Gillar inte högtider?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Gillar inte högtider?

Inläggav Neko-chan » 2011-06-24 18:21:17

Dom enda högtider jag gillar är jul och Halloween, annars tycker jag alla andra högtider borde läggas ner, dels för de missbrukas och dels för de helt enkelt är gammalt "trams" :-)003
vad tycker ni?

( att högtider missbrukas menar jag med att folk använder dom till att supa sig redlösa, som att helger inte duger längre, men tycker de är fel även på helger :-)003 )

jag gillar Jul och halloween för på Jul är ofta städer pyntade och de är oftast väldigt mysigt överallt, och halloween för man kan klä ut sig, vilket bara skulle dra till sig konstiga blickar andra dagar på året :lol: )
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav Lakrits » 2011-06-24 18:31:09

Det infaller fyra högtider per år, samt en extra vart fjärde år: Finalspelen i tennisens fyra Grand Slam-turneringar samt valdagen (den andra söndagen i september under valår).

Andra högtider, inklusive Halloween och jul, är irrelevanta och kan lika gärna skrotas.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav geocache » 2011-06-24 18:49:36

Jag håller med dig, Neko-chan. På ett sätt stör det mitt sinne en del när butiker stänger lite grann tidigare än normalt för att det är helgdag. Samtidigt får man ju förstå personalen som också vill kunna "ta helg" precis som alla vi andra. Och i de lägena är det ju bara att planera in inköpen noga så man slipper komma på att man glömt köpa något precis innan butiken stänger för kvällen/helgen.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav svartamolnet » 2011-06-24 19:01:43

Har inget emot högtider, bara jag får fira dem på mitt sätt. Är inte så förtjust i att folk ska samlas och dansa runt midsommarstången osv. Lite färskpotatis med gräddfil och gräslök så är jag nöjd, plus jordgubbar förstås!
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav kullan » 2011-06-24 19:19:58

Jag funderar på att skrota högtider för min del. allt går ut på att shoppa ihjäl sig och sen ska man va översocial med släktn. Man är ju mentalt trasig efter en helg.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav BigPete » 2011-06-24 19:42:15

Jag gillar inte heller högtider, men det är främst för att de man "firar" med inte har en susning vad de firar, utan det är bara spikade tillfällen att supa sig redlös eller få möjlighet att ge varandra presenter.

Tycker det är störtlöjligt, ge sina kära presenter kan man väl göra ändå, utan att det är speciellt datum på kalendern.

Just midsommar blir jag bara irriterad på, lägg de på en lördag och ge fasiken att röda ner några dagar, så jag som inte bryr mig kan handla i affärer eller sköta bankärenden utan att se skiten.
BigPete
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2011-06-17

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav biologic » 2011-06-25 14:36:01

BigPete skrev:Just midsommar blir jag bara irriterad på, lägg de på en lördag och ge fasiken att röda ner några dagar, så jag som inte bryr mig kan handla i affärer eller sköta bankärenden utan att se skiten.


Nå, jag som jobbar i affär är glad att jag får en extra ledig dag... ;)
Men i alla fall; midsommar är bara ännu en ursäkt för folk att supa skallen av sig. Meningslöst. Det enda positiva jag kan se är att det är en rolig högtid för barnen, men då skall inte alkohol blandas in...

Jag hade för ovanlighetens skull två valmöjligheter igår; två olika fester. Men jag gick inte på någon av dem, jag sov istället... hur konstig är man på en skala? :P :oops:
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav Neko-chan » 2011-06-25 17:52:40

Förr på vikingarnas tid eller nått var midsommar nån symbolism att jorden befrukatden eller nått, om ni tänkt på vad midsommarstången liknar :wink: men de är knappt nån som vet den infon idag, och nu tror vi inte ens på asa-gudarna osv, så varför vi firar midsommar nu...blir nog mer och mer supa och för barn att dansa små grodorna...vilket man egentligen alltid kan göra
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav Inger » 2011-06-25 17:58:52

Jag bojkottade midsommarafton i år. Hade dessutom migrän så det passade ju bra. Jag kan ibland få lust att fira vissa högtider men inte varenda j-a år! Vart 5:e eller vart 10:e vore ungefär lagom för min del.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav jjjjj » 2011-06-25 18:07:48

Firar inte högtider, men försöker lite för barnens skull. Det som är bra med högtider är OB-tillägget om man skulle råka få jobba.
Högtider kan också innebära att orkestern eller musikkåren ska spela, vilket är trevligt för mig som trumpetare.
jjjjj
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2011-06-10

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav jjjjj » 2011-06-25 18:12:15

Kom nu att tänka på en annan sak. Speedway. Jag har länge stört mig på speedway, för kommunen lägger helt orimliga summor på att vår kommun ska ha ett speedwaylag. Men så kom jag på att affärerna är i stort sett folktomma när det är speedway. Så tyst och fint.
jjjjj
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2011-06-10

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav lasseivägen » 2011-06-25 18:26:36

:-)226 :-)231 :-)196 :-)182 :-)221 Numera har jag ingen användning av högtider, eftersom jag är ledig året om. Kan fira vad jag vill när jag vill. ( Kallas pension)
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav Hundralappen » 2011-06-25 18:35:15

Man har inte samma känslor som när man var liten, tyvärr. Annars hade dom varit helt okej.

Påsk, jul och halloween firas hemma numera medans midsommar brukar firas i stockholm med en liten del av släkten. Det brukar gå ganska bra eftersom jag ändå har rätt starka band till dessa. Men även detta var lättare när man var liten och inte behövde vara lika "vuxen" mentalt som nu.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav DIProgan » 2011-06-25 18:36:47

Nej har inget behov av högtider bara lite omtanke som får infalla mest när det behövs :P
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav Neko-chan » 2011-06-25 19:51:46

Egentligen skulle jag inte behöva jul eller halloween heller :lol: men komunen är ju så tråkiga och kan inte göra staden fin bara-för-att, utan de måste va nått särskilt :-)002 så de är för allt är lite specielt då som jag bara gillar två högtider...men de blir sånt hysteri kring de större högtiderna...hysteri-shopping, sista-minuten-presenter, m.m
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-26 6:31:49

Jag borde ha bojkottat midsommarn.
Nu sitter man här med en sjuhelvetes baksmälla trots att man inte drack en droppe. Social baksmälla alltså.
Socialt kvitter runt dukat bord är inte min grej och i fortsättningen tänker jag skära ner på mitt deltagande i dessa "högtider".

Jordgubbstårtor, begonior, semestrar och fan och hans fina-väder-moster!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav earlydayminer » 2011-06-26 7:18:23

Icke! Midsommarfirande med andra personer än min sambo och familj är uteslutet.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav Juddy » 2011-06-26 15:41:00

Gillar inte högtider. Firar definitivt inte midsommar och sånt. Känner alltmer sällan behov av att fira jul och sånt också. Gör det för sambos skull och det är okej.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav Banzai » 2011-06-26 17:17:44

Jag har inget emot högtider då ALLA firas tillsammans med min familj och vi är inte så många plus att ingen dricker. Det enda som är lite jobbigt nu är att ena systerdottern har så mycket energi och springer omkring och låter såsom barn gör, annars är det lugnt.

Spenderade midsommarafton hos familjen och resten av helgen har jag ägnat åt att sova, oerhört skönt måste jag säga. Nu kanske jag orkar jobba i två veckor till. :D
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav Gafsan » 2011-06-26 18:36:01

Tja, men typ 99,99% av allt vi människor sysslar med kan ju kategoriseras som "trams". Det gör väl inget, tycker jag.

Jag gillar högtider, fast jag blir stressad av sånt som midsommar och nyår och sånt när man "ska" vara på fest med sina 200 närmaste polare. Min bekantskapskrets ser ju inte ut på det viset. (om nån här känner för att ta med sig 198 pers och komma på fest nästa gång det blir aktuellt så hojta bara till så fixar jag maten....)

Ivf så har jag kommit fram till att en äkta svensk högtid är en när det betraktas som "rätt" att käka inlagd sill. Typ jul, nyår, påsk och midsommar (man måste ju inte precis äta sill till nyår men ingen skulle reagera om man gjorde det). Med det synsättet kan inte Halloween riktigt kvala in som högtid eftersom butikerna inte rear sill då. Jag väntar ivrigt på Halloweensill! (tomatsill kanske? eller svart lakritssill??)
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav Neko-chan » 2011-06-26 19:14:37

Gafsan skrev:Med det synsättet kan inte Halloween riktigt kvala in som högtid eftersom butikerna inte rear sill då. Jag väntar ivrigt på Halloweensill! (tomatsill kanske? eller svart lakritssill??)


Hahah så sant :lol:
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav Neko-chan » 2011-06-26 19:15:58

Är de nån som förstått sig på kräftskiva?...
alla kräftor har ynglat av sig och de firar vi med att äta upp dom? :?
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav Gafsan » 2011-06-26 19:26:48

Neko-chan skrev:Är de nån som förstått sig på kräftskiva?...
alla kräftor har ynglat av sig och de firar vi med att äta upp dom? :?


Ja, de är ju lite otäcka så det är väl lika bra att käka upp så många man orkar innan de tar över alldeles... ;)

Fast jag misstänker att kräftorna bara är en ursäkt för att få ha en fest mot slutet av sommaren när det äntligen börjar bli tillräckligt mörkt för att man ska kunna ragla runt och vara pinsam utan att det märks lika mycket som t.ex. på midsommar...

Och ingen sill får man. Nä, jag är lite skeptisk.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Gillar inte högtider?

Inläggav Banzai » 2011-06-26 19:40:58

Gafsan skrev:
Neko-chan skrev:Är de nån som förstått sig på kräftskiva?...
alla kräftor har ynglat av sig och de firar vi med att äta upp dom? :?


Ja, de är ju lite otäcka så det är väl lika bra att käka upp så många man orkar innan de tar över alldeles... ;)

Fast jag misstänker att kräftorna bara är en ursäkt för att få ha en fest mot slutet av sommaren när det äntligen börjar bli tillräckligt mörkt för att man ska kunna ragla runt och vara pinsam utan att det märks lika mycket som t.ex. på midsommar...

Och ingen sill får man. Nä, jag är lite skeptisk.

Dags för bojkott av alla högtider som inte innehåller sill? ;)
Och införa midsommarmust kanske - vi har ju trots allt på jul- och påskmust nu, borde följa i sillens fot(fen?)spår.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in