Sensoriska svårigheter (syn, hörsel, beröring, kläder etc.)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Sensoriska svårigheter (syn, hörsel, beröring etc.)

Inläggav Truly » 2011-06-11 2:52:01

Zombie skrev:
Truly skrev:Syftar du på att "jag skyller det på min AS" eller min fråga om det kan röra sig om synestesi?

Synestesin isåfall, men framförallt tänkte jag väl på folks oförmåga eller ovilja att fatta det de inte har upplevt själva eller lärt sig "kan" finnas, och deras tendenser att därför antingen misstro eller mystifiera som det brukar föra med sig, och så står man där som den leg. kuf man är och börjar kanske tvivla på vad man vet.

Att har man tillräckligt bra luktsinne, och/eller kanske saknar en del av de där utsläcknings- eller bortkopplingsmekanismerna som gör att man slutar känna en lukt som finns där hela tiden (och det finns ju även andra slags sinnesintryck många av oss aspergare aldrig kan "vänja sig vid" som man "ska"), så finns ju de molekyler som bör ge luktskillnaderna nära tillhands.

Sedan vet väl inte jag om det är så, eller någon synestetisk omtolkning av andra intryck (om det var så du menade), eller något tredje.


OK, då förstår jag. Tack för förklaringen. Nej, det är såklart svårt att veta, men jag tror det har med AS att göra. Har inga bevis dock. Bara en inre (intuituv) känsla, eller något. :wink:
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Re: Sensoriska svårigheter (syn, hörsel, beröring etc.)

Inläggav segdeg » 2011-06-11 3:00:30

@ Truly

Ingen polemik från min sida, endast en tanke om vad som bl.a. händer med metabolisering vid lågt blodsocker...

Mvh segdeg

Edit: såg inte ditt Edit, såg nu, vassego.
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Sensoriska svårigheter (syn, hörsel, beröring etc.)

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-06-11 11:59:37

Syn: Rörig miljö med många synintryck (för mycket färg eller helt enkelt för mycket) får mig att må illa och bli ängslig. Jag blir uttröttad, får ont i huvudet och mår illa av flimrande ljus eller fel färg på ljus. Blinkande och rörligt ljus triggar flyktimpulser (stroboskop och "discobelysning", som om jag i ögonvrån såg någon komma emot mig med en yxa, typ), tics och tvång.

Hörsel: Jag blir invaderad av ljuden. De kan göra fysikt ont och få mig att vilja kräkas. Buller från en dator kan få mig att känna mig dödssjuk. Av plötsliga ljud hoppar jag högt. Upprepade ljud gör mig aggressiv. Visslande "s" kan skära i hela mig. Olika löjudbilder i musik ger olika bilder i mitt medvetande, och viss musik står jag inte ut med då den får mig att se störningar överallt, som när det var störningar i bildupptagningen på TV före de digitala sändningarna, eller när sladden för bildöverföring inte riktigt är i.

Lukt: Överkänslig. Lukter kan ge ångest och illamående. Jag blir invaderad. Lukten av regn och fuktig mossa i frisk natur får mig att må bra. Jag försöker föreställa mig dem för att rena mig när jag mår dåligt.

Känsel: Överkänslig mot märkeslappar och tvättråd och vissa material, liksom mot känslan när svett bryter fram genom huden. Klarar inte av när någon smeker mig mjukt upprepade gånger på samma ställe, eller kliar mig för löst - det är outhärdligt. När jag känner mig invaderad känner jag mig nästan bokstavligt talat hulös. Då bränner intrycken i huden.

Hur jag klarar intrycken beror på hur väl rustad jag för tillfället är.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Sensoriska svårigheter (syn, hörsel, beröring etc.)

Inläggav FaZeLuls » 2011-06-11 14:45:59

Ljusintryck:
Kisar ganska mycket, men har inte några direkta problem med Ljus.
det känns naturligt att kisa.

Ljudintryck:
Beror på dag. Vissa dagar är det normalt, andra dagar får jag ont i öronen av normal
samtals volym. Om jag hör för många olika ljud samtidigt, typ som att man sitter vid ett bord med ett dussin folk som pratar, blir det kaos, Hör liksom varenda ord samtidigt från varenda en. Kan inte koncentrera på en enda (huvudvärk.com)
Men sitter jag I en matsal går det bra, det är mera som ett muller än att många pratar
haha.

Taktila intryck:
hatar vissa material, tvättlappar etc. Så har svårt att köpa kläder.
Oväntad berörelse är inte så hemskt, men strykningar är tortyr.
Blir också jätte känslig i händerna ibland. Sockar är också irriterande.
Allt har dock blivit bättre efter medicinering.

Smakintryck:
Kaffe smakar skit. lol
FaZeLuls
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-06-11

Re: Sensoriska svårigheter (syn, hörsel, beröring etc.)

Inläggav weasley » 2011-06-12 2:47:12

Ljus:
Inga nämnvärda besvär.

Lukt:
Tror jag har rätt normalt luktsinne.

Smak:
Hänger ihop med luktsinnet. Rätt normalt tror jag. Men vad vet jag? Egentligen?

Taktilt:
Enbart mjuka sköna kläder, tvättlappar klipps bort när plagget packas upp ur påsen. Vägrar handla kläder med hårda sömmar. Hade svåra problem med BH tills jag fick reda på rätt strl. Otroligt många kvinns går runt med HELT FEL strl! Rätt strl känns knappt. Tycker jag.
Klarar inte av ljudet och känslan av potatismjöl. Det går inte. Någon annan får dosera eller så använder jag något substitut. Ibland, men bara ibland under vissa förhållanden, gnisselknarrar snö på samma sätt som potatismjöl. Då pulsar jag där ingen gått förut, oavsett om jag då blir genomblöt. Hellre det än gnisselknarrljudet och känslan av gnisselknarr i kroppen! Funderar på om det är min självresonansfrekvens... ;-D
Klarar inte av konsistensen på svamp. Som att tugga på mjuk cykelslang. Urk!
Vill verkligen inte bli berörd av folk jag själv inte valt ut. Krama mej ICKE!

Ljud:
Min superhjälteförmåga. Har hörsel som stålmannen eller närmare bestämt en tolvåring enligt ett hörseltest jag gjorde. Öronproppar på bio. Hör genast om något skramlar i bilen. Borde jobba på bilbesiktningen när de kollar bromsarna - många bilars bromsar har ett högfrekvent skärande ljud som jag tror bara jag hör men som definitivt inte ska finnas där. Blir galen på pipande transformatorer (tex datorsladdens "klump") och måste rycka ur dem. Ja, sådär kan jag fortsätta ett bra tag... tunnelbanor, tågvagnar, gungstolar, småbarn, etc etc etc....
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Re: Sensoriska svårigheter (syn, hörsel, beröring etc.)

Inläggav ca » 2011-06-12 23:31:54

Ljus:
Solljus stör mig mer än andra. Bilkörning nattetid och vid regn är svårt med alla halos och myriader av ljuspunkter som förvirrar. Känslig för gamla sortens tjockskärmar med flimmer.. 85Hz och uppåt funkar rätt ok.

Lukt:
Ganska normalt. Känner dock oftare än andra lukter som är "fel". T.ex. om ett husdjur kissat någonstans är min näsa först att upptäcka det.

Smak:
Relativt okänslig men ogillar slippriga saker t.ex. fett på kött. Blomkål. Undviker kokta grönsaker. Brosk. Klarar inte visst segt godis, hallonbåtar, geleråttor m.m. Det måste vara segt hela vägen och inte "ge vika".

Taktilt:
Blotta tanken på att slicka på en torr glasspinne eller hushållspapper ger mig rysningar av obehag. Samma med känslan av naglar eller kritor mot svart tavla. Ogillar beröring av främlingar.

Ljud:
Ej känslig för höga ljud, kan dessutom sova mig genom alla av människan uppfunna väckarklockor med lite tillvänjning. Däremot svårt med samtidiga ljud och tal, TV, radio, musik med text osv distraherar mig svårt. Simultan dialog får mig att bli audiellt "bländad" och blanda ihop vad som sägs oavsett om jag försöker lyssna fokuserat. Missar ofta när någon ropar mitt namn.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Sensoriska svårigheter (syn, hörsel, beröring etc.)

Inläggav weasley » 2011-06-14 2:37:28

ca skrev:kan dessutom sova mig genom alla av människan uppfunna väckarklockor med lite tillvänjning


LOL! Fet igenkänning! :-D
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Perceptionsöverkänslighet fr.a. Luktsinnet? Fler än jag?

Inläggav Emelie_Lucia » 2011-06-17 17:02:45

Finns det fler än jag som på grund av perceptionsöverkänslighet relaterat till Aspergers Syndrom eller annan diagnos inom autismspektrumet har problem med framför allt ett oerhört känsligt luktsinne och även uppvisar astmatiska symtom som tungt att andas, andfåddhet, matthet i hela kroppen, huvudvärk, "pip-ljud" i andningen, m.m.?

Jag ska snart göra ett test för att se ifall jag har Sensorisk hyperreaktivitet, något som ungefär innebär att man är överkänslig mot lukter och även luktfria kemiska ämnen i luften och att man vid kontakt med dessa visar astmatiska symtom som inte går över med traditionell astmamedicin. Allergitester visar inte heller något.

Jag har haft ett känsligt luktsinne hela livet, är bl.a. oerhört besvärad av alla rökare, har också fått agera "Mögelhund" när släkt och vänner har tittat på nya bostäder för att ta reda på om det finns någon fuktskada i den tilltänkta nya bostaden. Jag har vid ett flertal tillfällen fått meddela personer att de har en fuktskada i sin bostad och när de sedan har kontaktat experter så har det visat sig att det stämde och de har fått påbörja en fuktskadesanering! Blir oerhört besvärad av starka parfymer, svettlukter, dåliga andedräkter, avgaser m.m. Att jag sedan har överkänslighet, om än något lindrigare än luktsinnet, i de andra sinnena också påverkar inte det hela åt något bättre håll direkt.

Det jag funderar på är om Sensorisk hyperreaktivitet skulle kunna vara något som är överrepresenterat hos AS-personer i och med att många av oss lider av perceptionsöverkänslighet? Samt om någon annan med högst känslighet vad gäller just luktsinnet också har fått symtom som liknar astma och i så fall vad ni fått för hjälp av vården?

Tack ni alla fina AS-personer! Vi har massor att ge!!
Emelie_Lucia
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2011-04-20

Re: Perceptionsöverkänslighet fr.a. Luktsinnet? Fler än jag?

Inläggav totizedger » 2011-06-19 12:58:11

Jo jag hatar rökare. Skulle vilja skjuta varenda rökare med ett gevär. Vet inte varför jag känner så här men det är jobbigt att dom förstör våra liv. Kanske lever tre år kortare :(
totizedger
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2011-05-22

Re: Perceptionsöverkänslighet fr.a. Luktsinnet? Fler än jag?

Inläggav Inger » 2011-06-19 13:32:50

Jag har AS och blir också sjuk av dofter (men har samtidigt ganska dåligt luktsinne). Får inte astma utan migrän (vilket är jobbigt nog). Har inte fått någon hjälp av vården mer än symtomlindrande migränmedicin.

Berätta gärna hur det gick med testet sen, jag är mycket intresserad och sätter den här tråden på bevakning.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Perceptionsöverkänslighet fr.a. Luktsinnet? Fler än jag?

Inläggav lasseivägen » 2011-06-19 13:43:41

Kan ibland vara väldigt känslig för lukter, bland annat mögel men även andra lukter. Men egentligen borde jag ha betydligt bättre luktsinne, jag rökte i 30 år, innan jag lade av för 6 år sedan.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Perceptionsöverkänslighet fr.a. Luktsinnet? Fler än jag?

Inläggav weasley » 2011-06-19 16:05:28

Här kan du läsa mer om andras superhjälteförmågor: sensoriska-svarigheter-syn-horsel-beroring-klader-etc-t17652.html
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Perceptionsöverkänslighet fr.a. Luktsinnet? Fler än jag?

Inläggav Parvlon » 2011-06-19 16:08:45

Stör mig och mår dåligt av när det "luktar" kemiskt rent.

totizedger skrev:Kanske lever tre år kortare :(
Kör du bil? Då kanske du förkortar mitt liv med 50 år.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Perceptionsöverkänslighet fr.a. Luktsinnet? Fler än jag?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-07-07 18:17:54

Oh ja, jag känner igen mig. Jag har ett väldigt känsligt luktsinne och kan bli "sjuk" av lukter. Menar du att astman kan vara relaterad till det?! Jag är nämligen astmatiker också. Det har dock visat sig på tester (och i vardagen) att jag är allergiker, men visst, astmasymptom av just parfymer och liknande fortsätter hur mycket medicin jag än inhalerar och utan att jag får andra allergiska symptom. Jag har också ibland kopplat samman vissa astmaliknande symptom med lukten snarare än allergi, som lukten av mögelost (även smaken). Oftast mår jag dock illa, blir utmattad och mår psykiskt dåligt av lukter snarare än får astmakänningar. Huvudvärk och matthet hör i och för sig dit.

Det vore intressant att höra mer om testerna och vidare info om sensorisk hyperreaktivitet.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Perceptionsöverkänslighet fr.a. Luktsinnet? Fler än jag?

Inläggav kullan » 2011-07-07 18:58:34

Jag har astmaliknande symtom. Man kanske skulle kolla upp det igen. Det piper i luftrören vid infektion och när jag vistas ute i kylan på vintern. springer jag i kylan så börjar jag hosta och luftören känns som dom vill sprängas.

Starka dofter känns nere i luftrören som nåt mycket obehagligt.Hm nu fick jag nåt att tänka på.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Perceptionsöverkänslighet fr.a. Luktsinnet? Fler än jag?

Inläggav Allanna » 2011-07-13 22:22:48

Jag är extremt känslig för dofter, inte bara dåliga utan alla dofter. Kattpäls och nyvädrade sängkläder luktar underbart gott t ex. Tobaksrök och surströmming luktar så illa att det borde vara olagligt (men det är bara surströmmingen som inte är tillåten på balkongerna). Jag känner direkt om någon av grannarna eller nån på pendeltågsperrongen röker, det slår aldrig fel att det är jag som märker det först. Parfym får jag ont i huvudet av, vissa verkar jag dessutom få andnöd av.

Fram tills jag hittade hit trodde jag att jag var den enda som led av dofter (det kan ju bli för mycket av det goda också).
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Re: Perceptionsöverkänslighet fr.a. Luktsinnet? Fler än jag?

Inläggav dirkschneider » 2011-07-14 16:25:16

Har ingen diagnos.Men trots att jag är storrökare och borde egentligen ha sämre luktsinne så har jag bättre luktsinne än mina medmänniskor.Jag brukar känna små fragment av lukter ibland som tex någon som står på andra sidan gatan så känner jag deras parfymlukt.

När detta märks som tydligast är när jag går runt en sjö eller eller något annat vatten som innehåller fisk.Jag kan gå runt och helt plötsligt känna lukten av fisk och stanna och titta lite
och sedan se aktivitet av fisk.
Eftersom att jag fiskar mycket så kan detta vara användbart men mina kompanjoner brukar mest fnissa lite för sig själv när jag säger att jag kan känna lukten av fisken.Dom tror väl
antagligen att jag bara försöker vara märkvärdig.
Men kan ju förklaras ganska enkelt genom att finns det en grupp med fisk under ytan som förbrukar syre
så kommer ju detta stiga upp genom vattnet och sedan ut i luften.Har men sedan ett bra luktsinne
eller är överkänslig mot lukter så kommer man ju känna dessa lukter.
När jag känner dessa lukter när jag fiskar så brukar det resultera i bra fiske.Men detta är något
som jag aldrig hade kunnat diskutera om med en annan sportfiskare eftersom att dom bara hade trott att jag att jag snacka skit.


Är dessutom extremt känslig mot starkt solljus,värme.Kan må hemskt dåligt utav det och känna mig helt slut som människa efter en dag ute.Men med kyla är det tvärtom.Är jag ute en hel dag på isen så kan jag ha fryst hela dagen och vara helt utmattad när jag kommer hem ,fast utmattad på ett bra sätt som inga medeciner/lugnande kan komma i närheten av.
En total avslappning och stressfrihet som jag bara kan uppleva vintertid.

Goda lukter.Nyklippt gräs,bergrum,cannabisrök,bensin,Fahrenheit parfym:) Havet.Gamla kläder.
dirkschneider
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2010-11-07

Re: Perceptionsöverkänslighet fr.a. Luktsinnet? Fler än jag?

Inläggav adhderic » 2011-07-14 16:34:30

För mig har det varit smak mest som stääler till det i vardagen.
Man kommer hem till någon och de har gjort godaste maten enligt dem.

Helt oätbart allt smakar för starkt.

Men visst lukter är besvärligt. Parfym på fullsatta bussar tåg.

Röklukt där man bor. Granne bor tre våningar högre upp men röken kommer ändå till mig som bor längst ner.
adhderic
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2011-07-13

Re: Perceptionsöverkänslighet fr.a. Luktsinnet? Fler än jag?

Inläggav Banzai » 2011-07-14 16:41:55

Allanna skrev:Jag är extremt känslig för dofter, inte bara dåliga utan alla dofter. Kattpäls och nyvädrade sängkläder luktar underbart gott t ex. Tobaksrök och surströmming luktar så illa att det borde vara olagligt (men det är bara surströmmingen som inte är tillåten på balkongerna). Jag känner direkt om någon av grannarna eller nån på pendeltågsperrongen röker, det slår aldrig fel att det är jag som märker det först. Parfym får jag ont i huvudet av, vissa verkar jag dessutom få andnöd av.

Jag vet inte om jag har känsligare luktsinne än andra, men jag kan skriva under på allt du säger i detta inlägg. Kattpäls luktar extra gott när den kommer in utifrån. ;)

Bland det värsta jag vet är att åka buss/tåg med någon rökare som sitter i närheten av mig, när personen i fråga dessutom är bakfull. Det stinker verkligen!
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Perceptionsöverkänslighet fr.a. Luktsinnet? Fler än jag?

Inläggav Lizzie » 2011-07-14 17:27:11

Jag känner igen mig jättemycket på det du skriver jag har med astma och jättestarkt luktsinne.
Ja hör gärna av dig hur testet gick kan vara intressant att veta då man verkligen känner igen sig i det du säger
Lizzie
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2011-07-14
Ort: Norrköping

Re: Sensoriska svårigheter (syn, hörsel, beröring, kläder et

Inläggav toddy » 2011-07-14 21:14:11

hej. mitt allra första inlägg här... har nyligen börjat fundera över om jag har asperger/är högfunktionellt autistisk, det är så många pusselbitar som hamnar på plats.
jag har fått diagnos borderline och depression och väntar på att få göra en NPF-utredning.

så här kommer min lista (den är jättelång, jag vet..)

luktintryck:
känslig för lukter, trots att jag är rökare, stör mig väldigt mycket på andra människors lukter, om jag blir ombedd att lukta på nåns kläder för å se om dom luktar för mycket kväljer jag, samma sak gäller 'att lukta på mat för å se om den är bra/dålig'
däremot om det är någon jag är nära kan jag nosa dom i armhålan tillåme

ljudintryck:
¤ svårt att höra om det finns distraherande ljud såsom brus, kompletterarlyssnande genom läppläsning
det är helt omöjligt att höra vad någon säger i exempelvis en matsal eller på en krog, däremot kan jag stämma en fiol/gitarr i väldigt mycket annat ljud (exempelvis i sällskap av en hel bunte människor som spelar individuellt eller stämmer ((det är ett väldigt oljud ^^)) utan några som helst problem
¤ extra känslig för högfrekventa ljud, såsom pipet från en avstängd eller gammal TV (mina föräldrar måste dra ur sladden till tv'n när jag är på besök)
¤ jobbigt om någon talar 'för högt'
¤ svårt att höra mörkare röster över telefon, det blir mest ett brus
¤ kan bli 'trött i öronen', inte orka lyssna, minsta ljud blir då utmattande, kan inte lyssna på musik isånafall, viss musik blir värre än annan (framförallt vissa trumljud kan avgöra) däremot lyssnar jag på musikaliskt avancerad musik såsom math rock och noise (som vissa i min närhet inte klarar av för det blir för många ljud på en gång)
¤ jag är väldigt känslig för ljudet som är inuti huvudet, intill öronen, det dyker upp framförallt när man är trött (Tensor tympani muscle)
¤ upplever en 'lock'-känsla då hörslen blir nedsatt rätt grovt, det kan pågå i några minuter och uppemot en haltimme


ljusintryck:
¤ känslig för starkt ljus, svårt att ställa om från ljus -> mörker, måste blunda om jag ska tända/släcka en lampa
¤ snabbt bläddrade bilder/flackande bilder/ljus är jobbigt
¤ klarar inte av flimrande lysrör och lysrörsljus är jobbigt öht
¤ svårt att se i halvdager, är det dåligt ljus kan jag inte se vad saker är och projicerar fram en bild som kan visa sig inte alls stämma
väldigt dåligt mörkerseende (detta är något jag kopplat till min närsynthet)


smakintryck:
jag är rätt knepig när det gäller mat
¤ det finns fel och det finns rätt mat/smaker/konsistenser
¤ mjöligt är dåligt (såsom vissa äpplen och mjölig potatis, jag är vegetarian sen 12 år tillbaka och jag åt inte baljväxter öht förrns för 6 år sedan, nu har jag lärt mig tillaga det så jag klarar att äta det)
¤ väldigt svårt att smaka av när jag lagar mat
¤ klarar inte av koriander, minsta lilla koriander i något och det går inte att äta


taktila intryck:
¤ glasögonen skaver på näsan, trycker så det blir svårt att andas
¤ jobbigt med tvättrådslappar och skavande sömmar
¤ inget tajt kring halsen, inte ens t-shirtar, däremot fungerar sjalar alldeles utmärkt, för det mesta
¤ bilbälte kan vara tryckande och paniskt jobbigt
¤ om ena handen är blöt måste jag blöta andra handen, samma med fötterna
¤ väldigt känslig för värme, kan inte andas i en bastu
¤ tycker om smärta såsom nålstick (piercing, playpiercing, tatuering)
¤ det är jobbigt om någon sitter för nära på bussen/tåget och att stå för tätt på desamma
¤ ibland kan det kännas som att strumptyget 'tränger in' i fotsulan
¤ föredrar att vara barfota
toddy
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2011-07-14
Ort: Malmö

Re: Perceptionsöverkänslighet fr.a. Luktsinnet? Fler än jag?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-07-14 23:52:48

Banzai skrev:Kattpäls luktar extra gott när den kommer in utifrån.


Om katten har vistats i det gröna ja, t.ex. om den legat i mossa. Tyvärr känner jag även direkt på lukten om den legat under en bil eller rullat sig i den smutsiga asfalten på parkeringen. Om den stridit med en annan katt finns lukten av rädsla och aggression kvar, och det är ju en väldigt frän och obehaglig lukt. Praktiskt är det ju i alla fall att på detta sätt få en liten berättelse om vad katten har sysslat med.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Perceptionsöverkänslighet fr.a. Luktsinnet? Fler än jag?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-07-15 0:01:58

dirkschneider skrev:När detta märks som tydligast är när jag går runt en sjö eller eller något annat vatten som innehåller fisk.Jag kan gå runt och helt plötsligt känna lukten av fisk och stanna och titta lite
och sedan se aktivitet av fisk.


Jag kan känna lukten av smultronplantor på långt håll, och lukten av oklorerat vatten. Exmaken skrattar fortfarande åt när vi promenerade en torr och het sommardag och jag tyckte att det luktade sötvatten, som från en sjö. Ett kvarter längre fram hade lukten intensifierats. Den visade sig komma från en liten uppblåsbar babypool på en villatomt. Kanske var den fylld med åvatten från trädgårdsslangen. Som barn kände jag tydligt på lukten, redan när jag öppnade porten till vårt trapphus, om mina kusiner hälsade på hos oss. Vi bodde på tredje våningen.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Perceptionsöverkänslighet fr.a. Luktsinnet? Fler än jag?

Inläggav Banzai » 2011-07-15 5:44:37

Tintomara Ariadne skrev:
Banzai skrev:Kattpäls luktar extra gott när den kommer in utifrån.


Om katten har vistats i det gröna ja, t.ex. om den legat i mossa. Tyvärr känner jag även direkt på lukten om den legat under en bil eller rullat sig i den smutsiga asfalten på parkeringen. Om den stridit med en annan katt finns lukten av rädsla och aggression kvar, och det är ju en väldigt frän och obehaglig lukt. Praktiskt är det ju i alla fall att på detta sätt få en liten berättelse om vad katten har sysslat med.

Som sagt var, så känsligt luktsinne har inte jag att jag känner sådant. Det enda jag vet är att katter som gottat sig i solen och kommer in har en extra god doft. :D

Hemma så irriterar jag mig på en småbarnsfamilj för att de stinker ner hela trapphuset, jag vet inte vad det är som luktar, men det luktar barn och det luktar inte gott (inte de barnen i alla fall). :?
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in