Gillar inte högtider?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav Gafsan » 2011-06-26 19:55:11

Banzai skrev:Dags för bojkott av alla högtider som inte innehåller sill? ;)
Och införa midsommarmust kanske - vi har ju trots allt på jul- och påskmust nu, borde följa i sillens fot(fen?)spår.


Mmmm.... eller införa silltvång även på halloween/kräftskivor/andra suspekta evenemang? Och obligatorisk must! It´s a must! :)
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav Neko-chan » 2011-06-26 20:39:52

Gafsan skrev:Ja, de är ju lite otäcka så det är väl lika bra att käka upp så många man orkar innan de tar över alldeles... ;)


Hahah ja de kanske slutar som i south park, vi får crab people :(

Bild
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav kakmonstret » 2011-06-27 18:53:28

Jag har börjat revoltera mot högtiderna, det har varit så under en ganska lång tid nu :P. På de stora försöker jag att inte vara själv det är allt. Sedan vad man gör är fullständigt likgiltigt. Jag led t.ex. med alla de som dukat upp fina bord ute i skärgården under bar himmel nu till midsommar och som fick störtregn i jordgubbarna. Tidigare har jag gärna jobbat bort högtiderna. Frivilligt tagit de allmänt sett sämsta passen. Då får man extra betalt och kan känna sig lite legitim då man gör samhället en tjänst genom att arbeta då andra sitter hemma tillsammans och njuter av högtiden och ledigheten. Tanken på att självmordsfrekvensen i samhället sägs öka under de verkligt stora och traditionella högtiderna gör att jag känner ännu mer ovilja mot dem. Julen är ren skit. Kommersiell ren skit. Granar och ljus och kulor...en massa dyra presenter. Missnöjda ungar, utbrända mödrar. Pappor i tomtedräkter med skavande fula masker. Jesus...jo tjena...
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav Neko-chan » 2011-06-27 19:28:21

Jul har inte ens nått att göra med Jesus längre :roll:
Min kompis undrade varför min familj firade Jul då vi inte är kristna, mitt svar var mest: bara för att :lol:
fasst vi firar inte riktigt...och jag tycker mest de ärjobbigt att samla släkten :roll:
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav Neonija » 2011-06-27 19:51:31

Jag gillar inte någon högtid. Det kan vara kul ibland men det är ett så stort "måste" att träffas bara för att det är en högtid och sen kan man inte alltid välja vilka man vill träffa. Jag tycker mest att det är jobbigt.
Neonija
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2011-06-27

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-27 19:58:29

Jag tycker det blir jobbigt när firande & socialt umgänge sker per protokoll och inte är livfullt. Det är inte livfullt att småprata om trivialiteter runt ett dukat bord, det ser jag mer som någon slags norensk borgerlig åkomma vi svenskar lagt oss till med.

Hellre då helgsupa på krogen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav carolina » 2011-06-27 20:44:47

Nej, jag gillar bara jul för då umgås jag med min familj. De andra högtiderna har jag inget intresse av egentligen. Dels för att folk nuförtiden inte fattar varför högtider firas, dels för att en del använder högtider som en ursäkt för att supa sig redlösa och dels för att jag inte har någon att fira med...
Känns ganska ensamt vissa högtider, det var lättare när jag var liten och firade alla högtider med föräldrar och syskon.
carolina
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2010-08-07
Ort: Jönköping

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav Meppe » 2011-06-28 15:04:36

Gillar inte ultra kommersiella ge-oss-dina-pengar högtiderna. Har till och med gått så långt att jag attackerar mina kalendrar för att få bort de tryckta noteringarna den 14 februari och sätter dit min egen text istället.

Dessutom är folk arga på en för att man rör på sig i butikerna. De står med sina kundvagnar svängda så att man inte slipper fram. Sedan är de arg när man vill komma till det man ska köpa. Julen verkar vara värst. Okej, jag handlar inte före någon annan lågtid. Handlade inte före förra julen heller. Bakade "Moravian christmas cookies" som jag bjöd på.

Midsommar är enda högtiden jag gillar. Brukar befinna mig utanför stan på säkert avstånd från ultra-NTn.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav PelleVångman » 2011-06-29 1:09:09

Älskar alla högtider både dem som är mer familjeinriktade (jul,påsk) och mer party,party (hallowen,midsommar,valborg,nyår). Skulle inte vilja att dessa togs bort!
PelleVångman
Inaktiv
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2011-01-06
Ort: Mitt Hemliga Högkvarter

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav Solitaria » 2011-07-01 13:35:06

Jag begriper mig inte på flockbeteenden och förstår därför inte varför man ska bete sig på ett visst sätt och äta en viss mat bara för att det är ett datum i almanackan. Är äggen plötsligt extra goda just när det står "påsk" i kalendern? Jag deltar dock i firandet av hänsyn till familjen. Däremot tycker jag om att reflektera över helgernas kristna betydelse, och har varit på julotta ibland.
Solitaria
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-05

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav kullan » 2011-07-02 14:34:46

Vad ska man med högtider till? Familj och vänner kan man väl träffa ändå?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav Truly » 2011-07-02 15:03:39

Jag gillar julen. Jag gillar julklappar under julgranen, julmat, glögg, nötter, tomtebloss, julgodis och massor av juleljus. Hög mysfaktor :D .
Jag tycker julen är en trivsam högtid och det är en klar fördel att den pågår under såpass lång tid att jag hinner ta det lugnt. Ingen stress här inte.
Och både jag och barnen har långledigt från arbete och skola också, vilket är ytterligare en positiv konsekvens.
Jag firar julen med min lilla familj och eftersom vi gör det på mitt sätt så blir det precis som jag vill ha det.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav treeman » 2011-08-30 17:19:24

Hatar "högtider" eftersom det är människors äckliga påhitt.

Varje ögonblick är en högtid/lågtid för mig.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav Miche » 2011-08-30 18:25:55

Banzai skrev:Och införa midsommarmust kanske - vi har ju trots allt på jul- och påskmust nu, borde följa i sillens fot(fen?)spår.

Bild
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav Nao » 2011-08-30 20:42:15

Jag gillar inte högtider något vidare, främst för att det innebär någon form av socialt tvång att umgås med folk man kanske inte har lust att träffa just den dagen eller att göra saker man inte vill just då. Tycker mycket bättre om att umgås med släkt och vänner när jag faktiskt vill det själv.
Nao
 
Inlägg: 165
Anslöt: 2011-01-22

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav Azo85 » 2011-09-01 1:42:21

Jag gillade högtider i tonåren. Då gillade jag att dricka mig redlös. Jag hade under 4 år i rad nöjet att få jobba på midsommarafton, nyårsafton och juldagen. Det var ett nöje då jag var i den positionen att jag kunde välja min egen lön de nätterna. Jämfört med dagtid en vardag fick jag 412% lön. Under de åren störde jag mig inte nämnvärt på högtiderna.

Nu för tiden tycker jag att det är ett enda stort hyckleri. Min åsikt är att högtidernas största funktion är att få fart på tillväxten och börskurser. Jag stör mig på människor som säger sig fira jul när de inte hedrar Jesu födelse. Personligen anser jag att man inte har rättigheten att fira jul om man inte är troende, jag är själv sekulariserad och bojkottar julen så gott det går. Spenderar dagen med mina föräldrar och ger min bror (8 år) en julklapp. Pyntar inte, lagar inte "typisk julmat" (inte heller den följer traditionen?), ingenting. Enda skillnaden är att jag försöker lära min bror varför man firar jul och lite om kristendomen den dagen. Stör mig oerhört på tomten. Tomten är bara ett kommersiellt påhitt, gillar bockarna betydligt bättre. Hade vi haft kvar bockarna hade det åtminstone kunnat kallas "svensk tradition" som är ett uttryck eller begrepp som vissa människor nu för tiden värnar om.

Midsommar är det väl knappast någon av dem som "firar" som tänker på varför de "firar"? Patetiskt.

Haloween avskyr jag. Det är inte en svenska tradition. Den finns endast till för att detaljhandeln vill tjäna mer pengar. Att den dessutom krockar med alla helgons dag gör det än mer avskyvärt. Alla helgons dag är åtminstone en dag med viss substans annat än ekonomiska incitament. Att byta en dag där även sekulariserade människor ägnar en tanke åt de nära bortgångna mot ett kommersiellt jippo. Vilket skämt. Möjligt att högtiderna inte krockar precis på dagen, har inte koll på det.

Påsk. Ännu ett stort skämt.

Glömde säkert någon. Jag ogillar att människor tar delar av en tro (läs högtider) men inte har disciplinen att följa resten av läran. Man kan inte äta kakan och ha den kvar.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Gillar inte högtider?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-07-24 3:02:28

Juiliafton är den vackraste på hela året, tindrar vi med ögonen ikapp :-)005
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Gillar inte högtider?

Inläggav Flinta » 2015-08-06 9:15:48

Förutom på julafton, påskafton och vissa av andras och alla mina födelsedagar så brukar jag välja att vara själv.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Gillar inte högtider?

Inläggav Fenren » 2015-08-06 9:25:01

Flinta skrev:Förutom på julafton, påskafton och vissa av andras och alla mina födelsedagar så brukar jag välja att vara själv.


Alla dina födelsedagar? Hur många har du på ett år?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Gillar inte högtider?

Inläggav Flinta » 2015-08-06 9:33:12

Fenren skrev:
Flinta skrev:Förutom på julafton, påskafton och vissa av andras och alla mina födelsedagar så brukar jag välja att vara själv.


Alla dina födelsedagar? Hur många har du på ett år?


Ahh vilken aspig reaktion :-)Happy

Men kan man verkligen skriva julaftonar?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Gillar inte högtider?

Inläggav Fenren » 2015-08-06 10:10:49

Flinta skrev:
Fenren skrev:
Flinta skrev:Förutom på julafton, påskafton och vissa av andras och alla mina födelsedagar så brukar jag välja att vara själv.


Alla dina födelsedagar? Hur många har du på ett år?


Ahh vilken aspig reaktion :-)Happy

Men kan man verkligen skriva julaftonar?


Ja men det är fel. Julaftnar heter det.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Gillar inte högtider?

Inläggav Winterblues » 2015-08-06 13:42:56

Jag gillar inte jul eller födelsedagar. Jag har gjort upp det så att jag varken ger eller får någonting. Det ger mig en sådan ångest att jag helst avstår från allt givande och tagande, och har gjort så länge nu. Presentlöst i en fem år eller mer.

Haha jag är nog en av de få som hatar julen :D Den bör firas med en hög alkoholkonsumtion :D
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Gillar inte högtider?

Inläggav Kevlarsoul » 2015-08-09 20:07:08

Älskar de flesta högtider, förutom Halloween, känns överflödig.
Spenderar helst högtiderna med familjen.
Min favorit är midsommar och nej inte på grund av spriten, jag har alltid gillat midsommar. :-)Happy
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Re: Sv: Gillar inte högtider?

Inläggav slackern » 2015-08-09 21:10:37

Kevlarsoul skrev:Älskar de flesta högtider, förutom Halloween, känns överflödig.
Spenderar helst högtiderna med familjen.
Min favorit är midsommar och nej inte på grund av spriten, jag har alltid gillat midsommar. :-)Happy
På svenska heter det alhelgona afton och har inget med maskerad och pumpor att göra. Utan man går till nära och käras gravar och tänder ett ljus.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in