Utsättning av Bensodiazepiner

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav marcooleo » 2011-05-20 20:08:51

En del säger att du kan bli beroende av en enda tablett.
Andra säger att om du är beroende och slutar så har du abstinens lika länge som du ätit benson.
En annan säger att han ätit 2 mg Xanor dagligen i ett år och blev beroende, men han slutade på ett par veckor och det var inte värre än att sluta röka.
Själv har jag haft Xanor sen -99 och har ännu inte blivit beroende.
Vad är det som gäller vid benso och beroende och utsättning egentligen?

Edit jag har nu bytt ut Xanor mot Iktorivil och den ska jag ta varje dag enligt läkaren, det oroar mig lite ang beroende. Hur jävligt är det att sluta med Ikto?

Jag kan säga att sluta med Cipramil var sju resor värre än när jag slutade snusa, jag hade så kraftiga utsättningsbesvär av Cipramil så jag var sjukskriven i två veckor, låg och skakade och svettades och hade ångest
Senast redigerad av marcooleo 2011-05-20 20:14:09, redigerad totalt 2 gånger.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav slackern » 2011-05-20 20:11:48

Hej det är nog högst individuellt som med allting annat. Det finns en risk att bli beroende därför är de restriktiva att skriva ut det.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-05-20 20:42:43

Finns ju risk att du får korkade svar med rot i moralism och desinformation - så här får du ett vettigt svar av mig:

-Nej du kan inte bli beroende av EN tablett. Det är ytterst få droger som ger ett så otroligt välbehag att du blir fast direkt. Jag kan nämna två: fentanyl och heroin (båda opioider).
-Nej abstinensen varar inte lika länge som du har tagit benson. Perioden med abstinens ligger i direkt proportion till vilken halveringstid preparatet har (biologisk halveringstid). Självklart spelar det roll hur länge du har tagit det men det där är en myt avsedd för att "skrämmas". Exempelvis så är det farligare att snorta 1mg subutex 8 gånger än det är att snorta 4mg två gånger. Däremot ska du veta att benso-abstinens kan vara jävligt farligt, speciellt om du gått på höga doser och slutar tvärt - det kan till och med vara livsfarligt.


-Det går att bli beroende på små doser (2mg). Det är hur ofta - inte hur mycket - man tar som påverkar om du blir beroende eller ej. Och eftersom alla människor är olika så går det inte att säga att "ja 2mg dagligen i ett år blir man DEFINITIVT beroende på". Ett par veckor låter rätt standard - men åter igen så beror det på halveringstid. Ett preparat med kort halveringstid (som t.ex Fentanyl) åker ur kroppen snabbare än ett med lång halveringstid (som t.ex Subutex). Jag tar opioider som exempel för att jag inte vet lika mycket om bensodiazepiner.

Så vad är det som gäller? Det beror helt på preparat (halveringstid), hur länge man har tagit preparatet, hur tvärt man slutar och framför allt vilken metabolism din kropp har och hur din hjärna fungerar. Alla är olika.

Cipramil är en SSRI och det är inte samma sak som benso. Så du kan egentligen inte jämföra dom.

Slutligen vill jag även säga att om du vill ha ett mer utförligt och korrekt svar än så här - och kanske anekdoter från andra brukare - så bör du ställa frågan på Flashback istället. Flashback har sveriges bästa forum för mediciner och droger.
Alternativt kan du fråga på bluelight.ru som är ett av världens största drogforum.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav marcooleo » 2011-05-20 20:48:06

Tack för ett mycket bra svar och klargörande!
Vad gäller iktorivil så kommer jag trappa ut den mycket långsamt då den dagen kommer, ikto har lång halveringstid också.
Jag antar att jag kommer att skapa ett beroende då jag ska ta ikto varje dag på obestämd tid, men kanske det är värt ett beroende då jag nu helt slipper ångest och kan leva ett mer normalt liv.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav Kimmelie » 2011-05-20 20:52:04

Jag slutade med Iktorivil för en månad sen, efter att ha ätit det i 2,5 år. Abstinensen innehöll alla möjliga symptom: ångest, yrsel, hjärtklappning, skakig, svettningar, huvudvärk, svårt att tänka, "kände mig konstig", mm, mm... Att jobba skulle inte varit att tänka på de första veckorna! Det var bara att ladda upp med en massa bra deckare, och bädda ner sig i sängen och härda ut... Det dröjde 3,5 veckor innan jag mådde hyfsat en dag, sen dess har det svängt fram och tillbaka. Det kan pågå i mer än ett halvår, sa en jag träffade på en beroendemottagning...

Hur man mår under abstinensen påverkas självklart av hur man mår i övrigt, och säkert är det väldigt individuellt också.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav marcooleo » 2011-05-20 20:59:19

Kimmelie skrev:Jag slutade med Iktorivil för en månad sen, efter att ha ätit det i 2,5 år. Abstinensen innehöll alla möjliga symptom: ångest, yrsel, hjärtklappning, skakig, svettningar, huvudvärk, svårt att tänka, "kände mig konstig", mm, mm... Att jobba skulle inte varit att tänka på de första veckorna! Det var bara att ladda upp med en massa bra deckare, och bädda ner sig i sängen och härda ut... Det dröjde 3,5 veckor innan jag mådde hyfsat en dag, sen dess har det svängt fram och tillbaka. Det kan pågå i mer än ett halvår, sa en jag träffade på en beroendemottagning...

Hur man mår under abstinensen påverkas självklart av hur man mår i övrigt, och säkert är det väldigt individuellt också.

Ok det låter tufft att sluta. Vilken dos hade du innan nedtrappningen?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav Kimmelie » 2011-05-20 21:18:16

marcooleo skrev:Ok det låter tufft att sluta. Vilken dos hade du innan nedtrappningen?

Jag åt 1mg 3 ggr/dag.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav prick » 2011-05-20 21:53:37

jag slutade med stesolid 60 mg/dag för ett par år sen. antar att det motsvarar 3 mg xanor... hur som helst var det jättejobbigt för mej med overklighetskänslor, sömnsvårigheter, svettningar, vredesutbrott och koncentrationssvårigheter. hade theralen under tiden och lyckades bli i det närmaste immun mot det efter hästdoser på 4 ml per dygn. nu är jag tillbaka i stesolidträsket, men tar bara 4-8 mg per dygn. målet är att trappa ner till noll igen.

lycka till :D
prick
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-08-29

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav Richard » 2011-05-20 22:53:57

Nja...

Jag har en del erfarenhet av det där. Jag började missbruka bensodiazepiner när jag var runt 20 år. Sen efter ett halvår började jag ta opioider, hade fri o gratis tillgång till allt. Satt o injicerade Fentanyl på slutet, innan jag blev inlagd för avgiftning.

Kunde härda ut opiaterna, men benzon klarade jag inte av, vilket ledde till att jag fick de legalt utskrivet. Till en början ett nedtrappnings-schema, men nästa läkare tyckte jag behövde det konstant. Sen dess (10 år sen) har jag ätit samma dos benzo o den hjälper mycket bra! Sen ca 8 år sen har jag haft 4 mg Iktorivil.

Som tur är har jag inte behövt öka dosen, vilket de flesta behöver. För man utvecklar tolerans.

Nån nämnde Fentanyl o Heroin, jag har även injicerat Heroin, men nej, jag blev inte fast på det. Fentanyl har jag även fått 2 ggr IV då inför operationer.

Jag klarar mig 2-3 dagar utan mina Iktorivil, sen sätter helvetet igång... Fy fan vilka utsättningssymptom jag får...
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav marcooleo » 2011-05-20 23:08:40

Richard skrev:Nja...

Jag har en del erfarenhet av det där. Jag började missbruka bensodiazepiner när jag var runt 20 år. Sen efter ett halvår började jag ta opioider, hade fri o gratis tillgång till allt. Satt o injicerade Fentanyl på slutet, innan jag blev inlagd för avgiftning.

Kunde härda ut opiaterna, men benzon klarade jag inte av, vilket ledde till att jag fick de legalt utskrivet. Till en början ett nedtrappnings-schema, men nästa läkare tyckte jag behövde det konstant. Sen dess (10 år sen) har jag ätit samma dos benzo o den hjälper mycket bra! Sen ca 8 år sen har jag haft 4 mg Iktorivil.

Som tur är har jag inte behövt öka dosen, vilket de flesta behöver. För man utvecklar tolerans.

Nån nämnde Fentanyl o Heroin, jag har även injicerat Heroin, men nej, jag blev inte fast på det. Fentanyl har jag även fått 2 ggr IV då inför operationer.

Jag klarar mig 2-3 dagar utan mina Iktorivil, sen sätter helvetet igång... Fy fan vilka utsättningssymptom jag får...

Menar du att det är värre att sluta med benso än tex morfin och heroin?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav Kimmelie » 2011-05-21 12:06:15

marcooleo skrev:Menar du att det är värre att sluta med benso än tex morfin och heroin?

När man slutar med heroin kan man slippa det mesta av abstinensen om man tar Subutex. Jag har erfarenhet av det, och ja, abstinensen är mycket värre av benzo än heroin, eftersom det inte finns nåt sätt att slippa benzo-abstinensen. Benzo-abstinensen sitter också i under betydligt längre tid. Heroin-abstinensen är ju över på ca 1-2 veckor.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav marcooleo » 2011-05-21 13:57:34

Kimmelie skrev:
marcooleo skrev:Menar du att det är värre att sluta med benso än tex morfin och heroin?

När man slutar med heroin kan man slippa det mesta av abstinensen om man tar Subutex. Jag har erfarenhet av det, och ja, abstinensen är mycket värre av benzo än heroin, eftersom det inte finns nåt sätt att slippa benzo-abstinensen. Benzo-abstinensen sitter också i under betydligt längre tid. Heroin-abstinensen är ju över på ca 1-2 veckor.

Då är det väl lika bra att sluta med ikto direkt då, då blir jag hellre sjukpensionär än knarkare
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav Kimmelie » 2011-05-21 15:53:40

marcooleo skrev:Då är det väl lika bra att sluta med ikto direkt då, då blir jag hellre sjukpensionär än knarkare

Det handlar väl om att väga fördelar mot nackdelar. Jag ångrar inte att jag åt Ikto, för det gjorde att mitt liv blev uthärdligt då. Visst är det fortfarande jobbigt med abstinensen, men tids nog så går det över. Det är nog bättre att du diskuterar det med din läkare. Jag menade inte att skrämma dig, jag bara svarade på dina frågor. (Jämförelsen med heroin, om man äter Subutex, handlar mer om att man nästan inte får nån abstinens då.)
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav marcooleo » 2011-05-21 16:01:01

Kimmelie skrev:
marcooleo skrev:Då är det väl lika bra att sluta med ikto direkt då, då blir jag hellre sjukpensionär än knarkare

Det handlar väl om att väga fördelar mot nackdelar. Jag ångrar inte att jag åt Ikto, för det gjorde att mitt liv blev uthärdligt då. Visst är det fortfarande jobbigt med abstinensen, men tids nog så går det över. Det är nog bättre att du diskuterar det med din läkare. Jag menade inte att skrämma dig, jag bara svarade på dina frågor. (Jämförelsen med heroin, om man äter Subutex, handlar mer om att man nästan inte får nån abstinens då.)

Varför slutade du med Ikto. Min effekt av Ikto är att jag är konstant trött, är apatisk och kan inte känna någon glädje, dock tar den bort ångesten helt och hållet. Men jag vägrar ha ett liv utan kontakt med mina känslor och gå omkring apatisk och deprimerad. Ikto är en riktig skitmedicin verkar det som. Xanor tycker jag är bättre, den blir jag åtminstone glad av och inte trött av och den hade jag som behovsmedicin, åt den inte varje dag. Men att äta iktorivil varje dag då lär jag snart bli beroende och skit som jag mår av den så vägrar jag. Har ätit den i en vecka nu och kommer genast sätta ut den.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav slackern » 2011-05-21 16:12:36

Kimmelie skrev: Jag menade inte att skrämma dig, jag bara svarade på dina frågor. (Jämförelsen med heroin, om man äter Subutex, handlar mer om att man nästan inte får nån abstinens då.)


En fråga äter du Subitex fortfarande eller försvinner abstinensen från den med? Eller måste du äta den under en väldigt lång tid?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav Kimmelie » 2011-05-21 16:14:30

marcooleo skrev:Varför slutade du med Ikto. Min effekt av Ikto är att jag är konstant trött, är apatisk och kan inte känna någon glädje, dock tar den bort ångesten helt och hållet. Men jag vägrar ha ett liv utan kontakt med mina känslor och gå omkring apatisk och deprimerad. Ikto är en riktig skitmedicin verkar det som. Xanor tycker jag är bättre, den blir jag åtminstone glad av och inte trött av och den hade jag som behovsmedicin, åt den inte varje dag. Men att äta iktorivil varje dag då lär jag snart bli beroende och skit som jag mår av den så vägrar jag. Har ätit den i en vecka nu och kommer genast sätta ut den.

Om du ändå inte mår bra av Ikto finns det ingen anledning att äta det!
Jag tycker ungefär likadant om Ikto som du. Det tog dock lång tid innan jag förstod hur mycket biverkningar jag fick av det...
Jag behövde nåt kraftigt ångestlindrande förut, eftersom jag fick sån fruktansvärd ångest av Concerta, och jag klarade mig inte utan det. Nu har jag fått bättre medicin mot min ADHD som inte skapar ångest, och därför behövs inte Ikto mer.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav marcooleo » 2011-05-21 16:17:46

Kimmelie skrev:
marcooleo skrev:Varför slutade du med Ikto. Min effekt av Ikto är att jag är konstant trött, är apatisk och kan inte känna någon glädje, dock tar den bort ångesten helt och hållet. Men jag vägrar ha ett liv utan kontakt med mina känslor och gå omkring apatisk och deprimerad. Ikto är en riktig skitmedicin verkar det som. Xanor tycker jag är bättre, den blir jag åtminstone glad av och inte trött av och den hade jag som behovsmedicin, åt den inte varje dag. Men att äta iktorivil varje dag då lär jag snart bli beroende och skit som jag mår av den så vägrar jag. Har ätit den i en vecka nu och kommer genast sätta ut den.

Om du ändå inte mår bra av Ikto finns det ingen anledning att äta det!
Jag tycker ungefär likadant om Ikto som du. Det tog dock lång tid innan jag förstod hur mycket biverkningar jag fick av det...
Jag behövde nåt kraftigt ångestlindrande förut, eftersom jag fick sån fruktansvärd ångest av Concerta, och jag klarade mig inte utan det. Nu har jag fått bättre medicin mot min ADHD som inte skapar ångest, och därför behövs inte Ikto mer.

Det optimala för mig hade varit något centralstimulerande som samtidigt är lugnande och tar bort ångest, men något sånt finns väl inte
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav Kimmelie » 2011-05-21 16:21:17

slackern skrev:
Kimmelie skrev: Jag menade inte att skrämma dig, jag bara svarade på dina frågor. (Jämförelsen med heroin, om man äter Subutex, handlar mer om att man nästan inte får nån abstinens då.)


En fråga äter du Subitex fortfarande eller försvinner abstinensen från den med? Eller måste du äta den under en väldigt lång tid?

Jag åt Subutex 1-2 veckor, som jag trappade ner genom att varannan dag halvera dosen. Så kort tid blir man inte beroende av. Äter man Sub så länge att man blir beroende av det är det betydligt värre att sluta med, eftersom det inte finns nåt att dämpa abstinensen med. (Ca 8 månaders nertrappning, har jag hört...)
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav slackern » 2011-05-21 16:24:18

Kimmelie skrev:
slackern skrev:
Kimmelie skrev: Jag menade inte att skrämma dig, jag bara svarade på dina frågor. (Jämförelsen med heroin, om man äter Subutex, handlar mer om att man nästan inte får nån abstinens då.)


En fråga äter du Subitex fortfarande eller försvinner abstinensen från den med? Eller måste du äta den under en väldigt lång tid?

Jag åt Subutex 1-2 veckor, som jag trappade ner genom att varannan dag halvera dosen. Så kort tid blir man inte beroende av. Äter man Sub så länge att man blir beroende av det är det betydligt värre att sluta med, eftersom det inte finns nåt att dämpa abstinensen med. (Ca 8 månaders nertrappning, har jag hört...)


OK tack för informationen skönt att det gick fort och smärtfritt för dej att bli av med ditt heroin beroende och att du inte blev beroende utav Subitex :)
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav Kimmelie » 2011-05-21 16:40:14

marcooleo skrev:Det optimala för mig hade varit något centralstimulerande som samtidigt är lugnande och tar bort ångest, men något sånt finns väl inte

Problemet med CS är att det ofta orsakar/förvärrar ångest. Men det kan skilja rätt mycket på olika sorter, och för olika personer. Jag får Amfetamin nu, och klarar mig helt utan ångestdämpande. Jag blir lugn av det, men det är inte ångestdämpande i sig.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav slackern » 2011-05-21 16:44:57

Kimmelie skrev:
marcooleo skrev:Det optimala för mig hade varit något centralstimulerande som samtidigt är lugnande och tar bort ångest, men något sånt finns väl inte

Problemet med CS är att det ofta orsakar/förvärrar ångest. Men det kan skilja rätt mycket på olika sorter, och för olika personer. Jag får Amfetamin nu, och klarar mig helt utan ångestdämpande. Jag blir lugn av det, men det är inte ångestdämpande i sig.


Jag har precis samma erfarenhet som du där när jag medicinerade med Concerta och Ritalin förvärrade det min ångest. Och nu sen jag började med Metamina som är Dexamfetamin är jag lugn och harmonisk känns hur skönt som helst :) Hur hög dos har du per dag? Själv är jag uppe i 7 tabletter per dag sammanlagt 35 mg.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav Kimmelie » 2011-05-21 17:51:14

slackern skrev:Jag har precis samma erfarenhet som du där när jag medicinerade med Concerta och Ritalin förvärrade det min ångest. Och nu sen jag började med Metamina som är Dexamfetamin är jag lugn och harmonisk känns hur skönt som helst :) Hur hög dos har du per dag? Själv är jag uppe i 7 tabletter per dag sammanlagt 35 mg.

Jag håller på och försöker ställa in dosen, men det är svårt pga Ikton, det förvärrar abstinensen. Nu äter jag 1 tablett ca varannan timme. Skulle behöva mer, men det går inte för tillfället. Jag ser fram emot att Ikton nån gång ska gå ur ordentligt, så jag äntligen kan få ett bra liv...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav slackern » 2011-05-21 17:55:45

Kimmelie skrev:
slackern skrev:Jag har precis samma erfarenhet som du där när jag medicinerade med Concerta och Ritalin förvärrade det min ångest. Och nu sen jag började med Metamina som är Dexamfetamin är jag lugn och harmonisk känns hur skönt som helst :) Hur hög dos har du per dag? Själv är jag uppe i 7 tabletter per dag sammanlagt 35 mg.

Jag håller på och försöker ställa in dosen, men det är svårt pga Ikton, det förvärrar abstinensen. Nu äter jag 1 tablett ca varannan timme. Skulle behöva mer, men det går inte för tillfället. Jag ser fram emot att Ikton nån gång ska gå ur ordentligt, så jag äntligen kan få ett bra liv...


Det hoppas jag med för din skull. Lycka till. Starkt gjort att göra dej av med dina beroenden. Har du haft Metamina länge eller är det vanligt amfetamin du har nu?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Utsättning av Bensodiazepiner

Inläggav Richard » 2011-05-21 18:57:17

marcooleo skrev:Menar du att det är värre att sluta med benso än tex morfin och heroin?

Nja, det är ju olika saker, men symptomen ter sig på ungefär samma sätt. Min mamma fick Xanor i början på 90-talet, o efter några år kom hon till en ny läkare, som sa:
-Det här är ju värre än Heroin att bli av med!

Men hon lyckades trappa ner det. Hon är inte särskild glad att jag käkar benzo. Men för mig gick det lättare att sluta med opiaterna än med bensodiazepinerna. Iof. hade jag inte hållit på så länge. Men kolla på youtube:

Benzodiazepine Withdrawal :
http://www.youtube.com/watch?v=uDbPnAQ-c1o

Finns säkert fler skrämmande videos...
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in