Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tabletter)"

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tabletter)"

Inläggav BigPete » 2011-07-09 16:06:58

mnordgren skrev: Se forumreglerna:

• inga diskussioner om modereringar i trådarna.


Är du trött eller
Jag diskuterar påståendet att tablettöverdoser skulle vara icke dödliga.

Inlägget var att förtydliga att jag inte direkt la fram ett tips, som det nu ser ut som.

atoms:

Inlägget avdelat från den här tråden -
vad-hander-om-man-tar-tabletter-t21547.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
BigPete
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2011-06-17

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav Miche » 2011-07-10 10:41:14

BigPete skrev:Inlägget var att förtydliga att jag inte direkt la fram ett tips, som det nu ser ut som.

Moderator:
Flera moderatorer tolkade den x-ade texten som ett tips om hur man kan ta livet av sig och vi bedömde den texten som olämplig.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav kullan » 2011-07-10 10:47:16

Ja att nämna ett preparat vid namn är väl en slags vägvisning på nån metod tycker jag.Inte så lämpligt tycker jag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav BigPete » 2011-07-10 12:06:57

kullan skrev:Ja att nämna ett preparat vid namn är väl en slags vägvisning på nån metod tycker jag.Inte så lämpligt tycker jag.


Du ser, här är anledningen till att jag motsätter mig modereringen, då det nu ser värre ut än det gjorde från början.
Dessutom hade ingen kunnat ta livet av sig genom att läsa vad jag skrev, då jag pekade på en läkemedelsgrupp innehållande över 1200 registrerade och godkända preparat. (av dem fungerar 3, kanske 4)

Jag angav inget läkemedel vid namn.
Senast redigerad av BigPete 2011-07-10 12:17:59, redigerad totalt 1 gång.
BigPete
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2011-06-17

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav BigPete » 2011-07-10 12:16:55

Frågeställning 2

Det är alltså helt okej att ha ett inlägg som påstår att tablettöverdoser är ofarliga.
Vilket är ren lögn, då 1800 personer tar livet av sig per år och majoriteten gör det med tabletter.

Mitt inlägg, som så vackert blev modererat var ett svar på det inlägget som är direkt faktafel och moraliskt baklänges att det ens står kvar.

Men att moderera någon som pekar på en läkemedelsgrupp, där det finns 1200 olika preparat att välja på, varav 3-4st fungerar till ändamålet. ååååh va tokigt.

Amatörer
BigPete
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2011-06-17

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav kullan » 2011-07-10 12:42:27

Big Pete:

Vill inte va elak men det låter lite som att du hamnat på fel forum. Inget verkar ju bra. :roll:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav BigPete » 2011-07-10 12:49:35

kullan skrev:Big Pete:

Vill inte va elak men det låter lite som att du hamnat på fel forum. Inget verkar ju bra. :roll:


Så när du upptäcker att jag inte tipsat om läkemedel, så provar du nästa sak?

Exempel
När person X får för sig att banne sig visa vårdare/vänner/familj att de mår dåligt och behöver hjälp, har läst att tablettöverdos är ofarligt.
Men kliver på just dessa preparat som inte är ofarliga och trillar av pinnen.

Över 800 per år dör som en direkt följd av tablettöverdos, punkt!
Att påstå att det är ofarligt, är sjukt.

Du resonerar lite galet.
Ska jag gilla allt när det framför ögonen publiceras lögner, men mitt egna inlägg som var 100% fakta modereras?
BigPete
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2011-06-17

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav Miche » 2011-07-10 14:36:53

Moderator: Jag har läst originalinlägget igen och kan konstatera att det som censurerades faktiskt är ett konkret tips som jag vet att det inte är alltför ovanligt sätt att ta livet av sig.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav Alien » 2011-07-10 14:52:13

BigPete, det är ingen som kritiserar att du påpekar att tablettdoser kan vara farliga om man bara vill ropa på hjälp men inte dö. Men det är ju inte heller fel att påpeka att man kan överleva men få men för livet.

En annan sak är att för jämförelsens skull berätta om ett "bättre" sätt. Det är öht mycket svårt att inte skriva "för mycket" i en självmordstråd. Därav uppmaningen till stor försiktighet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav Jagers » 2011-07-10 18:22:07

jag måste dock ta BigPete's sida här, förstår inte varför det skulle vara olämpligt att tipsa andra om olika självmordssätt, när det finns en extremt detaljerad självmordssida på internet som nämner i stort sett alla metoder att ta livet av sig på, till och med aftonbladet har nämnt sidan vid web-adress, ska det då tolkas som ett tips på hur man tar livet av sig?

Alla som klarar av att starta en dator kan hitta till denna sida, dock det jag inte gillar är folk som hetsar andra till att ta självmord men det är juh en helt annan sak.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav Parvlon » 2011-07-10 18:34:32

Säg något i informationsväg som inte finns på internet.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav Miche » 2011-07-10 18:37:54

Jagers skrev:jag måste dock ta BigPete's sida här, förstår inte varför det skulle vara olämpligt att tipsa andra om olika självmordssätt, när det finns en extremt detaljerad självmordssida på internet som nämner i stort sett alla metoder att ta livet av sig på, till och med aftonbladet har nämnt sidan vid web-adress, ska det då tolkas som ett tips på hur man tar livet av sig?

Moderator: På det här forumet vill vi ge människor stöd och ork att fortsätta sitt liv och förhoppningsvis få ett bättre liv och faktum är att vi har lyckats väldigt många gånger att ge stöd till medlemmar.

Vi vill gärna fortsätta med det arbetet, inte hetsa någon eller ge tips om hur man tar livet av sig.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-10 18:44:56

Jagers skrev:jag måste dock ta BigPete's sida här, förstår inte varför det skulle vara olämpligt att tipsa andra om olika självmordssätt, när det finns en extremt detaljerad självmordssida på internet som nämner i stort sett alla metoder att ta livet av sig på, till och med aftonbladet har nämnt sidan vid web-adress, ska det då tolkas som ett tips på hur man tar livet av sig?

-Är du vrickad på något sätt?

Bara för att det finns perverterade och onda sajter så ska vi här på AF ta efter och det är ditt argument?

Människor som har självmordstankar ska knappast tipsas om perverterade och cyniska sajter om hur man tar livet av sig i sann libertariansk anda utan snarare ges stöd och hjälp att komma ur sitt dåligtmående.

Det här är inget jämra flashback där 773 kammargökar sitter och tipsar & triggar varandra i allt som är sjukt och perverterat så ni kan ta ert pick och pack och sticka dit om inte rågången passar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav kullan » 2011-07-10 18:56:06

Jagers skrev:Alla som klarar av att starta en dator kan hitta till denna sida, dock det jag inte gillar är folk som hetsar andra till att ta självmord men det är juh en helt annan sak.


Ja men då behöver ju inte detta forum bli en sån sida nummer 2. Du måste ha en skruv lös om inte två.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav Juddy » 2011-07-10 19:08:14

Det är ett jäkla tjat om censur och inskränkningar i yttrandefrihet här när något drar igång som inte är lämpligt. De flesta siter/forum som behandlar hela spannet av psykisk sjukdom till störningar såsom Asperger har mer eller mindre uttryckliga förbud för hur och vad man kan uttrycka, särskilt när det gäller självmord/-försök/-benägenhet. Ingår det, i diagnosen, även vissa problem med impulskontroll, desto större är hårdheten i modereringen. Det är inget nytt, inget konstigt.

Jag har sagt det förut. Det finns ett ställe där det i princip saknas regler. Det är inget jag rekommenderar under några omständigheter men om man nu är så less av regler, då är det vad som återstår.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav Juddy » 2011-07-10 19:09:24

KrigarSjäl skrev:
Bara för att det finns perverterade och onda sajter så ska vi här på AF ta efter och det är ditt argument?

Människor som har självmordstankar ska knappast tipsas om perverterade och cyniska sajter om hur man tar livet av sig i sann libertariansk anda utan snarare ges stöd och hjälp att komma ur sitt dåligtmående.

Det här är inget jämra flashback där 773 kammargökar sitter och tipsar & triggar varandra i allt som är sjukt och perverterat så ni kan ta ert pick och pack och sticka dit om inte rågången passar.


+10
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav nallen » 2011-07-10 19:15:30

KrigarSjäl skrev:Människor som har självmordstankar ska knappast tipsas [...] om hur man tar livet av sig [...] utan snarare ges stöd och hjälp att komma ur sitt dåligtmående.

Lik förbannat så gör ni ju inte det.
Det vore både bättre (för oss) och ärligare att ge oss hopplösa fall utförbara metoder att avsluta lidantdet.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav Abbreviation » 2011-07-10 19:19:23

Jagers skrev:jag måste dock ta BigPete's sida här, förstår inte varför det skulle vara olämpligt att tipsa andra om olika självmordssätt, när det finns en extremt detaljerad självmordssida på internet som nämner i stort sett alla metoder att ta livet av sig på, till och med aftonbladet har nämnt sidan vid web-adress, ska det då tolkas som ett tips på hur man tar livet av sig?

Alla som klarar av att starta en dator kan hitta till denna sida, dock det jag inte gillar är folk som hetsar andra till att ta självmord men det är juh en helt annan sak.

Du tänker på Svensk Självmordsguide. Den sidan har skaparen själv tagit ner.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-10 19:28:32

nallen skrev:
KrigarSjäl skrev:Människor som har självmordstankar ska knappast tipsas [...] om hur man tar livet av sig [...] utan snarare ges stöd och hjälp att komma ur sitt dåligtmående.

Lik förbannat så gör ni ju inte det.
Det vore både bättre (för oss) och ärligare att ge oss hopplösa fall utförbara metoder att avsluta lidantdet.

Nej, jag har ingen som helst lust att medverka till självmord.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav segdeg » 2011-07-10 19:30:15

nallen skrev:Lik förbannat så gör ni ju inte det.
Det vore både bättre (för oss) och ärligare att ge oss hopplösa fall utförbara metoder att avsluta lidantdet.


Provokation
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav Jagers » 2011-07-10 19:32:21

Förlåt för missförståndet, det enda jag menade var att jag tycker vi ska vara fria att diskutera allt och då menar jag ALLT.

Som jag sa innan så stödjer jag inte alls dem som hetsar folk till att ta livet av sig och skriver kommentarer som "Du vågar inte".

Jag är 100% för att finnas där för alla och hjälpa dem som har det svårt. MEN, när det inte hjälper, så tycker jag att det ska vara ok att diskutera självmords-sätt för att göra det så bekvämt som möjligt för den personen dem sista minuterna i hans/hennes liv. För ibland så finns det ingenting som hjälper, förutom självmord.
Och vi ska alla dö nångång, så jag förstår inte varför det är så känsligt när någon dör 80 år innan sin tid, 60 år innan, 10 år innan, och sen när vi kommer ner på 1 år innan (tillexempel nån som fått cancer och har 1 år kvar att leva) då tycker helt plötsligt många att självmord är helt ok "det var mycket bättre för den personen så, förstå och plågas av cancer ett helt år", vilket är exakt mitt argument även för dem som provat allt och ändå inte blivit gladare.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav Zombie » 2011-07-10 19:35:03

segdeg skrev:
nallen skrev:Lik förbannat så gör ni ju inte det.
Det vore både bättre (för oss) och ärligare att ge oss hopplösa fall utförbara metoder att avsluta lidantdet.

Provokation

Tror inte det är provokation, dessvärre. Men inte heller jag vill göra något som kan medverka till självmord eller ha en sådan sajt. Ens om jag inte förmår hjälpa heller, eller ens om jag själv både vill och tror mig i stånd att ta livet av mig.

Så, visst kan jag beskyllas för hyckleri och egoism, och visst lurar ett existentiellt moment 22 där bakom. Men det kanske är smällar vi på den "mesiga" sidan får ta.
Senast redigerad av Zombie 2011-07-10 19:37:28, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav kullan » 2011-07-10 19:36:45

Hos en psykolog kan man ju alltid ta upp frågan.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Diskussion om censur av "vad händer om man tar (tablette

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-10 19:40:58

Jagers skrev:Förlåt för missförståndet, det enda jag menade var att jag tycker vi ska vara fria att diskutera allt och då menar jag ALLT.

-Jahadu. Men alla kan inte vara libertarianer och det får du nog vänja dig vid.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in