Utsättning av Bensodiazepiner

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav marcooleo » 2011-05-21 20:20:56

Men att inte läkarna behandlar ångest med metadon eller subutex istället om det är lättare att sätta ut?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav Kimmelie » 2011-05-21 21:52:22

marcooleo skrev:Men att inte läkarna behandlar ångest med metadon eller subutex istället om det är lättare att sätta ut?

Metadon och Subutex är INTE lättare att sätta ut än benzo, tvärtom! Det tar ca 8 månader att trappa ut.
Det är heroin som man kan slippa abstinensen av, om man tar Metadon eller Subutex. (Därmed inte sagt att det är lätt att klara sig utan det efteråt, om man gått på det en längre tid, eftersom det rubbar signalsubstanserna. Jag skrev enbart om abstinensen, eftersom det kom på tal, men det var kanske klantigt av mig...)
Dessutom är det inte säkert att det lindrar ångesten. Det kan tvärtom ibland tom. orsaka ångest. Jag vet flera som behöver ångestdämpande, fastän de går på Metadon eller Subutex.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav marcooleo » 2011-05-21 23:11:20

Xanor ska ju vara rough stuff att sluta med och man blir snabbt beroende. Jag har ätit Xanor i 10 år i genomsnitt 0,5 mg dagligen, jag testade Lyrica några månader och då kunde jag vara utan Xanor veckovis utan någon som helst abstinens, jag tänkte inte ens på Xanor, efter Lyrican så har jag börjat med Iktorivil och jag tror inte jag har tagit Xanor på 10 dagar nu, är Xanor så beroendeframkallande egentligen? Ska dock sluta med Ikto eller ha den som behovsmedicin, en 0,5 varannan dag eller liknande, finns det risk att jag åker dit på ikto om jag kör s? Vilken är mest beroendeframkallande?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav prick » 2011-05-22 18:15:00

det bästa sättet att sätta ut xanor och andra snabbverkande preparat är att substituera med motsvarande mängd diazepam (stesolid) som har en halveringstid på upp till 200 timmar, och därför ger en jämnare uttrappning. googla på "ashton manual", där finns uttrappningsscheman med substitueringsinstruktioner för varje bensopreparat.
prick
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-08-29

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav marcooleo » 2011-05-22 21:17:28

prick skrev:det bästa sättet att sätta ut xanor och andra snabbverkande preparat är att substituera med motsvarande mängd diazepam (stesolid) som har en halveringstid på upp till 200 timmar, och därför ger en jämnare uttrappning. googla på "ashton manual", där finns uttrappningsscheman med substitueringsinstruktioner för varje bensopreparat.

Tackar för det! :)
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-05-22 23:58:29

marcooleo skrev:Men att inte läkarna behandlar ångest med metadon eller subutex istället om det är lättare att sätta ut?

Metadon har en halveringstid på upp emot 36 timmar medans subutex har en halveringstid på upp emot 48 timmar. Med andra ord tar det mycket lång tid att trappa ner på det - och abstinens på opiater (vilket du får om du försöker trappa ner för snabbt eller sluta tvärt) är bland det värsta tillståndet man kan vara i: du får fruktansvärda förkylningssympton - du svettas, växlar mellan att frysa och att känna dig varm, får magknip, ångest, muskelverk, insomnia, rinnig näsa, gäspningar. Det är inte livshotande men det är så pass jobbigt att man blir desperat att få en fix bara för att bli av med allt elände. De finns många personer som har haft ett pass långvarigt opiat/opioidmissbruk att de tar inte droger för att få ett rus - dom tar det för att vara normala. Nu har jag personligen inte varit med om mer än 2 dagars milda abstinensbesvär på opioider - men jag har en person i min närhet som fick nästan 2 veckors lidande efter att ha lagt av med fentanyl och subutex.

Fast det kanske inte är en orsak? Det finns ju trots allt bensodiazepiner med lika lång (och tillochmed längre) halveringstid. Det varierar otroligt mycket från preparat till preparat (2 till 200 timmar) och bensoabstinens kan vara livsfarlig till skillnad från opioidabstinens - och den kan dessutom vara mycket värre.

Det kanske har att göra med att samhället tycker att opioider är knark och benso är läkemedel... även fast de båda kategorierna är psykoaktiva. Så Richard har rätt i det han säger om benso: det är svårare att sluta med.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav marcooleo » 2011-05-23 9:38:40

Men vad jag har fått höra är att ju kortare halveringstid desto snabbare blir man beroende, all benso trappas ju ut med hjälp av Diazepam som har en halveringstid uppemot 200 timmar.
Läkare skriver ju också hellre ut tex Xanor Depot än vanlig Xanor för att minska beroenderisken.
Och en sak till, jag har läst en lista på nätet typ 100 i topp vad gäller svårighet i utsättning och det inkluderar de flesta läkemedel. På plats nr 1 var Efexor tätt följt av Sertralin, Xanor hamnade på femte eller sjunde plats. Med andra ord det är jävligare att sluta med SSRI än att sluta med benso, kan det verkligen stämma?
Iofs när jag trappat ut en SSRI så var jag dödssjuk kändes det som i över en månad, det tog 3 månader att bli fri och det var konstanta svettningar, mardrömmar, ångestattacker, overklighetskänslor, krypningar.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-05-23 11:58:03

Ja, kortare halveringstid desto större risk är det att man blir beroende.
Men det beror ju på vilken typ av drog det är också: benso, centralstimulantia och depressanter (opioider, alkohol osv) är ju det som flest människor blir beroende av. Cannabis är mindre vanligt och hallucinogener är det nästan ingen som blir beroende utav (större risk att bli beroende av McDonaldsmat).
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav Zic » 2011-05-23 12:33:45

Jag slutade Cold Turkey med Iktorivil när jag blev gravid, och det var fan ingen höjdare, det mest jobbiga inslaget var i mitt fall känslan av att allt bara var ondska och död, i olika "lager". Jag tänkte liksom bort all död och förruttnelse som det tycktes att allt bestod av, men det var bara mer av samma sak därunder. Hela huvudet var fullt av skelett och benrangel i olika förruttnelseprocesser, jag trodde fan jag skulle bli galen.
...Fast det var nog lite graviditets-nojjor också, för jag har slutat på samma sätt med Iktorivil en gång tidigare, och då var det mest massa ångest, darrningar och trötthet+rastlöshet = ingen bra kombo.

...Fast ingen av gångerna var värre än att gå av alkohol, inte ens i närheten... :?

Förresten...
Deadly_Nightshade skrev:-Nej du kan inte bli beroende av EN tablett. Det är ytterst få droger som ger ett så otroligt välbehag att du blir fast direkt. Jag kan nämna två: fentanyl och heroin (båda opioider).


Man blir väl ändå inte beroende av att ta heroin en gång, däremot är det väl väldigt stor risk/chans att man verkligen vill uppleva samma sak en gång till. ...Men det är väl ändå inte detsamma som att bli beroende? :shock:
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav marcooleo » 2011-05-27 14:00:15

Min terapeut sa idag att det är värre att sluta med benso än heroin och att abstinens kan fortgå i flera månader efter avslut av benso. Nu är läget så här: Utan benso kan jag varken handla eller umgås med barnen osv, jag är ångestfri och kan göra vad som helst när jag tar iktorivil.
Det finns inga andra mediciner som tar bort min ångest, så jag har två val, antingen sluta med benso och bli som ett kolli som inte kan göra något, eller att fortsätta med benso och kunna leva ett normalare liv men skaffa mig ett svårt beroende. Jag står inför ett svårt val, vad skulle ni ha gjort i mina kläder?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav Zic » 2011-05-27 15:08:56

marcooleo: Valet är väl inte riktigt så definitivt som du framställer det.
Visst är Iktorivil beroendeframkallande, men på vilket sätt menade din terapeut att det är värre att sluta med benz än heroin? Avtändningen? Abstinensen? Suget? ...Det känns som det där med "värre än" i de här frågorna är ganska meningslösa, såvida inte den som säger det har varit med om båda. Terapeuten har sannolikt (men vad vet jag?) inte varit med om varken eller.

Det är ju inte riktigt så att om du tar Iktorivil så måste du fortsätta konstant, det kanske finns tillfällen då du kan skippa och ta ledigt ett tag, för att gå på igen?
Annars är väl själva beroendet inget att oroa sig över om du har obegränsad tillgång till Iktorivil. Jag menar, beroendet märks ju bara när du inte tar medicinen, och om du ska fortsätta för evigt så är ju inte det riktigt relevant.
Å andra sidan måste man kanske öka dosen? Det behövde aldrig jag när jag gick på Ikto, inte sedan man kommit fram till vilken dos som fungerade för mig. Fast det var ju inte decennier jag gick på den heller direkt...

Jag skulle definitivt inte skippa att ta Iktorivilen om jag var i ditt ställe, men jag skulle ta det lite mer en dag i taget.
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav marcooleo » 2011-05-27 15:16:27

Det är ångesten och den långa abstinensen efteråt som gör att många trillar dit på benso igen.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav Zic » 2011-05-27 15:20:58

Jo, men lång abstinens? Abstinens kan ju inte pågå hur länge som helst...
Suget och ångesten kan ju kvarstå, men abstinensen torde ju gå över på åtminstone någon/några veckor.

Jag slutade dricka alkohol för 3 år sedan, och är fortfarande sugen på att dricka varje dag. Till syvende og sist ( :-)006 ) är det ju man själv som bestämmer om man ska börja igen eller inte, åtminstone när abstinensen väl är över.
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav prick » 2011-05-27 15:23:15

marcooleo skrev:Det är ångesten och den långa abstinensen efteråt som gör att många trillar dit på benso igen.


ja, själva ångesten var ju anledningen till att preparatet skrevs ut till att börja med, och för oss hyperkänsliga individer finns ibland inget annat att ta till än benso.
prick
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-08-29

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav Kimmelie » 2011-05-27 18:50:05

Zic skrev:Jo, men lång abstinens? Abstinens kan ju inte pågå hur länge som helst...
Suget och ångesten kan ju kvarstå, men abstinensen torde ju gå över på åtminstone någon/några veckor.

Abstinensen kan sitta i upp till ett år, sa en läkare till mig igår. Jag har varit utan Ikto nu i 6 veckor, och jag har en fruktansvärd abstinens fortfarande, t ex hjärtklappning, yrsel, overklighetskänslor, ångest, värk, svårt att tänka, enorm trötthet, mm. Jag bara längtar efter att det ska gå över nån gång...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav JennyH » 2011-05-27 22:17:55

marcooleo skrev:Min terapeut sa idag att det är värre att sluta med benso än heroin och att abstinens kan fortgå i flera månader efter avslut av benso.

Det kan jag intyga, att abstinensen sitter i länge. Jag tog benso sista gången November 2009 och får fortfarande abstinens med jämna mellanrum (min läkare sa att jag kunde räkna med att känna av det i lika många år som jag stoppat i mig piller). Vidrigt. Att sluta med benzo är helt klart det jävligaste jag har gjort i hela mitt liv! Och japp, jag var beroende...
JennyH
 
Inlägg: 257
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Skåne

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav marcooleo » 2011-05-27 23:10:03

JennyH skrev:
marcooleo skrev:Min terapeut sa idag att det är värre att sluta med benso än heroin och att abstinens kan fortgå i flera månader efter avslut av benso.

Det kan jag intyga, att abstinensen sitter i länge. Jag tog benso sista gången November 2009 och får fortfarande abstinens med jämna mellanrum (min läkare sa att jag kunde räkna med att känna av det i lika många år som jag stoppat i mig piller). Vidrigt. Att sluta med benzo är helt klart det jävligaste jag har gjort i hela mitt liv! Och japp, jag var beroende...

Låter ju riktigt hemskt det här, funderar på att aldrig sluta med benso då
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav marcooleo » 2011-05-28 19:08:27

Nej nu har jag slutat med den har ingen tagit idag
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav Zic » 2011-05-29 8:01:48

Mig veterligen är det inte direkt rekommenderat att tvärsluta med Iktorivil.
Du verkar väldigt obeslutsam... Ena dagen ska du aldrig sluta, sedan ska du sluta direkt. :|
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav marcooleo » 2011-05-29 15:40:03

Ja jag är väldigt obeslutsam just nu, jag har inte tagit ikto på två dagar nu, funderar på att ha den endast som behovsmedicin och inte ta den varje dag, och ibland ta Xanor istället, har haft Xanor i 12 år tror jag det är som behovsmedicin och inte blivit beroende, ikto verkar mer lömsk tycker jag, den sitter i så himla mycket längre och jag tror det är lätt att bli beroende av den.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-05-30 1:27:50

Zic skrev:
Man blir väl ändå inte beroende av att ta heroin en gång, däremot är det väl väldigt stor risk/chans att man verkligen vill uppleva samma sak en gång till. ...Men det är väl ändå inte detsamma som att bli beroende? :shock:

Nej det var klumpigt formulerat. Det jag ville ha sagt är att dessa två är några utav väldigt få droger som faktiskt kan göra en beroende efter att man har provat en gång.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav hsunrise » 2011-07-08 22:42:54

Jag har tänt av från att ha tagit lägre doser Xanor tre-fyra gånger i veckan till dagligen (beroende på tillgång och ekonomi) under 2-3 år utan problem.

Under min senaste vända på vårdhem fick jag bens utskrivet som en livsuppehållande åtgärd. Jag åt 16 miligram Iktorivil, 20 miligram Stesolid, 10 mg Stilnoct och 15 mg.Nitrazepam dagligen. Detta gjorde jag i 8 månader, varefter jag var tvungen att avgiftas från bens då jag kommit med i Subutexprogrammet.

Nedtrappningen skedde på 2 veckor, och för att klara abstinensen åt jag Haldol ((byttes sedan till Zyprexa och Seroquel), Lergigan, Tegretol, Lyrica och Theralen som dämpande mediciner. Jag kan ärligt säga att det var det jävligaste jag någonsin varit med om. Avsevärt jobbigare än någon avtändning jag haft från både heroin och Subutex. En heroinabstinens mest akuta fas är över efter mellan 7 till 14 dagar, då en ny endorfiproduktionscykel påbörjas i hjärnan. Denna avtändning varade i ca 2 månader (och då var även substanserna och deras metaboliter borta från urinen), och värst var nog overklighetskänslorna, utöver ångesten. Jag kan ej beskriva det mer ingående pga svårigheter att definera och uttrycka känslor, men det är absolut bland det värsta jag varit med om.

Neuroleptikan hjälpte i vart fall lite mot abstinensbesvären, och Lyrica och Tegretol förhindrade krampanfall. De mediciner jag åt är väl egentligen det enda som finns att tillgå om man ej kan äta något narkotikaklassat.
hsunrise
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2011-07-08

Återgå till Aspergare och vården



Logga in