att det i det akutella tillfället fanns tillräckligt med anledning att vilja ta livet av sig. Lika lite som du kan veta vilka fall som är hopplösa så kan du garantera att det blir tillräckligt mycket bättre tillräckligt länge "sen" för att det ska vara värt besväret.
Hellre permanent död än att riskera att bli olycklig igen.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav Miche » 2011-07-11 1:20:35

nallen skrev:
Alien skrev:Självmord kan vara en permanent lösning på ett tillfälligt problem. Många som blivit räddade har inte upprepat sitt försök.

Och? Det viktiga är ju att det i det akutella tillfället fanns tillräckligt med anledning att vilja ta livet av sig. Lika lite som du kan veta vilka fall som är hopplösa så kan du garantera att det blir tillräckligt mycket bättre tillräckligt länge "sen" för att det ska vara värt besväret.
Hellre permanent död än att riskera att bli olycklig igen.

Så vitt jag vet så är den allra största andelen självmordsförsök ett rop på hjälp, ett sista desperat försök att få omvärlden att öppna ögonen och faktiskt komma till undsättning.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav Jagers » 2011-07-11 1:23:19

Alien skrev:Självmord kan vara en permanent lösning på ett tillfälligt problem. Många som blivit räddade har inte upprepat sitt försök. Hur många av dem som inte blev räddade som skulle ha uppskattat livet om de blivit det vet vi inte.

För en del kanske det hjälper med att andra visar att de bryr sig för att de inte ska genomföra det.


Det är sant, men det finns nog minst lika många som försökt igen ska du se, efter att dem blivit räddade, och lyckats den andra gången.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav DIProgan » 2011-07-11 1:27:26

Konkreta anledningar att leva eller kanske oftare att inte dö är alltid bättre än "det kan bli bättre sedan".

I mitt eget fall hade jag aldrig hjälpts av något gullande eller något hopp om framtiden utan var tvungen att hitta en logisk modell för varför jag inte skulle ta livet av mig som just jag kunde leva med.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav Zombie » 2011-07-11 17:46:36

Don kan vara väldigt olika efter person och dessvärre finns det rimligen hopplösa situationer här som överallt annars.

Men frågorna kvarstår ändå om man kan ta ett så långtgående ansvar annat än som privat vän, och vad som skulle bli följden om man tvang vilka-som-helst-på-nätet till det, även om man tycker (~ inbillar sig) att man känner varandra där, genom att "liberala" regler på ett forum plötsligt kan kasta det ansvaret i ansiktet på en.

Det kan man diskutera, men man har kanske bättre förutsättningar att göra sig hörd om man inser att det rimligen finns en erfarenhetsmässigt grundad anledning till den praxis Juddy nämner och funderar en del över den.

Själv tycker jag det kan bli jobbigt nog med de regler som finns. Och med de personer jag har känt irl, där allt verkligen har sett ut som att man bara skulle plåga dem av ren egoistiska skäl om man försökte hålla dem kvar i livet — och rätt vad det är glimtar det ändå till en obändig livslust; eller några år senare har samma person funnit sig mycket bättre tillrätta i livet än jag.

Men visst, det finns folk med motsvarigheten till plåtmagar som tycker sådant här är en baggis. Eller något ditåt. Bara synd att sådana människor så ofta tror att de är de enda.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav snuggelhund » 2011-07-12 1:05:56

nallen skrev:
KrigarSjäl skrev:Människor som har självmordstankar ska knappast tipsas [...] om hur man tar livet av sig [...] utan snarare ges stöd och hjälp att komma ur sitt dåligtmående.

Lik förbannat så gör ni ju inte det.
Det vore både bättre (för oss) och ärligare att ge oss hopplösa fall utförbara metoder att avsluta lidantdet.


Instämmer.

Men nej man ska fortsätta plågas i ett känslomässigt limbo, eftersom livet det är "heligt", och självmord det är fegt. :-)007
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav Jagers » 2011-07-12 3:57:03

snuggelhund skrev:Instämmer.

Men nej man ska fortsätta plågas i ett känslomässigt limbo, eftersom livet det är "heligt", och självmord det är fegt. :-)007


Exakt, som tex. AIDS, typ nästan varenda människa på planeten vill bota AIDS, men dem tänker inte på vad som kommer hända om vi botar AIDS, och alla andra sjukdomar oxå för den delen, vad hadde dem tänkt göra när världsbefolkningen är 30miljarder människor och den normala livslängden för en människa är 100 år.
vi är redan påväg åt det hållet och jag verkar vara den enda som oroar mig över hur det kommer sluta.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav Miche » 2011-07-12 4:09:36

Att livslängden ökar beror på att levnadsstandarden ökar vilket i sin tur gör att människor inte längre kommer att ha behov av att skaffa barn för att trygga sin egen ålderdom, så jag tror inte att man behöver oroa sig över sådana effekter.

Dessutom med den tekniska utvecklingen som pågår mot mer miljövänlig produktion så tror jag ärligt att vi så småningom kommer att uppnå en balans mellan resurser så att vi slutar att utarma jorden och samtidigt får bättre produktionsmetoder av mat så vi trots att vi blir fler, samtidigt kan föda fler och kan trots befolkningsökningen utrota svälten.

Jag har haft en önskan om att slippa leva vidare bl.a. pga en väldigt negativ världsbild, men efter denna nya insikt så vill jag se hur det kommer att gå bra i världen, men jag kommer nog bara att hinna se början på förbättringen för det kommer att ta många år innan vi är där.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav svartamolnet » 2011-07-12 9:20:58

En depressionsperiod går alltid över. Jag har varit så nedstämd att jag inte ville leva längre. Enligt min egen åsikt dög jag inte till någonting och jag trodde att familjen skulle ha det bättre utan mig. Jag låg inlagd på psyk, fick ECT och mådde verkligen uselt. Just då var det svårt att se någon ljusning.

Hade jag lyckats ta mitt liv hade jag inte fått uppleva att se mina barn växa upp. Jag hade missat de senaste åren, då jag och barnen haft så mycket roligt sedan vi skaffade hästar. Tänk så många glada stunder vi haft med mycket skratt! Ibland blir jag deprimerad igen, även om depressionerna inte blir lika djupa nu med antidepressiv medicin. Men i en period när jag mår bra tycker jag definitivt att det är värt att härda ut under de jobbiga perioderna.

Nallen och andra som mår dåligt: gå till en läkare! Det måste finnas någon medicin ni inte provat ännu. Har ni träffat en dålig läkare, så prova att gå till en annan! Ni ska inte behöva gå omkring och må så dåligt att ni inte vill leva längre. Jag hade inte levt idag utan mina mediciner. Visst, det finns biverkningar (jag har till exempel blivit mer glömsk) men att få hjälp att kunna uppskatta livet är värt det. Det gäller att hitta en medicinering där fördelarna överväger nackdelarna.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in